Weer Xenon, nu in Wegmisbruikers
Moderator: RT_Patrick
- 1-handed
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Weer Xenon, nu in Wegmisbruikers
leuk stukje , bijna op het einde over Xenon
http://www.sbs6.nl/programmas/wegmisbru ... vering-315
http://www.sbs6.nl/programmas/wegmisbru ... vering-315
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
Re: Weer Xenon, nu in Wegmisbruikers
Ik had het gisteravond ook gezien.
Als motorrijder moet je zelf toch ook bemerken dat alles wel heel erg veel oplicht van je eigen koplamp & aan het reflecteren is?
Geen goede reclame op die manier.
Of toont juist aan waarom het in andere landen verboden is.
Mazzel dat de motorrijder geen artikel 5 aan zijn motorbroek kreeg, want dit was wel een schoolvoorbeeld volgens mij.
Maar de meeste blaam treft degene die het gemonteerd heeft, die heeft blijkbaar verzuimd het te controleren en af te stellen.
Als motorrijder moet je zelf toch ook bemerken dat alles wel heel erg veel oplicht van je eigen koplamp & aan het reflecteren is?
Geen goede reclame op die manier.
Of toont juist aan waarom het in andere landen verboden is.
Mazzel dat de motorrijder geen artikel 5 aan zijn motorbroek kreeg, want dit was wel een schoolvoorbeeld volgens mij.
Maar de meeste blaam treft degene die het gemonteerd heeft, die heeft blijkbaar verzuimd het te controleren en af te stellen.

- R1nus
- Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Xenon verlichting vind ik de meest irritante verlichting die er is.
Omdat ik wisseldiensten draai rij ik zeer regelmatig in het donker en soms heb je verblindende verlichting in je spiegels en dat is meestal Xenon verlichting, vaak laat ik dan mijn snelheid zakken zodat dat voertuig mij voorbij komt en ik weer rust in mijn spiegels heb.
Voor degene die het hebben, hebben wel meer zicht op de weg maar voor de overige weggebruikers is het een ergenis.
Van mij mogen ze de Xenos verlichting in het geheel afschaffen.

Omdat ik wisseldiensten draai rij ik zeer regelmatig in het donker en soms heb je verblindende verlichting in je spiegels en dat is meestal Xenon verlichting, vaak laat ik dan mijn snelheid zakken zodat dat voertuig mij voorbij komt en ik weer rust in mijn spiegels heb.
Voor degene die het hebben, hebben wel meer zicht op de weg maar voor de overige weggebruikers is het een ergenis.
Van mij mogen ze de Xenos verlichting in het geheel afschaffen.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
En dan zit de man tijdens het rijden ook nog veel te dicht op de auto. Als je zelf niet snapt dat die verlichting verkeerd staat afgesteld dan is het toch wel treurig. Dit is geen beetje te hoog en bovendien ook wel een zeer irritant lichtbeeld.
Maar een motor koplamp aftellen blijft ook natuurlijk lastig omdat de koplamphoogte behoorlijk kan variëren in hoogte als er met passagier gereden word of als er veel bagage in de koffers zit. Er rijden er heel veel rond met zo'n verkeerd afgestelde lamp. Xenon moet eigenlijk alleen in een reflector/ koplamp die er geschikt voor is en niet achteraf gemonteerd worden. Maar ja .
Maar een motor koplamp aftellen blijft ook natuurlijk lastig omdat de koplamphoogte behoorlijk kan variëren in hoogte als er met passagier gereden word of als er veel bagage in de koffers zit. Er rijden er heel veel rond met zo'n verkeerd afgestelde lamp. Xenon moet eigenlijk alleen in een reflector/ koplamp die er geschikt voor is en niet achteraf gemonteerd worden. Maar ja .
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 20 apr 2015, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Heb het ook gezien, als rijder moet je dat toch opvallen.
In iedergeval zijn alle antwoorden gegeven op de vragen in een andere Topic met het zelfde onderwerp.
In iedergeval zijn alle antwoorden gegeven op de vragen in een andere Topic met het zelfde onderwerp.
- aantzeetje
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
In een auto zitten stapmotortjes om de verlichting aan te passen aan de juiste hoogte. Bij een motor niet dus. Trek je op en komt de neus naar boven, ga je dan ook hoger gaan verlichten. Enkel om die reden zou het moeten verboden worden (R1nus +1)
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
In de auto zit een schakelaar waarmee jezelf de hoogte kan regelen van de koplampen maar dit gaat bij de meeste niet automatisch hoor .aantzeetje schreef:In een auto zitten stapmotortjes om de verlichting aan te passen aan de juiste hoogte. Bij een motor niet dus. Trek je op en komt de neus naar boven, ga je dan ook hoger gaan verlichten. Enkel om die reden zou het moeten verboden worden (R1nus +1)
- aantzeetje
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Bij originele xenon koplampen in de auto wel hoor. Zie maar eens als deze start, dan zetten de lichten zich in de juiste stand.
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Mijn xenon verlichting is goed afgesteld. Gecontroleerd door mijn zoon die voor mij in de auto reed en die werd niet verblind en laten nakijken door dealer. Nooit waarschuwingen van tegenliggers gehad.
Laatst gewijzigd door wil51 op 22 apr 2015, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, bij OEM Xenon koplampen zit er 99 van de 100 keer automatische hoogte-regeling (eigen beter te noemen als niveau-regeling, denk ik).Ton1959 schreef:In de auto zit een schakelaar waarmee jezelf de hoogte kan regelen van de koplampen maar dit gaat bij de meeste niet automatisch hoor .aantzeetje schreef:In een auto zitten stapmotortjes om de verlichting aan te passen aan de juiste hoogte. Bij een motor niet dus. Trek je op en komt de neus naar boven, ga je dan ook hoger gaan verlichten. Enkel om die reden zou het moeten verboden worden (R1nus +1)
Waarbij via sensoren op de voor en achteras, de hoek van de auto "constant" (er zit een kleine vertraging in) gemeten wordt, en via stappenmotoren de Xenon koplamp versteld wordt.
Ik heb dit zelf achteraf op mijn 4-wielige ingebouwd, samen met een wasinstallatie.
Omdat ik dat (ook) belangrijk vond, en omdat de wetgeving dat toentertijd (voor een korte periode) verplichtte.
Let op: Je moet daarna de schakelaar van de handmatige hoogteverstelling wel uitbouwen, anders is dat een APK afkeur-punt.
ALS er handmatige hoogteverstelling aanwezig is, MOET deze functioneren tijdens een APK keuring.
- Nico4sen
- 2023
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Dat laatste kan ik bevestigen. Mijn garage was gelukkig wel zo slim deze schakelaar er snel uit te wippen toen er een steekproef kwamInspector Gadget schreef:
Let op: Je moet daarna de schakelaar van de handmatige hoogteverstelling wel uitbouwen, anders is dat een APK afkeur-punt.
ALS er handmatige hoogteverstelling aanwezig is, MOET deze functioneren tijdens een APK keuring.

Overigens vraag ik me af hoe er in Duitsland en Frankrijk wordt omgegaan met Xenon lampen in halogeen armaturen bij auto's (bij motoren weten we dan inmiddels wel...)
- EileRT
- Erelid
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Plus 1 . . . met dit verschil dat mijn zoon Gerrit (12 jaar) nog niet in het bezit is van welk rijbewijs dan ook . . .wil51 schreef:Mijn xenon verlichting is goed afgesteld. Gecontroleerd door mijn zoon die voor mij in de auto reed en die werd niet verblind en laten nakijken door dealer. Nooit waarschuwingen van tegenliggers gehad.

Maar beste mensen, zonder gekheid, deze discussie is al veelvuldig gevoerd op ons forum . . . ik ben echt blij met mijn
Pilot Bi-xenon set die is ingebouwd door onze Kenny . . . de lamp staat goed afgesteld en ik ben nog geen enkele mede weggebruiker tegengekomen die hier ook maar enige hinder van ondervind . . . en wat een verschil in lichtopbrengst met de halogeen verlichting.
Zolang het in Nederland wettelijk is toegestaan, mits je de overige mede weggebruikers niet hindert of verblind, blijf die xenon set zitten waar die zit.

Laatst gewijzigd door EileRT op 23 apr 2015, 00:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Even relativeren, vrienden, voordat we weer een oeverloze discussie krijgen over het wel of niet van xenonverlichting . . .
Xenon is al enige jaren op dit forum een veelbesproken onderwerp en er is inmiddels sprake van een haat/liefde verhouding.
We kunnen er kort of lang over debatteren.
In Nederland maken ze er geen probleem van maar in het buitenland loop je een risico om een behoorlijke poffer te krijgen. Dat weet 1-handed wel.
Betrokkene in de video, met zijn ronduit verblindende irritante verlichting, heeft gewoon mazzel. Zijn reactie 'van niets weten' en zich vriendelijk doch onschuldig voor te doen is de reden geweest dat hij er met een sisser vanaf komt.
Ikzelf vind xenon prima mits . . . . enz. enz. enz.
Nu ff helemaal off-topic . . . .
Nee start dan de video weer eens op en kijk naar de volgende scene . . . .
Dan gaat je bloed pas echt koken . . .
Overigens komt ook deze zool er zonder boete vanaf . . .

Xenon is al enige jaren op dit forum een veelbesproken onderwerp en er is inmiddels sprake van een haat/liefde verhouding.
We kunnen er kort of lang over debatteren.
In Nederland maken ze er geen probleem van maar in het buitenland loop je een risico om een behoorlijke poffer te krijgen. Dat weet 1-handed wel.
Betrokkene in de video, met zijn ronduit verblindende irritante verlichting, heeft gewoon mazzel. Zijn reactie 'van niets weten' en zich vriendelijk doch onschuldig voor te doen is de reden geweest dat hij er met een sisser vanaf komt.
Ikzelf vind xenon prima mits . . . . enz. enz. enz.
Nu ff helemaal off-topic . . . .
Nee start dan de video weer eens op en kijk naar de volgende scene . . . .

Dan gaat je bloed pas echt koken . . .

Overigens komt ook deze zool er zonder boete vanaf . . .

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Inderdaad, over Xenon zijn er al zat draadjes gevuld.
Ik vind Xenon ook prima, mits etc etc.
Met nadruk op goede afstelling en regelmatige controle daarop als onderdeel van de reguliere onderhoud.
De bewuste motorrijder is er bijzonder genadig van afgekomen, ik weet niet of ik als die handhaver ook zo begripvol zou zijn geweest.
Zeker omdat hij, zoals reeds door deze en gene aangegeven, echt veel te dicht op de auto voor hem rijdt.
2-seconden is het minimum, 3 seconden is beter.
Ja, dat deel van die uitzending met die zool heeft mij ook enorm verbaasd, dat hij met dergelijke uitlatingen niet aangehouden is voor belediging heeft mij nogal verbaasd.
Naast zijn algehele gedrag en bejegening, zijn zulke verwensingen onacceptabel.
Ik vind Xenon ook prima, mits etc etc.
Met nadruk op goede afstelling en regelmatige controle daarop als onderdeel van de reguliere onderhoud.
De bewuste motorrijder is er bijzonder genadig van afgekomen, ik weet niet of ik als die handhaver ook zo begripvol zou zijn geweest.
Zeker omdat hij, zoals reeds door deze en gene aangegeven, echt veel te dicht op de auto voor hem rijdt.
2-seconden is het minimum, 3 seconden is beter.
Ja, dat deel van die uitzending met die zool heeft mij ook enorm verbaasd, dat hij met dergelijke uitlatingen niet aangehouden is voor belediging heeft mij nogal verbaasd.
Naast zijn algehele gedrag en bejegening, zijn zulke verwensingen onacceptabel.
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Er is geen vriendelijker politiekorps dan hier in het Verenigd Koninkrijk, maar dergelijk gedrag als vertoond door deze weggebruiker is hier goed voor enige tijd zelfreflectie onder de warme aandacht van Hare Majesteit Queen Elisabeth II. En dat is niet echt comfortabel in vergelijking met de Nederlandse variant van 'hotel de houten lepel' ...
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht