Afslaan bij intrekken koppeling R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- motocasey
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Waterland
Afslaan bij intrekken koppeling R1200RT
Beste mensen,
Ik heb een eigenaardigheidje op mijn 2006 R1200RT (45k km).
Als ik er normaal woon/werkverkeer mee rijdt (ca 30 minuten) is er niets aan de hand. Als ik langer rijdt (langer dan ca. 1 uur) komt het wel eens voor dat de motor afslaat zodra ik de koppeling intrek om te schakelen. Ik start dan opnieuw de motor en rijdt dan vrolijk verder. Het probleem komt niet dagelijks voor, ik kan er geen regelmaat in ontdekken, behalve dan dat ik minimaal een uur moet rijden. Ik denk dan 'hij moet echt goed warm zijn' anders gebeurt het niet, maar er is vast een betere logica.
Motor is verder in prima staat van onderhoud, nieuwe banden, accu, gaskabels en regulier onderhoud is/wordt altijd op tijd uitgevoerd.
Wie schijnt er een lichtje op dit duistere probleem?
groet
Ik heb een eigenaardigheidje op mijn 2006 R1200RT (45k km).
Als ik er normaal woon/werkverkeer mee rijdt (ca 30 minuten) is er niets aan de hand. Als ik langer rijdt (langer dan ca. 1 uur) komt het wel eens voor dat de motor afslaat zodra ik de koppeling intrek om te schakelen. Ik start dan opnieuw de motor en rijdt dan vrolijk verder. Het probleem komt niet dagelijks voor, ik kan er geen regelmaat in ontdekken, behalve dan dat ik minimaal een uur moet rijden. Ik denk dan 'hij moet echt goed warm zijn' anders gebeurt het niet, maar er is vast een betere logica.
Motor is verder in prima staat van onderhoud, nieuwe banden, accu, gaskabels en regulier onderhoud is/wordt altijd op tijd uitgevoerd.
Wie schijnt er een lichtje op dit duistere probleem?
groet
- JeHo
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: Afslaan bij intrekken koppeling R1200RT
Stationaire afstelling en synchronisatie laten controleren in orde ? (stappenmpotoren)
Is dit in orde (zeker weten?) dan de bobines laten testen
m.v.g. JeHo
m.v.g. JeHo
- motocasey
Yep, is uitvoerig getest, afgesteld en in orde.
- Hazeldonk
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Ik zou denken dat er geen vonk is! Afslaan betekend: of geen vonk of geen brandstof en gezien het gelijk weer starten denk ik aan de ontsteking die het even af laat weten.
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Op het koppelinghandel zit ook een schakelaar die de motor doet afslaan onder bepaalde omstandigheden, kan iets doen als die of zijn stekker of kabel niet goed is.
Ook kan nog dat er valse lucht aangezogen wordt tussen de kop en het gasklephuis.
Ook kan nog dat er valse lucht aangezogen wordt tussen de kop en het gasklephuis.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Hazeldonk
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Wat zijn die omstandigheden? Daar ben ik best nieuwsgierig naar!Baird schreef:Op het koppelinghandel zit ook een schakelaar die de motor doet afslaan onder bepaalde omstandigheden, kan iets doen als die of zijn stekker of kabel niet goed is.
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Mee eensJeHo schreef:Stationaire afstelling en synchronisatie laten controleren in orde ? (stappenmpotoren)
m.v.g. JeHo

Zo gauw als synchronisatie niet goed is en het stationaire toerental ietsje laag is slaat de motor regelmatig af bij koppeling intrekken. Daarom doe ik dit ook regelmatig controleren.
-
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpse kempen
Kan verschillende oorzaken hebben, een uitleesbeurt en de stappenmotoren calibreren is een begin.
de rest is puur speculatie :mrgreen:
de rest is puur speculatie :mrgreen:
- motocasey
Dank allen voor het meedenken zover. Ik ga met deze informatie eens van gedachten wisselen met mijn dealeRT.
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Dealers hebben wel eens vaker problemen met synchroniseren alleen al. Het is iets waar je even de tijd voor moet nemen.
- iamdewaal
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: kleur: Carbon Black, Full option, bouwjaar 2017
- Woonplaats of omgeving: Vlissingen
Het afslaan van de motor komt bij mij ook voor. Het is inderdaad na een uurtje rijden dat de motor spontaan afslaat. Dit gebeurt meestal bij lage snelheid tijdens het terugschakelen voor een rotonde, stoppen op een kruising etc. Meestal schakel ik dan van zijn 2 terug naar zijn 1, knijp dan de koppeling in en de motor slaat af. Na het afslaan knijp ik de koppeling in en dan druk ik op de startknop, maar dan wil de motor niet starten. De motor moet dan eerst in zijn neutraal gezet worden. Dan slaat hij gelijk aan na het indrukken van de startknop. Ik ben zelf op zoek gegaan op internet en op een buitenlands GS forum kwam ik een artikel tegen" R1200GS clutch switch adjustment http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=376181". Als de motor in de versnelling niet start terwijl je de koppeling hebt ingeknepen, dan is de micro switch defect bij je koppelingshendel. Bij mijn R 1200 RT is dit ook het geval. Ik heb de schakelaar overbrugt en de motor in de 1e versnelling gezet en de koppeling ingeknepen en de motor startte gelijk. En bij het los laten van de koppeling viel de motor uit. Echter is bij mij niet de micro switch defect maar ik had een draad breuk. Dit ontdekte ik toen ik de isolatie slang open maakte en zag dat de grijze draad af was. Toen ik de groene draad bewoog brak deze ook af. Morgen is de nieuwe micro switch binnen en ik ben benieuwd of het spontaan afslaan hiermee is opgelost. Volgens mijn motorzaak heeft dit met elkaar te maken. Wordt vervolgd.
Groetjes René
Groetjes René
- HansD
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Kijk, dat is het betere Sherlock holmes/Csi werk !
Mooi dat je dit helemaal zelf hebt uitgevonden en (hopenlijk) opgelost. Mooi verhaal!
Ik hoor graag de afloop.

Mooi dat je dit helemaal zelf hebt uitgevonden en (hopenlijk) opgelost. Mooi verhaal!
Ik hoor graag de afloop.
- Baird
- 2024
Dit zijn dus de omstandigheden die ik in mijn opmerking bedoelde, heb zelf een keer zo'n kapotte schakelaar gehad met het beschreven gedag. Anders was dat het bij mij altijd gebeurde en niet pas bij een warme motor. Nu eens kijken of ook bij Motocasey dit de oorzaak is.iamdewaal schreef:Het afslaan van de motor komt bij mij ook voor. Het is inderdaad na een uurtje rijden dat de motor spontaan afslaat. Dit gebeurt meestal bij lage snelheid tijdens het terugschakelen voor een rotonde, stoppen op een kruising etc. Meestal schakel ik dan van zijn 2 terug naar zijn 1, knijp dan de koppeling in en de motor slaat af. Na het afslaan knijp ik de koppeling in en dan druk ik op de startknop, maar dan wil de motor niet starten. De motor moet dan eerst in zijn neutraal gezet worden. Dan slaat hij gelijk aan na het indrukken van de startknop...................... Als de motor in de versnelling niet start terwijl je de koppeling hebt ingeknepen, dan is de micro switch defect bij je koppelingshendel. ....................... niet de micro switch defect maar ik had een draad breuk. .....................
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- iamdewaal
Ik heb gisteren de nieuwe micro switch ( complete set a € 41,50) bij de koppelingshendel gemonteerd. En de motor kan nu wel gestart worden in de versnelling met ingeknepen koppelingshendel. Ga komende week nog een ritje maken hopelijk is het uitvallen van de motor hiermee opgelost. Wordt vervolgd Gr. René
- Baird
- 2024
Sorry voor het traag reageren, was dus even druk, vraag is inmiddels beantwoord. Het geheel van schakelaartjes in de koppeling, jiffy, neutraal/vrijstand etc is bedoelt dat er nooit iets geks gebeurd als je de motor start in de eerste versnelling en de koppeling niet ingetrokken of je wilt wegrijden als de jiffy nog uitstaat. Bij een kapotte schakelaar of draadbreuk kan het dus voorkomen dat de motor afslaat op een onverwacht moment, kort geleden is hier nog het doorverbinden van de jiffy-schakelaar draden besproken.Hazeldonk schreef:Wat zijn die omstandigheden? Daar ben ik best nieuwsgierig naar!Baird schreef:Op het koppelinghandel zit ook een schakelaar die de motor doet afslaan onder bepaalde omstandigheden, kan iets doen als die of zijn stekker of kabel niet goed is.
Ben
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- iamdewaal
Vandaag een ritje van 1,5 uur gemaakt op de motor met de nieuwe micro switch. Veel geschakeld en afgeremd, motor is geen één keer afgeslagen tijdens deze rit wat anders wel het geval was. Denk zelf dat het probleem verholpen is met afslaan van de motor tijdens het schakelen. Mocht het niet zo zijn laat ik het weten. Gr. René
- iamdewaal
Goed bericht.
Ik heb ondertussen zo'n 800 km gereden en mijn RT is geen één keer meer afgeslagen
.
Bij mijn RT werd het afslaan veroorzaak door een draadbreuk tussen de micro switch en de aansluitstekker.
De micro switch bij de koppelingshendel Is compleet vervangen door een nieuwe complete set.
en zo rijden we weer vrolijk verder.
Groetjes René
Ik heb ondertussen zo'n 800 km gereden en mijn RT is geen één keer meer afgeslagen

Bij mijn RT werd het afslaan veroorzaak door een draadbreuk tussen de micro switch en de aansluitstekker.
De micro switch bij de koppelingshendel Is compleet vervangen door een nieuwe complete set.

Groetjes René
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Fijn dat het euvel verholpen is René
Met dit draadje kunnen we ons voordeel doen . . .
Met dit draadje kunnen we ons voordeel doen . . .

Jos WRSM
Jos WRSM
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 25 Reacties
- 8186 Weergaves
-
Laatste bericht door RT1
-
- 10 Reacties