Afslaan bij intrekken koppeling R1200RT

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
motocasey
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Waterland

Afslaan bij intrekken koppeling R1200RT

Ongelezen bericht door motocasey »

Beste mensen,

Ik heb een eigenaardigheidje op mijn 2006 R1200RT (45k km).
Als ik er normaal woon/werkverkeer mee rijdt (ca 30 minuten) is er niets aan de hand. Als ik langer rijdt (langer dan ca. 1 uur) komt het wel eens voor dat de motor afslaat zodra ik de koppeling intrek om te schakelen. Ik start dan opnieuw de motor en rijdt dan vrolijk verder. Het probleem komt niet dagelijks voor, ik kan er geen regelmaat in ontdekken, behalve dan dat ik minimaal een uur moet rijden. Ik denk dan 'hij moet echt goed warm zijn' anders gebeurt het niet, maar er is vast een betere logica.
Motor is verder in prima staat van onderhoud, nieuwe banden, accu, gaskabels en regulier onderhoud is/wordt altijd op tijd uitgevoerd.
Wie schijnt er een lichtje op dit duistere probleem?

groet
JeHo
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Afslaan bij intrekken koppeling R1200RT

Ongelezen bericht door JeHo »

Stationaire afstelling en synchronisatie laten controleren in orde ? (stappenmpotoren)
Is dit in orde (zeker weten?) dan de bobines laten testen
m.v.g. JeHo
motocasey

Yep, is uitvoerig getest, afgesteld en in orde.
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ik zou denken dat er geen vonk is! Afslaan betekend: of geen vonk of geen brandstof en gezien het gelijk weer starten denk ik aan de ontsteking die het even af laat weten.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Op het koppelinghandel zit ook een schakelaar die de motor doet afslaan onder bepaalde omstandigheden, kan iets doen als die of zijn stekker of kabel niet goed is.

Ook kan nog dat er valse lucht aangezogen wordt tussen de kop en het gasklephuis.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Baird schreef:Op het koppelinghandel zit ook een schakelaar die de motor doet afslaan onder bepaalde omstandigheden, kan iets doen als die of zijn stekker of kabel niet goed is.

Ook kan nog dat er valse lucht aangezogen wordt tussen de kop en het gasklephuis.
Wat zijn die omstandigheden? Daar ben ik best nieuwsgierig naar!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JeHo schreef:Stationaire afstelling en synchronisatie laten controleren in orde ? (stappenmpotoren)
Is dit in orde (zeker weten?) dan de bobines laten testen
m.v.g. JeHo
Mee eens _004
Zo gauw als synchronisatie niet goed is en het stationaire toerental ietsje laag is slaat de motor regelmatig af bij koppeling intrekken. Daarom doe ik dit ook regelmatig controleren.
Troy
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpse kempen

Ongelezen bericht door Troy »

Kan verschillende oorzaken hebben, een uitleesbeurt en de stappenmotoren calibreren is een begin.
de rest is puur speculatie :mrgreen:
motocasey

Dank allen voor het meedenken zover. Ik ga met deze informatie eens van gedachten wisselen met mijn dealeRT.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dealers hebben wel eens vaker problemen met synchroniseren alleen al. Het is iets waar je even de tijd voor moet nemen.
iamdewaal
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur: Carbon Black, Full option, bouwjaar 2017
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Ongelezen bericht door iamdewaal »

Het afslaan van de motor komt bij mij ook voor. Het is inderdaad na een uurtje rijden dat de motor spontaan afslaat. Dit gebeurt meestal bij lage snelheid tijdens het terugschakelen voor een rotonde, stoppen op een kruising etc. Meestal schakel ik dan van zijn 2 terug naar zijn 1, knijp dan de koppeling in en de motor slaat af. Na het afslaan knijp ik de koppeling in en dan druk ik op de startknop, maar dan wil de motor niet starten. De motor moet dan eerst in zijn neutraal gezet worden. Dan slaat hij gelijk aan na het indrukken van de startknop. Ik ben zelf op zoek gegaan op internet en op een buitenlands GS forum kwam ik een artikel tegen" R1200GS clutch switch adjustment http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=376181". Als de motor in de versnelling niet start terwijl je de koppeling hebt ingeknepen, dan is de micro switch defect bij je koppelingshendel. Bij mijn R 1200 RT is dit ook het geval. Ik heb de schakelaar overbrugt en de motor in de 1e versnelling gezet en de koppeling ingeknepen en de motor startte gelijk. En bij het los laten van de koppeling viel de motor uit. Echter is bij mij niet de micro switch defect maar ik had een draad breuk. Dit ontdekte ik toen ik de isolatie slang open maakte en zag dat de grijze draad af was. Toen ik de groene draad bewoog brak deze ook af. Morgen is de nieuwe micro switch binnen en ik ben benieuwd of het spontaan afslaan hiermee is opgelost. Volgens mijn motorzaak heeft dit met elkaar te maken. Wordt vervolgd.
Groetjes René
Bijlagen
micro switch (640x360).jpg
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Kijk, dat is het betere Sherlock holmes/Csi werk ! _004
Mooi dat je dit helemaal zelf hebt uitgevonden en (hopenlijk) opgelost. Mooi verhaal!
Ik hoor graag de afloop.
Baird
2024
2024

iamdewaal schreef:Het afslaan van de motor komt bij mij ook voor. Het is inderdaad na een uurtje rijden dat de motor spontaan afslaat. Dit gebeurt meestal bij lage snelheid tijdens het terugschakelen voor een rotonde, stoppen op een kruising etc. Meestal schakel ik dan van zijn 2 terug naar zijn 1, knijp dan de koppeling in en de motor slaat af. Na het afslaan knijp ik de koppeling in en dan druk ik op de startknop, maar dan wil de motor niet starten. De motor moet dan eerst in zijn neutraal gezet worden. Dan slaat hij gelijk aan na het indrukken van de startknop...................... Als de motor in de versnelling niet start terwijl je de koppeling hebt ingeknepen, dan is de micro switch defect bij je koppelingshendel. ....................... niet de micro switch defect maar ik had een draad breuk. .....................
Dit zijn dus de omstandigheden die ik in mijn opmerking bedoelde, heb zelf een keer zo'n kapotte schakelaar gehad met het beschreven gedag. Anders was dat het bij mij altijd gebeurde en niet pas bij een warme motor. Nu eens kijken of ook bij Motocasey dit de oorzaak is.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
iamdewaal

Ik heb gisteren de nieuwe micro switch ( complete set a € 41,50) bij de koppelingshendel gemonteerd. En de motor kan nu wel gestart worden in de versnelling met ingeknepen koppelingshendel. Ga komende week nog een ritje maken hopelijk is het uitvallen van de motor hiermee opgelost. Wordt vervolgd Gr. René
Baird
2024
2024

Hazeldonk schreef:
Baird schreef:Op het koppelinghandel zit ook een schakelaar die de motor doet afslaan onder bepaalde omstandigheden, kan iets doen als die of zijn stekker of kabel niet goed is.

Wat zijn die omstandigheden? Daar ben ik best nieuwsgierig naar!

Ben
Sorry voor het traag reageren, was dus even druk, vraag is inmiddels beantwoord. Het geheel van schakelaartjes in de koppeling, jiffy, neutraal/vrijstand etc is bedoelt dat er nooit iets geks gebeurd als je de motor start in de eerste versnelling en de koppeling niet ingetrokken of je wilt wegrijden als de jiffy nog uitstaat. Bij een kapotte schakelaar of draadbreuk kan het dus voorkomen dat de motor afslaat op een onverwacht moment, kort geleden is hier nog het doorverbinden van de jiffy-schakelaar draden besproken.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
iamdewaal

Vandaag een ritje van 1,5 uur gemaakt op de motor met de nieuwe micro switch. Veel geschakeld en afgeremd, motor is geen één keer afgeslagen tijdens deze rit wat anders wel het geval was. Denk zelf dat het probleem verholpen is met afslaan van de motor tijdens het schakelen. Mocht het niet zo zijn laat ik het weten. Gr. René
iamdewaal

Goed bericht.
Ik heb ondertussen zo'n 800 km gereden en mijn RT is geen één keer meer afgeslagen _004 .
Bij mijn RT werd het afslaan veroorzaak door een draadbreuk tussen de micro switch en de aansluitstekker.
De micro switch bij de koppelingshendel Is compleet vervangen door een nieuwe complete set.
Big RT Smile -1200- Big RT Smile en zo rijden we weer vrolijk verder.

Groetjes René
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Fijn dat het euvel verholpen is René

Met dit draadje kunnen we ons voordeel doen . . . _004
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”