ABS lampjes aan.. of toch niet, help?
Moderator: RT_Patrick
- Nicksmit
- Type: R1100RT
- Bijz: 1996
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
ABS lampjes aan.. of toch niet, help?
Wie of wie weet de oplossing.
2 weken terug heb ik een BMW R1100RT uit '96 gekocht met 93000 op de teller.
Hier wist ik van de ABS een storing aangaf, dit zou simpelweg te verhelpen zijn vanwege onderspanning, dus nieuwe accu.
Ik afgelopen week de motor een beurtje laten geven.. ABS modulator gereinigd en een nieuwe accu (met extra hoge startcapaciteit).
Nu zou alles goed moeten werken zou je denken... maaaar.....
Als ik nu de motor koud start dan blijft hij die "abs test" uitvoeren..
Als ik na +- 5 min rijden de motor uit en daarna weer aan zet dan werkt de ABS perfect..
Maar dit lijkt mij niet normaal toch, zeker niet na de nieuwe accu.
Wie weet de oplossing?
Alvast bedankt!
2 weken terug heb ik een BMW R1100RT uit '96 gekocht met 93000 op de teller.
Hier wist ik van de ABS een storing aangaf, dit zou simpelweg te verhelpen zijn vanwege onderspanning, dus nieuwe accu.
Ik afgelopen week de motor een beurtje laten geven.. ABS modulator gereinigd en een nieuwe accu (met extra hoge startcapaciteit).
Nu zou alles goed moeten werken zou je denken... maaaar.....
Als ik nu de motor koud start dan blijft hij die "abs test" uitvoeren..
Als ik na +- 5 min rijden de motor uit en daarna weer aan zet dan werkt de ABS perfect..
Maar dit lijkt mij niet normaal toch, zeker niet na de nieuwe accu.
Wie weet de oplossing?
Alvast bedankt!
Huidige motor: BMW R1100RT '96
Vorige motor: Kawasaki GPZ1100 '96

- Nico4sen
- 2023
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: ABS lampjes aan.. of toch niet, help?
Mijn eerste reactie is: terug gaan naar de zaak waar je beurt hebt laten doen en de zaak nog eens door laten meten. Wellicht een probleem met de dynamo. Als laatste middel zou je de elders op dit forum beschreven modificatie door kunnen (laten) voeren.
- Garfield
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
Als je de motor hebt gestart zal het eerst die zelftest willen afmaken. Die zelftest is pas compleet nadat je er een paar meter hebt gereden, je hoort dat het karakteristieke klang/kloing geluid
uit het vooronder. Pas dan is het klaar en doven de lampjes.
Doen ze dat niet, of pas na een tweede starting enige tijd later, kan het zijn dat je (nieuwe) accu de eerste keer onder de krtitische waarde daalt waardoor het abs zijn zelftest niet afmaakt of er niet eens aan begint. Dat moet je even verder zoeken.
Maar probeer eerst te starten en een paar meter te rijden, kijken wat het doet.
Succes,

Doen ze dat niet, of pas na een tweede starting enige tijd later, kan het zijn dat je (nieuwe) accu de eerste keer onder de krtitische waarde daalt waardoor het abs zijn zelftest niet afmaakt of er niet eens aan begint. Dat moet je even verder zoeken.
Maar probeer eerst te starten en een paar meter te rijden, kijken wat het doet.
Succes,
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Nope, IMHO: Bij de R1100RT zal na diverse malen het ABS alarm afgegaan is vanwege een te lage accuspanning bij het starten en vervolgens bij het plaatsen van een nieuwe accu ook de ABS gereset moeten worden door de dealer.
In 1998 was dat bij mijn toenmalige R1100RT ook het geval: eindeloos ellende met ABS alarmen, nieuwe accu en pas weg nadat de dealer tegen een betaling van Dfl 25.= de ABS gereset had. RT Forum bestond niet dus aanpassing aan de bekabeling was niet bekend ..............
In 1998 was dat bij mijn toenmalige R1100RT ook het geval: eindeloos ellende met ABS alarmen, nieuwe accu en pas weg nadat de dealer tegen een betaling van Dfl 25.= de ABS gereset had. RT Forum bestond niet dus aanpassing aan de bekabeling was niet bekend ..............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- siebke
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Heb je zelf al een reset uitgevoerd? De procedure vind je hier ergens in een draadje. Zelfs ík kon ze uitvoeren. Bij mij kwam de storingsmelding bij nat weer, blijkbaar een niet zo waterdichte wielcensor.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Garfield
Klinkt op zich niet onlogisch zo'n reset. De storing zou dan opgeslagen zijn in de boord-pc en kenbaar worden gemaakt door de knipperende lampjes, zo heb ik begrepen.
Maar TS geeft aan dat het bij een tweede starting bij warme motor het e.e.a wel juist werkt. Hoe zit dat dan?
Vandaar mijn reactie van rijdt eerst een paar meter, als het goed is gaan de lampjes dan uit. Als het goed is.
Maar TS geeft aan dat het bij een tweede starting bij warme motor het e.e.a wel juist werkt. Hoe zit dat dan?

Vandaar mijn reactie van rijdt eerst een paar meter, als het goed is gaan de lampjes dan uit. Als het goed is.
Groeten, Frans
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Outside de box (er): startmotor. Als die om wat voor reden ook te veel trekt bij een koude start wordt de testprocedure van de abs ook niet afgemaakt. Bij een warme start blijft de spanning blijkbaar wel boven de kritische waarde.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- siebke
@ Garfield: als ik de vraagstelling goed interpreteer, is er al gereden waarbij de storingsmelding blijft. Bij herstart na 5 minuten (te hebben gereden??!!) verdwijnt de melding. Mijn ervaring met de
is identiek en lag aan een lage accuspanning.
@Bmwalter: startmotor zou kunnen, maar zou niet opgemerkt worden dat íe wat zwaarder ronddraait bij de koude start, of dat er een bijgeluid te horen is?
@Nicksmit: heb je misschien ergens een (verborgen/extra) stroomverbruiker/lekstroom die de accu (nét) te ver leegtrekt?

@Bmwalter: startmotor zou kunnen, maar zou niet opgemerkt worden dat íe wat zwaarder ronddraait bij de koude start, of dat er een bijgeluid te horen is?
@Nicksmit: heb je misschien ergens een (verborgen/extra) stroomverbruiker/lekstroom die de accu (nét) te ver leegtrekt?
- Garfield
@Siebke, zo heb ik het ook gelezen en ook ik denk dan aan een op dat moment te lage accuspanning. Daar zijn we het dus over eens
Blijft de vraag waarom de accuspanning bij de eerste koude starting onder de drempelwaarde zakt, ondanks de nieuwe accu met verhoogde capaciteit, maar mischien dat Nicksmit nog wat verdere info kan vertrekken. Even afwachten...

Groeten, Frans
Ik heb dus precies hetzelfde probleem.
Met kouder weer blijven de ABS lampen knipperen. Ook hoor ik inderdaad het test geluid niet bij het wegrijden.
Ik heb dit vorig jaar al bij de BMW werkplaats duidelijk gemaakt.
Die gaven toen aan dat de accu een te lage spanning gaf (nooit problemen mee gehad? Startte altijd prima?). De dynamo was in orde.
Dus nieuwe accu er in á 110 Euro. Maar nog steeds het probleem.
En yup. Bij een start met een warme motor (of tijdens de warmere, drogere zomermaanden) komt het minder vaak voor.
Nu heeft mijn R1100 een aftermarket startonderbreker / alarm (Spyball). Misschien dat dit het probleem veroorzaakt? Heb 'm overigens wel altijd aan de druppellader staan, dus accu is altijd netjes op spanning.
Ik vind het een frustrerend probleem.
Wat moet ik? Alarm / onderbreker er uit laten slopen? Dat gaat me een hoop poen kosten.
Zijn er misschien zaken die ik zelf kan nakijken? Is het ABS systeem erg vocht gevoelig? Misschien de startmotor aan het verslijten (weer; doet het prima, klinkt niet raar ofzo) Kunnen er kabels bloot liggen?
Tips?
Met kouder weer blijven de ABS lampen knipperen. Ook hoor ik inderdaad het test geluid niet bij het wegrijden.
Ik heb dit vorig jaar al bij de BMW werkplaats duidelijk gemaakt.
Die gaven toen aan dat de accu een te lage spanning gaf (nooit problemen mee gehad? Startte altijd prima?). De dynamo was in orde.
Dus nieuwe accu er in á 110 Euro. Maar nog steeds het probleem.
En yup. Bij een start met een warme motor (of tijdens de warmere, drogere zomermaanden) komt het minder vaak voor.
Nu heeft mijn R1100 een aftermarket startonderbreker / alarm (Spyball). Misschien dat dit het probleem veroorzaakt? Heb 'm overigens wel altijd aan de druppellader staan, dus accu is altijd netjes op spanning.
Ik vind het een frustrerend probleem.
Wat moet ik? Alarm / onderbreker er uit laten slopen? Dat gaat me een hoop poen kosten.
Zijn er misschien zaken die ik zelf kan nakijken? Is het ABS systeem erg vocht gevoelig? Misschien de startmotor aan het verslijten (weer; doet het prima, klinkt niet raar ofzo) Kunnen er kabels bloot liggen?
Tips?
- Nicksmit
UPDATE:
De motor staat momenteel weer bij de garage.
Ik wilde even de storing laten uitlezen en *floeps* hij wilde niet eens meer starten.
Ze hebben dat ding even onderzocht en wat blijkt...
Startmotor stuk.. (nieuw 400 euro, 2e hands 200.. dus heb de gebruikte maar gekozen)...
Scheen iets afgebroken te zijn binnenin de startmotor waardoor deze teveel startcapaciteit trok.
Het is een risico, maar goed, op hoop van zege...
Onderdeel is besteld en als het goed is dan is de motor voor het weekend weer klaar.. hopelijk...
De motor staat momenteel weer bij de garage.
Ik wilde even de storing laten uitlezen en *floeps* hij wilde niet eens meer starten.
Ze hebben dat ding even onderzocht en wat blijkt...
Startmotor stuk.. (nieuw 400 euro, 2e hands 200.. dus heb de gebruikte maar gekozen)...

Scheen iets afgebroken te zijn binnenin de startmotor waardoor deze teveel startcapaciteit trok.
Het is een risico, maar goed, op hoop van zege...
Onderdeel is besteld en als het goed is dan is de motor voor het weekend weer klaar.. hopelijk...

-
- 2023
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
hallo Nick
Dankzij de nieuwe startmotor zal het straks allemaal wel loslopen, maar als dagelijks gebruiker van mn r1100rt heb ook ik de storing van tijd tot tijd. Net even te vroeg de startknop los, whatever en de abs maakt zn programma niet af.
Gewoon van nul opnieuw beginnen en je rijd weer met abs.
Dan is er niks vreemd aan de hand, het gebeurt je gewoon van tijd tot tijd. Niet meteen aan dure dingen denken als het je af en toe nog gebeurt in de toekomst
Dankzij de nieuwe startmotor zal het straks allemaal wel loslopen, maar als dagelijks gebruiker van mn r1100rt heb ook ik de storing van tijd tot tijd. Net even te vroeg de startknop los, whatever en de abs maakt zn programma niet af.
Gewoon van nul opnieuw beginnen en je rijd weer met abs.
Dan is er niks vreemd aan de hand, het gebeurt je gewoon van tijd tot tijd. Niet meteen aan dure dingen denken als het je af en toe nog gebeurt in de toekomst

- Berrybeer
- 2023
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Het zal wel mosterd na de spreekwoordelijke maaltijd zijn, maar op MP wordt een nieuwe startmotor aangeboden voor €85,=..
Probleem is dat de garagewerkplaats dus de diagnose heeft gesteld en met de andere startmotor komt. De meesten stellen het niet op prijs als je dan zelf de onderdelen gaat halen. Niet in mijn ervaring tenminste.Berrybeer schreef:Het zal wel mosterd na de spreekwoordelijke maaltijd zijn, maar op MP wordt een nieuwe startmotor aangeboden voor €85,=..
- siebke
Ben ik wel nieuwsgierig of je helemaal niets gemerkt hebt qua bijgeluid of zwaarder ronddraaien bij het starten. Hoe zit het met garantie of coulance?Nicksmit schreef:knipK Scheen iets afgebroken te zijn binnenin de startmotor waardoor deze teveel startcapaciteit trok.
knip..
@ Eddyedje: je zou de (massa-)contacten en/of bekabeling eens na kunnen lopen op corrosie. In combinatie met vocht (zeker de afgelopen tijd) bij een motor 'op leeftijd' niet onwaarschijnlijk. Maar ook een meermaals voorkomende oorzaak van storingen. En kost je vooralsnog geen duit.
Laatst gewijzigd door siebke op 10 mar 2015, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Berrybeer
- 2023
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Die van mij zou er zeker niet moeilijk over doen..Eddyedje schreef:
Probleem is dat de garagewerkplaats dus de diagnose heeft gesteld en met de andere startmotor komt. De meesten stellen het niet op prijs als je dan zelf de onderdelen gaat halen. Niet in mijn ervaring tenminste.

- Nicksmit
Heb de motor net 2 weken dus nee... Heb er niks anders aan gemerkt in deze 2 weken. Wel had die vanaf begin af aan moeite met starten..siebke schreef:Ben ik wel nieuwsgierig of je helemaal niets gemerkt hebt qua bijgeluid of zwaarder ronddraaien bij het starten. Hoe zit het met garantie of coulance?Nicksmit schreef:knipK Scheen iets afgebroken te zijn binnenin de startmotor waardoor deze teveel startcapaciteit trok.
knip..
Maar.. oplossing was, shoke vol open en starten maar.. op zich zonder problemen.. maar je hoorde wel dat ie er moeite mee had.
Particulier gekocht dus garantie tot aan de deur helaas. We moeten het er maar mee doen..
Als dit alles is voor dit jaar dan kan ik er nog wel mee leven

Da's beter :)Berrybeer schreef:Die van mij zou er zeker niet moeilijk over doen..Eddyedje schreef:
Probleem is dat de garagewerkplaats dus de diagnose heeft gesteld en met de andere startmotor komt. De meesten stellen het niet op prijs als je dan zelf de onderdelen gaat halen. Niet in mijn ervaring tenminste.
Ik zit zelf met mijn RT bij de Knalpot in Rilland in onderhoud. Daar kan ik ook wel een potje breken wat dat betreft, is een hele fijne werkplaats.
Maar veel gaan dingen roepen als 'Wij kunnen niet garanderen dat het onderdeel dat JIJ hier hebt uitgezocht goed is, dus gaan wij het ook niet plaatsen blablablablablabal'.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Ondanks alle opmerkingen hierboven beschreven zou ik adviseren om de modificatie van de bekabeling uit te voeren. Het resultaat hiervan is dat de ABS uitgeschakeld wordt tijdens het indrukken van de startknop en daarom geen te lage spanning kán meten, na het loslaten van de starknop krijgt de ABS weer spanning en die is dan voldoende hoog om geen storing te genereren. Deze modificatie is al vele malen uitgevoerd en werkt doeltreffend. Let wel: gaat alleen op voor de R1100RX, bij de R1150RX is dit van fabriekswege reeds gedaan. Even kijken bij de handige downloads hoe het moet.
Succes
Succes

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- siebke
Krek! Zo is't. En ieder voordeel hep ze' nadeel om JC te citeren; als je het maar al vooraf incalculeert kan ik als ervaringsdeskundige meldenNicksmit schreef: Knip...Particulier gekocht dus garantie tot aan de deur helaas. We moeten het er maar mee doen..
Als dit alles is voor dit jaar dan kan ik er nog wel mee leven
- Nicksmit
Yeah, nieuwe startmotor erin... 280 euro lichter en alles doet het weer!

- EileRT
- Erelid
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Woonplaats of omgeving: Drachten
"Shit happens" zei Kenny (MSA) vorig jaar tegen mij toen de ABS module van mijn RT gereviseerd moest worden. Dat kostte mij toen ook de nodige euro's. Geniet vanaf nu weer van jeNicksmit schreef:Yeah, nieuwe startmotor erin... 280 euro lichter en alles doet het weer!

Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- siebke
Was dus in alle opzichten een gewichtige uitgave..... . Maar nog altijd beter dan de ergernis van een storingsmelding. En wat EileRT ook al aanhaalde: lekker gaan genieten op/van de 

- tmolsth
- Bijz: 1997
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Mijn RT is van 1997. Start altijd ogenblikkelijk, nooit choke gebruikt ook niet in de winter. Maar de ABS lampjes blijven na de eerste koude start eigenlijk altijd branden, ook nadat ik de accu had bijgevuld en volledig opgeladen. Bij een tweede start, met warme motor blijven ze nagenoeg altijd uit. Ik ga ervan uit dat de koude motor gewoon te zwaar draait, en dus meer kracht van de startmotor vergt, ook al start hij direct, meestal binnen een of twee seconden. Ik vind het wel vervelend, en denk dat de enig duurzame en echt zinvolle oplossing is om de kabelmodificatie uit te voeren, zoals dat in de RT1150 al van fabriekswege is gedaan. Ik ben zeker van plan dat binnenkort te gaan doen.
Theo Olsthoorn, Heemstede
Theo Olsthoorn, Heemstede
Vorige week groot onderhoud laten plegen.
De oorzaak van de storing in mijn ABS was in ieder geval een kapotte accu (zonde, zat er pas een jaar in) en een zwaar vervuilde startmotor.
Dit tezamen met het onderhoud heeft me een spreekwoordelijke rib uit m'n lijf gekost, maar alles is weer in orde
De oorzaak van de storing in mijn ABS was in ieder geval een kapotte accu (zonde, zat er pas een jaar in) en een zwaar vervuilde startmotor.
Dit tezamen met het onderhoud heeft me een spreekwoordelijke rib uit m'n lijf gekost, maar alles is weer in orde

- siebke
Geen garantie op de accu?Eddyedje schreef:Vorige week groot onderhoud laten plegen.
siebke schreef:Geen garantie op de accu?Eddyedje schreef:Vorige week groot onderhoud laten plegen.
Hmm. Zelfs na een jaar?
- siebke
Voilgens mij heb ik nog altijd 2 jaar garantie op accu's gehad. Toch ff de moeite waard om na te gaan, lijkt meEddyedje schreef:siebke schreef:Geen garantie op de accu?Eddyedje schreef:Vorige week groot onderhoud laten plegen.
Hmm. Zelfs na een jaar?

- tmolsth
Ik heb een aanvulling op de kabelmodificatie gemaakt en samen met de oorsrpronkelijke bescrhrijving op dit forum geplaatst. De aanvulling legt uit en laat aan de hand van het bedracingsschema zien wat de modificatie feitelijk inhoudt, de oorspronkelijke beschrijving legt uit hoe wat je feitelijk moet doen. Beide bij elkaar geven een duidelijk inzicht. Met de modificatie ben je voor eens en voor altijd van het probleem af, tenzij de oorzaak wat anders is dan de spanningsdip bij het starten van de nog koude motor.
Theo Olsthoorn
Heemstede
Theo Olsthoorn
Heemstede
- tmolsth
Ik heb op 2 en 3 mei de ABS modificatie uitgevoerd en elders op dit forum beschreven. Probleem van de blijvend knipperende ABS-lampjes is daarmee voorgoed opgelost. Aanrader.
Groet
Theo Olsthoorn
Heemstede
Groet
Theo Olsthoorn
Heemstede
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht