Garmin Zumo 340LM of TomTom Rider 5
Moderator: RT_Patrick
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Garmin Zumo 340LM of TomTom Rider 5
Ik ben van plan om één van bovenstaande navigatiesystemen te kopen voor de motor maar ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen welke van de twee beter is . En dan bedoel ik niet alleen de werking maar ook de kwaliteit/levensduur. Beide zijn redelijk qua prijs maar misschien heeft iemand ervaring met een van deze navigatiesystemen. De TomTom rider heeft de kronkelroutefunctie maar ik heb geen idee hoe handig dit werkt. Ik lees het graag.
- Nico4sen
- 2023
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Garmin Zumo 340LM of TomTom Rider 5
Ipv de 340 zou ik voor de 350 gaan, heb je heel Europa er op. Ik verwacht dat zowel Garmin als Tomtom kwalitatief beide prima zijn.
- Ton1959
Ik dacht dat West Europa al heel wat landen omvat maar het is natuurlijk net wat je onder West Europa verstaat. Wikipedia maakt bijvoorbeeld West Europa maar klein.Nico4sen schreef:Ipv de 340 zou ik voor de 350 gaan, heb je heel Europa er op. Ik verwacht dat zowel Garmin als Tomtom kwalitatief beide prima zijn.
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Volgens mij is de Zumo 350 niet meer leverbaar. Dan wordt het de 390, deze heeft wel meer functionaliteit (koppeling met telefoon mogelijk), maar is ook een stukje duurder.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
- Ton1959
De Zumo340LM is praktisch gelijk aan de 350. Ik ben gewoon benieuwd waarom iedereen voor de Gamin Zumo kiest. In de auto gebruik ik ook een Garmin. Maar ik heb persoonlijk nooit geen TomTom gehad.
- PaPinkelman
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de Garmin. Veelzijdiger, zeker in combinatie met Basecamp software voor het maken van routes. Bij TomTom wordt Tyre meegeleverd (is ook een gratis versie van), maar dat is in mijn ogen toch een stuk beperkter.
Wil je alleen maar van A naar B, evt. via 'kronkelroutes'(dat is een hele leuke optie van TT!), kies dan voor de Rider.
Als je er iets meer mee wil, kies dan voor de Zumo.
Wil je alleen maar van A naar B, evt. via 'kronkelroutes'(dat is een hele leuke optie van TT!), kies dan voor de Rider.
Als je er iets meer mee wil, kies dan voor de Zumo.
Laatst gewijzigd door PaPinkelman op 27 feb 2015, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Frank
Frank
- Nico4sen
- 2023
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Als je in de auto ook al Garmin gewend bent, zou ik nu ook voor de Garmin op de motor gaan.
Ton1959 schreef:De Zumo340LM is praktisch gelijk aan de 350. Ik ben gewoon benieuwd waarom iedereen voor de Gamin Zumo kiest. In de auto gebruik ik ook een Garmin. Maar ik heb persoonlijk nooit geen TomTom gehad.
Omdat Garmin al veel ervaring heeft met dedicated motornavigatie.
het motormodel van TomTom begon als waterdichte autonavi. Goed voor van A naar B,maar niet geschikt voor routes en al helemaal niet geschikt om routes met je maten te delen. Inmiddels lees ik er positievere verhalen over, maar dat lees ik ook over margarine. Maar ik heb toch liever echte boter.
Ton,
Op grond van eigen ervaring (>10 jaar) kan ik TomTom absoluut aanbevelen. Ik gebruik nu de 2013 versie (groot scherm) en wederom naar volle tevredenheid!!
Je kunt er uitstekend routes mee rijden (en geloof me, 100 routepunten is echt meer dan genoeg!!).
Ik zie de volgende voordelen t.a.v. TomTom
- prima hardware
- prima software en kaartmateriaal (vanaf 2013 lifetime updates!)
- erg handig in gebruik
- voldoende mogelijkheden (settings, etc.)
- absoluut geen gedoe met kaart- en software updates)
- met Tyre maak je de mooiste routes en het kopiëren naar je navi is kinderspel
- uitwisseling met andere tomtom devices gaat prima via bluetooth.
Heb toch ooit een jaartje geëxperimenteerd met de Zumo 550 maar deze bleek toch niet mijn 'ding'. Garmin maakt zeker geen slechte navigatie maar ik vind 't allemaal wat omslachtiger.
Binnenkort komt er een nieuwe TomTom Rider 400. Ook deze ziet er weer veelbelovend uit (volgens mij te zien tijdens motorbeurs).
Mijn advies: TomTom
Succes bij 't maken van je keuze.
Luc
Op grond van eigen ervaring (>10 jaar) kan ik TomTom absoluut aanbevelen. Ik gebruik nu de 2013 versie (groot scherm) en wederom naar volle tevredenheid!!
Je kunt er uitstekend routes mee rijden (en geloof me, 100 routepunten is echt meer dan genoeg!!).
Ik zie de volgende voordelen t.a.v. TomTom
- prima hardware
- prima software en kaartmateriaal (vanaf 2013 lifetime updates!)
- erg handig in gebruik
- voldoende mogelijkheden (settings, etc.)
- absoluut geen gedoe met kaart- en software updates)
- met Tyre maak je de mooiste routes en het kopiëren naar je navi is kinderspel
- uitwisseling met andere tomtom devices gaat prima via bluetooth.
Heb toch ooit een jaartje geëxperimenteerd met de Zumo 550 maar deze bleek toch niet mijn 'ding'. Garmin maakt zeker geen slechte navigatie maar ik vind 't allemaal wat omslachtiger.
Binnenkort komt er een nieuwe TomTom Rider 400. Ook deze ziet er weer veelbelovend uit (volgens mij te zien tijdens motorbeurs).
Mijn advies: TomTom
Succes bij 't maken van je keuze.
Luc
Ton,
zoals Luc al zei, er komt binnenkort een Nieuwe Tomtom uit, met fors meer functionaliteit, en bovendien wordt er beloofd, dat het ding met gpx-bestanden werkt, wat volgens mij erop lijkt, dat je routes uit basecamp moet kunnen exporteren naar deze Tomtom, en dat e.e.a. eindelijk uitwisselbaar wordt met Garmin.
Gezien de te verwachten prijsstelling zeker de moeite van het wachten waard.
Groet, Aad
zoals Luc al zei, er komt binnenkort een Nieuwe Tomtom uit, met fors meer functionaliteit, en bovendien wordt er beloofd, dat het ding met gpx-bestanden werkt, wat volgens mij erop lijkt, dat je routes uit basecamp moet kunnen exporteren naar deze Tomtom, en dat e.e.a. eindelijk uitwisselbaar wordt met Garmin.
Gezien de te verwachten prijsstelling zeker de moeite van het wachten waard.
Groet, Aad
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik heb gisteren op de beurs wat met de nieuwe Tomtom staan spelen, maar vond het flink tegenvallen. Scherm en snelheid zijn een stuk minder dan de nieuwste Garmin 590. Die is natuurlijk een stuk duurder, dus niet helemaal eerlijke vergelijking.
- Ton1959
Misschien is het dan eerlijker om de Zumo 390LM te vergelijken met de TomTomRrider 400 die later uitkomt. Dus even afwachten hoe de vergelijkingstest uitvalt. Bedankt voor alle tips al merk ik dat voor vele nu nog de voorkeur uitgaat naar de Garmin.
- Ton1959
Nou is de keus niet eenvoudiger geworden.
http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-fi ... s-utrecht/
Dus de TomTom Rider 400 of de Zumo 390LM? Allebei de optie kronkelroutes maar nu blijkt deze bij TOMTom beter te werken dan bij Garmin het geval is. Ze zijn beide dezelfde prijs namelijk net onder de 400Euro. De eerste indruk van de nieuwe TOMTOM schijnt goed te zijn.
http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-fi ... s-utrecht/
Dus de TomTom Rider 400 of de Zumo 390LM? Allebei de optie kronkelroutes maar nu blijkt deze bij TOMTom beter te werken dan bij Garmin het geval is. Ze zijn beide dezelfde prijs namelijk net onder de 400Euro. De eerste indruk van de nieuwe TOMTOM schijnt goed te zijn.
- Hans Vaessen
- Type: Ik heb een andere motor
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Niet helemaal; bij de TT zit er dan geen autosteun bij. Staat weer tegenover dat de Rider gratis digitale verkeersinfo kent. Maar de keuze gaat inderdaad eerder om functionaliteit dan prijsverschil. Wil je veel je routes op het toestel zelf maken dan zal de 400 hoge ogen gooien. Qua routes van de PC zijn er nog wat zaken onduidelijk.Ton1959 schreef:Ze zijn beide dezelfde prijs namelijk net onder de 400Euro.
Het 'goede nieuws': de rider 400 ligt waarschijnlijl pas half april in de winkel - voor die tijd zal er al veel meer bekend zijn.
- Ton1959
Ik zal weinig routes maken denk ik. Is er nog een winnaar qua degelijkheid ook? De kronkelroute optie schijnt nu beter te zijn bij deze nieuwe TomTom maar ik ken beide niet dus alle advies is welkom. Ja je hebt gelijk natuurlijk geen autosteun bij de TomTom. Het blijft moeilijk kiezen tussen deze tweeHans Vaessen schreef:Niet helemaal; bij de TT zit er dan geen autosteun bij. Staat weer tegenover dat de Rider gratis digitale verkeersinfo kent. Maar de keuze gaat inderdaad eerder om functionaliteit dan prijsverschil. Wil je veel je routes op het toestel zelf maken dan zal de 400 hoge ogen gooien. Qua routes van de PC zijn er nog wat zaken onduidelijk.Ton1959 schreef:Ze zijn beide dezelfde prijs namelijk net onder de 400Euro.
Het 'goede nieuws': de rider 400 ligt waarschijnlijl pas half april in de winkel - voor die tijd zal er al veel meer bekend zijn.

- Hans Vaessen
De degelijkheid is bij de zumo in ieder geval prima in orde en lijkt dat bij de Rider ook te zijn. Afw88...
- Ton1959
Toch maar besloten voor de Garmin 390LM te gaan. Bedankt voor de tips . De autosteun die bij de TomTom extra betaald moet worden is toch ook weer veel extra geld. Als ik puur kijk naar het uiterlijk alleen al vind ik de Garmin iets meer degelijkheid uitstralen maar uiterlijk zegt natuurlijk niet veel. Ik heb met mijn Garmin voor in de auto nog geen problemen gehad en met de updates werkt ook alles goed. Misschien doet de nieuwe TomTom de kronkelroutes iets beter maar uiteindelijk moet je toch weer afwachten of het nieuwe model net zo betrouwbaar is als de Garmin Zumo die er al weer een tijdje is.
Kronkelroutes?
Koop Onroute en je kunt kronkelroutes rijden totdat je ons weegt. Of totdat je tank leeg is natuurlijk.
Koop Onroute en je kunt kronkelroutes rijden totdat je ons weegt. Of totdat je tank leeg is natuurlijk.
- Hans Vaessen
Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.mrgps.nl/kennis/zumo-3xx-instellingen/Ton1959 schreef:Toch maar besloten voor de Garmin 390LM te gaan.
Succes!
- Ton1959
Bedankt weer HansHans Vaessen schreef:Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.mrgps.nl/kennis/zumo-3xx-instellingen/Ton1959 schreef:Toch maar besloten voor de Garmin 390LM te gaan.
Succes!

- bmwrene
- Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Bladel
TomTom zonder twijfel.doov650 schreef:Garmin. Zonder twijfel.
Met garmin altijd problemen met onderlinge afstellingen.
- Hans Vaessen
Damn.. heeft Ton net z'n keuze gemaakt, ga jij hem weer aan het twijfelen brengen....bmwrene schreef: TomTom zonder twijfel.

- basplehn
- Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
- Woonplaats of omgeving: Heesch
Hahaha :lol: -top-Hans Vaessen schreef:Damn.. heeft Ton net z'n keuze gemaakt, ga jij hem weer aan het twijfelen brengen....bmwrene schreef: TomTom zonder twijfel.
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Ton, ik heb de Garmin 660 verkocht en de TomTom teruggekocht met Tyre Pro er gratis bij.
Tot nu toe ben ik er blij mee maar ik denk dat het er ook aan ligt wat je ermee zou willen doen.
Wat ik ermee doe is de TomTom lekkerder te gebruiken en met Tyre Pro gewoon genoeg voor mij.
Je kan nu al voor ongeveer 300 euro een TomTom kopen met genoeg landen erop.
Kijk eens bij http://www.motorkledinguithoorn.nl/tomt ... anden.html
Tot nu toe ben ik er blij mee maar ik denk dat het er ook aan ligt wat je ermee zou willen doen.
Wat ik ermee doe is de TomTom lekkerder te gebruiken en met Tyre Pro gewoon genoeg voor mij.
Je kan nu al voor ongeveer 300 euro een TomTom kopen met genoeg landen erop.
Kijk eens bij http://www.motorkledinguithoorn.nl/tomt ... anden.html
- Ton1959
Hoi Richard
Ik heb nu de Garmin gekocht en ik verwacht dat deze goed zal werken. Maar ik lees wel vaak dat de TomTom 's eenvoudiger zijn in het gebruik. Misschien even wennen maar ik probeer graag alle mogelijkheden uit. De Garmins zien er iets steviger uit maar ik weet niet of dat zo is.
Ik heb nu de Garmin gekocht en ik verwacht dat deze goed zal werken. Maar ik lees wel vaak dat de TomTom 's eenvoudiger zijn in het gebruik. Misschien even wennen maar ik probeer graag alle mogelijkheden uit. De Garmins zien er iets steviger uit maar ik weet niet of dat zo is.
-
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Richard, ik sta voor hetzelfde "probleem"; de keuze tussen de 390LM of de TomTom 400. De TomTom400 schijnt handiger/eenvoudiger te zijn maar heeft geen sd kaart ..? en is nog weinig van bekend. Vergelijken kun jij ze dus ook niet maar hoe bevalt de Garmin ? Beetje te leren, Kronkelroutes nuttig enz.
"Rubber onder"
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Volgens mij heeft de tomtom 400 wel een extra ingang voor een sdkaart.
Ikzelf heb de rider 5 en die is goedgenoeg voor mij.
Ikzelf heb de rider 5 en die is goedgenoeg voor mij.
- PaPinkelman
Specificaties van de Rider 400 zijn inmiddels ruimschoots bekend. En ja, deze heeft een slot voor een SD kaartje. Is op dit moment zelfs de enige methode om er routes op te laden....
Meer info: http://www.tomtom.com/en_gb/drive/motor ... index.html
of: http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-second-impression/
Ik heb zelf de Rider 400 serieus overwogen als vervanging van mijn Zumo 350 (gaat naar mijn zoon), maar ik ben uiteindelijk toch bij Garmin gebleven (zie mijn onderschrift). Tot nu toe daar nog geen spijt van gehad :-)
Meer info: http://www.tomtom.com/en_gb/drive/motor ... index.html
of: http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-second-impression/
Ik heb zelf de Rider 400 serieus overwogen als vervanging van mijn Zumo 350 (gaat naar mijn zoon), maar ik ben uiteindelijk toch bij Garmin gebleven (zie mijn onderschrift). Tot nu toe daar nog geen spijt van gehad :-)
Groeten,
Frank
Frank
- Hans Vaessen
Als je voor de keuze tussen een zumo 390 of een rider 400 staat zou ik eigenlijk adviseren nog even de kat uit de boom te kijken; komende weken zullen er de nodige reviews verschijnen, ondermeer van mijn hand.
Op die laatste kan ik wel een beetje een voorschot nemen:
a. ik zou sowieso geen 'oude rider' meer nemen - de nieuwe is giga veel beter.
b. de afweging tussen de z390 en tt400 is spannend. In de 400 zitten nog een paar behoorlijk irritante dingetjes. Die gaan ze vrijwel zeker wel oplossen, de vraag is ff hoe lang dat gaat duren. Maar.... (en sommigen gaan van hun stoel vallen dat MrGPS dat zegt: als die dingetjes opgelost zijn valt de balans toch echt wel richting rider400).
c. in de vergelijking met de 590 ligt dat anders: groter scherm, subliem afleesbaar in de volle zon... En een muziekje erbij... Tsja.. kost een paar centen...
dusssss.....
Op die laatste kan ik wel een beetje een voorschot nemen:
a. ik zou sowieso geen 'oude rider' meer nemen - de nieuwe is giga veel beter.
b. de afweging tussen de z390 en tt400 is spannend. In de 400 zitten nog een paar behoorlijk irritante dingetjes. Die gaan ze vrijwel zeker wel oplossen, de vraag is ff hoe lang dat gaat duren. Maar.... (en sommigen gaan van hun stoel vallen dat MrGPS dat zegt: als die dingetjes opgelost zijn valt de balans toch echt wel richting rider400).
c. in de vergelijking met de 590 ligt dat anders: groter scherm, subliem afleesbaar in de volle zon... En een muziekje erbij... Tsja.. kost een paar centen...
dusssss.....
Voorgisteren een 590 gekocht bij Waypoint. Na een korte vergelijking van 390, 400 en 590 buiten in de volle zon, was het pleit snel beslecht. Qua afleesbaarheid is de 590 niet te kloppen, wat een geweldig scherm -top- -top- -top- . Voor de rest is het, denk ik, afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen, maar als je gaat voor afleesbaarheid, is de 590 de meerprijs wat mij betreft zeker waard
.
Groet, Aad

Groet, Aad
- WaltzingMatilda
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Goede keuze Aad,beckysmile schreef:Voorgisteren een 590 gekocht bij Waypoint. Na een korte vergelijking van 390, 400 en 590 buiten in de volle zon, was het pleit snel beslecht. Qua afleesbaarheid is de 590 niet te kloppen, wat een geweldig scherm -top- -top- -top- . Voor de rest is het, denk ik, afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen, maar als je gaat voor afleesbaarheid, is de 590 de meerprijs wat mij betreft zeker waard.
Groet, Aad
Als mijn Zümo 550 ooit komt te overlijden zal dit ook mijn eerste keuze zijn.
Ed
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Beantwoord: Garmin Zümo 340LM & GDB/GPX
door RoadXplorer » » in Over: GPS en navigatie - 3 Reacties
- 2012 Weergaves
-
Laatste bericht door RoadXplorer