Ik ben overgestapt van de TomTom 400 naar de 550. Er hebben zich - dit in tegenstelling tot de Zumo XT - geen problemen voorgedaan met de hard- of software van de TomTom 550. Dat er geld-terug-acties op basis van opvolging zijn geweest, is een misverstand.
Je haalt hier beide merken, voorkomende problemen in hard- en software en een concurrerende cashback-actie door elkaar.
.
- De cashbackactie: Bij het op de markt brengen van de XT met een prijs van bijna 500 euro, besloot TomTom de concurrentie te verscherpen met een tijdelijke cash back actie van ongeveer 40 euro tot 27 juni 2020. Daarmee kwam de 550 met gecombineerde acties zelfs onder de 300 euro uit en werd het prijsverschil met de XT zo groot dat vooral de vaste hardcore Zumo gebruikers het apparaat a 500 euro aanschaften. Een TomTom 550 komt op dit moment van schrijven rond de 319 (motorcorner) en de ZUMO XT op 479 (hé, ook motorcorner) euro. Het verschil is 170 euro, ongeveer 2379 km rijden aan benzine met mijn R1200RT.
- De problemen met de hardware; lees de reviews van MR GPS Hans Vaerssen er maar eens goed op na. De dure Zumo werd wat gehaast op de markt gebracht om de achterstand van zo'n 10 jaar met TomTom in te lopen. Haast bij de ontwikkeling van produkten leidt vaak tot problemen. In dit geval ging het probleem om de bevestiging. Mr GPS Hans Vaessen raadde aan die te repareren met een plakbandje (ja, echt voor een apparaat a 500 euro ) in afwachting van een ruil op termijn met een beter ontworpen bevestiging
- De XT functioneerde bij de introductie al niet goed, er bleek sprake te zijn van diverse softwareproblemen die in de loop der tijd met updates moesten worden gerepareerd. Business as usual voor Garmin/Zumo gebruikers, die daar kennelijk op voorhand al rekening mee houden
zie voor onderliggende info over de problemen met de XT op het eigen forum:
viewtopic.php?f=40&t=15955&p=159270#p159270
en
viewtopic.php?f=40&t=16199.
.
Ik ga hier geen lans breken voor de TomTom, dat apparaat verkoopt zichzelf wel en als rijders de voorkeur hebben voor de veel duurdere XT, dan moeten ze die vooral kopen. Dat beide merken overeind blijven is belangrijk, ze houden elkaar scherp in de ontwikkeling van gpx motorroutes. Vanaf de 400 serie is TomTom innovatief gebleken en volgde Garmin/Zumo deze ontwikkelingen pas na lange tijd.
Feit is dat de ontwikkelaars van de Zumo's goed hebben gekeken naar de mogelijkheden die TomTom al een decennium lang biedt: betere kronkelroutes, draadloos overzetten van gpx routes middels wifi en betere rondritten. Ik spreek nog wel eens wat mensen met traditionele navigatie op het stuur en het is me duidelijke geworden dat er weinig mensen overstappen van het ene op het andere merk. Vaak wordt de nieuwe aanschaf - overigens vaak zonder gedegen kennis van mogelijkheden die de de concurrentie biedt - de hemel in geprezen.
Los van de traditionele navigatie apparatuur die TomTom en Garmin/Zumo aanbieden, maakt de navigatie per smartphone op dit moment een hoge vlucht o.a door de lage kosten in relatie tot de hoogwaardig ontwikkelde smartphones en wat de gemiddelde motorrijder nu feitelijk aan routes rijdt.
Zie hiervoor o.a. op dit forum, aangeslingerd door MR GPS:
viewtopic.php?f=40&t=15955
en het vervolg hierop:
viewtopic.php?f=40&t=16063