Na alle tips te hebben gelezen en deels toegepast, afgelopen weekend de koppelingsgroep vervangen, welke ik bij de hobbyist had gekocht.
Demontage was een eitje (wel een paar uur werk) en het plaatsen van de nieuwe koppelingsgroep was ook geen probleem.
Het meest lastige karwei was het terug plaatsen van de versnellingsbak.
Met behulp van twee geleidepinnen die ik zelf had gemaakt van lang schroefdraad ook deze hindernis kunnen nemen.
Met betrekking tot het balanceren van de koppeling zag ik dat de deksel van het geheel wat kleine boorputjes had, dus ik denk dat deze plaat al was gebalanceerd.
Ook gelijk maar even de kleppen gesteld en de inspuiting gesynchroniseerd en vandaag in een heerlijk voorjaarszonnetje een proefrit gemaakt.
Omdat ik toch zo lekker bezig was, ook de remleidingen vervangen door zwart ommantelde RVS leidingen van melvin.de.
Deze waren drie dagen na bestellen al in huis. Ook dat was een klusje wat vlekkeloos verliep ondanks mijn angst voor dit ABS systeem.
Ook gelijk de Kisan SM-5 gemonteerd, wat helemaal een eitje was. Het is mij alleen nog niet gelukt om de richtingaanwijzers te laten flitsen bij het remmen.
IK vrees dat (gezien de zeer lage prijs van € 25,00) deze optie er toch niet op zit bij dit model, maar dat was toch niet de reden om het ding aan te schaffen. De voornaamste reden was de onlogische plaatsing van de alarmlichtschakelaar en de extra's zoals automatisch uitschakelen van de RAW na vooringestelde tijd en het aan en uit zetten met dezelfde schakelaar en de running lights waren voor mij de belangrijkste opties en die werken perfect.
Oh, wat rijd de motor weer heerlijk, eigenlijk beter dan hij de afgelopen twee jaar gedaan heeft. Dat ligt niet aan het vervangen van de koppeling, maar meer in het feit dat ik inmiddels meer bedreven ben in het afstellen van de kleppen en het synchroniseren en het feit dat de remmen veel directer werken met de nieuwe leidingen.
Ik moet wel zeggen dat ik zonder de instructievideo van Chris Harris er veel langer over gedaan zou hebben.
Nu was het een verademing om van hem te horen en vooral te zien waar je op moest letten, wat alle momenten waren waarmee de diverse bouten en moeren dienden te worden vastgezet en hoe bepaalde onderdelen verwijderd en weer gemonteerd dienen te worden.
Ik had het merendeel ook in het werkplaatshandboek kunnen terug vinden maar dit was veel prettiger. Ik kan een ieder die voor het eerst de koppelingsplaten gaat vervangen deze video aanbevelen.
Zo nu kan ik weer gaan genieten van het mooie weer en de vele kilometers die ik weer op mijn

ga maken.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
en hopelijk tot het

al moet ik daar nog wat moeite voor doen om daar aanwezig te kunnen zijn.