Koppeling vervangen R1100RT

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Ronald K
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door Ronald K »

IK zal op korte termijn de koppeling moeten vervangen van mijn -1100- uit 1999 met KM stand 88.000.
Voor zover ik kan zien is er geen sprake van olielekkage. Nu zag ik dat er ook een oliebestendige koppelingsplaat op de markt is.
Kan iemand mij vertellen wat de meerwaarde ervan is.
Ook ben ik op zoek naar de "centreerspindel" waarmee de koppeling exact in het midden komt te zitten.
Op onderstaande video van Chris Harris is die centreerspindel te zien bij 1.06:55.
https://www.youtube.com/watch?v=6gzR4WHD-94
Ik heb dit gereedschap nog niet kunnen vinden en ik heb geen idee of dat zelf te fabriceren is zonder draaibank. Weet iemand waar ik dat kan kopen/huren/lenen?
Ook wil ik maar (indien mogelijk) de keerringen die ik tijdens de demontage tegenkom preventief vervangen.
Wie kan mij vertellen welke keerringen ik tegenkom en of die door een hobbyist te vervangen zijn.
Uiteraard zijn alle adviezen welkom voor wat betreft andere onderdelen ik gelijk onder handen kan nemen bij deze "operatie"

[groet]
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ronald K schreef:IK zal op korte termijn de koppeling moeten vervangen van mijn -1100- uit 1999 met KM stand 88.000.
Voor zover ik kan zien is er geen sprake van olielekkage. Nu zag ik dat er ook een oliebestendige koppelingsplaat op de markt is.
Kan iemand mij vertellen wat de meerwaarde ervan is.
Ook ben ik op zoek naar de "centreerspindel" waarmee de koppeling exact in het midden komt te zitten.
Op onderstaande video van Chris Harris is die centreerspindel te zien bij 1.06:55.
https://www.youtube.com/watch?v=6gzR4WHD-94
Ik heb dit gereedschap nog niet kunnen vinden en ik heb geen idee of dat zelf te fabriceren is zonder draaibank. Weet iemand waar ik dat kan kopen/huren/lenen?
Ook wil ik maar (indien mogelijk) de keerringen die ik tijdens de demontage tegenkom preventief vervangen.
Wie kan mij vertellen welke keerringen ik tegenkom en of die door een hobbyist te vervangen zijn.
Uiteraard zijn alle adviezen welkom voor wat betreft andere onderdelen ik gelijk onder handen kan nemen bij deze "operatie"

[groet]
Ik heb soms gewoon gezocht naar iets wat ongeveer de goede diameter had en dat omwikkelt met isolatieband. Werkt goed genoeg om de plaat te centreren.
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

De meerwaarde van een oliebestendige kopp.plaat is dat mocht je in Afrika of korter bij huis zijnde een olielekkage krijgen welke op de plaat komt je altijd nog
thuis kan komen . De frictie blijft grotendeels behouden. Maar de lekkage zal toch z.s.m. verholpen moeten worden. Verkrijgbaar bij Siebenrock.de.
Het is gemakkelijk om een centreerpen te gebruiken maar is niet noodzakelijk. Je moet dan de kopp.plaat met drie kopp.boutjes handvast vastdraaien en dan de as van v-bak
over twee lange bouten welke in het blok zijn gedraaid in de kopp.plaat schuiven. Van te voren de plaat zo goed als mogelijk op het oog centreren. De kopp.plaat
is dan nog verschuifbaar .Daarna de bak terugtrekken en de plaat met nieuwe boutjes vastzetten . Vergeet de splaines niet in te vetten met speciaal vet. Er van uitgaande dat de splaines van de ingaande as nog goed zijn. Tijdens demontage de kopp.onderdelen t.o.v.elkaar merken i.v.m. uitbalanceren en trillingen. Maar het is eigenlijk noodzakelijk om de complete kopp. set te vernieuwen en niet enkel en alleen de frictieplaat.
Simmeringen welke benodigd zijn kun je vinden op OEM van de hobbyist.Evenzo de kopp.onderdelen. Misschien heeft deze ook de centreerpen in de aanbieding.
Centreerpen is zonder draaibank niet te maken.
Maar ook hier geldt zonder sleutelervaring bezint voor ge begint.Het is een hele kluif werk.
JeHo
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

werkplaats handboek erbij nemen en je tijd nemen. Lees stap voor stap en dan gaat het lukken
mkoskamp
Woonplaats of omgeving: Deventer

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ronald,

Even uit interesse: wat is de reden dat je binnenkort de koppeling moet vervangen? Ik heb een RT met bijna 63K vandaar.
Mijn vorige brommef was een RS en daar was met 108K nog niets mis met de koppeling.
Ronald K
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat

mkoskamp schreef:Ronald,

Even uit interesse: wat is de reden dat je binnenkort de koppeling moet vervangen? Ik heb een RT met bijna 63K vandaar.
Mijn vorige brommer was een RS en daar was met 108K nog niets mis met de koppeling.
De reden dat ik denk dat de koppeling is versleten ligt in het feit dat wanneer ik in de 5e versnelling rijd en gas geef het toerental hoger oploopt dan de versnelling van de motor. Klinkt lekker sportief maar is volgens mij het ultieme signaal dat de koppeling aan einde van zijn levensduur is. Ik vermoed dat de vorige eigenaar met een te strak gestelde koppelingskabel heeft gereden, want dat was het eerste wat ik heb aangepast toen ik hem kocht.

Alle anderen bedankt voor de goede tips, Ik heb al eerder grote operaties uitgevoerd en ben in bezit van een grote collectie gereedschap, waaronder een net aangeschafte werkplaats motorbrug, dus ik denk dat het wel goed zal komen.
Het speciale vet (Staburags) voor de splains heb ik al besteld, want ik had dat op de video van Chris Harris gezien.
Uiteraard vervang ik de gehele koppelingsset en niet alleen de plaat. Mijn motto is als je dan toch zoveel werk moet doen, vervang dat de gehele set.
JeHo

Prima! Succes! We (horen) beschrijven de afloop wel.
JeHo
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Nog één vraagje dan: Is de koppeling afgesteld volgens de handleiding: stelbout op de koppeling èn de afstelling van de vrije slag bij het handvat?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Lemoi

succes! (en uitbalanceren is alweer mijn tip, mijn nieuwe drukgroep voor de R1100RT had 2.6 gram onbalans)
Ronald K
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat

Baird schreef:Nog één vraagje dan: Is de koppeling afgesteld volgens de handleiding: stelbout op de koppeling èn de afstelling van de vrije slag bij het handvat?
Ja, dat heb ik volgens het werkplaatshandboek gesteld en recent zelfs met nog iets meer vrije slag, maar dat heeft helaas allemaal geen oplossing gegeven. Hierdoor ben ik er voor 99% zeker van dat de koppeling versleten is.
Lemoi schreef:succes! (en uitbalanceren is alweer mijn tip, mijn nieuwe drukgroep voor de R1100RT had 2.6 gram onbalans)
Hoe laat je dat uitbalanceren dan doen? Ik neem aan dat dit niet gaat na de montage, dus de losse nieuwe koppelingsgroep ergens laten balanceren?

Voor R1100RT rijders die ook de koppeling dienen te vervangen is dit het bestellijstje aan onderdelen wat benodigd is (prijzen zijn van de Hobbyist)
DIAFRAGMAVEER verv.door 21508 SACHS 21211242353 € 34,17
DRUKPLAAT R850/R1100 SACHS 21212325863 € 51,65
DRUKRING R850/R1100 SACHS 21212330024 € 92,98
KOPPELINGSPLAAT R850/1100 SACHS 21217670452 € 81,20
KOPPELINGSBOUT K-SERIE/R1100 21211454417 € 1,35 (6x)
SCHIJF KOPPELINGSBOUTJE '81> 21211242377 € 0,42 (6x)
KRUKASKEERRING 11111341135 € 18,48
Totaal incl. BTW een bedrag van € 349,82
Lemoi

ik heb de drukgroep met vliegwiel laten balanceren(in het vliegwiel zat toen 2 gram onbalans en als je de drukgroep en vliegwiel samen monteerd kan dat (worst case) dus 4.6 gram onbalans geven.

Ze balanceren eerst het vliegwiel en daarna balanceren ze de drukgroep op het vliegwiel. Dan kom je zeker onder de 1 gram uit. De eigenaar van het bedrijf doet schijnbaar wat met auto's. Ze wisten me te vertellen dat 4.6 gram onbalans al veel is voor een auto maar waarschijnlijk in een auto nog niet te merken.

Het bedrijf zit in empel (bij mij om de hoek ;-) ). Tip kreeg ik van Ruud Freriks. Ruud vertelde dat ze wel eens krukassen voor hem gebalanceerd hadden.

http://www.geffen-ams.nl/

Ik heb er ook nog een video van gemaakt (alleen van de drukgroep uit balanceren), laat maar even weten of je die eens wilt zien.
Troy
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpse kempen

Ongelezen bericht door Troy »

als de markeringen op mekaar liggen is er voldoende gebalanceerd. onnodig iemand bang te maken he _001
Lemoi

Troy,

ten eerste het was een tip, geen dwingend verzoek) En ook niet bang maken, als je tevreden bent met de motor en geen last van trillingen wordt je ook niet bang lijkt me en vind je dit onzinnig (Ik denk dat de mensen op dit forum wel zelf kunnen beslissen of ben ik zo dwingend?).
De vraag is of je nog iets extra wilt uitgeven om de mogelijkheid te hebben dat hij iets minder trilt, zonder garantie ;) . Maar dat is een keuze. Bij mij was het een goede keuze (daar ik me erg irriteerde aan de trillingen). Heb je geen last van trillingen dan zal je het ook niet laten uitbalanceren...maar mocht je niet krap in je geld zitten...baat het niet, schaad het niet. (hoewel, ik kan me voorstellen Ruud Freriks een andere mening zal hebben maar dat is niet aan mij om te weten wat Ruud vind _004 )
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Druklager (achterop versnellingsbak) niet vergeten te vervangen.
Ronald K
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat

Na alle tips te hebben gelezen en deels toegepast, afgelopen weekend de koppelingsgroep vervangen, welke ik bij de hobbyist had gekocht.
Demontage was een eitje (wel een paar uur werk) en het plaatsen van de nieuwe koppelingsgroep was ook geen probleem.
Het meest lastige karwei was het terug plaatsen van de versnellingsbak.
Met behulp van twee geleidepinnen die ik zelf had gemaakt van lang schroefdraad ook deze hindernis kunnen nemen.
Met betrekking tot het balanceren van de koppeling zag ik dat de deksel van het geheel wat kleine boorputjes had, dus ik denk dat deze plaat al was gebalanceerd.
Ook gelijk maar even de kleppen gesteld en de inspuiting gesynchroniseerd en vandaag in een heerlijk voorjaarszonnetje een proefrit gemaakt.
Omdat ik toch zo lekker bezig was, ook de remleidingen vervangen door zwart ommantelde RVS leidingen van melvin.de.
Deze waren drie dagen na bestellen al in huis. Ook dat was een klusje wat vlekkeloos verliep ondanks mijn angst voor dit ABS systeem.
Ook gelijk de Kisan SM-5 gemonteerd, wat helemaal een eitje was. Het is mij alleen nog niet gelukt om de richtingaanwijzers te laten flitsen bij het remmen.
IK vrees dat (gezien de zeer lage prijs van € 25,00) deze optie er toch niet op zit bij dit model, maar dat was toch niet de reden om het ding aan te schaffen. De voornaamste reden was de onlogische plaatsing van de alarmlichtschakelaar en de extra's zoals automatisch uitschakelen van de RAW na vooringestelde tijd en het aan en uit zetten met dezelfde schakelaar en de running lights waren voor mij de belangrijkste opties en die werken perfect.

Oh, wat rijd de motor weer heerlijk, eigenlijk beter dan hij de afgelopen twee jaar gedaan heeft. Dat ligt niet aan het vervangen van de koppeling, maar meer in het feit dat ik inmiddels meer bedreven ben in het afstellen van de kleppen en het synchroniseren en het feit dat de remmen veel directer werken met de nieuwe leidingen.

Ik moet wel zeggen dat ik zonder de instructievideo van Chris Harris er veel langer over gedaan zou hebben.
Nu was het een verademing om van hem te horen en vooral te zien waar je op moest letten, wat alle momenten waren waarmee de diverse bouten en moeren dienden te worden vastgezet en hoe bepaalde onderdelen verwijderd en weer gemonteerd dienen te worden.
Ik had het merendeel ook in het werkplaatshandboek kunnen terug vinden maar dit was veel prettiger. Ik kan een ieder die voor het eerst de koppelingsplaten gaat vervangen deze video aanbevelen.
Zo nu kan ik weer gaan genieten van het mooie weer en de vele kilometers die ik weer op mijn -1100- ga maken.

[groet] en hopelijk tot het treffen2015 al moet ik daar nog wat moeite voor doen om daar aanwezig te kunnen zijn.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat bij de Kisan SM-5 niet altijd de knipperlichten "flitsen" (de zogenoemde Brake Flash Option) zit er al vanaf het begin op, maar in eerdere draadjes is al eens aangegeven dat die "rem-detectie" op de 11xxRT-serie met ABS soms te snel gaat.
Dat is opgelost door een nieuwe software (lees: firmware) IN de SM-5. Wat je helaas niet zelf kunt doen, en het apparaat teruggestuurd moeten worden naar Kisan Tech in de US of A.

Daarnaast staat default (!) de Brake Flash Option uit. (zie pagina 32 van de installatie-handleiding)
Je moet het dus aanzetten, door, heel kort na het inschakelen van je contact, de rem veelvuldig 6 tot 8 keer te bedienen, volgens de installatie-handleiding.

Maar het kan heel goed dat jou SM-5 desondanks die optie als gevolg van het ABS systeem niet wil aan zetten, ik heb dat diverse keren ondervonden.

Toch is het goed desondanks het rem-signaal op de SM-5 aangesloten te laten, want daarmee heb je een "override" van die automatische uitschakeling.
Ikzelf heb nooit auto-uitschakelen gebruikt, in mijn optiek ongewenst en mogelijk levensgevaarlijk. Maar dat is mijn mening.

Daarentegen, de same-side-on-same-side-off en de veel gemakkelijkere alarmlicht-functie.
Pprobeer ook eens die functie in te schakelen middels je alarm-licht knop en daarna alsnog ook de links-en-rechts gelijktijdig in te drukken, je zult waarschijnlijk zien dat je alarmlichten dan nog sneller gaan knipperen.

Maar ik heb het al eens eerder aangegeven in de betreffende draadjes, de Kisan SM-5 is the next best thing naast geroosterd brood.
Iedere 11xxRT rijder zou het serieus moeten overwegen, daarna kan je bijna niet meer zonder. ;)
JeHo

Fijn dat e.e.a. gelukt is.
Oliebestendige koppelingsplaat gemonteerd?
Nog simmeringen van de v-bak en krukas preventief vernieuwd?
Ik begrijp dat je toch problemen hebt gehad met het terugmonteren van de v-bak.
Oorzaak kopp.plaat misschien niet goed gecentreerd op het oog en waarschijnlijk toch geen gebruik gemaakt van een centreerpen? Maar die was niet in je bezit.
Prima spul van Melvin voor dat geld. Past precies .Heb deze op mijn K1100LT van de winter probleemloos gemonteerd .
En het is inderdaad belangrijk dat bouten en moeren met het juiste moment met een goede kwaliteit momentsleutel worden aangedraaid.
En nu vele veilige kilometers genieten.
M.v.g. JeHo
Ronald K
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat

JeHo schreef:Fijn dat e.e.a. gelukt is.
Oliebestendige koppelingsplaat gemonteerd?
Nog simmeringen van de v-bak en krukas preventief vernieuwd?
Ik begrijp dat je toch problemen hebt gehad met het terugmonteren van de v-bak.
Oorzaak kopp.plaat misschien niet goed gecentreerd op het oog en waarschijnlijk toch geen gebruik gemaakt van een centreerpen? Maar die was niet in je bezit.
Prima spul van Melvin voor dat geld. Past precies .Heb deze op mijn K1100LT van de winter probleemloos gemonteerd .
En het is inderdaad belangrijk dat bouten en moeren met het juiste moment met een goede kwaliteit momentsleutel worden aangedraaid.
En nu vele veilige kilometers genieten.
M.v.g. JeHo
Nee, geen oliebestendige plaat gemonteerd, zag daar de meerwaarde niet van in na de info die ik hier en bij de hobbyist kreeg.
De simmeringen zagen er nog perfect uit en omdat ik begreep dat alleen die van de versnellingsbak makkelijk te vervangen was heb ik alleen die gedaan.
Het lastige terug monteren van de versnellingsbak had meer te maken dat ik het eerst met te korte geleiding pinnen had geprobeerd (had geen langere draadeinden liggen) en dat toch niet bleek te werken. Centreren had ik wel gedaan met een beetje creatief geknutsel met onderdelen die ik ter beschikking had. Nadat mijn zoon bij de bouwmarkt een meter schroefdraad had gehaald en ik die op de juiste lengte had ingekort ging het bijna vlekkeloos (al blijft dat een beetje klooien als je alleen bezig bent).
De remleidingen waren perfect en precies pas en het ontluchten van de hele boel is me nooit eerder zo goed en snel gelukt. Heb slechts gebruik gemaakt van twee lange slangen die ik hoog had vastgemaakt en dan steeds druk opbouwen met de rem en telkens één leiding even open zetten. Uiteraard ook bovenin de ABS pomp ontlucht, maar daar zat tot mijn verbazing nauwelijks lucht in. Zonder hulp van dit mooie RT-forum en de instructiefilm van Chris Harris was het niet zo gemakkelijk gegaan.
Nu nog even wachten tot de voetsteunverlagers van Verholen binnen zijn en de pedaal verlengers voor de rem- en versnellingspook van E-bay, dan is ook de zithouding eindelijk perfect voor mijn 1.96 m lengte.
Dan in april een lekker weekendje op de motor naar de omgeving van Stavelot (België).
Als er nog forumgenoten zijn die daar een mooie route hebben gereden dan ontvang ik die graag.
Allen nogmaals bedankt voor de nuttige tips en adviezen.
[groet] Ronald

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”