Rij je nog met die kou?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

qufo
Type: Overig R-serie
Bijz: Twinspark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vlagtwedde

Rij je nog met die kou?

Ongelezen bericht door qufo »

Tja, wat zal ik zeggen? Het is al zeker een week dat de temperaturen onder het vriespunt komen en dan staat ze daar maar in de schuur...... De ontwenningsverschijnselen steken alweer de kop op en iedere keer denk ik; "kan natuurlijk ook even een stukje gaan rijden" maar dan kijk ik naar buiten en dan is het toch wel erg koud zo op m'n slippertjes in m'n joggingbroek en parka'tje.......Tuurlijk heb ik een dikke motorjas en wind en regenbescherming maar is dat de enige reden waarom ik haar niet even mee naar buiten neem en de bevroren wereld laat zien? Nee! Ik ben namelijk erg zuinig op m'n meisje, misschien wel te zuinig! Als ik vanaf het laatste onderhoud denk; "ik mag wel weer eens kleppen stellen", dan rij ik niet meer totdat de kleppen gesteld zijn (heb zelfs speciaal een recht sleuteltje 10 besteld) ......Knettergek! :$ of niet? Nou ja, hoe dan ook, dan maar knetter :$ .....Misschien dat ik opknap als ik weer een stukje gereden heb. Welke bougies gingen er ook alweer in een TwinSpark?

[groet] Michiel.
Puch, Zundapp GTS50, Zundapp KS50, Yamaha XJR1300, BMW R1150RT.... Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan!
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rij je nog met die kou?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Een van de redenen is dat mijn motor nooit in de winter op stal gaat is omdat het altijd kriebelt :D .
Ik moet er niet aan denken dat hij niet direct voorhanden is. Er zijn immers ook in de winterperiode mooie motordagen. Kou is niet mijn probleem, goede kleding is echter een pre. En we hebben allemaal tenslotte ook handvatverwarming. Met winterse neerslag zal je me echt niet zien rijden of ik moet daardoor overvallen worden. Buienradar is mijn vriend . . . . :idea:

En na de rit nog even nagenieten in de kou door:
eventuele pekelresten weg te spoelen met nagenoeg koud water en daarna droog te wrijven. Even laten uitwasemen en daarna de hoes er weer over heen.

Doorrijden in de winter is goed voor jou EN voor de motor.

Lees ook WINTERBESCHERMING VOOR DOORRIJDERS >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Als het even kan rij ik ook door in de winter . . . het kan 's winters ook zo mooi droog en helder weer zijn en dan laat ik mijzelf en "mijn meisje" dus even uit. ;)

Wel is het zo dat ik 's winters minder kilometers rijd (weinig woon-werk) dan in de overige jaargetijden, maar ik geniet er niet minder van! Dit jaar heb ik een fijn (maat)pak aangeschaft bij Damen Leathers in Breda. Met de wintervoering erin, de winter handschoenen aan is het prima te doen . . . zeker in combinatie met de handvatverwarming.

De tips van Jos over de buienradar en het afspoelen met koud water na eventueel wat pekel neem ik zeker ter harte! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

lekker doorrijden.. heb nog een verwamd jasje Alleen als het glad wordt/is dan laat ik hem staan onder de hoes (en toekomst in de "garage")
Viaantje
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Woonplaats of omgeving: Vianen

Ongelezen bericht door Viaantje »

Wat trekken jullie aan qua onderkleding, thermospulletjes of gewoon een t-shirt oid.
Wil nl. ook blijven rijden, vrees nl. voor het ontwenningsverschijnsel en het geleerde opnieuw te moeten her-ontdekken. _001
Maar buiten een motorjack, is een winddichte brekerlaag wel fijn, en dan thermo ofzo. En je motorbroek, daaronder ook thermo ondergoed?
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik rij voornamelijk woon-werk (30-90 km per rit), en vind daarom thermische onderkleding wat lastig. Ik heb gewoon geen zin om me helemaal om te moeten kleden, want op kantoor brandt de kachel volop.

Daarom mijn gewone kleding (tShirt, overhemed, spijkerbroek) met daaroverheen motorkleding:
- Stadler Stormrider broek met wintervoering
- Rukka Armas jas met wintervoering en kraag
- Macna reflectiehesje (maar dat heeft weinig met de temperatuur te maken....)
- Daytona laarzen
- een niergordel om de onderrug warm te houden
- Macna windproof helmmuts
- goede winterhandschoenen.

En als het dan echt koud wordt kan ik altijd nog de zadel- en handvatverwarming aan zetten :lol:
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Let wel op met afspoelen, bij nachtvorst,dat je niet de volgende ochtend een ijsbaan aantreft op de plek waar je de motor afspoelde. ;)
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Als je met pekelweer gaat rijden en je spoelt de motor goed af, dan moet je volgens mij ook de luxe hebben om de motor in een vortstvrij verblijf te kunnen parkeren. Zouden anders bepaalde (onder)delen, zoals remblokken etc. etc, niet vastvriezen?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

Ik rijd ook met normale kleren (kan niet bij een klant alles uitkleden en aankleden. Wordt ik misschine nog opgepakt voor naaktlopen). Maar een goed motorpak, handschoenen helm muts en mijn gerbing verwarmde jas gaat prima.

En afspoelen, het zou mooi zijn als je dan nog een klein stukje zou kunnen rijden om het een beetje droog te rijden....maar ja dan komt er weer pekel op :-(
ErikS
2024
2024
Type: R1250RT
Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Contacteer:

Ongelezen bericht door ErikS »

Zo lang het niet (echt) glad is en er geen ijzel voorspelt wordt rij ik gewoon door. Toerritjes eigenlijk niet meer, maar wel het gebruikelijke woon-werkverkeer (65 km heen en 65 km terug). Als je je goed aankleed is de kou niet echt probleem.
Een goed motorpak (Cordura broek en jas) doet wonderen. Ik heb eigenlijk in de jas nog nooit een wintervoering in gehad. Wel eventueel met een thermo hemd en broek en een windstopper er onder.
Goede thermo kleding kun je de hele dag dragen. Ook binnen. Ik heb thermo-ondergoed van Vibrostat. Op mijn werk binnen krijg ik het niet (te) warm maar op de motor houdt het je wel goed warm.
Voor mijn handen heb ik verwarmde hybride handschoenen (met accu's). In combinatie met de handvat verwarming houdt dat je handen bij -20 nog warm en de accus gaan ongeveer 2 uur mee! Voor mijn voeten, in de laarzen, hybride verwarmde zooltjes. Dit houdt je voeten ook voldoende warm om een paar uur te kunnen doorrijden.
Sinds dit najaar heb ik ook een verwarmde jas (Gerbing) op de boordspanning. Deze draag ik als vest onder mijn motorjas. Dit is echt een aanrader. Doordat je bovenlijf (inclusief de hals) echt warm blijft koelt de rest ook minder snel af. De verwarming in de handschoenen en de zooltjes heb ik nu nog niet nodig gehad. Een regelaar zorgt er voor dat je het niet te warm krijgt.

Bij elkaar wel een forse investering, maar daar heb je dan ook wel wat voor. Voordeel van de jas en de regelaar is ook nog dat de handschoenen en de zooltjes, als je de accu's niet wilt gebruiken, daarmee ook aan de boordspanning kunnen.
Tot nu toe heb ik het zo lekker warm kunnen houden en het stroomverbruik levert nog geen probleem op.

En wat ook scheelt is de snelheid waarmee je rijdt. -top-
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
Arjan W
2024
2024
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik rijd wel door, ook in de winter. Echter ik houd wel rekening met het weer en de ondergrond. Op het moment dat ik het niet vertrouw of dat ik weet dat er pekel is gestrooid stap ik niet meer op. Ik stap ook niet meer op voor de lange woon-werk afstanden, dan gebruik ik de poolauto van de zaak.

Voor de kou hoef ik het niet te laten. Ik heb in het verleden wat meer geld uitgegeven aan een goed meer seizoens pak met geode winterhandschoenen (mid-winter) Met een extra truitje onder mijn jas is het goed vertoeven op het zadel.

Succes allemaal en rijd nog voorzichtig!
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik rijd het hele jaar door, ook in de winter, ook bij sneeuw. Ik rijd alleen niet als het echt glad is (ijzel, of sneeuw die blijft liggen). In de praktijk valt dat reuze mee en kun je misschien 1 of 2 dagen per jaar niet rijden. Het grootste probleem is dan niet de staat van de doorgaande wegen, maar het feit dat de straat waaraan ik woon niet gepekeld wordt. Je kunt vaak overal prima rijden, maar ik kom de wijk niet meer uit. :evil:

Qua kleding heb ik jaren met gewone toerkleding gereden, maar uiteraard met de winter-binnenvoering in broek en jas, en een kol voor de nek. Dat ging altijd prima, zeker in combinatie met de handverwarming van de BMW.
Deze week heb ik Gerbing verwarmde handschoenen, en een Gerbing verwarmde jas gekocht en dat bevalt uitstekend. Ik merk dat bij de toerruit van de nieuwe BMW R1200RT LC flink wat wind op armen en schouders komt, en dat wordt nu heerlijk verwarmd. Ik ben nog wel op zoek naar een andere winterruit, maar de kou is even van de lucht :) . Ook hoef ik nu geen kol meer te dragen omdat het bovenlichaam nu goed warm blijft. Dit komt ook door de Restyle instructor jas, die een grote brede kraag heeft die perfect op de helm aansluit.
japachap
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Afgelopen week binnen de stad met mins-drie gereden. Paar jaar geleden met mins acht naar werk toe, op een droge wegdek natuurlijk.
Koud is meestal geen hinder voor mij- alleen bij sneuw en ijs ga ik stoppen.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik rijd als het net boven de drie graden zit nog wel. En de voorwaarde is wel dat er geen pekel gestrooit is. Handvatverwarming heb ik niet. Al moet ik zeggen dat mijn langste rit (800km) met -2 C toch wel minder was voor de vingers. Vroeger reed ik ook gewoon in de sneeuw maar telkens die voeten uitsteken bij elke stop om de motor recht te houden was ook niet echt een succes.
Marianne
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Ongelezen bericht door Marianne »

Onze motoren gaan niet echt in de winterstalling en komen bij mooie droge dagen gewoon nog buiten voor een toertje. Deze zijn wel korter dan in de zomer. Maar ik ben een koukleum (vrouw?) en ga eens kijken voor een verwarmde jas oid.
Mijn man pakt de motor ook nog wel voor woon/werkverkeer.

Alleen bij pekel en gladheid blijven ze lekker op stal.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik blijf ook gewoon woon-werk-verkeer (18 km enkel) rijden, zolang het niet glad is.
Thermo-ondergoed met daarover mijn 4 seizoenen pak van Alpine Stars is voldoende om het warm te houden, en op werk draag ik werkkleding, dus omkleden moet ik toch wel.
Vandaag even op en neer naar Tim (Sylvester) om van zadel te ruilen, ongeveer 110 minuten totaal, en toen had ik licht gekoelde tenen, misschien toch nog maar van die plaatjes voor onder op de kuip bestellen.

Groet, Aad
Mariecke
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Mariecke »

Zolang het niet ijzelt of er sneeuw ligt, rij ik door. Mijn alternatief is het openbaar vervoer en daar sta ik niet echt om te springen.... :roll:

Deze week was het met -6,5 in het oosten goed vol te houden in mijn cordura pak.
Ik draag thermokleding en een windstopper en moest deze week voor het eerst de dikke winterhandschoenen.van stal halen, wel weer even wennen.

Kan nog een graadje warmer met wintersokken, wollen kol en een extra laag kleding maar dat bewaar ik wel voor de echt koude dagen :D

Vind de tip voor het pekel afspuiten er handig! Ga er zeker rekening mee houden.
Voor nu staat ze met siliconenspray ingespoten klaar!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
HansD

Mijn anti-pekel installatie

Afbeelding
strik
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Rij net als vele gewoon door (woon werk) behalve bij ijsel en sneeuw.
Voor de handen een goede oplossing gevonden door kappen. Ik rijd nog steeds met mijn zomerhandschoenen.

Voor het lichaam overweeg ik een verwarmde binnenjas...
2 paar sokken in de motorlaars werkt ook heel goed.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Ben1200RT
2024
2024
Bijz: Divers
Land: Zweden
Woonplaats of omgeving: Smalland

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

En ook ik rijd zo lang mogelijk door. Alleen bij sneeuw en of ijzel stop ik. 45 km enkele reis woon werk verkeer is geen probleem. En de motor afspoelen zou kunnen maar het beestje staat buiten dus dat maar even niet. Wel wat vaker met een iets vettige poetslap de meeste pekel eraf vegen. Van het voorjaar weer heel goed poetsen. Je mag tenslotte wel zien dat hij niet nieuw is maar uit 1999 komt.
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Blijf gewoon doorrijden zo lang als het kan, 1e laags Marinoswollen onderkleding, daarboven een lekkere fleece en als laatste mijn MJK motorjas.
Ongevoerde MJK broek met daaronder alleen maar een marinoswollen "lange onderbroek", kousen en laarzen.
BMW handschoenen, helm en zijden helmmuts
Regelmatig stoppen en even wat bewegen, op tijd een bakkie doen, uren (en zeker 250km) vol te houden :)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
japachap
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

HansD schreef:Mijn anti-pekel installatie

Afbeelding
Aha... maar is 'ie ook antivries- of heb je ook een warme lucht waaiier om de RT te laten afdrogen...? :geek: :D
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
HansD

Nee, is niet anti-vries, en ook geen blower. Dat ging me te ver.
De kraan op de foto zit er al jaren en heeft ook bij -10 graden nooit problemen gegeven.
Misschien gewoon elke keer de slang laten leeglopen...
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Spanje
Woonplaats of omgeving: Torrox Costa

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Normaal rijd ik s'winters door zolang er geen sneeuw of andere gladmakers liggen kou maakt niet uit maar deze keer door omstandigheden al zeker 3 mnd niet gereden. Maar vanmiddag de druppellader er af en starten en...........ja hoor hij doet het gewoon. Dus even lekker een rondje gereden. Deze week woon/werk ook maar weer oppakken.

Sent from my iPhone aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “RT Café”