brief abspomp
Moderator: RT_Patrick
Re: brief abspomp
Als alle fabricage fouten hersteld moeten worden gaat BMW failliet dat zul je wel begrijpen.
Het probleem is dat de pompen net te lang mee gaan , als de levens duur korter was hadden we al lang nieuwe gehad.
Je kan er dus niets aan doen.
Je mag de gene bedanken die dit allemaal in werking heeft gezet dat Bmw nu deze aktie moet uitvoeren.
Dat de prijzen voor de nieuwe pompen zo hoog zijn dat is pas schandalig.
Het probleem is dat de pompen net te lang mee gaan , als de levens duur korter was hadden we al lang nieuwe gehad.
Je kan er dus niets aan doen.
Je mag de gene bedanken die dit allemaal in werking heeft gezet dat Bmw nu deze aktie moet uitvoeren.
Dat de prijzen voor de nieuwe pompen zo hoog zijn dat is pas schandalig.
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Nou, niet zomaar een fabricagefout- meer een vraag over slecht onderhoud...
Lees meer hier- viewtopic.php?f=107&t=9287
Lees meer hier- viewtopic.php?f=107&t=9287
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- aantzeetje
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
in München loopt er al jaren een proces tegen BMW ivm de Bosch ABS pomp en dus vatbaar voor een verborgen gebrek. Heb het ooit allemaal eens opgezocht en opgevolgd ivm men MG Norge die met dezelfde Bosch ABS pomp (compressor) was uitgerust en daar had ik dus wel problemen mee (luchtbellen aan de ventielen van de pomp).
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Als het alleen slecht onderhoud was dan ging BMW echt geen ABS pompen vernieuwen. Als je weet hoeveel garages er zijn die niet de remvloeistof niet op tijd vervangen zouden vele auto's kapotte ABS pompen hebben. Ze weten dat veel voertuigen na de garantie toch niet meer het onderhoud bij hun komen laten doen.
De BMW dealers in NL voeren en check uit op de goedewerking van de i-ABS pompen die tot einde 2006 geleverd werden.
Dit is een moment opname over de stand van zaken en je bent niet verplicht hoe dan ook om verdere acties of transacties met de dealer aan te gaan.
Het is inderdaad een ingewikkeld en onderhouds gevoelig component. Mijn ervaring is dat alle modellen met deze pompen met reguliere onderhoud vertonen weinig problemen.
Alles kan stuk gaan maar je sluit een groot deel van vroegtijdig problemen uit met goede onderhoud. Mijn eigen 2001 RT-P heeft 125.000 kms en de pomp functioneerd altijd naar behoren.
Als je dat onderhoud wel tijdig doet en er een probleem optreed dan is het gewoon pech maar als je het onderhoud niet optijd uitvoert kan je jezelf verwijten van de extra kosten die je maakt voor reparatie.
mvgr, Kenny
Dit is een moment opname over de stand van zaken en je bent niet verplicht hoe dan ook om verdere acties of transacties met de dealer aan te gaan.
Het is inderdaad een ingewikkeld en onderhouds gevoelig component. Mijn ervaring is dat alle modellen met deze pompen met reguliere onderhoud vertonen weinig problemen.
Alles kan stuk gaan maar je sluit een groot deel van vroegtijdig problemen uit met goede onderhoud. Mijn eigen 2001 RT-P heeft 125.000 kms en de pomp functioneerd altijd naar behoren.
Als je dat onderhoud wel tijdig doet en er een probleem optreed dan is het gewoon pech maar als je het onderhoud niet optijd uitvoert kan je jezelf verwijten van de extra kosten die je maakt voor reparatie.
mvgr, Kenny
Ik moest een brief tekenen bij BMW dealer dat mocht er tijdens de controle iets mis gaan met de pomp dat het dan op eigen risico is

- JoJothefirst
- 2024
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Ik heb de dealer gebeld om uitleg en ik hoorde dat de werking van de i-abs getest wordt. In een zeer ongunstig geval zou er vocht in de abs kunnen komen en voor defecten zorgen. Mocht het zo zijn dat, ondanks aantoonbaar geregeld en goed onderhoud de abs toch defecten vertoont, BMW aanbiedt die te vervangen waarbij BMW de kosten van de abs voor haar rekening neemt en het werkloon door de klant betaald dient te worden....
De test hoeft niet persé meteen uitgevoerd te worden, dat mag (bij deze dealer althans) ook wel het volgend voorjaar of zelfs over 2 jaar. Dat mijn motor 4 jaar geleden een vervangende abs heeft gekregen zou ik volgens de medewerker bij BMW Nederland aan kunnen kaarten om zo te proberen aanspraak op de coulance te kunnen maken....
Ik ga dat zeker proberen
JoJo

De test hoeft niet persé meteen uitgevoerd te worden, dat mag (bij deze dealer althans) ook wel het volgend voorjaar of zelfs over 2 jaar. Dat mijn motor 4 jaar geleden een vervangende abs heeft gekregen zou ik volgens de medewerker bij BMW Nederland aan kunnen kaarten om zo te proberen aanspraak op de coulance te kunnen maken....

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- Kees BMW
Mijn brief ligt al in de prullebak.Toetie Tricolore schreef:Ik moest een brief tekenen bij BMW dealer dat mocht er tijdens de controle iets mis gaan met de pomp dat het dan op eigen risico is![]()
![]()
![]()
Gr-Kees.
Kees BMW
-
- Type: R1200RT/LC
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: limburg zuid
Vreemd dat je bij de ene dealer wel moet tekenen voor als er iets mis gaat en bij de andere niet, omdat deze zegt dat er geen belasting van het remsysteem plaatsvind.
Iedere dealer verteld weer een ander verhaal.
Niet meer erg geloofwaardig.
Iedere dealer verteld weer een ander verhaal.
Niet meer erg geloofwaardig.
-
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Wijchen
Helaas vorig jaar Oktober mijn RT1150 laten controleren na het ontvangen van de brief van BMW. Had de Beemer net een half jaar. Bouwjaar 2004 met 70000 op de teller, altijd goed onderhouden volgens boekje. Dacht een perfecte en mechanisch betrouwbare brommert te hebben na enkele Japanse ervaringen. Niet dus.
Bij de dealer eerst verklaring moeten tekenen dat bij het testen een defect aan het ABS systeem voor eigen risico was . Dolgelukkig dat de test goed uitpakte
. Kort daarop de fiets in stalling gezet maar met het weer afgelopen weken toch weer enkele ritjes gemaakt. En jawel hoor, na ±200 km ineens knipperend ABS lampje. Gestopt, motor uitgezet, gelukkig geen knipperende lampjes. Helaas afgelopen week 2x hetzelfde euvel
Contact met de dealer. Reactie kom maar laten doormeten. Kort daarna telefoon "Helaas meneer maar uw ABSpomp is defect" Na veel heen en weer argumenteren overeen gekomen dat de pomp voor 50% door BMW (€ 900,=) vergoed wordt en het inbouwen gratis is omdat er gelijktijdig een grote beurt afgesproken was.
Mijn vraag is of er bij anderen na de test vaker een storing is opgetreden en of dit ook een defecte pomp betrof? Heeft zo'n test een negatieve uitwerking op de pomp?
Groet Jan
Bij de dealer eerst verklaring moeten tekenen dat bij het testen een defect aan het ABS systeem voor eigen risico was . Dolgelukkig dat de test goed uitpakte

Contact met de dealer. Reactie kom maar laten doormeten. Kort daarna telefoon "Helaas meneer maar uw ABSpomp is defect" Na veel heen en weer argumenteren overeen gekomen dat de pomp voor 50% door BMW (€ 900,=) vergoed wordt en het inbouwen gratis is omdat er gelijktijdig een grote beurt afgesproken was.
Mijn vraag is of er bij anderen na de test vaker een storing is opgetreden en of dit ook een defecte pomp betrof? Heeft zo'n test een negatieve uitwerking op de pomp?
Groet Jan
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Heel simpel: Als je een fiets hebt met zo'n pomp, echt stipt het onderhoud (laten) uitvoeren en niet wachten, maar dan nog is het geen garantie en gaan ze kapot.
Want het is niet de vraag of ze kapot gaan, maar wanneer. Maximaal onderhoud kan het 'kapot gaan' heel lang rekken.
fyi gr.
Joop
Want het is niet de vraag of ze kapot gaan, maar wanneer. Maximaal onderhoud kan het 'kapot gaan' heel lang rekken.
fyi gr.

Joop
- Kees BMW
Goedenavond.
In het blad Motor Rijwiel staat dat je de pomp bij de Knalpot in Rilland kan laten reviseren voor €900 en daarbij krijg je twee jaar garantie.
Gr-Kees.
In het blad Motor Rijwiel staat dat je de pomp bij de Knalpot in Rilland kan laten reviseren voor €900 en daarbij krijg je twee jaar garantie.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
In een ander draadje wordt een Duits bedrijf genoemd waar het minder kost, doen eerst een intake, ben de naam even kwijt helaas (staat op mijn andere computer)cdraaisma schreef:Goedenavond.
Gr-Kees.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- wannesie
- 2024
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
- Kees BMW
Vandaag was het weer zo ver de remvloeistof van het intregaal remsysteem verversen eerst het remcircuit en dan het aanstuur circuit.Dit was twee en een half jaar geleden het laatst gebeurd zo jullie zien was het wel nodig.Morgen de vloeistof van de bediening van de koppeling nog verversen.Daarna laat ik het remsysteem en de motronic uitlezen bij de Kenny van het noorden Van Houten Motoren te Marum Groningen.
Gr-Kees.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Benji
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Ik doe dit ieder jaar, de kosten van een litertje remvloeistof wegen niet op tegen de kosten van een nieuwe of gereviseerde ABS pomp.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Baird
- 2024
Onderste foto: Hoe heb jij die aansluiting gemaakt op het reservoir, mijn oplossing blijft een beetje lekken en is dus niet ideaal.Kees BMW schreef:Vandaag was het weer zo ver de remvloeistof van het intregaal remsysteem verversen eerst het remcircuit en dan het aanstuur circuit.Dit was twee en een half jaar geleden het laatst gebeurd zo jullie zien was het wel nodig.Morgen de vloeistof van de bediening van de koppeling nog verversen.Daarna laat ik het remsysteem en de motronic uitlezen bij de Kenny van het noorden Van Houten Motoren te Marum Groningen.
Gr-Kees.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- WaltzingMatilda
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Toetie Tricolore schreef:Ik moest een brief tekenen bij BMW dealer dat mocht er tijdens de controle iets mis gaan met de pomp dat het dan op eigen risico is![]()
![]()
![]()
Bij welke dealer is dit geweest?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Kees,
heb je zelf de remolie ververst?
Zo ja, zou jij dan een stappenplan kunnen/willen maken, dan ga ik me daar ook aan wagen.
Groet, Aad
Zo ja, zou jij dan een stappenplan kunnen/willen maken, dan ga ik me daar ook aan wagen.
Groet, Aad
- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Ik heb ook wel oren naar dat stappenplan....liefst met foto's :mrgreen:
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
- Kees BMW
Nog in mijn werkzame leven heb ik de nippel gemaakt schroefdraad is M 18 x 2,5,vandaag heb ik de vloeistof van de bediening van de koppeling afgezogen.Vroeger had ik al eens een vacuumtankje gemaakt voor het afzuigen van remvloeistof bij motorfietsen,dit tankje kwam nu weer mooi van pas bij het verversen de vloeistof van de bediening van de koppeling.Baird schreef:Onderste foto: Hoe heb jij die aansluiting gemaakt op het reservoir, mijn oplossing blijft een beetje lekken en is dus niet ideaal.Kees BMW schreef:Vandaag was het weer zo ver de remvloeistof van het intregaal remsysteem verversen eerst het remcircuit en dan het aanstuur circuit.Dit was twee en een half jaar geleden het laatst gebeurd zo jullie zien was het wel nodig.Morgen de vloeistof van de bediening van de koppeling nog verversen.Daarna laat ik het remsysteem en de motronic uitlezen bij de Kenny van het noorden Van Houten Motoren te Marum Groningen.
Gr-Kees.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Kees BMW
Ik zal zien dat ik morgen daar een kopie van maken kan ???beckysmile schreef:Kees,
Groet, Aad
Gr-Kees.
Kees BMW
- Benji
@Beckysmile en Wolfs RT , jullie hebben een pb.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Kees BMW
Ik neem aan dat het al opgelost is.Benji schreef:@Beckysmile en Wolfs RT , jullie hebben een pb.
Succes-Kees.
Kees BMW
- Benji
Heb een pdf bestand met foto's, dit heb ik via pb verstuurd.Kees BMW schreef:Ik neem aan dat het al opgelost is.Benji schreef:@Beckysmile en Wolfs RT , jullie hebben een pb.
Succes-Kees.
- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
@ Benji....ik heb geen pb ontvangen 

Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
- Baird
- 2024
Wie zou er zo'n nippel voor mij kunnen maken, beschik helaas niet over een draaibankje?Kees BMW schreef:Nog in mijn werkzame leven heb ik de nippel gemaakt schroefdraad is M 18 x 2,5,.......................................Baird schreef:Onderste foto: Hoe heb jij die aansluiting gemaakt op het reservoir, mijn oplossing blijft een beetje lekken en is dus niet ideaal.Kees BMW schreef:Vandaag was het weer zo ver de remvloeistof van het intregaal remsysteem verversen eerst het remcircuit en dan het aanstuur circuit.Dit was twee en een half jaar geleden het laatst gebeurd zo jullie zien was het wel nodig.Morgen de vloeistof van de bediening van de koppeling nog verversen.Daarna laat ik het remsysteem en de motronic uitlezen bij de Kenny van het noorden Van Houten Motoren te Marum Groningen.
Gr-Kees.
Gr-Kees.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Benji
Heb een nieuwe poging gedaan, laat maar iets weten.Wolfs RT schreef:@ Benji....ik heb geen pb ontvangen
Super, hier kan een mens wat mee.
Weer een leuke klus, voor als we eens een keer niet erop zitten.
Groet, Aad
Weer een leuke klus, voor als we eens een keer niet erop zitten.
Groet, Aad
- Kees BMW
Omdat ik geen nieuw onderwerp kan openen,plaats ik het hier maar bij.De bougietrekker die bij de motor is kun je niks mee,maar als je twee houten keggen er tussen plaatst is er niks mee.Ik geef de motor een grote beurd en moest de bougies vervangen vandaar dat ik dit even plaats.
GKees.
Kees BMW
- Kees BMW
Goedenavond.
Hier nog een tip voor die gene die de remvloeistof willen verversen,ik heb een speciaal sleuteltje gemaakt voor de nippels van het aanstuur circuit.Het is een sleuteltje van 7 MM met een gewone steek kom je er haast niet bij.
Succes Kees.
Hier nog een tip voor die gene die de remvloeistof willen verversen,ik heb een speciaal sleuteltje gemaakt voor de nippels van het aanstuur circuit.Het is een sleuteltje van 7 MM met een gewone steek kom je er haast niet bij.
Succes Kees.
Kees BMW
- Kees BMW
Goedenavond.
Vanmiddag bij de BMW specialist van het noorden geweest vanhoutenmotoren. in Marum ,en het intregraal remsysteem en de motronic uitlaten lezen.Alle beide systemen waren storingsvrij dus kan ik weer twee jaar vooruit.
Gr-Kees.
Vanmiddag bij de BMW specialist van het noorden geweest vanhoutenmotoren. in Marum ,en het intregraal remsysteem en de motronic uitlaten lezen.Alle beide systemen waren storingsvrij dus kan ik weer twee jaar vooruit.
Gr-Kees.
Kees BMW
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht