Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Mijn 1200 RT start slecht, de accu is dik in orde. Doorgemeten en ook onder belasting doorgemeten is deze oké. Toch draait de startmotor heel langzaam tot nihil. Gelukkig slaat de motor snel aan dat ik wel kan rijden.
Startmotor defect...?
Iemand enig idee? Startmotor is een nogal dure zaak heb ik reeds vernomen.
Oorzaak van slecht starten en wat het kost om te repareren hebben helaas niets met elkaar te maken. Een groot probleem kan voor een dubbeltje opgelost worden, een klein probleem ka je een vermogen kosten. Genoeg gefilosofeerd op de late avond.
Je zegt zelf als startmotor. Het kan de startmotor zelf zijn of de aansluitingen naar de startmotor toe, als die gecorrodeerd zijn is er een te hoge weerstand en draait de startmotor ook slecht. Verder is hier pas op het forum nog een draadje geweest van iemand die de startmotor gedemonteerd, er bleken losse magneten in te zitten, na reparatie deed het ding het weer, even zoeken. Daarnaast zitten er nog lagertjes in en andere zaken die voor ongemak kunnen zorgen, is nornaliter allemaal te reviseren. Als hij echt kapot is kun je nog eens kijken bij de bekende handelsbedrijven voor een gebruikt exemplaar.
Er zijn dus nog wel een paar zaken die je kunt doen voordat je bij Herr BMW aan de balie staat met "Doet u me er maar eentje"
Even als je die hebt een Amperetang om je plus kabel als je start om te kijken hoeveel Ampere de startmotor trekt tijdens het starten.
Weet je al een klein beetje in welke richting je moet zoeken.
Denk zo dat de startmotor vol zit met de koppelingtroep. (stofdeeltjes van de koppelingsplaat )
Startmotor onderweg halen en los maken en schoonmaken.
Kun je meteen de koolborstels bekijken of deze vervangen.
Remreininger doet wonderen