ABS lampje gaat branden R1200RT

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
PieteRT

ABS lampje gaat branden R1200RT

Ongelezen bericht door PieteRT »

Beste motorvrienden
Vorige week vol goede moed, op mijn -1200- richting de moezel vertrokken voor een weekje relaxed toeren met de vrouw. Bij de heenreis was dat relaxte er al wel een beetje af, want na ca. 300 km. ging het ABS lampje branden. De motor rustig naar een raststatte gereden, en uitgezet voor een inspectie. Ik zag op ABS sensor voor een beetje vuil zitten en na dit schoongemaakt te hebben, de motor weer gestart. Eureka--- de storing was weg en we konden onze weg weer vervolgen. Een dag later echter ging het lampje tijdens een bochtige route weer branden, en voelden de remmen ook wat stug. Ook hoorde ik iets zoemen in het vooronder. Daar naar een dealer gereden maar toen was de storing weg en konden ze de storing niet meer aflezen (storing was gereset). Let wel :!: Alleen het ABS-Lampje brand constant en het algemeen waarschuwings lampje (driehoek) brandt niet _001 . Toen toch maar weer de sensor schoongemaakt en het ging weer een paar dagen goed. Op de terugweg begon het lampje echter weer te branden :evil: na een kilometer of 200 . Thuisgekomen gelijk motorplaza gebeld en daar werd me meegedeeld dat ze allen de actieve storingen uit konden lezen en niet de storingen die inmiddels al gereset zijn, maw. rondjes kielerbocht (Groningen) rijden tot de storing zich weer voordoet en dan maar hopen dat de computer vrij is om hem uit te lezen. Motor heeft net zijn 20.000!!! kilometer beurt gehad. en voordien nooit geen last gehad. Kunnen de adaptieve instellingen ook een rol spelen, want die zijn in een korte tijd ook al een paar keer opnieuw ingesteld. Iemand een idee? _001 . Motor is van 2007.

[groet] PieteRT
Inspector Gadget

Re: ABS lampje gaat branden R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 1200RT zal een eventuele storing inderdaad in het geheugen blijven staan totdat deze door de monteur doelbewust gewist wordt.
Ik heb begrepen dat het ABS lampje ook na het resetten nog een keer terug gekomen is.
Dus als dat een storing geweest is, zal deze ook weer (terug) in het geheugen staan.

Daarnaast geeft de gebruikershandleiding aan dat een dergelijke ABS melding (o.a.) ook kan komen door;
Gedurende langere tijd rijden met een door de motorremwerking blokkerend achterwiel, bijv. bij het heuvelafwaarts rijden op een gladde ondergrond.
Bij de 1200-serie wordt na contact-uit altijd de ABS opnieuw geïnitialiseerd en getest, bij het starten van de motor en het wegrijden en iets snelheid maken.

De adaptieve instellingen zijn met name de delen die zorgen voor stationair e.d., het ABS systeem kan je niets aan in- of afstellen.

Je gaf aan dat je iets hoorde zoemen?
Maar ik neem aan dat jij, met je 2007 model, geen servo-bekrachtigde systeem (meer) hebt, het bekende gieren van die servo's als je de remhendel of rempedaal bedient?
De enige "motor" die in het vooronder te horen is dan, is volgens mij alleen nog de ventilator(tje) van je radio.
Misschien dat je die hoorde? _001

Als er geen storing in het geheugen staat, kan ik mij voorstellen dat door het "vele" remmen wellicht oververhitting van het ABS systeem ontstaan was, waardoor er een algemene ABS storing aangegeven werd. (lampje brandt in plaats van knipperen)
Of de aangehaalde beschrijving uit de Gebruikershandleiding.
Maar dat is een gok van mijn kant.
PieteRT

Hallo inspector gadget -top-
Mij werd verteld bij motorplaza, dat als je het contact uit doet ,en na een poosje de motor weer start, dus alles gereset wordt, de storingsmeldingen ook gewist worden. Het had dus geen zin om langs te komen als het lampje niet brand. Ik moest maar langs komen als het lampje brand, en dus met draaiende motor de werkplaats inrijden. Wel vervelend als je dan net in zuid duitsland rijdt, met een halve tank brandstof, en dan niet kan tanken omdat de storing dan gereset wordt.
De melding is twee keer teruggekomen en de laatste keer op de autobahn na ca. 200 kilometer amper geremd te hebben ,dus door het harde remmen en oververhitting kan het ook niet liggen denk ik. Het zoemende geluid wat ik tijdens het remmen hoorde was ook meer een sissend geluid van onderdelen die aanslijten. Heb er net 4000km. geleden nieuwe remblokken opgezet dus dat kan het niet zijn. Bij het loslaten van de remhandel is het gesis ook meteen weer afgelopen. En ik heb gelukkig geen radio aan boord Big RT Smile . Ik wil vanavond als het een beetje afkoelt, nog even een stukje rijden, en dan voornamelijk de achterrem gebruiken. Deze gebruik ik normaal nooit maar met wegrijden op een helling wordt hij wel eens aangesproken. Deze vakantie dus wel. Wacht verdere reacties nog even af.

[groet] PieteRT
Inspector Gadget

Dan is motorplaza toch echt abuis, in mijn optiek.
De 1200RT doet geen "reset" van storingsmeldingen dat deze uit het geheugen gewist worden.
Absoluut zeker weten dat alles *niet* gewist wordt als je het contact weer uit en weer aan zet.
Als Motorplaza in die stelling blijft volharden zou het voor mij een reden zijn daar niet meer te komen, wat dat betreft.

Je kunt op de 1200RT en de juiste diagnose-apparatuur veel van de storingen terug zien, zelfs met de status of het nog steeds aanwezig is of intermittend.

Dat alles gewist wordt als je het contact uit zet is, sorry, ronduit kolder en onjuist.
Slechte zaak dat dergelijke foutieve informatie gegeven is.

Je sprak eerst over zoemen, nu over sissen.
Sissen klinkt volgens mij op het mogelijk koken van de remvloeistof, maar ik ben daar geen expert in.

Het beste kan je een afspraak maken met (bijvoorbeeld) Kenny & Niels van MotorService Amersfoort (in Ede ;) ) want die hebben verstand van zaken.
Ik zeker niet, en zo te lezen Motorplaza ook niet.

Bij de 1200RT wordt bij het bedienen van de voorrem ook de achterrem bedient, overigens.
En pas uiteraard op met het "alleen" gebruik van het achterrem, de remwerking is echt heel veel minder, dat kán gevaarlijke situaties opleveren.
Ik zou een dergelijke rit dus *niet* doen.
PieteRT

Heb hier geen ervaring mee (dat wil je ja ook liever niet) en als je dat door een gerenomeerde zaak verteld wordt neem je dat voor waar aan _001 . Maar misschien is een second opinion geen gek idee voordat ze me misschien een nieuwe pomp aansmeren voor ca. 2000 euro. Bedankt voor de tips _004 .

Gr. PieteRT _oo_
Inspector Gadget

Ik ben er niet bij geweest, maar op basis van jou informatie, ben je in mijn optiek niet volledig of niet goed geïnformeerd;
Zoals aangegeven, eventuele storing of statusmelding van het ABS systeem (respectievelijk knipperende of vast brandend lampje) wordt inderdaad "gewist", *op het dashboard*.
Zie gebruikershandleiding, zodra je het contact aan zet wordt er een zelftest door de 1200RT uitgevoerd, inclusief het ABS systeem.
En het ABS systeem wordt geïnitialiseerd zodra je enige snelheid maakt, na contact-aan.

Algemeen gesproken, knipperen bij de 1200RT is een storing (vaak ook nog met de gele of rode uitroepteken-melding), branden is een status melding.
Beide kunnen een tijdelijk of permanent probleem aangeven.

Als je onderweg een ABS melding krijgt, en het is een echte storing, zijnde knipperend lampje (al dan niet met uitroepteken), zal dat in het storingsgeheugen opgeslagen worden.

Als het een statusmelding is (ABS lampje aan maar knippert niet, dus een verminderde of geen ABS functionaliteit, en geen uitroepteken melding) zal dit waarschijnlijk inderdaad niet in het storingsgeheugen opgeslagen worden.

Ten alle tijden zal bij een contact-uit die status- of storingsmelding via het, al dan niet knipperen van, de ABS indicatie "gewist" worden *op het dashboard*. Want bij contact-aan zal het ABS systeem (via zelftest, snelheid maken/wegrijden) zichzelf wederom opnieuw initialiseren.
Als het een storing en/of defect was, al dan niet tijdelijk, zal dat in het storingsgeheugen staan.
Als het een defect is en/of de storing is nog steeds aanwezig zal bij het contact-aan en/of bij het wegrijden/snelheid maken de ABS indicatie niet uitgaan, permanent branden en/of blijven knipperen. En zal de oorzaak in het storingsgeheugen blijven staan, ook na contact-uit.
Het is dus heel erg afhankelijk van wat het probleem exact is en/of was op dat moment.

Met de juiste diagnose-apparatuur én expertise, is het storingsgeheugen uit te lezen én het ABS systeem na te zien wat een mogelijke oorzaak was.
route66
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schiedam

Ongelezen bericht door route66 »

Beste PieteRt,

het af en toe (blijven) branden van het ABS lampje kan hoogstwaarschijnlijk duiden op een defecte ABS unit. Dit klinkt nogal cru, maar ik heb op dit ogenblik hetzelfde en die van mij is ook uit 2007. Foutcode uitgelezen bij dealer en deze bevestigd dit inderdaad. Functie van het remmen veranderd niet maar... de ABS werking is dan verdwenen (probeer maar). Wat is het geval? De koolborstels in de ABS motor maken geen goed contact doordat in de elektrische ABS motor nogal gammele geleiders gebruikt worden. (Vreemd voor zo'n kwaliteitsmotor toch?). Dealer heeft tijdens de servicebeurt een (kleine) tik op de ABS unit gegeven en... hij liep weer! Mooi, lampje knipperde weer en ging uit bij rijden.
De pret was echter van kort duur.
Op YouTube zijn twee filmpjes te vinden over dit (toch wel veel voorkomende) euvel. Hier de beste:
[media]6m2H-nC0CqE[/media]
Hier kun je ook zien dat de koolborstels niet zijn versleten (zie op 3:09) maar gangbaar gemaakt moeten worden. Buitengewoon lastig, want daarvoor moet de unit uitgebouwd worden. Men kan zelf de methode hanteren zoals in het filmpje of men kan gebruikmaken van reparatiebedrijven die de unit kunnen repareren ( à € 400,-) of men kan een complete nieuwe ABS unit kopen (€ 1.400,-)....

Een andere mogelijkheid zou zijn om... de ABS unit er in te laten zitten (!) en, op de juiste plaats, een gaatje (2-3 mm.) te boren ter hoogte van de koolborstels (zie 3:07) en deze dan te besproeien met contactspray of WD40. (pas op voor boorsplinters). Gaatje daarna dichtmaken met een kit, presto en klaar!

.
Laatst gewijzigd door route66 op 20 aug 2014, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
PieteRT

Hallo route66
Als bij jouw het ABS lampje brand, gaat het lampje van de algemene storingsmelding (driehoek met uitroepteken) ook branden? Bij mij nl. niet en volgens inspector gadget is het dan geen storings melding , maar een status melding, en wordt dit niet opgeslagen. Een soort foutmelding neem ik aan. Bij mij gaat het lampje tijdens het initialiseren ook gewoon uit en kan het zijn dat ik de melding een dag gewoon niet krijg , terwijl de volgende dag na een flink aantal kilometers gereden te hebben, het lampje weer gaat branden.
Na het van contact zetten en opnieuw starten van de motor is de melding weg en blijft hij ook lange tijd weg.
Zou het kunnen zijn dat de accu zijn beste tijd gehad heeft, en dat hij bij een dipje die melding geeft? Ik gis maar _001 wat en wil niet gelijk aan de duurste opties denken. Ik heb gisteren nog een stuk gereden zonder melding en dit zijn natuurlijk de fijnste storingen niet, die maar af en toe voorbij komen. Ik ga morgen MotorService Amersfoort (in Ede) even bellen wat hun ervaringen met zulke dingen.

Bedankt voor je reactie _004 en groetjes van PieteRT
route66

Hallo PieteRT,

bij mij gaat eerst de driehoek branden (eerst rood en dan oranje), met het ABS lampje aan, en dan... blijft het ABS lampje aan en de driehoek gaat uit. Dit is ten teken dat de remwerking OK is, maar de ABS unit niet.
Bij jou gaat het ABS lampje uit. Maar... daarna (soms) weer aan. Dat had ik in het begin ook. Totdat.... het definitief aan zal blijven.
Volgens mij duidt dit er op dat, net als bij mij in het begin, jouw ABS pomp motor nog loopt, en dan weer niet, en dan weer wel, etc. M.a.w, zoals in bovenstaand filmpje: de koolborstels maken wel/niet contact. En dit gaat er op den duur definitief mee ophouden. Bijzonder vervelend, maar deze fout wordt wel degelijk als dusdanig als storingsmelding opgeslagen. Moet dus uit te lezen zijn. (althans, mijn dealer kon het wel).
En, nee, dit heeft niets met de accu te maken.
Ikzelf ben ook aan het dubben hoe dit op te lossen, want bij mij blijft hij nu continue aan, maar ik zal de ABS unit toch moeten gaan onderzoeken. Ik tendeer naar een klein gaatje in het motorhuis (van de elektromotor) te gaan boren (oppassen en op de juiste plaats!) waar ik dan WD40 in wil spuiten. Klaar is Kees.
PieteRT

Beste motorvrienden.

Het volgende berichtje vond ik net op het internet:

http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/1 ... temen.html

Het is meer een informatieve actie, dus alleen controle .
Ik zie alleen mijn bouwjaar (2007) niet in het lijstje staan, terwijl ik al van meerdere kanten hoor dat dit juist een storingsgevoelig bouwjaar is, of is dit misschien geen I-ABS.

GR. PieteRT
Inspector Gadget

Dat onderwerp is al een keer ook op het RT forum gemeld;
Je hebt met je 2007 modeljaar inderdaad niet dat i-ABS systeem, degene met "de gierende servo's".
BRS07
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Woonplaats of omgeving: Randstad

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo Pieter,

Ik heb vorig jaar exact het zelfde gehad in Duitsland. Bij mij was het draadje van de ABS-sensor bij het voorwiel tussen voorvorkpoot en remklauw net tegen de remschijf aangelopen. Heel lastig te zien! Hierdoor maakte hij af en toe massa. De draad geïsoleerd en vrij gelegen van de remschijf en het probleem was opgelost.
Het komt meer voor na het vervangen van band of remblokken.

Hoop voor je dat het iets eenvoudig is, groetjes Hans.
PieteRT

Hallo Hans

Bedankt voor je tip _004 , ben er meteen mee aan de slag gegaan. Motor gestart, stukje naar voren gereden tot het lampje uitging, en daarna het hele kabeltje nagelopen, er aan getrokken , maar geen melding van storing oid. Heb deze week behoorlijk wat kilometers gereden en geen storingsindicatie weer gehad _001 . Hoop dus dat het inderdaad iets eenvoudigs was, en dat het zichzelf heeft opgelost, maar dat zou wel weer te gemakkelijk zijn. Volgende week gaan we voor een paar dagen naar Sauerland, en dan weten we misschien meer of het opgelost is.

[groet] Pieter
PieteRT

Net terug van een paar daagjes Sauerland. De heenreis was het na een paar kilometer gelijk mis :evil: . Na het opnieuw starten ging het lampje gelijk al branden. Dan onderweg toch maar het kabeltje van de sensor weer geinspecteerd. Heb het kabeltje overal een beetje vrijgelegd, en de klemmetjes waar hij mee aan de remleiding bevestigd is even wat opgeschoven. Hierna is het lampje niet meer gaan branden en is dit dus wel het hele euvel geweest Hans!! Nogmaals bedankt voor de tip. _004 .

[groet] PieteRT
BRS07
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Woonplaats of omgeving: Randstad

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo Pieter,

Even een stukje vulkaniseer tape erom draaien. Aan een stukje van 10/15 cm heb je genoeg het rekt enorm uit. Deze tape hecht veel beter dan isolatieband en is waterdicht en tegen veel vloeistoffen bestand. Het is beslist niet nodig om de sensor te vervangen.
Ik heb van de week een mooie rit van 4500 km gemaakt met zo nu en dan veel regen maar geen enkel probleem.
Groetjes Hans.
route66

Beste Pieter,

prima dat het nu is opgelost. Bij jou waren de draadjes van de (HAL) ABS sensoren dus het probleem. (Normaal liggen die kabels, door de klemmetjes, mooi spanningsvrij en zullen niet bewegen bij in- en uitveren).
Bij mij was het, zie hierboven, echter wel degelijk de ABS unit. Zoals gezegd, de (gelijk)stroommotor van de ABS unit op BMW's vormt vaker een probleem. ...Ook soms bij BMW auto's. (Google maar)

Even een kleine samenvatting
Ik vond twee filmpjes waar men de ABS unit uitbouwde en de gehele revisie liet zien. Hier https://www.youtube.com/watch?feature=p ... m2H-nC0CqE (de beste) en deze https://www.youtube.com/watch?v=zFNkluQ_cbM bij een R 1200 GS.
Bij beide filmpjes zien we dat steeds de koolborstels van de gelijkstroommotor van de ABS in hun geleiders vastzaten.
Maar…, dan zou die revisie toch veel eenvoudiger kunnen? Waarom de hele ABS unit er uit slopen? Dan naar een revisiebedrijf, weer monteren en afvullen/ontluchten met remolie. Waar is dat voor nodig? De koolborstels dienen alleen gangbaar gemaakt te worden, toch?
Na wat nadenken bedacht ik dat het volgens mij ook anders kon.

Aan de slag
- verwijder de beplating van de -1200- aan de rechterzijde (gezien vanaf de bestuurder). Verwijder de rechterluchttoevoer naar het luchtfilter, en we zien de ABS unit zitten.
- boortje van 2 mm nemen.
- bovenstaand filmpjes zeer goed bestuderen om te weten wáár een gaatje geboord moet worden om niet in de elektromotor te prikken en op de juiste plaats bij de koolborstels uit te komen. (eerst met drevel klein tikje).
- voorzichtig gaatje boren met wat olie op het boorgat (pas op voor slijpsel in de motor).
- dan…: WD 40, of een andere contactspray, in het gat spuiten (met het plastic rode buisje van de bus op het boorgaatje).
- tik met een plastic hamer achter tegen het elektromotorhuis en… de koolborstels zullen losschieten
DSC03867.JPG

DSC03867-001.JPG
Contactsleutel in het contactslot en ja hoor, voila: het ABS lampje knipperde weer! :D (zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=U6nRVL1 ... e=youtu.be voor een filmpje)
- daarna boorgaatje afdichten met een goede kit.
DSC03868.JPG
Totaal 1:45 uur werk (inclusief moed verzamelen om te gaan boren :geek: ).
Na een lange proefrit en diverse remproeven (achterrem): ABS werkt. En dit nu al vele dagen. Prima! _004

[groet],
John
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jaczelf

Ongelezen bericht door jaczelf »

Vanochtend met mijn R1200RT naar Motoport Goes. Lampje ging niet meer uit. Aan de computer gehangen, storing in ABS-pomp. Onderdeel e 1.200,00 uurloon e 400,00. Zij gaan nu eerst met BMW schakelen over mogelijke coulance......
Blijkbaar maak ik te weinig kilometers..... bj 2007, 36000km. Door het matige gebruik zou de pomp eerder vast zitten. Ik blijf het erg jammer vinden voor dit type fiets. De kosten bedragen bijna 15% van de dagwaarde.
Adrina

Ongelezen bericht door Adrina »

Ook bij mijn R1200RT lamp ABS gaan branden. Is begonnen met af en toe en altijd. Foutcode uitgelezen bij BMW dealer pomp defect. Ik heb thuis beplating verwijderd een tikken op de motor gegeven en lamp is NU uit. Conclusie vermoedelijk ook borstels vast. Net 40.000 km op de teller bj 2007 vind ik best wel snel en ik heb al genoeg gehad. Cardanlager defect vervangen. Motor op ambulance naar huis tijdens vakantie buitenland aansturing brandstofpomp. Wat staat mij nog allemaal te wachten met dit Duitse kwaliteits produkt. Begin er zachtjes aan te denken om maar iets te gaan kopen uit het land van de reizende zon.
route66

Geheel met Adrina en jaczelf eens. Bij mij, ging gisteren, het ABS lampje toch weer branden. beplating er af en zelfde procedure, Nu wel veel sneller klaar, je wordt er bedreven in.
Maar inderdaad: NU weer hersteld ná tik en weer wat extra WD40. Je vraagt je af voor hoe lang, die borstels zitten blijkbaar knap in het stof. En dat heeft niets te maken met 'te weinig kilometers'. (bij mij 83.000)
De keuze voor een gelijkstroommotor mét (kool)borstels is m.i. per definitie een foute van BMW. (Ook bij de GS dus, en een vriend van mij met een K 1200: idem dito; ABS unit kaduuk.).
Deze motor is gebouwd op kwaliteit, althans dat wordt geclaimd, en dan dient zo'n product óf verwisselbaar te zijn of er dient gekozen te worden voor een borstelloze el. motor.
Het steeds moeten vervangen van de gehele ABS unit om dan € 1.200,- + € 400,- (montage) te cashen is een gotspe. BMW zou hiervoor een terugroepactie dienen te organiseren.
Laatst gewijzigd door route66 op 22 aug 2014, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Helemaal mee eens. Bij mij was de ABS pomp stuk bij 40000 km, bouwjaar 2006. Ik had geluk dat het onder garantie viel. Dit is echt systematisch en zou door BMW gewoon vergoed moeten worden ...
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
PieteRT

Beste Forumvrienden
Bij mij is het dus idd. opgelost door het kabeltje van de sensor af te isoleren. Ze hebben bij mijn RT bij de 20.000 kilometer beurt nieuwe remleidingen gemonteerd (terugroep actie) waarbij de klemmetjes zijn verwijderd, en ze ze er waarschijnlijk niet zorgvuldig genoeg weer opgezet. Maar tjongejonge wat lees je toch veel verhalen over een defecte ABS-pomp, en dan vooral het 2007 model, welke ik ook heb. Toch wel slecht voor zo'n "kwaliteitsproduct" :evil: . Ik kan er dus op wachten dat mijn pomp ook een keer aan revisie toe is, terwijl er op dit moment maar 25.000 km op de klok staat. Mijn Cardanlager is ook al vervangen, maar dit was gelukkig viel dit nog onder garantie. Iedereen verder veel succes met zijn ABS-perikelen.

Gr. pieter
jaczelf

Ongelezen bericht door jaczelf »

BMW betaald de pomp, ik het arbeidsloon van € 400,00. Overigens is bij het lager ook al vervangen, waarbij BMW het lager betaald heeft. Ik ben blij met de oplossing!
route66

jaczelf schreef:BMW betaald de pomp, ik het arbeidsloon van € 400,00. Overigens is bij het lager ook al vervangen, waarbij BMW het lager betaald heeft. Ik ben blij met de oplossing!
@jaczelf: Prima oplossing. Mooi.
Ter info voor de techneuten: de door mijzelf uitgevoerde reparatie met het boorgaatje en WD40 is (na 7 dagen) nog steeds succesvol. ABS lampje knippert netjes bij wegrijden en gaat mooi uit. Kosten: NULL. Geen problemen meer. :)
PieteRT

ABS probleem opgelost (coulance)

Hallo forumvrienden

Bij mijn vorig bericht deed ik melding van een constant brandend ABS-lampje. Ik dacht zelf dat dit kwam door een defect aan de sensor of het kabeltje naar de sensor.Elke keer als ik een storing kreeg en ik wat morrelde aan het kabeltje ging de storing weer weg. Bij nadere inspectie was echter nooit een slijtplekje iod. te vinden op het kabeltje. Twee week geleden was het echter uit met de pret en bleef het lampje branden, wat ik ook maar probeerde :evil: . Naar motorplaza gebeld en die hebben hem aan de computer gehangen, diagnose: ABS-pomp stuk. Gelukkig geeft (gaf) BMW coulance op het 2007 model dus de pomp was gratis, en omdat ik de storing gemeld had binnen de garantie periode hoefde ik maar de helft van het werkplaats tarief te betalen _004 . Ik was dus voor een 150 euro klaar. Super opgelost dacht ik door Motoplaza Groningen. -top-

Gr. PieteRT
Adrina

Toen ik jou verhaal las dacht ik al wacht maar jij bent ook aan de beurt. Ik heb zelf de unit eraf gehaald en gerepareerd. De borstels gaan inderdaad stroef. Alles goed gereinigd en gemonteerd en sindsdien 500 km gereden zonder melding van een abs storing. Ook abs werkt gecontroleerd door een strook karton op de straat te leggen en op het karton vol in de rem nou abs werkte perfect. Ik heb ook nog ergens gelezen dat bmw met een terugroep actie komt die begint in september en afgerond moet zijn in januari 2015. Want laat een ding zeker zijn het is een veiligheids item en er zijn onjuiste produkten gebruikt. Ik vind dat bmw hiier de klant volledig schadeloos moet stellen.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Het artikel over de terugroepactie staat ook op het forum: KLIK >>
Je zegt dat je zelf de ABS unit hebt gedemonteerd en gerepareerd. Wil je uitleggen wat je precies gedaan hebt?
Adrina schreef:Toen ik jou verhaal las dacht ik al wacht maar jij bent ook aan de beurt. Ik heb zelf de unit eraf gehaald en gerepareerd. De borstels gaan inderdaad stroef. Alles goed gereinigd en gemonteerd en sindsdien 500 km gereden zonder melding van een abs storing. Ook abs werkt gecontroleerd door een strook karton op de straat te leggen en op het karton vol in de rem nou abs werkte perfect. Ik heb ook nog ergens gelezen dat bmw met een terugroep actie komt die begint in september en afgerond moet zijn in januari 2015. Want laat een ding zeker zijn het is een veiligheids item en er zijn onjuiste produkten gebruikt. Ik vind dat bmw hiier de klant volledig schadeloos moet stellen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
route66

Jos WRSM schreef:Het artikel over de terugroepactie staat ook op het forum: KLIK >>
Jawel, maar wat ik begrijp niet voor de 2007 RT modellen. Allemaal modellen <= 2006. met i-ABS. Misschien moet het RDW eens apart geïnformeerd worden dat het probleem zich doorzet in de volgende serie?
Adrina

Hoi Route 66,
Op mijn RT van sept. 2007 zit echt een I ABS met NR 7707614 dus wie het weet mag het zeggen. Maar ik heb een klein vermoeden dat de meeste gewoon de reparatie zelf op kunnen hoesten. Dit merk verkoopt nog altijd heel goed kijk maar naar de GS dus wie doet ze wat. Ik heb zelf bij de BMW dealer de fout code vooraf uit laten lezen om er zeker van de zijn dat het de aanstuurmotor was en als je dan vraagt of er meer problemen zijn met dit type ABS zegt men nou nee heel soms. En als gaat googelen dan weet je niet wat je overkomt. Er staan op youtube volledige reparatie films.
Wildripper
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Helaas ik ben ook net aan de beurt geweest.

Kosten ruim 1500 euri!!! :evil: :evil:

@ Pietert : Maar ik lees dat jij over het 2007 model coulance hebt gekregen, bij mij werd gezegd dat dit geen zin had.
Misschien toch maar eens even achteraan gaan.

Zou ik jou kenteken in pb mogen ontvangen zodat ik deze eventueel kan gebruiken bij het recalmeren.

Grtn,

Jack
Zümo XT
mhovens
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door mhovens »

Ik heb het probleem niet maar uit interesse ff gegoogeld en dit is een filmpje die de reparatie beschrijft.
[media]zFNkluQ_cbM[/media]
Adrina

Er staat wel een fout in deze film. de afstand van 8mm moet zijn 3 mm. Zo heb ik ook mijn ABS gerepareerd tot nog volle tevredenheid. Het ontluchten van het gehele systeem is wel wat bewerkelijk maar goed zelf te doen zonder allerlei technische hoogstanden.
Dingelbert
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Woonplaats of omgeving: Horst

Ongelezen bericht door Dingelbert »

14 Maanden geleden: bingo.
ABS-pomp kapot. Gelukkig kon Kenny (MSA) een revisie-pomp leveren, zodat het grapje niet de volle mep hoefde te kosten, maar ik voor € 750,00 klaar was. Nog veel geld natuurlijk. Maar je denkt "kan ik weer onbekommerd rijden".
Tot een week of twee geleden: weer de feestverlichting aan. :evil: Pomp weer kapot. 2 Maanden na de garantietermijn.
Uiteraard naar Kenny. Je bereidt je - moet ik eerlijk zeggen - voor op de discussie tussen "garantietermijn" en "Nederlands consumentenrecht" (mag je redelijkerwijs verwachten dat een geleverd product langer heel blijft). Kenny hield ook al rekening met (beperkte) kosten.
Vandaag de motor opgehaald in Ede. Pomp gereviseerd. Kosten: nihil!
"Ja maar arbeidsloon dan?" Antwoord van Kenny: "Je hebt de vorige keer al genoeg betaald en mag verwachten dat het heel blijft".
Dat is service die je blijft verrassen. Alle :evil: :evil: als sneeuw voor de zon verdwenen en fluitend naar huis gereden. Big RT Smile
Peter
route66

Dag allen,

even een update: bij mij brandt het ABS-lampje toch weer. Reparatie bleek niet effectief dus. Jammer.

Oh ja..., : v.w.b. de terugroepactie waar @Jos WRSM aan refereerde (zie viewtopic.php?f=107&t=9287). Hierin wordt gesteld van de terugroepactie geldt voor alle BMW motoren die voorzien zijn van I-ABS en tussen 2000 en 2008 geproduceerd zijn. Ook die van mij heeft, naar ik begrepen heb, i-ABS.
Omdat deze actie nu aan de gang is heb ik vorige week Motor Houtrust hierover gemaild en gevraagd of mijn 2007 model hiervoor in aanmerking kwam.
Antwoord: "Deze campagne is idd. In gang gezet, uw BMW R 1200 RT valt niet in de reeks motoren die gecontroleerd mogen worden."
Dus... bij de 2007 modellen houdt de actie op.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”