WernerB schreef:Bert,
Inderdaad kostte het even tijd en moeite om de axiaalspeling op 0,05 mm te krijgen. Bij het aandraaien van een kopbout en de bouten van het tuimelaarblok, verloopt de boel weer iets. Plus: meten aan de onderzijde van de assen en bij absoluut koude motor!
Ben benieuwd hoe jij, als oud-heli techneut, tegen het verhaal aankijkt. Wel in het Duits, maar ik neem aan dat dat geen probleem voor je is.
Beste Werner,
Heb het verhaal eens doorgelezen en merk het volgende op:
Als alle BMW 4V motoren hier een probleem mee zouden hebben was er al lang een service bulletin van BMW uitgevaardigd dat deze speling aangepast moet worden naar 0,20-0,30 of daar omtrent.
Als de (as-steun)Kipphebelbock scheef ingelopen is, dan is mogelijk een tijd lang de speling veel te groot geweest zodat de tuimelaar-as echt heeft staan hameren, als er speling is (min 0,05mm) dan is het genoeg en die speling zal volgens mij alleen maar meer worden bij het warmer worden van de motor (vandaar afstellen bij koude motor).
Als het scheef inlopen ontstaan is door te weinig speling dan heeft het geklemd gezeten: mogelijk afgesteld bij een te warme motor.
Het scheef inlopen kan ook veroorzaakt worden door verkeerde olie, als die te dun is (bijv. 10W-40) dan krijg je helemaal staal op staal
Op het moment dat je de axiaal speling op de as veranderd mag je er niet van uit gaan de klepspeling nog was wat die voorheen was, dus de opmerking dat ze allemaal gelijk stonden maar 0,05 te krap is een loze opmerking. Gaat alleen op als hij vóór het verstellen van de axiaalspeling de klepspeling gemeten heeft.
Die K&N filters zijn leuk maar zoals ik vaker zeg: "De Constructeur heeft bepaald dat ........." en dat gaat hier ook weer op.
(K&N in de racerij is iets anders, daar hebben we het hier niet over)
Briskbougies kunnen een hel en een hemel zijn, de een zweert er bij, de ander vervloekt ze omdat ze de gaten in je zuigers kunt branden.
Mijn conclusie over dit stuk:
mijn mening over de axiale speling blijft zoals die was, ik heb in dit stuk geen argumenten kunnen vinden die me overtuigen het anders te gaan doen: Zorg voor voldoende klepspeling-> stel de axiaalspeling af zo dicht mogelijk tegen de 0,05mm aan-> stel de kleppen af zoals het het hoort-> synchroniseer zoals het hoort->gebruik de juiste olie en ga lekker rijden!
Hoop je hiermee van dienst te zijn,