Slijtage in cardan
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Slijtage in cardan
Kwam op een ander forum een draadje tegen over slijtage van de 1200 RT en ST cardan en de noodzaak elke 30.000 km de cardanolie te verversen.
Bijgaand plaatje schijnt als template te kunnen dienen voor de verzamelde spaantjes aan de magneetplug zoals die zeer regelmatig wordt gedemonteerd.
Wat zijn de ervaringen hier?
Ronald
Bijgaand plaatje schijnt als template te kunnen dienen voor de verzamelde spaantjes aan de magneetplug zoals die zeer regelmatig wordt gedemonteerd.
Wat zijn de ervaringen hier?
Ronald
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Slijtage in cardan
Ik neem aan dat voor de 1200 de verversingsinterval 30.000km is, heb daar geen data van. Voor de 11X0 staat 20.000 km of een jaar en dan bij voorkeur volsynthetisch Castrol MTX 75W-140. Ook dan zit er nog wel eens wat metaalpoeier aan de magneet.
Als er echte schilfers aan de magneet zitten is het niet in orde, dan zijn in feite de tandwielen aan het afbrokkelen. Kan me voorstellen dat het bij een nieuwe kardan nog een beetje optreedt maar daarna moet dat toch wel afgelopen zijn.
Bij de helicopters stond omschreven hoeveel en hoe groot die schilfers mochten zijn voordat zo'n overbrenging gereviseerd moest worden, voor de BMW heb ik daar geen data van.
Als er echte schilfers aan de magneet zitten is het niet in orde, dan zijn in feite de tandwielen aan het afbrokkelen. Kan me voorstellen dat het bij een nieuwe kardan nog een beetje optreedt maar daarna moet dat toch wel afgelopen zijn.
Bij de helicopters stond omschreven hoeveel en hoe groot die schilfers mochten zijn voordat zo'n overbrenging gereviseerd moest worden, voor de BMW heb ik daar geen data van.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Slijtage in cardan
Dat ziet er niet best uit! Met grotere regelmaat, elk jaar in mijn geval, de olie verversen. De kosten zijn het niet.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Slijtage in cardan
Verversen van de cardanolie aanbevolen om de 30K km. Lees dit OUDE DRAADJE ook maar eens.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: Slijtage in cardan
Wat schrijft BMW eigenlijk voor ?Baird schreef:Ik neem aan dat voor de 1200 de verversingsinterval 30.000km is, heb daar geen data van. Voor de 11X0 staat 20.000 km of een jaar en dan bij voorkeur volsynthetisch Castrol MTX 75W-140. Ook dan zit er nog wel eens wat metaalpoeier aan de magneet.
Als er echte schilfers aan de magneet zitten is het niet in orde, dan zijn in feite de tandwielen aan het afbrokkelen. Kan me voorstellen dat het bij een nieuwe kardan nog een beetje optreedt maar daarna moet dat toch wel afgelopen zijn.
Bij de helicopters stond omschreven hoeveel en hoe groot die schilfers mochten zijn voordat zo'n overbrenging gereviseerd moest worden, voor de BMW heb ik daar geen data van.
Is dat niet de 75W-90 ??
Ronald
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Slijtage in cardan
Als je die schilfers vastpakt is het dan niet gewoon veel fijn gruis? Het rare is dat in sommige auto's er tijdens de inloopperiode ook veel in komt en daarna niet meer. En bij sommige blijft de olie zelfs gewoon harstikke zuiver. Bij mij zit er nooit geen zichtbaar gruis in de olie maar ik ververs de Castrol MTX 75W140 elk jaar. Deze olie is volgens mij nog beter dan wat BMW voorschrijft. BMW geeft aan 75W90. Maar ja BMW heeft wel volgens wat ik lees al vaak problemen gehad met een te hoge voorspanning op lagers in de cardan.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Slijtage in cardan
Ik heb naast het boek van Heynes en de reparatiehandleiding (alhier te downloaden) ook een duitstalig boek waar de gehele aandrijving ( motor, bak en kardan) in detail besproken wordt met alle ervaringen en adviezen van BMW in verwerkt. Zoals ik boven schreef: voor de R11X0 serie adviseert BMW Castrol MTX 75W-140, een toegestane doch kwalitatief mindere(lees goedkopere) mogelijkheid is de 75W-90. Ook Chris Harris -top- adviseert volsynthetisch 75W-140, dus waarom iets anders doen?Jekihero schreef:Wat schrijft BMW eigenlijk voor ?Baird schreef:Ik neem aan dat voor de 1200 de verversingsinterval 30.000km is, heb daar geen data van. Voor de 11X0 staat 20.000 km of een jaar en dan bij voorkeur volsynthetisch Castrol MTX 75W-140. Ook dan zit er nog wel eens wat metaalpoeier aan de magneet.
Als er echte schilfers aan de magneet zitten is het niet in orde, dan zijn in feite de tandwielen aan het afbrokkelen. Kan me voorstellen dat het bij een nieuwe kardan nog een beetje optreedt maar daarna moet dat toch wel afgelopen zijn.
Bij de helicopters stond omschreven hoeveel en hoe groot die schilfers mochten zijn voordat zo'n overbrenging gereviseerd moest worden, voor de BMW heb ik daar geen data van.
Is dat niet de 75W-90 ??
Ronald
Over de 1200 heb ik geen data over interval of oliesoort maar gezien de kosten is jaarlijks of 20k een prima interval, zeker omdat dit een zwaar belast en kritisch onderdeel is.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht