Slijtage in cardan

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Slijtage in cardan

Ongelezen bericht door Jekihero »

Kwam op een ander forum een draadje tegen over slijtage van de 1200 RT en ST cardan en de noodzaak elke 30.000 km de cardanolie te verversen.
Bijgaand plaatje schijnt als template te kunnen dienen voor de verzamelde spaantjes aan de magneetplug zoals die zeer regelmatig wordt gedemonteerd.
Wat zijn de ervaringen hier?

Ronald
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Slijtage in cardan

Ongelezen bericht door Baird »

Ik neem aan dat voor de 1200 de verversingsinterval 30.000km is, heb daar geen data van. Voor de 11X0 staat 20.000 km of een jaar en dan bij voorkeur volsynthetisch Castrol MTX 75W-140. Ook dan zit er nog wel eens wat metaalpoeier aan de magneet.

Als er echte schilfers aan de magneet zitten is het niet in orde, dan zijn in feite de tandwielen aan het afbrokkelen. Kan me voorstellen dat het bij een nieuwe kardan nog een beetje optreedt maar daarna moet dat toch wel afgelopen zijn.
Bij de helicopters stond omschreven hoeveel en hoe groot die schilfers mochten zijn voordat zo'n overbrenging gereviseerd moest worden, voor de BMW heb ik daar geen data van.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dat ziet er niet best uit! Met grotere regelmaat, elk jaar in mijn geval, de olie verversen. De kosten zijn het niet.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Verversen van de cardanolie aanbevolen om de 30K km. Lees dit OUDE DRAADJE ook maar eens.
Jos WRSM
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Baird schreef:Ik neem aan dat voor de 1200 de verversingsinterval 30.000km is, heb daar geen data van. Voor de 11X0 staat 20.000 km of een jaar en dan bij voorkeur volsynthetisch Castrol MTX 75W-140. Ook dan zit er nog wel eens wat metaalpoeier aan de magneet.

Als er echte schilfers aan de magneet zitten is het niet in orde, dan zijn in feite de tandwielen aan het afbrokkelen. Kan me voorstellen dat het bij een nieuwe kardan nog een beetje optreedt maar daarna moet dat toch wel afgelopen zijn.
Bij de helicopters stond omschreven hoeveel en hoe groot die schilfers mochten zijn voordat zo'n overbrenging gereviseerd moest worden, voor de BMW heb ik daar geen data van.
Wat schrijft BMW eigenlijk voor ?

Is dat niet de 75W-90 ??

Ronald
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je die schilfers vastpakt is het dan niet gewoon veel fijn gruis? Het rare is dat in sommige auto's er tijdens de inloopperiode ook veel in komt en daarna niet meer. En bij sommige blijft de olie zelfs gewoon harstikke zuiver. Bij mij zit er nooit geen zichtbaar gruis in de olie maar ik ververs de Castrol MTX 75W140 elk jaar. Deze olie is volgens mij nog beter dan wat BMW voorschrijft. BMW geeft aan 75W90. Maar ja BMW heeft wel volgens wat ik lees al vaak problemen gehad met een te hoge voorspanning op lagers in de cardan.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Jekihero schreef:
Baird schreef:Ik neem aan dat voor de 1200 de verversingsinterval 30.000km is, heb daar geen data van. Voor de 11X0 staat 20.000 km of een jaar en dan bij voorkeur volsynthetisch Castrol MTX 75W-140. Ook dan zit er nog wel eens wat metaalpoeier aan de magneet.

Wat schrijft BMW eigenlijk voor ?

Is dat niet de 75W-90 ??

Ronald
Ik heb naast het boek van Heynes en de reparatiehandleiding (alhier te downloaden) ook een duitstalig boek waar de gehele aandrijving ( motor, bak en kardan) in detail besproken wordt met alle ervaringen en adviezen van BMW in verwerkt. Zoals ik boven schreef: voor de R11X0 serie adviseert BMW Castrol MTX 75W-140, een toegestane doch kwalitatief mindere(lees goedkopere) mogelijkheid is de 75W-90. Ook Chris Harris -top- adviseert volsynthetisch 75W-140, dus waarom iets anders doen?

Over de 1200 heb ik geen data over interval of oliesoort maar gezien de kosten is jaarlijks of 20k een prima interval, zeker omdat dit een zwaar belast en kritisch onderdeel is.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”