Asymetrische slijtage voorband

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Asymetrische slijtage voorband

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Hoi,

Heeft iemand dezelfde ervaring met het aan 1 kant meer afslijten dan de andere kant.
Ik weet dat bij de 1100 RT de banden scheef afslijten ivm asymmetrische tankopbouw en het ronddraaien van de motor, maar zo extreem als ik het met de laatste paar mm van deze Bridgestone BT021 meemaak, heb ik nog niet eerder gezien.
Het krulde eraf :$ , zal ik maar zeggen in 3000 km.

[groet] -1100-
Joop
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 13 okt 2012, 13:04, 4 keer totaal gewijzigd.
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Asymetrische slijtage voorband

Ongelezen bericht door Bert M »

Jouw foto vertoont exact hetzelfde slijtagebeeld als de laatste 1500 km van mijn oude voorband.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

De Bridgestones zijn berucht om hun neiging tot cuppen. Kies de volgende keer een ander merk. Brugsteen en BMW vormen geen goede combinatie.
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Tja, het gebrek aan kennis van onze motorzolen wordt bij mij almaar groter. :$
Toen ik op mijn F800 in Alphen een rondje Hyperpro liet monteren liet men mij zien dat de Michelin RPII na 4.000 km wel erg aan het cuppen waren.
Probeer volgende keer de BT23 maar, daar ga je geen spijt van krijgen, is de betere band. Pfffffffffffffft................... _001 .

Het zal toch niet zo zijn dat bij het slijtage profiel van de OP de motor zo scheef op de straat staat?
Het valt me wel eens op dat een motorrijder voor mij niet symmetrisch recht zit, maar zo scheef heb ik nog nooit gezien.
Voel je aan de band dan ook dat het grijze op de foto een vlak karakter heeft? M.a.w. rijd je idd op dit gedeelte van de band?

Ronald
Laatst gewijzigd door Jekihero op 13 aug 2012, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
JDoubleOP

De extreme slijtage trad op tijdens de laatste 1500 km(+/-). BT023 maar eens proberen dan?
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik rij op mijn R1150RT al een paar setjes op de Dunlops en verbaas me hoe mooi de banden voor en achter gelijkmatig wegslijten en hoe neutraal de rijeigenschappen blijven: ofwel er zijn meer banden waar onze motoren prettig op rijden!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Kombee

Ongelezen bericht door Kombee »

doov650 schreef:De Bridgestones zijn berucht om hun neiging tot cuppen. Kies de volgende keer een ander merk. Brugsteen en BMW vormen geen goede combinatie.

Foto laat geen cuppen zien volgens mij. Wel dat er eventueel 2 soorten rubber gebruikt worden waarbij het rubber in het midden minder hard slijt dan de buitenzijden.

RT-forum
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij deze band is het verschil tussen links en rechts wel heel groot.
JDoubleOP

Diverse mensen met ervaring gesproken.
A.s. woensdagmorgen BT023 GT van Brugsteen monteren.

[groet] -1100-
Joop
Ton1959

Na mijn BT21 was ik genezen van Bridgestone. Ik ben tot nu best tevreden met mijn MPR3. Misschien is de BT023 wel goed daar kom je vanzelf in de komende jaren achter.
JDoubleOP

BT023GT gemonteerd. Wat een mega verschil zo'n nieuwe band. Voelt heerlijk neutraal aan. Big RT Smile
JDoubleOP

Dank voor jullie ondersteuning en ervaringen. Topic sluiten maar....
Plein69

Ongelezen bericht door Plein69 »

Wat je nog even kan bekijken ivm het schuin afslijten is je voorvork.

Ik had mijn na aankoop helemaal uit elkaar geschroeft.
Mede voorvork helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie, seals etc.
Alleen kwam ik er achter nadat de motor weer klaar was met rijden dat hij wat trok.
Daarna bleek dat de ene poot lager stond als de andere poot.
Daarna ze ontlucht dat ze gelijk stonden.

Door de jaren heen kan het vloeistof niveau per poot iets verschillen waardoor lengte verschil kan ontstaan.
Meet ze is op als de motor op zijn wielenstaat en jij er op.
Gewoon met een rolmaat van bovenkant onderpoot tot bovenkant kroonplaat.

Richard
JDoubleOP

Plein69 schreef:Wat je nog even kan bekijken ivm het schuin afslijten is je voorvork.

Mede voorvork helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie, seals etc.
Alleen kwam ik er achter nadat de motor weer klaar was met rijden dat hij wat trok.

Door de jaren heen kan het vloeistof niveau per poot iets verschillen waardoor lengte verschil kan ontstaan.

Richard
Dank je Richard,
Kan de gouden tip zijn _001 , zal ik doen.

Gr. Joop
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

JDoubleOP schreef:BT023GT gemonteerd. Wat een mega verschil zo'n nieuwe band. Voelt heerlijk neutraal aan. Big RT Smile
Een nieuwe band rijdt altijd goed welk merk je ook hebt.
Het verschil in stuur-, cq rij comfort komt pas echt naar voren als deze half sleets is.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

JDoubleOP schreef:
Plein69 schreef:Wat je nog even kan bekijken ivm het schuin afslijten is je voorvork.

Richard
Dank je Richard,
Kan de gouden tip zijn _001 , zal ik doen.

Gr. Joop
Gaat voor onze motoren niet op, vering en demping gebeurt door een veer demper-combinatie, de olie in de vorkpoten en de bij behorende afdichtingen zijn alleen voor smering en geleiding van de vorkpoten, de poten zitten op een vaste hoogte in de kroonplaat (als ik mij goed herinner), dus als de boel niet krom is verwacht ik hier geen probleem.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Joop,

Deze slijtage is werkelijk extreem.
Heb je, om iets super vervelends uit te sluiten, de motor ooit laten onderzoeken op:
1. schade?
2. verkeerde montage?

groet,

Han
JDoubleOP

RhanRT schreef:Joop,

Deze slijtage is werkelijk extreem.
Heb je, om iets super vervelends uit te sluiten, de motor ooit laten onderzoeken op:
1. schade?
2. verkeerde montage?

groet,

Han
Hallo Han en natuurlijk ook de rest met ondersteundende tips,

Ik weet dat de motor voorvork/frontschade heeft gehad. De vorige eigenaar heeft hem in 2004 met frontschade gekocht van Duursma Apeldoorn en alles wat vervangen moest worden, is ook vervangen. Verder wel keurig gerepareerd.
Dat sluit niet uit dat er iets verkeerd gemonteerd is of dat er nog iets scheefstand in zit. De oude band was extreem 'spoorzoekend' en je moest vechten om hem de bocht in te krijgen, ook erg gevoelig als er spoorvorming in het wegdek zat.
Dit is nu totaal weg, trekt niets naar links of rechts en is gelukkig volledig neutraal. De achterband is nog een 021 en slijt volledig symmetrisch. Je zou hem nu met de handen los kunnen sturen.

Safety first zal ik maar zeggen. Ik zal e.e.a. toch nog eens verder laten controleren/nameten.
Maar ik ben tot op heden allang blij dat hij nu met nieuwe voorband stuurt zoals ik gewend was van de 1100RT(eind jaren 90).

Ps. M'n broer werkt bij Motoport Engbers in Zelhem en meldt dat de BT021 echt één van de slechtste banden is die Bridgestone ooit gemaakt heeft. Het beeld van deze slijtage kennen ze.

Dank voor jullie aandacht en wordt vervolgd.
[groet] -1100-
uut Emmelkamp
Joop
RhanRT

Joop,

Goed om te horen dat je het gevecht nu dus niet meer hebt.
Er is een rijders truukje om te ervaren of jouw wielen mooi recht in het spoor lopen.
Rij op een zo vlak mogelijke weg, laat je stuur los en zet jouw handen direct in het midden op de tank en oefen druk uit op je handen. Knieën tegen de tank aan drukken. Hierdoor positioneer jij je precies in het midden op de as van de motor. De motor mag nu heel lichtjes uit het spoor lopen omdat iedere weg iets bol loopt voor de afwatering.
Reageert de motor iets extremer dan zeker de wielvlucht en stand laten controleren.

Succes,

Han
Ton1959

De weg is inderdaad bol en als je in de midden van de bolling rijd moet in principe de motor rechtdoor gaan. Buiten de rechtstand van het wiel op het wegdek heb je natuurlijk ook de naloop van het wiel nog. Ik had overigens ook een BT21 die er voor mij ook een raar slijtagepatroon op na hield maar niks in vergelijking met jou band.
Wel is het zo dat als je op de motor zit je ook al automatisch de motor iets corrigeert met je lichaam terwijl je rijd. Dus het zal toch een kwestie worden van meten. En om eerlijk te zijn denk ik dat RhanRT in de juiste richting zit. Dit slijtage patroon is volgens mij ook extreem. De BT21 was echt een band waarvoor Bridgestone zich schaamde dat heb ik van de heren van Bridgestone wel begrepen.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

RhanRT schreef: Er is een rijders truukje om te ervaren of jouw wielen mooi recht in het spoor lopen.
Rij op een zo vlak mogelijke weg, laat je stuur los en zet jouw handen direct in het midden op de tank en oefen druk uit op je handen. Knieën tegen de tank aan drukken. Hierdoor positioneer jij je precies in het midden op de as van de motor. De motor mag nu heel lichtjes uit het spoor lopen omdat iedere weg iets bol loopt voor de afwatering.
Reageert de motor iets extremer dan zeker de wielvlucht en stand laten controleren.

Succes,

Han
Volgens mij gaat deze truc niet helemaal werken voor onze fietsen omdat de geometrie van de motor niet helemaal rechtlijnig is. De werkelijke as ligt 1 cm verder naar binnen van de motor (middellijn achterwiel en voorwiel verschilt 2 cm, ze 'sporen' niet). Plus dat de ongelijke verdeling van de benzinevoorraad (hooggeplaatst) hier ook van invloed op is...
RhanRT

Het is ook slechts bedoeld als een indicatie voor jezelf om te bepalen of je hier naar moet laten kijken, deze truc doe ik altijd als ik een motor koop, zeker als er nieuwe banden opzitten en heeft mij nog nooit misleid. Hierna weet je of er iets mis kan zijn met het rijwielgedeelte danwel het balhoofd en zo ja dan laat ik de motor staan. Zeker als ik een dergelijke extreme slijtage zie dan wil ik absoluut weten wat er aan de hand is! Als ik hier later mee geconfronteerd word dan hoef ik deze tip niet te gebruiken want dan heb ik met het stuurgedrag en de rechtuitstabiliteit al lang bemerkt dat er iets mis is, de motor gaat dan absoluut naar de dealer of een goede motorzaak voor controle en reparatie. Een ieder zijn eigen wijsheid maar voor mij: einde discussie want het is slechts een rijderstip, niets meer en niets minder!

met vriendelijke groet,

RhanRT

Dave schreef:
RhanRT schreef: Er is een rijders truukje om te ervaren of jouw wielen mooi recht in het spoor lopen.

Succes,

Han
Volgens mij gaat deze truc niet helemaal werken voor onze fietsen omdat de geometrie van de motor niet helemaal rechtlijnig is. De werkelijke as ligt 1 cm verder naar binnen van de motor (middellijn achterwiel en voorwiel verschilt 2 cm, ze 'sporen' niet). Plus dat de ongelijke verdeling van de benzinevoorraad (hooggeplaatst) hier ook van invloed op is...

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”