Dubbele USB Poort op R1200RT LC

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Erteetje

Dubbele USB Poort op R1200RT LC

Ongelezen bericht door Erteetje »

Voor de meer technisch onderlegde mensen op het forum heb ik de volgende vraag:

Als ik de R1200RT LC krijg wil ik hierop een dubbele USB poort inbouwen aan de rechter kant waar ook de 12 volt aansluiting zit.
Dit om mijn iPhone op te laden, of eventueel een GoPro Hero 3+ op aan te sluiten zodat ik hiervan niet steeds de accu hoef te wisselen na anderhalf uur.

Ik wil dat de USB poorten pas actief zijn als de motor op contact staat. Waarop moet ik de plus en min aansluiten van de USB? En kan dit wel gemonteerd worden met het CanBus systeem van BMW?

Ik hoor het graag van jullie.
Luc

Bijgevoegd het plaatje (niet dat dit veel toevoegd :$ )
Bijlagen
USB.JPG
USB.JPG (19.88 KiB) 391 keer bekeken
Inspector Gadget

Re: Dubbele USB Poort op R1200RT LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ken de 1200RT-LC niet goed genoeg of er, zoals bij de niet-LC uitvoering, de GPS-accessoires connector in het vooronder ligt.
Ik vermoed van wel, gezien de BMW Navigator 5, die heeft nog altijd diezelfde connector naar mijn weten.

Je zou dan kunnen volstaande met de onderhand overbekende kabeltje-met-stekker, onderdeelnummer 83300413585.
viewtopic.php?f=40&t=9139&p=98546&hilit ... 585#p98546
3-4-2012 19-48-45.jpg
Waar die GPS acccesoiresstekker bij de 1200RT-LC "hangt" weet ik niet, maar vermoedelijk ook nu weer bij het balhoofd. _001
Anders ff je BMW dealeRT vragen.

Tenzij je reeds een navigatie daarop aangesloten hebt, dan kan je mogelijk, in mijn optiek althans, volstaan met het "meeliften" middels (bijvoorbeeld) Posi-taps stekkers, 5 minuten werk. :lol:

Het "voordeel" van de USB aansluiting via de GPS-accessoiresaansluiting, is dat zolang het USB-aangesloten apparaat niet volledig opgeladen is, de CAN-bus zich niet zal uitschakelen.
Wat ook weer een nadeel kan zijn, als je dat niet ff in de gaten hebt & houdt. ;)

PS: Kijk wel ff of die 2-poorts USB adapter voldoende stroom kan leveren, minstens 1 ampère per poort, anders weigeren sommige moderne apparaten zich via die aansluiting
Erteetje

Ik wist wel dat ik op je kon rekenen Rob. _004
Ik heb inderdaad op de R1200rt LC de Navigator V mee besteld. Als je de GPS voorbereiding via de pakketten erbij hebt wil je die ruimte natuurlijk ook vullen met de Navigator V. :roll:

Kan de TomTom 2013 (waar ik overigens wel héél erg tevreden over ben) in de verkoop.
Goeie tip trouwens om ff op te letten of de poorten voldoende spanning leveren _004

Ik kan weer vooruit me je antwoord. _004

Bedankt
Luc
Inspector Gadget

Ik kan het maar niet laten. ;)
Daar is nog geen medicijn tegen uitgevonden. :$ :lol:

Als jou 1200RT-LC door de BMW dealeRT voorzien wordt van de BMW Navigator V, is het helemaal vrij gemakkelijk, verwacht ik;
Dan is het de bewuste connector opzoeken en met Posi-Taps je USB-stekker met kabel aansluiten.
Ik moet dan nog wel ff kijken welke kleuren de OEM BMW kabel heeft met welke kleur de (geschakelde) plus en massa is.
Herinner mij daar gerust aan! ;)

Ja, moderne apparaten die zich laten opladen via USB stellen soms kritische eisen voor wat betreft de beschikbare (maximale) laadstroom. De spanning is en zal altijd 5 volt zijn.

En het is niet ongewoon dat de laadstroom via dergelijke 12-volt-naar-USB adapters 1 ampère en soms zelfs minder afgeven. Kwestie van verkeerde bezuinigingen in het ontwerp van die fabrikant.

Daarnaast bepaald de (maximale) laadstroom ook vaak hoe snel het bewuste apparaat zich laat opladen via de USB aansluiting.
Heb je minder dan 1 ampère dan kan, als het apparaat zich laat opladen via die aansluiting, soms heel erg lang duren voordat het apparaat daadwerkelijk volledig opgeladen is en stopt met opladen.
En dat kan enorm vervelend voor je zijn als je ergens niet in de buurt van een wandcontactdoos bent, en het opladen via die USB dan al snel tenminste 2 ~ 3 uur duurt.

1 ampère is goed, 2 ampère is beter.
Maar dat zijn, uiteraard, mijn mening en ervaringen. ;)
Eric r1200rt
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Er zijn zelfs apparaten die 2 amp eisen, zoals de Samsung galaxy tab, soms is 2 echt noodzakelijk (maar meestal is 1 voldoende)
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Inspector Gadget

PS: Zo te zien in de afbeelding is het een product van SW Motech; _001
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =149474953

En die is 2 ampère volgens de fabrikant. -top-
http://shop.sw-motech.com/cosmoshop/art ... _11300.pdf
Erteetje

Inspector Gadget schreef:PS: Zo te zien in de afbeelding is het een product van SW Motech; _001
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =149474953

En die is 2 ampère volgens de fabrikant. -top-
http://shop.sw-motech.com/cosmoshop/art ... _11300.pdf
Ik kon het zelf niet zo snel vinden. Waarschijnlijk doordat ik zocht op de Albrecht die exact hetzelfde uitziet :D
Als ik naar de installatiehandleiding kijk wordt de min op de accu aangesloten en de plus wordt "afgetapt" van de geschakelde positieve draad van de motor. Blijft voor mij toch de vraag hoe het Can Bus systeem daarmee omgaat als er plotseling een telefoon en action cam stroom trekken.
Misschien denk ik wel te moeilijk _001

Bedankt weer Rob voor je tomeloze inzet _004
Inspector Gadget

Ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal uit dezelfde fabriek komt in het Oosten. ;)
Merknaam zegt dus wat dat betreft weinig, zegt de documentatie daar niets verder over? _001
Anders ff navragen bij de winkel waar het is aangeschaft welk merk het exact is? _001

Wat betreft CAN-bus en een dergelijke USB adapter;
De R1200RT GPS accessoires-aansluiting detecteert de stroom-opname (!) van het aangesloten apparaat, en schakelt deze poort pas af als de stroom beneden een bepaalde grenswaarde komt.

Zoals aangegeven, bij mijn BMW NAV 4 en BMW NAV 5, als de interne accu van de betreffende BMW NAV 4 of 5 nog niet volledig (!) opgeladen is, schakelt deze GPS accessoires aansluiting bij mij niet (gelijk) uit als het contact uit gezet wordt.

Ik heb op diezelfde aansluiting ook mijn dagrij-/Coming Home (LED) verlichting aangesloten én mijn geschakelde zekeringskast (PDM60). Deze hebben bij mij géén invloed op het eventueel blijven openstaan van die poort, dat ik heel nauwgezet controleren én zien. ;)

Het is mijn verwachting/vermoeden als jij die USB adapter daarop aansluit, deze de GPS Accessoires-aansluiting *niet* zal open houden *tenzij* er een apparaat aangesloten is (via USB) die nog niet volledig opgeladen is (en voldoende stroom trekt) óf wanneer jou BMW NAV 5 nog niet volledig opgeladen is.

Maar dat kan jij heel eenvoudig zelf in de gaten houden;
Als je het contact uitzet zal de BMW NAV 4 & 5 automatisch een melding geven dat op batterijvoeding overgeschakeld wordt. Dan is het zeker dat die GPS accessoires poort daadwerkelijk afgeschakeld wordt.
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik denk dat als die extra stroomtrekkers op de accessoire-aansluiting zitten dat de CANbus hooguit het signaleert - die aansluiting is daarvoor immers bedoeld!
Plotklaps 2Amp extra naar een achterlichtje, dát lijkt me een reden om in te grijpen.
maar verder weet ik er erg weinig van, gewoon nog nooit in verdiept :oops:
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Erteetje

Inspector Gadget schreef:Merknaam zegt dus wat dat betreft weinig, zegt de documentatie daar niets verder over? _001
Anders ff navragen bij de winkel waar het is aangeschaft welk merk het exact is? _001
Online documentatie kan ik niet vinden dus ik had inderdaad al zoals jij ook opperde de vraag uitgezet bij conrad.nl waar ze dat ding verkopen. _004
Great minds think alike :D :D
Inspector Gadget

:lol: _004

Ik kan het product zo even niet 1-2-3 vinden bij Conrad, heb je eventueel een link of betelnummer?

De "standaard" accessoiresaansluiting op de 1200RT kan zo'n 5 ampère aan voordat CAN-bus ingrijpt en de poort afsluit (!).
(wat weer hersteld wordt als je het contact uit en dan weer aan zet)
De GPS Accessoiresaansluiting kan iets minder aan, volgens mij iets van 4 ampère, maximaal.

Maar in de praktijk weinig problemen tenzij je met elektrisch verwarmde kleding en/of elektrische bandenpompen en dergelijke aan de slag gaat. En vaak dan pas na een paar minuten dat CAN-bus ingrijpt en de poort afsluit.

De ZFE (centrale computer) bepaalt voor elke elektrische aansluiting apart(!) (accessoires, GPS, ESA) de maximaal toelaatbare stroom. De BMW dealeRT kan, zover ik weet, wel de maximale stroom van de aansturing naar de ESA schokdempers enigszins verhogen, als de stuurmotors iets te moeizaam lopen en daardoor de stroomopname te hoog opliep, waardoor CAN-bus weer vroegtijdig ingreep en ESA uitschakelde.

Kortom, zolang je geen "broodrooster" (grapje!) aansluit, verwacht ik weinig verdere problemen.
Maar ik ken de 1200RT-LC elektrisch verder niet, dus dit zijn wel aannames van mijn kant op basis van mijn ervaringen met de overige 1200RT's. ;)
Erteetje

Inspector Gadget schreef::lol: _004

Ik kan het product zo even niet 1-2-3 vinden bij Conrad, heb je eventueel een link of betelnummer?

De "standaard" accessoiresaansluiting op de 1200RT kan zo'n 5 ampère aan voordat CAN-bus ingrijpt en de poort afsluit (!).
(wat weer hersteld wordt als je het contact uit en dan weer aan zet)
De GPS Accessoiresaansluiting kan iets minder aan, volgens mij iets van 4 ampère, maximaal.

Maar in de praktijk weinig problemen tenzij je met elektrisch verwarmde kleding en/of elektrische bandenpompen en dergelijke aan de slag gaat. En vaak dan pas na een paar minuten dat CAN-bus ingrijpt en de poort afsluit.

De ZFE (centrale computer) bepaalt voor elke elektrische aansluiting apart(!) (accessoires, GPS, ESA) de maximaal toelaatbare stroom. De BMW dealeRT kan, zover ik weet, wel de maximale stroom van de aansturing naar de ESA schokdempers enigszins verhogen, als de stuurmotors iets te moeizaam lopen en daardoor de stroomopname te hoog opliep, waardoor CAN-bus weer vroegtijdig ingreep en ESA uitschakelde.

Kortom, zolang je geen "broodrooster" (grapje!) aansluit, verwacht ik weinig verdere problemen.
Maar ik ken de 1200RT-LC elektrisch verder niet, dus dit zijn wel aannames van mijn kant op basis van mijn ervaringen met de overige 1200RT's. ;)

Je hebt mail Rob.
Broodrooster??? Ik wil met de motor op vakantie en minimaal een frituurpan kunnen aansluiten _005 :$ _004
Inspector Gadget

Mail & informatie ontvangen, bedankt! _004
En ook weer beantwoord. ;)

:lol:
Frituurpan, broodrooster, BBQ, televisie, mud aardappelen, (ik roep maar wat) je kunt volgens mij dan beter thuis blijven en dagtochtjes met de motor plannen.
Dan heb je alle comfort van thuis. ;)
En nu weet je gelijk hoe mijn vakanties er uit zien, áls ik op vakantie ga. :$
Gewoon lekker thuis en van alle gemakken voorzien. _005

Back on topic, voor de meelezers;
Ik verwacht & hoop dat de betreffende 2x USB van Albrecht (ook) 2 ampère is. _001

Pas op: er is wel 1 mogelijke instinker;
Sommige leveranciers/fabrikanten vermelden van hun meer-poortige USB oplossingen *niet* de stroom per poort (!) maar van de gehele (!) unit.
Dus dan moet je die opgegeven waarde delen door het aantal beschikbare poorten. :$

Mijn advies:
Tenzij dringend noodzakelijk, kies voor een oplossing met een enkelvoudige poort én/of waarbij de fabrikant de stroom vermeld (per poort), dan weet je of het voldoende is.
1 ampère versies zie je veel, de 2 ampère versie wordt soms (!) ook aangegeven als "iPAD compatible".
Omdat iPAD (et al) meer laadstroom vereisen.

Hint: Bij sommige van die USB oplossingen zit ook een zekering, die kán indicatief voor de maximale stroom.
MoneyFor

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Erteetje, ik heb al een tijdje zo'n usb contact van Conrad gemonteerd staan in het dashbord van mijn RT ( geeft trouwens een blauw licht af ), werkt prima en is aangesloten via dat kabeltje dat Rob poste.

Op de laatste foto zie je het ding blauw oplichten :D

viewtopic.php?f=16&t=8908
Inspector Gadget

Ik vraag mij alleen af hoe dat 's avonds oplicht? _001
Het menselijk oog is (flink wat) gevoeliger voor blauw licht en dat lijkt mij dus mogelijk storend?
(rood of groen is dan in mijn optiek een betere keuze)
Maar dat is puur uit mijn interesse natuurlijk! ;)
MoneyFor

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Inspector Gadget schreef:Ik vraag mij alleen af hoe dat 's avonds oplicht? _001
Het menselijk oog is (flink wat) gevoeliger voor blauw licht en dat lijkt mij dus mogelijk storend?
(rood of groen is dan in mijn optiek een betere keuze)
Maar dat is puur uit mijn interesse natuurlijk! ;)
Valt eigenlijk nogal mee, eerlijk gezegd had er voor mij helemaal geen ledje in hoeve zitten maar ik kan het ook niet uitschakelen. Nu als het afgedekt is met het "rubber" klepje-plaatje zie je het eigenlijk niet en bij gebruik, voor mij enkel sporadisch voor de Coyote zit er de usb stekker in en het rubber klepje valt er ook nog wat over als je het onderste contact gebruikt. En een grote plus voor mij is dat ik bijna nooit in het echt donker rijd ( mede omdat ik serieus nachtblind ben :mrgreen: ) dus enkel in een tunnel en tot op heden nog niet storend gewerkt. Mocht het nu echt gaan storen kan je nog altijd een beetje zwarte verf opdoen Big RT Smile
Inspector Gadget

Dank! _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”