Welke olie indien bijvullen?
Moderator: RT_Patrick
- Gerard
- Type: R1100RT
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Welke olie indien bijvullen?
Hallo allemaal,
Ik lees veel over wanneer olie bij te vullen, mijn vraag is echter of het uitmaakt welke olie je bijvult.
Mijn R1100RT heb ik vorig jaar gekocht en toen is de olie ververst. Maar ik weet niet precies welke olie er toen in is gegaan.
Nu ik 5.000 km gereden heb, merk ik dat oliepeil terugloopt. Eerst moet ik nog even kritisch kijken of en hoeveel er bij moet.
Concrete vraag: maakt het uit welke olie je bijvult als je niet weet wat er in zit?
groeten
Gerard G
Ik lees veel over wanneer olie bij te vullen, mijn vraag is echter of het uitmaakt welke olie je bijvult.
Mijn R1100RT heb ik vorig jaar gekocht en toen is de olie ververst. Maar ik weet niet precies welke olie er toen in is gegaan.
Nu ik 5.000 km gereden heb, merk ik dat oliepeil terugloopt. Eerst moet ik nog even kritisch kijken of en hoeveel er bij moet.
Concrete vraag: maakt het uit welke olie je bijvult als je niet weet wat er in zit?
groeten
Gerard G
Re: Welke olie indien bijvullen?
Gewoon de olie die de fabriek aanbeveelt erin kiepen. De dealer zal in principe dezelfde olie hebben gebruikt. Anders bel je 'm even en vraag wat ze er normaal gesproken in gooien.Gerard schreef:Ik lees veel over wanneer olie bij te vullen, mijn vraag is echter of het uitmaakt welke olie je bijvult.
- Noortukker
- Type: R1200RT
Het maakt inderdaad uit welke olie je er bij gooit.
Synthetisch, half synshetisch , minerale olie.
Ze hebben nogal verschillende eigenschappen.
Even navragen wat er in zit voor je bijvult.
Van A naar B is het leukst op een RT
Alle genoemde oliesoorten zijn te mengen, dus in beginsel is het niet heel spannend waarmee je bijvult, zolang het maar aan de minimale door BMW gestelde eisen voldoet. De meeste gangbare oliën voor in de auto, ook die je bij de bouwmarkt koopt, zijn geschikt voor je RT'tje.Noortukker schreef:Het maakt inderdaad uit welke olie je er bij gooit.
Groet,
Tom.
- peijsj
- Type: R1100RT
Beste mensen,
Wat is het nou? Zie hier 2 tegengestelde meningen en als leek word ik daar niet blij van.
groet
Jan
Wat is het nou? Zie hier 2 tegengestelde meningen en als leek word ik daar niet blij van.
groet
Jan
- han62
- Type: R1200RT
Als je onderweg constateert dat je olieniveau te laag is dan is in princiepe elke olie beter dan geen olie. maar de voorkeur heeft natuurlijk bijvullen indien nodig/mogelijk met dezelfde olie.
Er zijn ook BMW's / RT's die met volsyntetische olie meer verbruiken dan met halfsyntetisch. en met olie is het net als met banden daar heeft iedereen een mening over de 1 zweert bij merk A en de ander bij merk B. ikzelf kies bv meestal voor michelin waarom omdat ik die al jaren onder mijn auto'heb en ook onder de motoren.
Maar toen ik bij mijn laatste 1150RT in een spijker reed en de achterband liet vervangen vroeg de dealer en welke wil je er op. waarop ik zie de zelfde Michelin die er nu op ligt waarop hij opmerkte maar dit is geen Michelin dit is merk... dus er zit ook wel wat tussen de oren. ik was er dus gewoon vanuit gegaan dat er Michelin onder zat deze band was ook zwart en rond en het belangrijkste de wegligging perfect.
Vroeger schreef BMW Bel Ray olie voor en veel dealers gebruiken dat nog steeds meer tegenwoordig gaan dealers ook over op andere merken omdat ze betere ervaring/marge bij hebben. Timon van Quispel motoren uit Deurne vertelde ook dat als zijn contract met belray is afgelopen hij over gaat op een ander merk om verscheillende redenen waaronder dat hij de versnellingsbakolie van BelRay te dik of te dun vind. Motoport Veldhoven heeft Castrol en daar heb ik ook goede ervaring mee.
Ik gebruik zelf in de 1100RT en de 1200RT Belray half syntetisch.
In je instructieboekje staat aan welke eisen je olie minimaal moet voldoen en als je, je daar aan houdt doe je het goed. en al het meerdere is dus niet nodig.
Met vr gr
Han
Er zijn ook BMW's / RT's die met volsyntetische olie meer verbruiken dan met halfsyntetisch. en met olie is het net als met banden daar heeft iedereen een mening over de 1 zweert bij merk A en de ander bij merk B. ikzelf kies bv meestal voor michelin waarom omdat ik die al jaren onder mijn auto'heb en ook onder de motoren.
Maar toen ik bij mijn laatste 1150RT in een spijker reed en de achterband liet vervangen vroeg de dealer en welke wil je er op. waarop ik zie de zelfde Michelin die er nu op ligt waarop hij opmerkte maar dit is geen Michelin dit is merk... dus er zit ook wel wat tussen de oren. ik was er dus gewoon vanuit gegaan dat er Michelin onder zat deze band was ook zwart en rond en het belangrijkste de wegligging perfect.
Vroeger schreef BMW Bel Ray olie voor en veel dealers gebruiken dat nog steeds meer tegenwoordig gaan dealers ook over op andere merken omdat ze betere ervaring/marge bij hebben. Timon van Quispel motoren uit Deurne vertelde ook dat als zijn contract met belray is afgelopen hij over gaat op een ander merk om verscheillende redenen waaronder dat hij de versnellingsbakolie van BelRay te dik of te dun vind. Motoport Veldhoven heeft Castrol en daar heb ik ook goede ervaring mee.
Ik gebruik zelf in de 1100RT en de 1200RT Belray half syntetisch.
In je instructieboekje staat aan welke eisen je olie minimaal moet voldoen en als je, je daar aan houdt doe je het goed. en al het meerdere is dus niet nodig.
Met vr gr
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht