Hoe vaak moet jij olie bijvullen?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Hoeveel motorolie gebruikt je RT?

Meer dan 1 liter per 1000 km
4
5%
Tussen 1:1000 en 1:2000
5
6%
Tussen 1:2000 en 1:5000
34
39%
Tussen 1:5000 en 1:7500
11
13%
Tussen 1:7500 en 1:10000
11
13%
Minder dan 1:10000
3
3%
Niet nodig, verversen bij beurten is genoeg
16
18%
Geen idee, ik let niet op mijn oliepeil
4
5%

Totaal aantal stemmen: 88

HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Hoe vaak moet jij olie bijvullen?

Ongelezen bericht door HansD »

We hebben het wel eens gehad over benzinegebruik, maar ik ben ook benieuwd naar het olieverbruik van de diverse RT's.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat BMW boxers aardig wat oliegebruiken (tot zelfs 1:1000 vind BMW normaal - ik niet).
Ik controleer regelmatig, maar als je RT op een donkere plek staat (carport) valt dat niet mee. Diep bukken (doe ik graag voor de RT) en dan met een zaklamp in een heel klein gaatje schijnen). Eigenlijk van de gekke dat het oliepeil niet gewoon wordt aangegeven op het dashboard.
Ik meende dus laatst dat het kijkglaasje leeg was, en heb een liter bijgevuld. Daarna was het glaasje nog steeds leeg.
Blijkt dus nu dat het glaasje vol was, en dat de bijgevulde liter in zijn geheel na rijden in het luchtfilterhuis is gedeponeerd.
Volgens Joost motoren kan teveel olie de motor beschadigen, dus ik heb geluk gehad.
Remedie is om de motor scheef te houden, bijv. op de zijstandaard om te kijken of er inderdaad weinig of heel veel olie in zit.

Vandaar dat ik nu benieuwd ben naar het olieverbruik en bijvulgedrag van jullie en je RT's.
Hans
maRTin

Re: Hoe vaak moet jij olie bijvullen?

Ongelezen bericht door maRTin »

Ik heb een mooie rode 1200 te koop, geeft het op display aan :D
bmw jacky

Ongelezen bericht door bmw jacky »

Hallo Hans,

ben net terug van een rit met de RT naar Spanje:

verbruik over de 3124 km , 1 op 19.5 gemiddeld. :D

Olie verbruik 0.2 ltr.

geen slecht resultaat voor een motor die rijklaar, incl opzittende 480 kg woog.

Het verbruik zit in je rechterhand, en uiteraard een goede afstelling,

gr BMW Jacky :;
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Heb ingevuld dat ik er niet op let. Dat wil zeggen dat ik wel controleer of er olie bijgevuld moet worden, maar niet hoeveel...
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Miklos schreef:Ik heb een mooie rode 1200 te koop, geeft het op display aan :D
Volgens mij niet helemaal juist want hij geeft niet het oliepeil aan.
Laatst gewijzigd door han62 op 13 jul 2009, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
han62

HansD schreef:We hebben het wel eens gehad over benzinegebruik, maar ik ben ook benieuwd naar het olieverbruik van de diverse RT's.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat BMW boxers aardig wat oliegebruiken (tot zelfs 1:1000 vind BMW normaal - ik niet).
Ik controleer regelmatig, maar als je RT op een donkere plek staat (carport) valt dat niet mee. Diep bukken (doe ik graag voor de RT) en dan met een zaklamp in een heel klein gaatje schijnen). Eigenlijk van de gekke dat het oliepeil niet gewoon wordt aangegeven op het dashboard.

Bij je auto moet je ook onder de motorkap kijken dus zo gek is het niet dat je het op de motor moet controleren maar als je hem zoals je zegt op de zijstandaard zet krijg je dus helemaal een verkeerd beeld. als je het niet zeker weet dan de motor van de standaard en de motor naar rechts kantelen en een ander laten kijken op het kijkglas anders denke je inderdaad dat het te laag is en ga je onnodig bij vullen is mij ook overkomen. waarom niet een normale pijlstik. en ook totaal onlogisch dat je de motor eerst moet warm draaien en dan uit zetten ca 10 minuten wachten en dan pas controleren. lekker als je haast hebt en je wilt het toch weten voor aanvang van een lange rit en je vrienden staan te wachten. welke malloot bij BMW heeft dat bedacht.

Ik meende dus laatst dat het kijkglaasje leeg was, en heb een liter bijgevuld. Daarna was het glaasje nog steeds leeg.
Blijkt dus nu dat het glaasje vol was, en dat de bijgevulde liter in zijn geheel na rijden in het luchtfilterhuis is gedeponeerd.
Volgens Joost motoren kan teveel olie de motor beschadigen, dus ik heb geluk gehad.
Remedie is om de motor scheef te houden, bijv. op de zijstandaard om te kijken of er inderdaad weinig of heel veel olie in zit.

Vandaar dat ik nu benieuwd ben naar het olieverbruik en bijvulgedrag van jullie en je RT's.
Hans
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

han62 schreef:
Miklos schreef:Ik heb een mooie rode 1200 te koop, geeft het op display aan :D
Volgens mij niet helemaal juist want hij geeft niet het oliepijl aan.
Een okee vinkje zolang het op orde is.
Hoef ik niet telkens half onder de motor te kruipen !

Altijd beter dan er teveel in te gooien omdat dat glaasje soms zo lekker af te lezen is! :twisted:
HansD

bmw jacky schreef:...
verbruik over de 3124 km , 1 op 19.5 gemiddeld. :D

Olie verbruik 0.2 ltr.
Dat is zeker netjes, want dat is minder dan 1 liter op 15.000 km.
Hans
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb op 5000km niet één drupje bij hoeven te vullen. Glaasje was altijd vol. Hij lekt ook niet, dus volgens mij lust ie niet zo graag olie.
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Eens per 10.000km zorgt de dealeRT weer voor het juiste peil...
De mijne verbruikt dus zo weinig, dat het niet de moeite is om bij te vullen. :-)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Mijn 1150RT verbruikt wel een beetje, maar alles bij elkaar valt het allemaal erg mee. Om de paar duizend kilometer een kwart liter bijvullen.

Ik rijd dagelijks op de motor en elke week kijk ik een keer naar het oliepijl. Door dit regelmatig te doen krijg je een beetje gevoel bij de regelmaat waarin er moet worden bijgevuld en dus het specifieke verbruik van jouw motor. Als het peil een keer uitzonderlijk laag staat (maar nog wel zichtbaar) even wachten met bijvullen en na de volgende rit nog eens kijken. Soms blijft er wat olie in het blok hangen en ben je geneigd te snel en te veel bij te vullen.

Realiseer je dat het verschil tussen de onder- en bovenkant van het peilglas maar een halve liter is. Dus ook als het niveau helemaal onderin het glaasje staat, zit er nog voldoende olie in het blok. In dat geval vul ik zoals gezegd een kwart liter bij en check de volgende dag nog een keer. Zonodig voeg ik dan nog iets toe, maar ik probeer er voor te zorgen dat het niveau niet boven het glas komt.

Groet,

Tom.
Yobotje
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

Voor m'n Deauville gebruikte ik "Racing 4T 10W-40HD Partly Synthetic 4-stroke motorcycle oil" van LiquiMoly.
Is deze motorolie ook geschikt voor m'n r1150rt?
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ten opzichte van de Deaville is de BMW wat anders geconstrueerd. Onze boxer heeft een droge koppeling, waar de meeste motoren (zeker de Japanners) een koppeling hebben die in de olie draait. Een boxer is wat dat betreft goed te vergelijken met een automotor. De meeste voor auto's geschikte olie mag ook in de 1150RT en daarbij staat het je vrij om minerale of, na de eerste 10.000 kilometers, (half) synthetische olie te gebruiken.

Kijk even in je instructieboekje voor de minimale kwaliteitseisen. De meeste moderne olieën voor auto's voldoen hier meestal ruimschoots aan.

Tom.
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Toen ik mijn BMW een beurt had gegeven net nadat ik hem gekocht had viel het mij op dat ik 1000km later alweer 0,3 liter bij moest vullen.
Nu echter weer 4000km verder heb ik nog geen druppel bij hoeven te gooien.
HansD

Bedankt voor jullie reakties. Lijkt er een beetje op dat er 2 groepjes zijn: een groep die regelmatig moet bijvullen en een andere groep die maar heel weinig hoeft bij te vullen. Samen 18 reakties.

En dan heb je nog een groep van 432 forumleden van wie we het nog niet weten.

Kom op, doe even mee met deze poll: het kost 2 klikken om je mening te geven.

Dat geldt ook voor die andere polls. Een beeld krijgen wat de forumleden mee maken, willen, zouden willen, niet zouden willen enzovoort. Daar is zo'n forum toch voor.
Hans
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Paul,

Zoiets is ook mijn ervaring. Soms een paar duizend niets; blijft op hetzelfde niveau staan en dan ineens na een relatief korte kilometrage een kwart liter. Ik denk dat mijn rijstijl redelijk constant is en ik probeer zvm de route als zodanig te betrekke: Was hij vlak of moest ik nogal eens gassen ivm heuvels etc.
Volgens Quispel is de volgende methode van peilen de meest verstandige:
Na rit motor een tijdje op de jiffy laten staan (10 minuten of meer) en daarna pas op de bok op een vlak stuk grond.
Je zou daar mee bereiken dat alle olie, incl de olie van de oliekoeler, is afgedaald in het carter hetgeen de meest betrouwbare meting oplevert. Weet niet of dit juist is want ik blijf zelf met de onduidelijkheid zoals hierboven geschetst zitten.
Ik begreep overigens tevens dat je niet te snel benauwd moet zijn als je oliepeil wat onder het laagste niveau staat. De motor heeft niet veel olie nodig zeker niet bij rustig rijden.
Groet
Jan
han62

Mijn 1e 1100 gebruikte voor mijn idee best veel olie ze zeggen dat het nade 1e 10.000km beter wordt. dat heb ik niet afgewacht want meestal haal ik dat aantal niet voor ik hem inruil de laatste 1150 die ik had gebruikte eigenlijk niks ik heb hem dus niet tussentijds hoeven bijvullen voordat ik hem weer inruilde op de huidige 1200RT die staat inmiddel al weer op ca 7500 km voor mijn doen is dat al weer aardig komt ook omdat ik mijn tijd over verschillende motoren verdeel en dan is het per motor natuurlijk wat minder dan wannneer je over 1 motor beschikt.
De 1200RT heeft wel een oliecheck in het info scherm maar dat werkt alleen bij lopende motor en geeft dus niet aan of je moet bijvullen je kan wel zien of de druk te laag is.

In m de auto zit ook zo'n info scherm moet ie vlak staan en motor uit en zegt dan oké na een keer ca 100 km gereden te hebben kwam er een meliding in het scherm olie niveau te laag dus toen maar langs de pomp en bijgevuld was ook echt nodig want op de peilstok was niets te zien. dus daar vertrouw ik niet meer op voortaan dus gewoon op het vernstertje kijken en bij de auto de pijlstok er uit. die gebruikt dus wel wat olie

Ik heb ook eens olie bijgevuld omdat ik dacht dat er te weinig olie in zat maar er bleek gewoon te veel in te zitten daar kwam ik achter toen ik de motor naar rechts kantelde en een ander op het glaasje liet kijken. toen maar weer de bijgevulde olie afgetapt en tot heden niet hoeven bij te vullen.

Han
Hendrik

Ongelezen bericht door Hendrik »

Ook de mijne heeft een onregelmatig olieverbruik: Laatst een toertocht gereden in Zeeland: 's Avonds heen, 270 km snelweg. Volgende morgen was glaasje vol. Overdag een toertocht van plm 200 km, na 2 uur gecontroleerd: Glaasje nog steeds vol. Toen naar huis, weer 270 km snelweg, volgende morgen gecontroleerd: Glaasje leeg...
En zo gebeurd het heel vaak. Hij staat altijd op de bok en vul hem altijd bij tot de rode punt, dan zie je het verschil beter.
Gemiddeld zit hij op 1 op 3000. Olie is de Castrol 10W40 van de BMW dealer.
JOEB1

Ongelezen bericht door JOEB1 »

Tussen de beurten vul ik ongeveer liter bij.
Merk wel dat na de beurt de olie altijd ruim boven het glaasje staat. Het duurt vrij lang voordat ik weer een peil zie in het glas.
Naar mijn idee is men vrij ruim met het vullen bij een beurt. Als ik weet wanneer hij weer voor een beurt gaat vul ik niet meer bij. Hij komt dan onder de rode stip uit. Strikt genomen is het verbruik dus wel meer dan wat ik bijgooi... 'ver' boven het glas tot onder de stip is schat ik 0,75 liter en ik gooi in de ruim 10.000 km bijna een liter bij. dus feitelijk 1,75 liter wat is 'verdwenen'.
Het is m'n vaste gewoonte om na elke keer parkeren in de garage even te kijken. Ik loop dan ook gelijk even om de motor heen.... olie lekkages?... niet werkend achterlicht... een blik op de remblokken en rem schijven....blik op de banden...spanning controleren. Dat is 2 min. werk maar zo heb ik wel een lekkage aan het cardanhuis ondekt... het was een 'keerringtje' wat een beetje lekte... redelijk onschuldig dus... toch is een cardanhuis zonder olie is denk ik geen pretje...
Wel grappig dat men (vooral rijders van andere merken...) als spreken over het BMW-knietje... Doelend op de BMW rijders die devoot voor hun motor knielen om het peil te controleren... :)
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

JOEB1 schreef:BMW rijders die devoot voor hun motor knielen om het peil te controleren...
Dus daarom zit die controle zo laag!
DutchBear
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: lekker groot
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door DutchBear »

zo'n liter per 3000 kilometer....
R1200GSA 2010
Hans1959

Ongelezen bericht door Hans1959 »

Hallo

Mij is verteld bij jenssen in nijmegen als de motor goed warm is de motor op de midden bok zetten dan 5 min wachten en dan naar het glaasje kijken
boven het glaasje is de maximum aanwijzing en onderin het glaasje de mininium aanwijzing. dit is volgens jenssen de beste aanwijzing.

Verbruik is bij mij ongeveer 0,5 l bij 5000km.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Hans1959 schreef: Verbruik is bij mij ongeveer 0,5 l bij 5000km.
Bij mij ook _004
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Het antwoord van de techneut van de BMW importeur op een vraag ooit in MOTO73 hoe nu het oliepeil te controleren:

Na een rit de motor nog minimaal 1 minuut stationair laten draaien op de middenbok om zeker te weten dat de oliekoeler in gebruik is. Dan de motor uitzetten en luisteren of je de oliekoeler hoort leeg lopen, als je dat gehoord heb een paar minuten wachten met het peil checken.

Als je deze check doet op de jiffy en dan pas op de middenbok zet lijkt er altijd meer olie in te zitten dan volgens de 'officiele' methode.

Als je dit regelmatig doet krijg je een beeld hoe het verbruik is. Niet meteen in paniek raken als het een keer afwijkt (er zit bijna 4 liter in), dan even kantelen en checken of er nog olie voor het glaasje komt. Volgende rit weer checken als bevestiging. Ik doe dit een aantal keren in de week en zeker na een lange rit, als je weet wat een revisie kost dan check je wel een keer extra !!

Mijn huidige motor -1150- :
Voor de vastloper van de rechter cilinder was het nagenoeg niks: met de 250 cc die ik over had na een beurt kwam ik de 10.000 km door, Bel-ray half-syn olie. Na de revisie was het 1:2800, Motul half-syn olie. Nu overgestapt op Shell VSX, 1:4500. Ik weet precies wanneer hij olie gaat verbruiken: als ik veel op de motor rem in de bergen dan gaat het hard, als ik 1000km snelweg rij gebruikt hij niks, compressie is goed, lekkage langs inlaat klepstelen?? :(
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
HansD

Baird schreef:Na een rit de motor nog minimaal 1 minuut stationair laten draaien op de middenbok om zeker te weten dat de oliekoeler in gebruik is. Dan de motor uitzetten en luisteren of je de oliekoeler hoort leeg lopen, als je dat gehoord heb een paar minuten wachten met het peil checken.
Bert,
Bedankt voor deze info; ga ik proberen.
Probleem is ook dat zelfs met een goede zaklamp het wel of niet gevuld zijn van het oliepeilglas moeilijk te zien blijft.
Zit ook op een plek die makkelijk vies wordt.

Is er iemand ooit ergens een "Oil Level Check system" voor de BMW RT tegengekomen? Daar moet toch een markt voor zijn?
De R1200RT heeft zoiets; je ziet nog steeds het oliepeil niet, maar krijgt een melding als het oliepeil te laag dreigt te worden. (weet iemand hoe dat gemeten wordt?)
Hans
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

HansD schreef: Probleem is ook dat zelfs met een goede zaklamp het wel of niet gevuld zijn van het oliepeilglas moeilijk te zien blijft.
Zit ook op een plek die makkelijk vies wordt.

Is er iemand ooit ergens een "Oil Level Check system" voor de BMW RT tegengekomen? Daar moet toch een markt voor zijn?
De R1200RT heeft zoiets; je ziet nog steeds het oliepeil niet, maar krijgt een melding als het oliepeil te laag dreigt te worden. (weet iemand hoe dat gemeten wordt?)
Hans
Ik gebruik altijd een zaklamp om te kijken en een 'bokkepoot' met wat water om het glas schoon te maken( eens in de week), dan is het prima te zien!

Mijn Renault 11GTX !JOS! van 1985 had een perfect wijzertje om bij contact aan, vóór het starten te laten zien hoeveel olie er in zat; mijn huidige Toyota heeft een oranje lamp die brandt als het niveau te laag wordt, als hij tegen een beurt aan zin en ik neem een klaverblad een beetje vlot dan gaat die even branden, er is dus niks nieuws onder de zon.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Willem Rietveld
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik kijk toch wel eens in de week (met de zaklamp). Ik vind het goed te zien. Ik hou het peil ongeveer op de stip in het midden.
Het verschil tussen de bovenrand en de onderrand, max en min peil is 0,5 liter. De meeste mensen vullen teveel olie bij. Dit kan meer problemen geven als een keer wat minder olie, wat dat betreft is er geen verschil tussen een auto of motor.
Het moment waarop ik peil is vóór ik die dag ga rijden.

gr. Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Warme motor eerst 10 min op jiffy zetten dan weet je zeker dat je oliekoeler leeg loopt [±0,2l] en dan motor op middenbok zetten.Je moet de motor wel steeds op de zelfde plaats zetten om je olie te peilen dat is het nauwkeurigst

Succes.
Kees BMW

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”