Uitlaatklep
Moderator: RT_Patrick
- RTTwoTone
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Uitlaatklep
Ik zou graag een iets mooier en dieper geluid willen op mij r1200rt uit 2011. Een andere uitlaat is een optie, maar ik lees ook iets over het uitschakelen van het uitlaatklepje. Kan ik dit zonder problemen doen, of verstoor ik hiermee enig proces of zo?
Alvast bedankt voor de input,
Freek
Freek
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Uitlaatklep
Uitschakelen is geen probleem. Bij het uitlezen wordt wel storing aangegeven maar die kan gefixed worden.RT TOE schreef:Ik zou graag een iets mooier en dieper geluid willen op mij r1200rt uit 2011. Een andere uitlaat is een optie, maar ik lees ook iets over het uitschakelen van het uitlaatklepje. Kan ik dit zonder problemen doen, of verstoor ik hiermee enig proces of zo?
Freek
Vraag me wel af of je echt meer geluid gaat krijgen......Maar eenvoudig uit te proberen. Gewoon de stekker ff losmaken idd.
Ikzelf heb de klep er tussen uit gehaald en (duur) vervangend stukje van Wunderlich in de plaats gezet.
- RTTwoTone
Wobbert
Bedankt voor je reactie. Als ik vragen mag, waarom haal je de klep dan weg, wat is het voordeel dan?
Bedankt voor je reactie. Als ik vragen mag, waarom haal je de klep dan weg, wat is het voordeel dan?
- wobbert
haha, wist dat die vraag ging komen.RT TOE schreef:Wobbert
Heb Remus bochten en Akra en vond zo'n klep er gewoon niet tussen horen. Gevoelsmatig.
En nu hoor ik dat stomme geluidje tenminste niet meer.....

- RTTwoTone
Ha ha, oke.... Nou als het geluid gelijk blijft laat ik hem zitten denk ik. Dan heeft het weinig voordeel volgens mij.
- RTTwoTone
Kan iemand mij het verschil vertellen over een vervangingsdemper? Als ik kijk naar een Akrapovic kost deze erg duur, maar staat wel volgens de meeste als beste aan geschreven. Een Laser demper (duo tech) kost de helft en zou op papier hetzelfde resultaat moeten hebben. Optisch verschillend, de een titanium en 2 eind pijpjes, de ander rvs en 1 eind pijpje. Wat ik zoek is een mooi donker geluid, niet zo zeer harder, maar wel mooier.
Ik heb Laser gehad op zowel mijn 1100RT en 1200RT, en geeft mooi geluid.
Zonder de Street Legal Insert is de Laser in mijn ervaring nog redelijk zonder echt al te hard te zijn.
(maar daar kan je over twisten & kwestie van "smaak")
De enige reden dat ik geen Laser meer gebruik was het poetsen.
Bij de Akrapovic is het zonder de inserts al snel het geluid mij vooral te hard.
En wat die "performance"-winst betreft, ik persoonlijk neem het met een klein korreltje zout, die 5 ~ 6 pk is volgens mij op het totale plaatje (110pk) niet echt heel erg merkbaar.
Althans, ik heb het niet gemerkt, mijn 1200RT loopt lekker.
Zonder de Street Legal Insert is de Laser in mijn ervaring nog redelijk zonder echt al te hard te zijn.
Bij de Akrapovic is het zonder de inserts al snel het geluid mij vooral te hard.
En wat die "performance"-winst betreft, ik persoonlijk neem het met een klein korreltje zout, die 5 ~ 6 pk is volgens mij op het totale plaatje (110pk) niet echt heel erg merkbaar.
- wobbert
Mee eens dat de Akra zonder killers teveel lawaai voortbrengt...Inspector Gadget schreef:Ik heb Laser gehad op zowel mijn 1100RT en 1200RT, en geeft mooi geluid.
Echter met killers is het een fantastisch geluid! En mooi dus

- RTTwoTone
Oke, bedankt voor je uitleg!
Hmm...., een RVS uitlaat blijft toch best mooi, wat bedoel je met het poetsen? Ik heb geen hekel aan poetsen in ieder geval :mrgreen: Wat betreft het vermogen, daar ga ik op zeker met mijn rijstijl niets van merken, het gaat mij puur om het mooie geluid. Persoonlijk denk ik zelfs dat een RVS uitlaat beter aansluit op het bochtenwerk, in tegenstelling tot een titanium. Maar ook daar valt over te twisten denk ik
Hmm...., een RVS uitlaat blijft toch best mooi, wat bedoel je met het poetsen? Ik heb geen hekel aan poetsen in ieder geval :mrgreen: Wat betreft het vermogen, daar ga ik op zeker met mijn rijstijl niets van merken, het gaat mij puur om het mooie geluid. Persoonlijk denk ik zelfs dat een RVS uitlaat beter aansluit op het bochtenwerk, in tegenstelling tot een titanium. Maar ook daar valt over te twisten denk ik
RT TOE schreef:Kan iemand mij het verschil vertellen over een vervangingsdemper? Als ik kijk naar een Akrapovic kost deze erg duur, maar staat wel volgens de meeste als beste aan geschreven. Een Laser demper (duo tech) kost de helft en zou op papier hetzelfde resultaat moeten hebben. Optisch verschillend, de een titanium en 2 eind pijpjes, de ander rvs en 1 eind pijpje. Wat ik zoek is een mooi donker geluid, niet zo zeer harder, maar wel mooier.
Zoek ff op het internet naar testen en je hebt je antwoord.
Kort gezegd: een Akra levert vaak een kleine winst in prestaties ( vermogen, koppelkromme) en heeft een pasvorm die gelijk is aan de OEM dempers.
Overige merken: vaak gaan de prestaties er op achteruit ( ! ) en ook is de pasvorm geregeld niet op orde.
In die zin is de meerprijs van een Akra wel gerechtvaardigd ten opzichte van de andere merken.
Pasvorm is inderdaad belangrijk en kán bij sommige merken/modellen een issue zijn.
Ikzelf heb dat vooralsnog niet zo ervaren, behalve de Laser uitlaatbochten op de 1100RT, dat was een drama.
Wat betreft het schoonmaken;
Omdat de Laser RVS nogal glimmend was, zag je er alles op, qua straatvuil e.d.
Ook deels een begin van verkleuring door temperatuur. Maar dat kan exemplarisch zijn.
I know, dat was mijn feminiene kant.
:lol:
Ook ik vond zelf dat de Akrapovic zonder inserts echt te hard klonken, te veel geweld voor waar een boxer voor staat.
Maar dat is een kwestie van voorkeur en smaak natuurlijk!
Ik kreeg een tip om het eens ook te proberen met 1x insert, je hebt er tenslotte 2 in zitten.
De Laser kan ook prima, vond ik althans, zonder inserts gebruikt worden.
Of met de Sport insert, dus totaal 3 mogelijkheden.
Ik weet alleen niet wat de status van het bedrijf Laser Exhaust momenteel is;
Zo te zien heeft het een doorstart gemaakt: http://www.laserexhausts.net
Ikzelf heb dat vooralsnog niet zo ervaren, behalve de Laser uitlaatbochten op de 1100RT, dat was een drama.
Wat betreft het schoonmaken;
Omdat de Laser RVS nogal glimmend was, zag je er alles op, qua straatvuil e.d.
Ook deels een begin van verkleuring door temperatuur. Maar dat kan exemplarisch zijn.

I know, dat was mijn feminiene kant.

Ook ik vond zelf dat de Akrapovic zonder inserts echt te hard klonken, te veel geweld voor waar een boxer voor staat.
Maar dat is een kwestie van voorkeur en smaak natuurlijk!
Ik kreeg een tip om het eens ook te proberen met 1x insert, je hebt er tenslotte 2 in zitten.
De Laser kan ook prima, vond ik althans, zonder inserts gebruikt worden.
Of met de Sport insert, dus totaal 3 mogelijkheden.
Ik weet alleen niet wat de status van het bedrijf Laser Exhaust momenteel is;

Zo te zien heeft het een doorstart gemaakt: http://www.laserexhausts.net
- RTTwoTone
Oke, verder zoeken op internet. Had ik al gedaan natuurlijk, maar input van ervaringen van onze boxer-rijders is hier te vinden toch? Ik heb overigens niet kunnen vinden dat je vermogen gaat inleveren, dat zoek ik nog even na. Over de pasvorm heb ik wel gelezen. Voor de genoemde Laser verzekerd men mij een perfecte pasvorm
Bij de meeste dempers is dat wel zo, gek genoeg.RT TOE schreef: Ik heb overigens niet kunnen vinden dat je vermogen gaat inleveren, dat zoek ik nog even na.
Bleek uit een test die in de Motoplus heeft gestaan.
Vooral in het gebied dat bruikbaar is (bron Motoplus test nr 21 2011):doov650 schreef:Bij de meeste dempers is dat wel zo, gek genoeg.RT TOE schreef: Ik heb overigens niet kunnen vinden dat je vermogen gaat inleveren, dat zoek ik nog even na.
Bleek uit een test die in de Motoplus heeft gestaan.
"Laten we heel eerlijk zijn, af fabriek heeft Kawasaki’s Z1000 niet bepaald te klagen over een gebrek aan daadkracht. Nu zijn die paar extra pk’s doorgaans ook niet de belangrijkste reden voor iemand om een vervangingsuitlaat te monteren, veel meer tellen zaken als het gewicht, de ‘looks’ en uiteraard het geluid. Wij lieten in een directe confrontatie 12 systemen een potje tegen elkaar blazen.Het door de fabriek opgegeven vermogen gehaald! Bij de uitlaatdempers uit deze test met de een Kawasaki Z1000 werd dit aloude tunersgrapje bittere waarheid. De best presterende slip-on uit de test zorgde onder de streep voor een vermogenswinst van nog geen drie procent, geen waarde waarvan je steil achterover slaat als vermogensfetisjist. Het grootse deel van de systemen piekt echter met ongeveer één procent. Eén geluk, er is geen enkel exemplaar dat minder levert dan de gemeten 136,5 paarden van de standaard pijp. Wanneer we echter de koppelkrommes beter bekijken, dan zien we dat aardig wat deelnemers een veer laten bij het in de dagelijkse praktijk zo belangrijke lage- en middentoeren gebied. En dat is toch een behoorlijk pijnpunt, aangezien een dergelijke verminderde motorkarakteristiek veel duidelijker opvalt tijdens het rijden dan een paar extra pk’s, waarvoor de toerentellernaald eerst minimaal voorbij de negenduizend moet klimmen. Dus nogmaals, voor een sterk verbeterde vermogenskarakteristiek hoef je je heil niet te zoeken in een vervangingsdemper. Wel waar het op gewichtsvoordeel aankomt, soms tot wel 60% ten opzichte van de originele demper. Daarvoor moet je in sommige gevallen echter wel heel flink voor in de buidel tasten, zonder dat dit op de Z1000 evenwel voor een duidelijk betere rijdynamiek zorgt. Qua looks zijn er diverse slip-ons die zich heel fraai in de kijker spelen, terwijl andere exemplaren met deels scherpe en slecht passende universele ophangbeugels de monteur tot wanhoop drijft. De verschillende indrukken die de testdempers achter lieten vind je op de navolgende pagina’s "
- RTTwoTone
De Laser kan ook prima, vond ik althans, zonder inserts gebruikt worden.<br />Of met de Sport insert, dus totaal 3 mogelijkheden.
Er zijn momenteel nog maar twee mogelijkheden volgens de leverancier, dus dat is dan wel weer jammer. Maar misschien dat de verschillende inserts wel passen.
Er zijn momenteel nog maar twee mogelijkheden volgens de leverancier, dus dat is dan wel weer jammer. Maar misschien dat de verschillende inserts wel passen.
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Zo'n Akrapovic is misschien leuk als je regelmatig meer dan 6.000 min-1 draait.
Tussen de 3.500 en 6.000 min-1 komt bij mij verreweg het meeste voor.
Echt mooi kan ik 'm ook niet vinden.
Ronald
Ronald
- RTTwoTone

Oei!RT TOE schreef:Er zijn momenteel nog maar twee mogelijkheden volgens de leverancier, dus dat is dan wel weer jammer. Maar misschien dat de verschillende inserts wel passen.

Dus alleen maar de straat-legale (= gebogen) insert of helemaal geen insert?
Ik vond zonder een insert dat op *mijn* 1200RT iets té, ik hield het bij de sport-insert.
Of die inserts uitwisselbaar zijn tussen de Lasers (t/m 2009 versus de versie voor 2010 - e.v. bouwjaar) weet ik niet maar dat zou de wederverkoper je moeten kunnen vertellen of voor je uitzoeken, schat ik zo in.

-
Wordt het geen tijd dat je de tekst onder je avatar aanpast?RT TOE schreef:Hoor net dat de laser pas eind september weer leverbaar is, jammer. Misschien komt er nog iets op mijn pad......
"Ik ben van plan............................."
Ronald
Laatst gewijzigd door Jekihero op 30 jul 2014, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet natuurlijk wel ff de db killer(s) er uit haken voor de winst in prestaties.Jekihero schreef:Zo'n Akrapovic is misschien leuk als je regelmatig meer dan 6.000 min-1 draait.
Ronald
En de sound vaart er ook wel bij.
Nog niemand heeft het gewichtsverlies genoemd als voordeel van een sportdemper.
Je wint zo maar een paar kilo.
-
Dat scheelt zo'n 3-5 kg op .....pakweg 330 kG voor een RT met berijder?!doov650 schreef:
Nog niemand heeft het gewichtsverlies genoemd als voordeel van een sportdemper.
Je wint zo maar een paar kilo.
Kunnen we bijna afronden op 1%.
Op de manier waarop wij onze RT-tjes rijden is dat niet merkbaar dunkt mij.
Maar enfin, ik heb ook heel veel zaken gekocht waarvan een ander de lol niet ziet. :mrgreen:
Ronald
- RTTwoTone
Idd, dat heb ik ook :roll: dus hopelijk komt er nog een mooie demper op mijn paddoov650 schreef:
Maar enfin, ik heb ook heel veel zaken gekocht waarvan een ander de lol niet ziet. :mrgreen:
Ronald
Inderdaad, gewicht van de niet-OEM demper is een korrel zout, letterlijk.
:lol:
Als jij er plezier aan hebt, trek je niet al te veel aan van anderen, en geniet er van.
Lol is wat je er zelf van moet maken & in moet hebben, het is tenslotte een hele leuke hobby en tijdverdrijf.
Anyhoe, ik zal ook mijn ogen en oren openhouden.

Als jij er plezier aan hebt, trek je niet al te veel aan van anderen, en geniet er van.
Lol is wat je er zelf van moet maken & in moet hebben, het is tenslotte een hele leuke hobby en tijdverdrijf.

- RTTwoTone
Ha super, dank je wel :mrgreen:Inspector Gadget schreef:Inderdaad, gewicht van de niet-OEM demper is een korrel zout, letterlijk.:lol:
Lol is wat je er zelf van moet maken & in moet hebben, het is tenslotte een hele leuke hobby en tijdverdrijf.![]()
En ik ben het helemaal met je eens 8-)
Hallo,
Is misschien een (heel) domme vraag, Maar past de uitlaat van de GS 1200 (Explorer) niet toevallig op de RT1200, die klinkt ook "heel lekker" :lol:
Is misschien een (heel) domme vraag, Maar past de uitlaat van de GS 1200 (Explorer) niet toevallig op de RT1200, die klinkt ook "heel lekker" :lol:
Als je een beetje kan lassen en buigen moet het kunnen.
Als je hem er zo op de brommert wil schroeven dan lukt dat niet.
Als je hem er zo op de brommert wil schroeven dan lukt dat niet.
Dank je voor je vlotte reaktie, maar helaas, kan ik niet en heb de mogelijkheden niet 

- RTTwoTone
Iemand misschien ervaring met een vervangings demper van GPR ?
Deze bieden ze aan voor een schappelijke prijs
live life today, don't wait till tomorrow........
Deze bieden ze aan voor een schappelijke prijs
Ik ken GPR als Italiaanse fabrikant;
http://www.gpr.it
Zover mij bekend en ik zo 1-2-3 op hun website (& hun wederverkopers) kan vinden geen dempers voor de RT?
Misschien dat jou aanbieder een "universeel" model aanbiedt?
Kijk altijd heel goed naar het materiaal;
Aluminium is de goedkopere uitvoering, titanium en carbon de vaak duurdere en duurzame(re) oplossing.
http://www.gpr.it
Zover mij bekend en ik zo 1-2-3 op hun website (& hun wederverkopers) kan vinden geen dempers voor de RT?

Misschien dat jou aanbieder een "universeel" model aanbiedt?

Kijk altijd heel goed naar het materiaal;
Aluminium is de goedkopere uitvoering, titanium en carbon de vaak duurdere en duurzame(re) oplossing.
- Mello
- Type: R1250RT
- Woonplaats of omgeving: Nieuweschans
Volgens deze site wel? http://www.motovaria.eu/contents/nl/d19 ... MW_23.htmlInspector Gadget schreef: http://www.gpr.it
Wat ik ervan begrijp krijg je er een "verbindingspijp "bij voor de juiste fiets.
- RTTwoTone
thanks voor de reacties....
Het is idd zo dat op de belgiesche site wel vermeld staat. Ik zou dan gaan voor een rvs, lijkt mij het mooiste staan en poetsen vind ik leuk om te doen. Ik vroeg mij af wat het geluid doet ten opzichte van bv een akrapovic of remus. Tevens de pasvorm natuurlijk, maar volgens de verkopers zou dat geen probleem moeten zijn
Het is idd zo dat op de belgiesche site wel vermeld staat. Ik zou dan gaan voor een rvs, lijkt mij het mooiste staan en poetsen vind ik leuk om te doen. Ik vroeg mij af wat het geluid doet ten opzichte van bv een akrapovic of remus. Tevens de pasvorm natuurlijk, maar volgens de verkopers zou dat geen probleem moeten zijn
Ik ben persoonlijk altijd ietwat sceptisch als de fabrikant zelf geen "formele beschikbare oplossing" aangeeft voor een specifiek model motor, terwijl de partner wel een "oplossing" biedt.
Ik vraag mij dan altijd af hoe goed het gaat werken, zonder problemen of mogelijk nadelige effecten.
Ik weet van een bepaald merk & ervaring op een 1200RT dat met die bewuste demper soms een 1200RT "rottiger" ging lopen.
Dat hebben anderen mij ook wel eens bevestigd, en heb ik dat merk dus ook links laten liggen.
Ook weet ik uit eigen ervaringen dat een andere demper zeker en wel invloed heeft op onze RT's.
Zo merkte ik dat zonder de tegendruk van de OEM demper, mijn 1100RT nogal eens onverbrand gas in de uitlaat had bij een niet-OEM demper.
Kortom, je kunt niet zomaar straffeloos een demper vervangen, lijkt het. (op de RT's)
Ik vraag mij dan altijd af hoe goed het gaat werken, zonder problemen of mogelijk nadelige effecten.

Ik weet van een bepaald merk & ervaring op een 1200RT dat met die bewuste demper soms een 1200RT "rottiger" ging lopen.
Dat hebben anderen mij ook wel eens bevestigd, en heb ik dat merk dus ook links laten liggen.
Ook weet ik uit eigen ervaringen dat een andere demper zeker en wel invloed heeft op onze RT's.
Zo merkte ik dat zonder de tegendruk van de OEM demper, mijn 1100RT nogal eens onverbrand gas in de uitlaat had bij een niet-OEM demper.
Kortom, je kunt niet zomaar straffeloos een demper vervangen, lijkt het. (op de RT's)

Ik zou oppassen met die universele modellen. Pasvorm zal een serieus issue zijn. Akra en remus zijn niet voor niets duurder door de specifiek gemaakte dempers, mt als gevolg hogere produktiekostenRT TOE schreef:thanks voor de reacties....
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht