ZUMO 590 INBOUWEN OP EEN RT LC.

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Hans45
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

ZUMO 590 INBOUWEN OP EEN RT LC.

Ongelezen bericht door Hans45 »

Even wat LC nieuws.

Toen ik de RT LC kocht had ik al een Garmin 660 van een half jaar oud. Om dan voor 730 euro nog eens een Navigator 5 te kopen, nee.

Dat was inmiddels al de derde 660 in een jaar tijd. De vorige twee hadden last van, opmerkelijk, dezelfde storingen. Door Garmin zijn deze omgeruild. Nu bij de inmiddels derde 660 deden dezelfde storingen zich na enige tijd ook voor. Dus de 660 had voor mij afgedaan. ( Zijn er soms meer mensen die storingen op hun 660 hebben ondervonden?)
Genoeg van dat ding en Garmin bood aan om de 660 te upgraden naar de 590. Dus dat maar gedaan. Een BMW navigator 5 leverde ze niet.

Dus veel keus had ik niet. Een 590 werd geleverd met als extra, U raadt het al...2 problemen.

Een 590 heeft een andere afmeting als de 660 en een andere, grotere en bredere, montage steun.

Hieronder de oplossing van beiden problemen. De 590 steun heeft dezelfde boorgaten als de BMW montageplek in de kuip.

Met een paar afstandbusjes komt de montagesteun iets naar voren zodat deze in het BMW kuipdeel past. De 590 past er dan op en valt mooi in de naar buiten wijder wordende kap. En je kan hem met je vinger losmaken en meenemen.

De voeding is aangesloten op het boordstopcontact. En de kabel voor de luidspreker zit met 2 klemmetjes aan de koppelingskabel vast.

Rijtest. Hij zit trillingsvrij vast in de kuip. De afleesbaarheid is prima en hij hinderd de klokkenpartij niet. Verder is de schermweergave van de 590 perfect mooi. Hij kent vele extra's tov de 660. En als je in 3d modus rijdt dan zie je dat je tussen de bergen rijdt. (even getest in Zwitserland) Erg fraai gemaakt. Deze 590 heeft dezelfde ins and outs als de BMW navigator 5.

Alleen de geluidssterkte is op zijn hardst nog erg zacht en boven de 40 km/uur niet meer te verstaan. Dat geldt voor de mp3 speler en het gesproken woord bij de navigatie. Mijn vorige navigatie, de zumo 550 en de 660 klonken veel harder.

Dus mijn eerste vraag, geachte forum vrienden:
Is hier al een oplossing voor? Hoe kan ik het geluid harder weergeven. Is er bv in het onderwaterscherm daar een instelling voor?
Ik heb op de 590 alle media op zijn hardst staan. Of moet ik met een externe versterker gaan werken. En zo ja welke dan.

Dan vraag 2. Ik krijg de bluetooth verbinding niet tot stand tussen de 590 en mijn mobiele telefoon, de Samsung Galaxy s3 Mini. De Garmin herkend hem niet.
Hoe dit op te lossen?

Gr. Hans45
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Re: ZUMO 590 INBOUWEN OP EEN RT LC.

Ongelezen bericht door bmwalter »

Hij zit er zo wel erg mooi in. Jammer dat BMW je door de vormgeving niet de keuze laat om de 590 rechtop te zetten (portrait). Dat bevalt mij erg goed. Met je vragen kan ik je niet helpen: mijn Samsung SII koppelt probleemloos (smartphonelink met verkeersinfo: erg leuk) en de 12 volt stereoversterker is al in huis.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Onno

Ongelezen bericht door Onno »

Hallo Hans,

Wellicht een overbodige vraag maar staat de Bleutooth op jouw mobiel op zichtbaar tijdens het pairen?
Hans45

Dag heren,

Bedankt voor jullie reacties.

-Mijn bluetooth is in het telefoonscherm te zien met het bekende tandje. Dat wordt zichtbaar als ik de BT in het menu instellingen aan zet.
Moet er daarnaast nog iets anders ingesteld worden aan de telefoon?

-De helmluidspreker zit aangesloten aan de AUDIO OUT aansluiting van de Garmin.Dat staat ook op de aansluitstekker gedrukt. Dus niet aan de LINE OUT.
Als ik er een gewone koptelefoon op aansluit dan hoor je de muziek spelen. Echter de weergave in de helm is tijdens het rijden dus erg zacht.
Deze vraag heb ik ook aan Garmin gesteld dus ik wacht ook even hun anwoord af. Mogelijk dat ik met de antwoorden er een berichtje voor een ieder van kan maken.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Hans Vaessen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Hans45 schreef: -Mijn bluetooth is in het telefoonscherm te zien met het bekende tandje. Dat wordt zichtbaar als ik de BT in het menu instellingen aan zet.
Moet er daarnaast nog iets anders ingesteld worden aan de telefoon?
Absoluut. Je moet binnen de bluetooth instellingen nog aangeven dat je telefoon gevonden moet kunnen worden door andere apparaten. Die instelling schakelt zichzelf na, meestal, 2 minuten weer uit. Hebben ze eenmaal 'kennisgemaakt' dan vinden ze elkaar voortaan vanzelf.

Dat dit nodig is is ook om te voorkomen dat iedereen zomaar 'de deur van je telefoon' kan binnenwandelen. Je moet de zumo als het ware eerst de sleutel geven.

Werkt per toestel verschillend; maar meestal, na openen bluetooth instellingen, nog een keer op instellingen drukken.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Wullum
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Soort van typeduel ofzo?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
white
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door white »

Voor wat betreft het volume:

Wellicht overbodig daar je aangeeft alle media op maximaal te hebben staan, maar toch..

Als je in het beginscherm het volume oproept, kun je links boven in de hoek ook nog op de sleutel drukken.
Daar heb je de mogelijkheid om de basis instellingen voor het volume in te stellen voor de verschillende volume niveau's.

Als daar het volume zacht(er) staat dan de maximale instelling is dat je maximale volume.
Lees: De onder de sleutel ingestelde maximale waarde (al is dat maar bv 10%), komt overeen met 100% volume in de normale volume regeling.
Dit is om de balans te kunnen instellen tussen de verschilende mogelijke volume niveau's.
Hans45

Kijk dit is nog eens een onderwerp wat nogal wat reacties opleverd.

Ik heb inmiddels ontdekt op mijn telefoon datgene wat Hans Vaessen schreef. Je moet je telefoon toegankelijk maken voor herkenning. Dat is gelukt en de Zumo en mijn Samsung zijn nu gekoppeld. Dat is nu gelukt. Ook staat de Smartphone link app er inmiddels op.

Dan nogmaals de geluidssterkte weergave.
De audio out van de Zumo is weldegelijk een koptelefoon aansluiting en geen line out om aan de ingang van een versterker aan te sluiten. Ik heb het vanavond getest met een Seinheiser koptelefoon en dan is het geluid op maximale stand van de Garmin gewoon goed te noemen. Eigenlijk best wel hard.

Dan spelen er nog twee zaken. Ik kan de hardheid van weergave niet meer met de voorgangers 550 en 660 vergelijken, omdat ik die niet meer heb.
Dan had Hans nog een goede tip en die gaan we morgen proberen. De exacte plaats van de helmset ten opzichte van je gehoorgang. Dat kan inderdaad verschil uitmaken. Een of twee cm verschil kost je de helft van je sterkte.

Echter die helmset zit nu niet anders als 2 weken geleden bij de 660.....
Maar goed. Alle tips zijn welkom, mijn dank daarvoor, en ik ga er morgen mee verder.

Gisteren heeft de 590 ongeveer 2 uur aan de pc gehangen om de recente updates erop te zetten. En dat bij een apparaat dit jaar uitgebracht en nieuw uit de doos. Heeft Garmin dan zo snel zo veel veranderingen doorgevoerd?
bmwalter
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Geen veranderingen aan de software, alleen een nieuwe kaart en dat kost gewoon behoorlijk wat tijd. En er is een nieuwe 'Claire', maar die kost niet zo veel tijd.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Hans45

Even een update omtrent de 590.

Inmiddels is de telefoon door de 590 herkend en ze werken. Lag inderdaad aan de zichtbaarheid van de telefoon. Dus de mensen die dat aangaven zaten goed.

Dan de geluidsterkte. Ik heb de vraag bij Garmin en de jongens van Waypoint neergelegd. Van Garmin heb ik nog geen antwoord. Van Waypoint wel. De geluidsterkte is niet harder te zetten als dat het apparaat biedt. Ook heb ik in het onderwaterscherm gekeken en daar kan je verder ook niets op bijregelen.

Dus mogelijk dat er een kleine versterker is die de geluidsweergave kan oppeppen.

DE OPLOSSING IS GEVONDEN

Bij de CB shop te Overloon heb ik een speciale Garmin versterker gekocht die het geluid behoorlijk opschroefd. Eindelijk is alles in de juiste verhoudingen in te stellen en zeer goed te horen. Het kan dus wel.
Het is nog een versterker met een kabelaansluiting, dus die met een draadje aan de helm zit. CB shop maakt ze zelf.

Een aanrader voor mensen met een 660 en en 590 die nog het kabeltje gebruiken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”