OPGELOST: Resetten waarschuwingsymbool koplamp ?
Moderator: RT_Patrick
OPGELOST: Resetten waarschuwingsymbool koplamp ?
Hallo allemaal,
Weet er iemand hoe ik het symbooltje van defecte koplamp wegkrijg ? Deze werken perfect maar ik was na het installeren van een gps vergeten de stekker terug in te pluggen :roll:
mvg
Weet er iemand hoe ik het symbooltje van defecte koplamp wegkrijg ? Deze werken perfect maar ik was na het installeren van een gps vergeten de stekker terug in te pluggen :roll:
mvg
Laatst gewijzigd door MoneyFor op 23 mei 2014, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- aantzeetje
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Resetten waarschuwingsymbool koplamp ?
Die storingsindicatie gaat vanzelf weg mits je de koplampstekker weer inplugt en/of de lamp vervangt
aantzeetje schreef:Die storingsindicatie gaat vanzelf weg mits je de koplampstekker weer inplugt en/of de lamp vervangt
Heb de stekker nu al een paar keer in en uitgeplugd maar icoon blijft, de lamp was niet stuk maar ik was bij het monteren gewoon de stekker vergeten in te pluggen en heb de motor gestart met deze niet ingeplugd en sindsdien heb ik dat icoontje. Verder werkt alles perfect alleen vind ik dat icoon storend .
mvg
- Wildripper
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Ik weet niet van welk bouwjaar je 1200RT is?
Maar aangezien je problemen hebt ook met je alarm, misschien een bezoekje doen aan een BMW dealeRT.
Normaal gesproken gaat de lampen-defect waarschuwing weg nadat de storing verholpen is en het contact aangezet is.

Maar aangezien je problemen hebt ook met je alarm, misschien een bezoekje doen aan een BMW dealeRT.
Normaal gesproken gaat de lampen-defect waarschuwing weg nadat de storing verholpen is en het contact aangezet is.
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
dat kan zo lijken omdat het remlicht de functie van het achterlicht over neemt als het peertje stuk gaat. ff open schroeven voor de zekerheidMoneyFor schreef:Neen alles van verlichting werkt gewoon
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Ik kijk dit even na, thx.bmwalter schreef:dat kan zo lijken omdat het remlicht de functie van het achterlicht over neemt als het peertje stuk gaat. ff open schroeven voor de zekerheidMoneyFor schreef:Neen alles van verlichting werkt gewoon
- ricardo
- Bijz: Sahara Beige
- Land: BE
- Woonplaats of omgeving: WVL
Beste MoneyFor,
Ik word eigenlijk getriggerd door "na het aansluiten van een GPS", mag ik vragen waar je de voeding van de GPS vandaan hebt gevist? Het hele systeem werkt met een CAN BUS systeem en daar moet je niet te veel mee knoeien..... Als je de GPS voeding hebt "aangknepen" op je CAN BUS circuit, kan je dit soort rare fratsen krijgen.
grt
Richard
Ik word eigenlijk getriggerd door "na het aansluiten van een GPS", mag ik vragen waar je de voeding van de GPS vandaan hebt gevist? Het hele systeem werkt met een CAN BUS systeem en daar moet je niet te veel mee knoeien..... Als je de GPS voeding hebt "aangknepen" op je CAN BUS circuit, kan je dit soort rare fratsen krijgen.
grt
Richard
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Gps kan probleemloos op het stadslicht bij een
(ervaringsdeskundige)

Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- ricardo
- Bijz: Sahara Beige
- Land: BE
- Woonplaats of omgeving: WVL
Dat is inderdaad helemaal juist, dat adviseert BMW zelfs officieel. Vandaar ook de vraag: waarop is de GPS momenteel aangesloten?bmwalter schreef:Gps kan probleemloos op het stadslicht bij een(ervaringsdeskundige)
Richard
Dat is niet geheel juist;
Ook de stadslichten worden direct vanuit de ZFE en hebben ook de lampendefect-controle en kunnen ook problemen veroorzaken. (ervaringsdeskundige)
Als je de stadslichten vervangt door LED's (omdat de gloeilampjes nogal vrij snel zwart worden door slechte temperatuur-afvoering) dien je ook CAN-bus compatible LED's te gebruiken of LED's die voldoende stroom trekken.
Trek maar een stadslicht eruit en je krijgt gelijk een lampen-defect waarschuwing.
Herrn BMW zelf geeft officieel alleen de GPS-accessoires aansluiting in het vooronder/nabij balhoofd aan.
Sommige BMW dealeRTs geven inderdaad soms aan dat je de stadslichten zou kunnen gebruiken om een GPS te voeden, maar dat is niet geheel raadzaam.
Beter is het om het signaal van de stadslicht te gebruiken om een zogenoemde zekeringskast (zoals FuseBlock, CenTech of PDM60), al dan niet via deze oplossing (sommige zekeringskastjes hebben dit ingebouwd en niet nodig):
http://www.twistedthrottle.com/electric ... otorcycles
http://www.electricalconnection.com/wir ... /02350.htm
Ook de stadslichten worden direct vanuit de ZFE en hebben ook de lampendefect-controle en kunnen ook problemen veroorzaken. (ervaringsdeskundige)
Als je de stadslichten vervangt door LED's (omdat de gloeilampjes nogal vrij snel zwart worden door slechte temperatuur-afvoering) dien je ook CAN-bus compatible LED's te gebruiken of LED's die voldoende stroom trekken.
Trek maar een stadslicht eruit en je krijgt gelijk een lampen-defect waarschuwing.
Herrn BMW zelf geeft officieel alleen de GPS-accessoires aansluiting in het vooronder/nabij balhoofd aan.
Sommige BMW dealeRTs geven inderdaad soms aan dat je de stadslichten zou kunnen gebruiken om een GPS te voeden, maar dat is niet geheel raadzaam.
Beter is het om het signaal van de stadslicht te gebruiken om een zogenoemde zekeringskast (zoals FuseBlock, CenTech of PDM60), al dan niet via deze oplossing (sommige zekeringskastjes hebben dit ingebouwd en niet nodig):
http://www.twistedthrottle.com/electric ... otorcycles
http://www.electricalconnection.com/wir ... /02350.htm
Hallo allemaal,
Alvast bedankt voor de talrijke reacties, het icoontje geeft ook de koplamp melding maar heb toch op jullie advies even het achterlicht nagekeken en het peertje was perfect in orde.
Ik heb de stroom afgetakt van de "sigaretten aansteker" in de linker zijkant van de kuip, deze was contact geschakeld en leek me het makkelijkste. Die 3 polige stekker aan het balhoofd had ik eerst in gedachte maar daar krijg ik geen 12volt op, deze heeft 3 draden en heb ze uitgemeten maar nergens 12v te bespeuren.
Ik heb ook nog links in de kuip een 2 polige stekker gevonden ter hoogte waar normaal de luidspreker zich bevind maar daar ook geen 12v. Vandaar dat ik de sigaretten aansteker heb gebruikt omdat ik de kabel van de koplamp niet wilde strippen.
De koplamp stekker had ik dus wel uitgetrokken en vergeten terug in te pluggen, nadat ik de motor had gestart om een ritje te maken met de nieuwe gps
merkte ik de foutmelding op en herinnerde mij dat ik vergeten was de koplamp stekker terug in te pluggen. Ik heb dit dan onmiddellijk gedaan maar de foutmelding bleef terug komen na het herstarten van de motor.
Ik zal straks misschien eens proberen de zekering van de gps eruit te halen en zien of het icoontje dan weggaat.
mvg
Alvast bedankt voor de talrijke reacties, het icoontje geeft ook de koplamp melding maar heb toch op jullie advies even het achterlicht nagekeken en het peertje was perfect in orde.
Ik heb de stroom afgetakt van de "sigaretten aansteker" in de linker zijkant van de kuip, deze was contact geschakeld en leek me het makkelijkste. Die 3 polige stekker aan het balhoofd had ik eerst in gedachte maar daar krijg ik geen 12volt op, deze heeft 3 draden en heb ze uitgemeten maar nergens 12v te bespeuren.
Ik heb ook nog links in de kuip een 2 polige stekker gevonden ter hoogte waar normaal de luidspreker zich bevind maar daar ook geen 12v. Vandaar dat ik de sigaretten aansteker heb gebruikt omdat ik de kabel van de koplamp niet wilde strippen.
De koplamp stekker had ik dus wel uitgetrokken en vergeten terug in te pluggen, nadat ik de motor had gestart om een ritje te maken met de nieuwe gps

Ik zal straks misschien eens proberen de zekering van de gps eruit te halen en zien of het icoontje dan weggaat.
mvg
- aantzeetje
De eerste stekker aan je balhoofd die je gevonden hebt is de accessoire stekker. Die is canbus getsuurd en daar meet je dus enkel 12V op als er daadwerkelijk een verbruiker aan hangt (de 2 buitenste pinnetjes zijn de stroompinnen, middelste is voor de tacho - wordt dus niet gebruikt)
Het andere stekkertje dat je nog gevonden hebt is om een extra claxon op aan te sluiten.
Trek eens de koplampstekker er af (of draai een achterlichtlampje uit als dit makkelijker is) met contact op aan (simuleren kapotte lamp). Contact op af en koplampstekker er terug op, contact terug aan en kijken of het symbooltje weg is? Dat icoontje gaat voor alle lampen branden dus ook inclusief voor de knipperlichten. Deze al nagekeken?
Het andere stekkertje dat je nog gevonden hebt is om een extra claxon op aan te sluiten.
Trek eens de koplampstekker er af (of draai een achterlichtlampje uit als dit makkelijker is) met contact op aan (simuleren kapotte lamp). Contact op af en koplampstekker er terug op, contact terug aan en kijken of het symbooltje weg is? Dat icoontje gaat voor alle lampen branden dus ook inclusief voor de knipperlichten. Deze al nagekeken?
Als je de GPS-accessoires bedoelt die echt letterlijk (!) tegen het balhoofd aanzat, dan kan ik je 100% garanderen dat daar weldegelijk massa en 12 volt op zit, inderdaad drie-polig.
Als je op die connector kijkt zal je heel klein de nummers zien:
pin 1 = massa
pin 2 = niet gebruiken (is GALA signaal)
pin 3 = 12 volt geschakeld
Omdat het CAN-bus is, is het een stroom-gevoelig circuit, oftewel moet er een belasting op aangesloten zitten, anders schakelt de CAN-bus die aansluiting af om onnodige belasting van de accu te voorkomen én ter bescherming van de motor.
Op zich is de accessoiresaansluiting aan de linker kant van de tupperware een prima oplossing.
Als je maar 100% zeker bent dat je daadwerkelijk de draden van die aansluiting gebruikt, aangezien daar nog meer kabels lopen/zitten. (zoals bedieningspaneel voor de optionele radio, ook al heb je de radio-optie niet, de bekabeling zit er wel!)
Check, check, dubbelcheck.
En als je signalen/spanningen wilt aftappen zonder de bestaande bekabeling te knippen, dan is er zoiets als Posi-TAP(tm);
http://www.posi-lock.com/posiplug.html
https://www.louis.de/index.php?topic=ar ... 80&lang=en
pin 1 = massa
Omdat het CAN-bus is, is het een stroom-gevoelig circuit, oftewel moet er een belasting op aangesloten zitten, anders schakelt de CAN-bus die aansluiting af om onnodige belasting van de accu te voorkomen én ter bescherming van de motor.
Op zich is de accessoiresaansluiting aan de linker kant van de tupperware een prima oplossing.
Als je maar 100% zeker bent dat je daadwerkelijk de draden van die aansluiting gebruikt, aangezien daar nog meer kabels lopen/zitten. (zoals bedieningspaneel voor de optionele radio, ook al heb je de radio-optie niet, de bekabeling zit er wel!)
En als je signalen/spanningen wilt aftappen zonder de bestaande bekabeling te knippen, dan is er zoiets als Posi-TAP(tm);
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
aantzeetje schreef:De eerste stekker aan je balhoofd die je gevonden hebt is de accessoire stekker. Die is canbus getsuurd en daar meet je dus enkel 12V op als er daadwerkelijk een verbruiker aan hangt (de 2 buitenste pinnetjes zijn de stroompinnen, middelste is voor de tacho - wordt dus niet gebruikt)
Heb net het achterlichtlampje eruit gehaald en de motor gestart, vervolgens contact af en lampje er terug in, opnieuw gestart en inderdaad het icoontje is weg !

THX voor de tip.
Inspector Gadget schreef:
Dank je voor deze tip, lijkt me inderdaad een beter oplossing dan het strippen en solderen.
Ik heb wel afgetakt aan de linkerzijde als je op de motor zit en niet aan de rechterzijde waar dat bakje zit. Aan mijn linkerzijde zit namelijk een sigaretten aansteker en daar heb ik op afgetakt voor de gps. Deze is geschakeld en blijft nog even 12v hebben als je het contact af zet.Inspector Gadget schreef:Op zich is de accessoiresaansluiting aan de linker kant van de tupperware een prima oplossing.
Zijn deze draadjes genummerd op de stekker dan moet ik echt aan de bril denk ik.... makkelijker zou zijn dat je deze contra stekkers ergens kan bestellen zodat ik daar gewoon op kan aansluiten zodat het bijna een oem aansluiting lijkt en tegelijkertijd waterdicht isInspector Gadget schreef:Als je de GPS-accessoires bedoelt die echt letterlijk (!) tegen het balhoofd aanzat, dan kan ik je 100% garanderen dat daar weldegelijk massa en 12 volt op zit, inderdaad drie-polig.
pin 1 = massa

- aantzeetje
Die contra stekker is normaal te verkrijgen bij je dealer voor een eurootje of 14
De stekker voor aansluiting op de GPS-accessoires aansluiting kan je bij elke BMW dealeRT bestellen:
Bestelnummer 83 30 0 413 585.
Officieel is het een reparatie-onderdeel (!), dus sommige BMW dealeRTs kunnen wat tegensputteren, maar is gewoon bestelbaar én leverbaar.
De pennen *in* de stekkers zelf zijn ook genummerd.
Naast bovengenoemde "reparatie-stekker", die is voorzien van draden met "01", "02" en "03".
Kost 12 euro exclusief btw, dus 14,28.
Heb er toevallig eergisteren weer 1 gehaald, ik gebruik ze veel. :lol:
Officieel is het een reparatie-onderdeel (!), dus sommige BMW dealeRTs kunnen wat tegensputteren, maar is gewoon bestelbaar én leverbaar.
Naast bovengenoemde "reparatie-stekker", die is voorzien van draden met "01", "02" en "03".
Inspector Gadget bedankt voor het nummertje, maakt het net zo makkelijk 

Inspector Gadget schreef:De stekker voor aansluiting op de GPS-accessoires aansluiting kan je bij elke BMW dealeRT bestellen:
Ik denk dat je ze beter hier in Belgie komt halen :mrgreen: heb slechts 10,38 € betaald.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 2134 Weergaves
-
Laatste bericht door BertL
-
- 4 Reacties