Versleten koppeling: "Ik weet van niks" zegt de verkoper
Moderator: RT_Patrick
Versleten koppeling: "Ik weet van niks" zegt de verkoper
Afgelopen week is mijn motor naar MSA gegaan voor eerste beurt en vanwege problemen met de koppeling.
Bij de aanschaf van de motor rustig aan gereden in de proefrit en tijdens het rijden merkte ik op dat de toeren bij wat sterker gas doorschoten.
Nu weet ik dat de koppeling slipt, ervaring rijker. Ik heb de verkoper, een collega van mij, ernaar gevraagd.
Zijn reactie: "ik weet van niks". Ik vroeg naar het verbrande geurtje welke rond de motor hing: "ik ruik niks".
Mijn gevoel was, ik koop hem van een collega, die kan ik wel vertrouwen en dacht dat ik moest wennen aan de motor en het boxer rijden.
Motor gekocht voor een scherpe prijs en daarbij wat leuke extra's gekregen. Afspraak gemaakt bij MSA (Kenny en Niels) om hem goede beurt te geven voor de komende jaren.
Inmiddels is de hele koppelings unit in zijn geheel vervangen en liet Kenny mij de kopellingsunit zien, dat wat ervan over is bedoel ik dan.
De koppeling is helemaal in gegroefd, er zitten zelfs haarscheurtjes in en de koppelingsplaat is helemaal kaal gevreten...
Kenny en Niels zeggen dat het al heel lang gespeeld moet hebben kijken naar de overgebleven delen.
Ik kan dus niet geloven na de uitleg van Kenny en Niels dat dit door mij komt, ik heb er 400 km max mee gereden voordat hij naar MSA ging.
De vorige eigenaar moet honderden km's (misschien wel duizenden km's) terug dit gemerkt hebben. Misschien vandaar de verkoop???
Al goed, ik heb de verkoper, mijn collega hierop al bevraagd maar die geeft niet thuis en zegt van niks te weten.
Ik zit nu met de gebakken peren, een rekening van bijna 1000 euro koppeling vervangen en collega geeft 100 euro compensatie...
Collega rijd dagelijks nog op verschillende andere motoren waaronder R1200RT modellen. Dit moet hij dus gevoeld/ervaren/geweten hebben!
Daarnaast bleken de remschijven ook allemaal vervangen te moeten worden, waren te dun inmiddels.
Aardige investering voordat het plezier begint en wou het jullie niet onthouden.
Mijn ervaring wil ik graag delen want het zal je maar gebeuren. Mijn advies: Aankoopkeuring of neem een kenner mee.
Los van de beurt ben ik 1650 euro kwijt geweest voor de versleten koppeling en remschijven/blokken.
Uitgerekend had ik met dat extra bedrag een nieuwer model, minder km's en bij een dealer kunnen kopen _003
Zie hieronder de foto's als bewijs van de koppeling.
Bij de aanschaf van de motor rustig aan gereden in de proefrit en tijdens het rijden merkte ik op dat de toeren bij wat sterker gas doorschoten.
Nu weet ik dat de koppeling slipt, ervaring rijker. Ik heb de verkoper, een collega van mij, ernaar gevraagd.
Zijn reactie: "ik weet van niks". Ik vroeg naar het verbrande geurtje welke rond de motor hing: "ik ruik niks".
Mijn gevoel was, ik koop hem van een collega, die kan ik wel vertrouwen en dacht dat ik moest wennen aan de motor en het boxer rijden.
Motor gekocht voor een scherpe prijs en daarbij wat leuke extra's gekregen. Afspraak gemaakt bij MSA (Kenny en Niels) om hem goede beurt te geven voor de komende jaren.
Inmiddels is de hele koppelings unit in zijn geheel vervangen en liet Kenny mij de kopellingsunit zien, dat wat ervan over is bedoel ik dan.
De koppeling is helemaal in gegroefd, er zitten zelfs haarscheurtjes in en de koppelingsplaat is helemaal kaal gevreten...
Kenny en Niels zeggen dat het al heel lang gespeeld moet hebben kijken naar de overgebleven delen.
Ik kan dus niet geloven na de uitleg van Kenny en Niels dat dit door mij komt, ik heb er 400 km max mee gereden voordat hij naar MSA ging.
De vorige eigenaar moet honderden km's (misschien wel duizenden km's) terug dit gemerkt hebben. Misschien vandaar de verkoop???
Al goed, ik heb de verkoper, mijn collega hierop al bevraagd maar die geeft niet thuis en zegt van niks te weten.
Ik zit nu met de gebakken peren, een rekening van bijna 1000 euro koppeling vervangen en collega geeft 100 euro compensatie...
Collega rijd dagelijks nog op verschillende andere motoren waaronder R1200RT modellen. Dit moet hij dus gevoeld/ervaren/geweten hebben!
Daarnaast bleken de remschijven ook allemaal vervangen te moeten worden, waren te dun inmiddels.
Aardige investering voordat het plezier begint en wou het jullie niet onthouden.
Mijn ervaring wil ik graag delen want het zal je maar gebeuren. Mijn advies: Aankoopkeuring of neem een kenner mee.
Los van de beurt ben ik 1650 euro kwijt geweest voor de versleten koppeling en remschijven/blokken.
Uitgerekend had ik met dat extra bedrag een nieuwer model, minder km's en bij een dealer kunnen kopen _003
Zie hieronder de foto's als bewijs van de koppeling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rico Kom op 01 mei 2014, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Re: "ik weet van niks"
Da's nou een vervelende start, maar gelukkig bij Kenny in goeie handen geweest. En is nu het bedrag incl reparatie nog een acceptabel bedrag wat je betaald hebt voor deze 1200RT
?
Wat staat er op de teller??
Ik wens je heel veel rijplezier en veel wijsheid
Joop

Wat staat er op de teller??
Ik wens je heel veel rijplezier en veel wijsheid

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Joop
-
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: "ik weet van niks"
Erg sneu om zo aan een langdurige relatie met je RT te moeten beginnen.
Maar dat de relatie met je RT een gelukkige wordt ben ik wel van overtuigd.
De relatie met je collega zullen we niet nader belichten, maar wees ook maar weer blij dat dit de eerste keer is dat je door een collega genaaid bent!
Kortom vergeet de shit en geniet
Ronald
Maar dat de relatie met je RT een gelukkige wordt ben ik wel van overtuigd.
De relatie met je collega zullen we niet nader belichten, maar wees ook maar weer blij dat dit de eerste keer is dat je door een collega genaaid bent!
Kortom vergeet de shit en geniet

Ronald
Laatst gewijzigd door Jekihero op 01 mei 2014, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Versleten koppeling: "Ik weet van niks" zeg verkoper
+1
Voordeel van de RT is dat je er nu weer een tijd tegen kunt. Zie het als een investering.
Koppeling is natuurlijk wel pech, maar remblokken en schijven krijg je toch regelmatig.
Voordeel van de RT is dat je er nu weer een tijd tegen kunt. Zie het als een investering.
Koppeling is natuurlijk wel pech, maar remblokken en schijven krijg je toch regelmatig.
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Versleten koppeling: "Ik weet van niks" zegt de verkoper
Dat je iets ruikt heeft helemaal niets met gevoel te maken.... Dat is heel concreet en daardoor hadden de alarmbellen al moeten afgaan.Rico Kom schreef:Afgelopen week is mijn motor naar MSA gegaan voor eerste beurt en vanwege problemen met de koppeling.
Motor gekocht voor een scherpe prijs en daarbij wat leuke extra's gekregen.
Denk dat je te snel gegaan bent voor de scherpe prijs. Je eerste gevoel is toch meestal goed.
Tja, en dat dan zo'n verkoper niet thuis geeft zegt ook genoeg. Die heeft je gewoon bewust bedonderd.
Tis zeker een smak geld maar je RT is er nu wel klaar voor!! Snel gaan genieten dus.
Ook ik ben wel erg benieuwd naar de km stand. Normaal gesproken is die pas aan vervanging toe richting de 100.000km.
Zit jouw motor daar verre van, dan krijg ik daar wel btje geen-goed-gevoel-van ......
De motor met een km-stand van 47.800 km bij MSA afgezet.
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Met 50.000 km koppeling zover versleten en de remschijven ver onder minimum dikte? Die motor is door jouw collega niet gereden maar 'mishandeld'!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
Rico Kom schreef:De motor met een km-stand van 47.800 km bij MSA afgezet.

Dat zijn wel heftig weinig km's dan!
Vraag me 2 dingen af:
- hoe krijgt iemand een koppeling zo snel verrot?
is de km stand wel echt?
Door een motor slecht te berijden krijg je elke koppeling wel slecht, kwestie van tijd.
Helaas zijn de beschreven ervaringen niet echt ongewoon, lees de columns maar van Erik van Lent.
Ik weet ook uit eigen ervaringen dat er veel "gerommeld" wordt in die markt, jammerlijk genoeg.
De kilometerstand van de 1200RT is, volgens mijn informatie althans, alleen door de BMW dealeRT aan te passen én behoorlijk lastig.
Daarnaast is het tegenwoordig strafbaar een kilometerstand aan te passen.
Sneu om je relaas te lezen maar gelukkig zit je goed bij Kenny & Niels.
Het moraal is, wat mij betreft inderdaad ook:
Voordat je een motor aanschaft is het raadzaam een aankoopkeuring te laten doen.
Helaas zijn de beschreven ervaringen niet echt ongewoon, lees de columns maar van Erik van Lent.
Ik weet ook uit eigen ervaringen dat er veel "gerommeld" wordt in die markt, jammerlijk genoeg.
De kilometerstand van de 1200RT is, volgens mijn informatie althans, alleen door de BMW dealeRT aan te passen én behoorlijk lastig.
Daarnaast is het tegenwoordig strafbaar een kilometerstand aan te passen.
Sneu om je relaas te lezen maar gelukkig zit je goed bij Kenny & Niels.
Het moraal is, wat mij betreft inderdaad ook:
Voordat je een motor aanschaft is het raadzaam een aankoopkeuring te laten doen.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 01 mei 2014, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan weet je toch meteen dat er iets mis is? Ik vind het té makkelijk om het alleen de verkoper de zwarte piet te geven.Rico Kom schreef:
Laatst gewijzigd door doov650 op 01 mei 2014, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dingeman
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Zonder met een beschuldigende vinger te wijzen, hoop ik voor jullie dat jij en je "collega" ieder op een andere lokatie in het bedrijf werken en zakelijk niet met elkaar van doen hebben. Want ik mag aannemen dat de collegiale relatie behoorlijk is verstoord door dit gebeuren.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Heel vervelend allemaal. Accepteer je verlies en ga genieten! Die collega komt zichzelf nog wel eens tegen.......verder zeg ik hier maar niets meer over.....
Ik neem aan dat Kenny/Niels ook meteen de keering hebben meegenomen of was deze nog goed? De remvloeistof is waarschijnlijk ook meteen gedaan omdat alles toch open lag dus voorlopig geen kosten meer als het goed is.
Je schrijft overigens dat die collega meerdere BMW's heeft. Is het een handelaar?
Ik neem aan dat Kenny/Niels ook meteen de keering hebben meegenomen of was deze nog goed? De remvloeistof is waarschijnlijk ook meteen gedaan omdat alles toch open lag dus voorlopig geen kosten meer als het goed is.
Je schrijft overigens dat die collega meerdere BMW's heeft. Is het een handelaar?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Toevallig in Friesland?Wolfs RT schreef:Heel vervelend allemaal. Accepteer je verlies en ga genieten! Die collega komt zichzelf nog wel eens tegen.......verder zeg ik hier maar niets meer over.....

- RTbeRT
- Bijz: 90-Jahre edition
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Dit verhaal is dus precies de reden dat ik mijn oude RT heb ingeleverd bij de dealer, bij mijn RT uit 2008 met 53000 km waren de schijven en blokjes rondom aan de limiet, het cardanlager was aan vervanging toe, ik had zelf het idee dat de ESA niet lekker meer mee deed, nieuwe voorband, beurt etc.....ik wil geen boze en/of teleurgestelde mensen aan de deur, wil uiteraard ook niemand teleurstellen.......dus naar de dealer toe, is wat duurder misschien maar dan heb je i.i.g nog een hele tijd garantie!
So if you want my address it's number one at the end of the bar
Where I sit with the broken angels
Clutchin' at straws and nursin' our scars
-
And if you ever come across us, don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognize by the reflection in our eyes
That deep down inside, we're all one and the same
We're clutchin' at straws...
Where I sit with the broken angels
Clutchin' at straws and nursin' our scars
-
And if you ever come across us, don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognize by the reflection in our eyes
That deep down inside, we're all one and the same
We're clutchin' at straws...
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Die koppeling was al heel lang slecht. Ik kocht ook één keer een motor van een collega en dat was ook meteen de laatste keer. Sindsdien voldoende geleerd om niet zo gauw gefopt te worden. Maar ik koop ook liever bij een goede motorzaak en wel met garantie. En zelfs dan word je nog vaak bedonderd als er echt een probleem is. Dus vertrouw ik eigenlijk bijna niemand in de auto of motor branche. Ik hoop eigenlijk dat ik nog een tijdje kan rijden met de koppeling en remschijven. Als mijn Suzuki rijd zal ik mijn koppeling wel eens een keer controleren. En zo blijf je bezig. Zelfs met een aankoopkeuring kan je nog verrast worden met een slechte koppeling . Dus 100% zekerheid heb je nooit. Maar was in dit geval wel een goed idee geweest denk ik.
Collega is een collega, werkt inderdaad op dezelfde afdeling en rijd met het werk ook op een 1200rt van de baas. Vul zelf maar in... De relatie is er mijner zijde niet meer. Jullie hebben ook gelijk dat het iets is wat ik had kunnen weten, mijn enige argument is dat ik dacht aan de motor te moeten wennen en na het vragen mijn collega mij vertelde dat het niks was en het niet kende. Ik dacht hier goed aan te doen op het vertrouwen van mijn collega te bouwen. Inmiddels heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld en die geven aan dat er zaak in zit maar eerst ff het verhaal van Kenny en Niels goed op papier hebben alvorens de zaak behandeld kan worden.
- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Heel goed van je en ik wens je veel succesRico Kom schreef: Inmiddels heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld en die geven aan dat er zaak in zit maar eerst ff het verhaal van Kenny en Niels goed op papier hebben alvorens de zaak behandeld kan worden.

Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
-
Was zojuist op NL2 een vergelijkbaar gevalletje met een camper. Misschien terug te zien met uitzending gemist?
Dat was de rijdende rechter.Jekihero schreef:Was zojuist op NL2 een vergelijkbaar gevalletje met een camper. Misschien terug te zien met uitzending gemist?
Daar kreeg de koper zijn gelijk omdat de roestklachten listig met rubberoid waren weg gewerkt.
Re: Versleten koppeling:
Idd niet te vergelijken. De koper van de camper kon het gebrek niet constateren omdat het was verborgen.J vd B te V schreef:Dat was de rijdende rechter.Jekihero schreef:Was zojuist op NL2 een vergelijkbaar gevalletje met een camper. Misschien terug te zien met uitzending gemist?
Daar kreeg de koper zijn gelijk omdat de roestklachten listig met rubberoid waren weg gewerkt.
Versleten koppelingsplaten hou je doorgaans bij een proefrit niet verborgen en de koper heeft in dit geval wel proef gereden.
Aan de andere kant verkoper heeft natuurlijk wel een informatieplicht en daar is ogenschijnlijk in deze casus niet voldaan. Dus kansloos is Rico niet helemaal, is mijn inschatting.
Wat vind je werkgever er eigenlijk van?
Ik zou het niet fijn vinden als mijn werknemers elkaar in rechte zouden willen betrekken.
In profiel van TS staat dat hij politieagent is. Dan zou je toch zeggen dat je daar safe zit?????
-
Daar denk ik toch anders over.doov650 schreef:
Knipperdeknip
Idd niet te vergelijken. De koper van de camper kon het gebrek niet constateren omdat het was verborgen.
Versleten koppelingsplaten hou je doorgaans bij een proefrit niet verborgen en de koper heeft in dit geval wel proef gereden.
In beide gevallen heeft de verkoper iets proberen te verbergen en in beide gevallen is dat gelukt.
In beide gevallen had de koper iets kunnen constateren als iets meer onderzoek was gepleegd.
De camper-koper was niet ter zake kundig en dat kan de OP ook niet worden verweten.
M.a.w. niet 1:1 maar er zijn zeker overeenkomsten.
Ronald
Dat mag hoor.Jekihero schreef:
Daar denk ik toch anders over.
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Vrij recent in mijn directe omgeving een vergelijkbaar geval zien gebeuren. Dit liep uit op doodsbedreigingen en andere pesterijendoov650 schreef:
Ik zou het niet fijn vinden als mijn werknemers elkaar in rechte zouden willen betrekken.

Handel drijven met familie, vrienden of collega's? Bezint eer ge begint!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Bert M schreef:Vrij recent in mijn directe omgeving een vergelijkbaar geval zien gebeuren. Dit liep uit op doodsbedreigingen en andere pesterijendoov650 schreef:
Ik zou het niet fijn vinden als mijn werknemers elkaar in rechte zouden willen betrekken.Uiteindelijk heeft de werkgever ervoor gekozen om, zonder verder onderzoek naar oorzaak of schuld, beide partijen een officiële berisping te geven. Dit kon de gemoederen echter nog niet bedaren en uiteindelijk zijn beide werknemers via de kantonrechter ontslagen zonder ontslagvergoeding e.d. Helaas is de grootste schadepost uit dit 'akkefietje' dus bij de werkgever terecht gekomen: kosten van twee rechtszaken, het werven en inwerken van twee nieuwe medewerkers etc.
Handel drijven met familie, vrienden of collega's? Bezint eer ge begint!
![]()
Bert M
"handelen als vijanden en wandelen als vrienden"
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar je hebt er blijkbaar niet aan gedacht om heel even Google in te zetten. Ik ben zelf ook geen deskundig monteur (maar ik weet wel hoe een motor zo'n beetje in elkaar zit), dus heb ik ook maar rondgeneusd en wat gevraagd. Je Googled in een krap uurtje toch heel wat simpele tips bij elkaar over waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands motor.
Voor de koppeling is er een simpel testje: in z'n 5 iets van 70 rijden en dan ineens gas geven. Als je toerenteller er dan harder vandoor gaat als je snelheidsmeter, weet je dat er iets fout zit. Tsja..en remschijven... Mijn achterremschijf was ook voorbij de limiet. En dat wist ik al een tijdje, hoewel ie - voor een achterrem - nog prima remde. Maar het was zelfs zonder kennis van de exacte dikte best wel duidelijk.
Blijkbaar heb je gewoon helemaal nergens naar gekeken. Je weet inmiddels dat dat niet heel erg handig was, en wat dat betreft is de waarschuwing op zijn plek. Maar ik kan dit eigelijk niet eens oplichting noemen. Ook bij tweedehands verkoop is de verkoper verplicht verborgen gebreken te melden. Je kunt 'm daaraan houden. Maar de koper heeft ook een onderzoeksplicht. En als de gebreken zó overduidelijk zijn, kun je niet meer spreken van verborgen. Als ik het zo lees, en ook je andere post, komt het neer op het kopen van een gebroken spiegel.
Voor de koppeling is er een simpel testje: in z'n 5 iets van 70 rijden en dan ineens gas geven. Als je toerenteller er dan harder vandoor gaat als je snelheidsmeter, weet je dat er iets fout zit. Tsja..en remschijven... Mijn achterremschijf was ook voorbij de limiet. En dat wist ik al een tijdje, hoewel ie - voor een achterrem - nog prima remde. Maar het was zelfs zonder kennis van de exacte dikte best wel duidelijk.
Blijkbaar heb je gewoon helemaal nergens naar gekeken. Je weet inmiddels dat dat niet heel erg handig was, en wat dat betreft is de waarschuwing op zijn plek. Maar ik kan dit eigelijk niet eens oplichting noemen. Ook bij tweedehands verkoop is de verkoper verplicht verborgen gebreken te melden. Je kunt 'm daaraan houden. Maar de koper heeft ook een onderzoeksplicht. En als de gebreken zó overduidelijk zijn, kun je niet meer spreken van verborgen. Als ik het zo lees, en ook je andere post, komt het neer op het kopen van een gebroken spiegel.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht