Versleten koppeling?

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Die Hard Helmond

Versleten koppeling?

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

ik heb het vermoeden dat mn koppeling is versleten. weet iemand hoe je dat merkt?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: koppeling

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik kan me de tijd niet meer heugen dat ik een voertuig had met een versleten koppeling. Maar ik heb dit wel onthouden:
Als de koppeling echt op is zal deze slippen bij volgas geven.
Als deze bijna versleten is zal hij gewoon wat trager pakken. Je kunt het testen door in eerste tot het max te trekken, en daarna snel te schakelen naar 3e en opnieuw volgas te geven. Als hij traag aanpakt of slipt is ze versleten. :?:
Die Hard Helmond schreef:ik heb het vermoeden dat mn koppeling is versleten. weet iemand hoe je dat merkt?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Die Hard Helmond

Re: Versleten koppeling?

oei oei, dat lijk er wel erg veel op....veel toeren en weinig echte versnelling.....even gas terug en weer normaal. weet iemand wat zo'n geintje kost? Vervangen van koppelingsplaat....?
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Ik doe dat altijd als volgt. Motor in 1e versnelling koppeling oplaten komen en de rem ingeknepen houden. als de motor dan gewoon door blijft draaien is de koppeling versleten heeft de motor de neiging tot afslaan dan is de koppeling in orde. je moet wel redelijk gas geven dus net doen of je bij een verkeerslicht als 1e weg wilt rijden.

Doe ik altijd als ik een (gebruikte) auto of motor koop
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

geen idee van de kosten, maar de koppeling vervangen is een duur geintje.

Heb je de spanning van de koppelingskabel al proberen te stellen?

Je zou ook even kunnen (laten) conroleren of je geen vloeistof lekkage hebt, waardoor de koppeling gaat slippen....
Volgens mij ben ik hier wel eens een artikel over tegen gekomen op het www.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De manier om een koppeling te testen, is in 4 of 5 bij 4000 toeren het gas vol opendraaien, dan moet tt en snelheid gelijk oplopen, is de boel versleten merk je dat snel genoeg.

Kijk eerst eens of er voldoende speling in de kabel zit, ongeveer een kleine centimeter vrije slag op het hendel.

Is de boel versleten, of vet van een defecte keerring, reken dan op een 7-800€ bij de dealer.
Of ga zelf aan de gang, niet moeilijk, wel veel werk.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Zoals Paul zegt was t bij mij ook.
De eerste tekenen van versleten koppelingsplaten dienden zich aan als ik in de 5e versnelling bij 100-120 km/uur reed en dan flink gas erop. Het toerental loopt dan ineens snel op maar de motor gaat niet harder.
Heb toen zelf de platen vervangen. Onderdelen al zo'n 300 euro, en voor mij als leek 2-3 dagen sleutelen. Bij de dealer kunnen ze het in een dag maar dat betaal je dan ook. Ben je dagelijks afhankelij van je motor dan is de dealer de beste oplossing. Ben je voor je hobby aan t rijden dan is zelf sleutelen erg leuk en leerzaam om te doen vind ik.
Succes.
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Dag allemaal, ik heb de diverse manieren gezien om een versleten koppeling te kunnen ontdekken en bijna allemaal hebben ze snelheid nodig om tot de conclusie "wel of niet versleten" te kunnen komen. Mijn methode is er een zonder snelheid en daarom misschien iets veiliger. Ik doe het als volgt: zet de motor strak met het voorwiel tegen een stevige muur en start dan de motor, laat desnoods iemand even duwen zodat er geen ruimte is tussen band en muur, rij vervolgens weg, als de techniek in orde is slaat de motor onmiddellijk af is dat niet het geval heb je een versleten koppeling. Er is bij deze methode absoluut geen gevaar voor mechanische schade of zo want eigenlijk sta je stil en dat veranderd ook niet :-) en de koppeling? Die is al versleten als de motor niet afslaat. Succes met testen!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Hey hazeldonk, volgens mij is de door jou beschreven manier wel leuk als je koppeling het echt niet meer doet. Maar als de slijtage nog in de beginfase zit, zal iemand die het gevoel van versleten platen niet kent, niet voelen of het al zo ver is. Ik bedoel, dat er al wel slijtage kan zijn, maar dat de motor toch afslaat als je de koppeling loslaat bij tegen de muur staan. Bovendien, als je de gewone manier van wegrijden hanteert, draait de motor niet erg veel toeren en kan dus relatief makkelijk afslaan.
Normaal gesproken is er ergens in het punt tussen ingeknepen koppeling en koppeling loslaten namelijk altijd een stukje waarin de koppeling slipt. Ken je het gevoel niet van een overmatig slippende koppeling, dan merk je dit niet bij jouw testmethode.
Bij konstante snelheid in een hoge versnelling zal bij vragen van veel vermogen door opendraaien van het gas, het koppel op de platen zo hoog worden dat je snel merkt of de platen slippen. Je toerenteller gaat dan rap omhoog maar je voelt niet het bijbehorende gevoel van verhoging van de snelheid over de weg. Je kunt dan in rustig tempo nog best heel wat kilometers afleggen maar je weet dat het tijd is om de platen te -laten- vervangen.
Ik blijf dus bij die methode van testen....
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Dag motorpappa, ik vind het uitstekend als je bij jouw methode blijft hoor :) Maar juist omdat je een laag toerental hebt slaat hij direct af ook als de slijtage in een begin stadium is en je hoeft er de weg niet voor op.

groet,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Die Hard Helmond

heb de RT vandaag naar Quispel gebracht, en ja hoor, Timon had maar een kort rondje nodig voor een diagnose....koppeling helemaal naar de gallamise.... dat wordt dus weer een duur grapje

Die Hard Helmond

Motor afgelopen woensdag opgehaald.....wat een genot, weer een echte lekkere motor, alsof ie nieuw is... en, eerlijk is eerlijk, ik was blij met de leenmotor van Quispel, maar de K100LT is niet mijn motor.
De prijs viel achteraf niet tegen (meevallen doet zoiets nooit) en de behandeling bij Quispel is altijd perfect, dus....een aanrader voor iedereen.
Ik kan er voorlopig weer tegenaan, ben dus weer te bewonderen op de Brabantse wegen.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”