Vorig jaar augustus, na zo'n 4 jaar zonder motor voor een leuk prijsje de lesmotor van een vriend kunnen overnemen, Honda CB500, daar een paar weekjes op rondgetuft, lekker weer motorrijden, maar qua zithouding veel te sportief. Na een ritje van een uur hartstikke kapot, en pijn in schouders en onderrug, oa ook van de trillingen in het stuur. Nou wordt ik ook al een dagje ouder

, tenminste, dat roepen de kinderen dan.
Dus op zoek naar een droom van een aantal jaren geleden, een Paneuropean. Proef gereden bij Joppen, en dat beviel eigenlijk wel, lekker vlot, zeker tov de R1100RT van mijn zwager die mee reedt. Maar mooi was dit exemplaar zeker niet te noemen, dus verder op zoek naar een mooier exemplaar.
Dezelfde middag bij Tjeu Vos in Echt naar binnen, en gevraagd: heb jij nog een Pan staan? Nee zei Tjeu, net de laatste verkocht. Ik heb wel een RT voor je. Nee zeg ik, ik wil geen 2-cilinder meer, dat trilt me teveel in het stuur enzo. Je bent gek zei Tjeu, hier heb je sleutels, ga maar proefrijden.
Na ongeveer 500 meter wist ik het eigenlijk al, het wordt een RT. Dit reed zoveel gemakkelijker als een Pan, dat ik er gewoonweg stil van werd, en van trillingen was inderdaad nauwelijks sprake. En dat ie wat langzamer was, viel me eigenlijk iet echt op, was zeker geen gemis.
Maar ook dit exemplaar was niet zo erg mooi, en bovendien flink oud, 1995, met veel rijervaring, 150.000 plus. Bedankt Tjeu, voor het wijzen van de juiste motor, maar ik zoek nog even verder.
Uiteindelijk een paar weekjes later een R1100Rt van 1999 gekocht met 81000 km, voor een veel aangenamere prijs, daarvoor van een particulier in Zeeland (waarom staan mooie dingen altijd aan de andere kant van het Land?).
Zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen is deze inmiddels ter ziele, en volgende week staat de opvolger, R1150RT, 2004 bij mij voor de deur. Deze keer wat korter bij huis gevonden, in Houthalen, België. Importeren is mij niet onbekend, doe ik al jaren met auto's, dus voor mij geen bezwaar.
Groeten,
Aad