Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Momenteel ben ik bezig om mistlampen te monteren op mijn 1200 rt van 2010. Ik wil deze graag schakelen maar zoek nog een mooie waterdichte schakelaar die er beetje strak uitziet. Iemand tips wat voor schakelaar ik hiervoor het beste kan gebruiken en waar te plaatsen zodat het er allemaal een beetje strak uit blijft zien
Ik heb geen tips voor je maar ik ben ook van plan extra verlichting plaatsen en het liefst met met eigen schakelaar. Ik ben er alleen nog niet uit wat voor verlichting het moet worden, maar wel zeer geïnteresseerd in fraaie oplossingen om een extra schakelaar te monteren.
Groeten
Rob
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
De schakelaarhouder van de overheidsversie wordt onderaan je "standaard" schakelaarhuis gemonteerd;
Foto is ter illustratie. De linker schakelaar is in de positie zoals deze op de rechterkant van het stuur gemonteerd wordt.
De rechterschakelaar is de onderkant van de schakelaar.
En zo kan het gemonteerd zitten (met de optionele extra schakelaarposities aan de bovenkant)
(vergeet ff de andere schakelaars, dat zijn mijn "applicaties")
Je moet niet alleen nadenken over de schakelaar maar ook over hoe je ze wilt schakelen. Bij grote vermogens altijd schakelen via een relais. Het voordeel is dat de schakelaar klein uitgevoerd kan worden met dunne draadjes en de dikke draden via het relais lopen. De dikke draden zijn korter dus ook minder verliezen. Ik heb, op mijn 1100RT, de schakeling zo gemaakt dat als ik mijn dimlicht of grootlicht aan heb pas de mistlampen aan kan zetten. Als ik met mijn groot licht een signaal geef dan gaan ook mijn mistlampen mee. Een lichtsein mag wat mij opvallen met deze extra lampen.
In het 6mm gat van mijn koppelingshandel (weet niet of dat bij de 1200 ook is) heb ik een haaks stukje aluminium op geplaatst. In de staande kant zitten bij mij 2 schakelaartjes geboord. Lijkende op wat 'dutchmidiman' in zijn link had staan. Echter heb ik gewoon een kleine schakelaar gekocht, een rubber hoesje daarbij en de achterzijde in zelf vulkaniserend rubber verpakt. Een stuk goedkoper en volgens mij dezelfde inhoud.
Ik gebruikt de CAN bus helper van Touratech hiervoor (TPS15), deze wordt getriggert door de koplamp. Zijn er ook foto's van de constructie die jij beschrijft ben benieuwd hoe dit eruit ziet...
Ik heb er (nog) geen foto's van maar die maak ik morgen bij daglicht wel even en zal ze dan plaatsen. Ik heb er twee schakelaars in gemonteerd. Met de onderste kan ik digitaal mijn volume regelen en de bovenste is van de bijgeplaatste lampen. Ik zal van de lampen ook een foto nemen. Weet nog niet hoe ik de foto's kan plaatsen maar dat komt morgen wel. Kan tenslotte nooit moeilijk zijn.
En een mooie waterdichte schakelaar links plaatsen op het paneeltje waar de radio-bediening kan zitten ?
(als je daar een radio hebt geen optie, maar het zou mijn eerste keuze zijn)
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
bedankt voor de foto's krijg ik een mooi beeld hoe het eruit ziet, ziet er goed uit inventief gevonden zeg ik. Heb je de bout vervangen voor een langer exemplar ?
De schakelaars die je toepast zijn dit van een special type die waterdicht zijn of heb je gewone standaard tuimelschakelaars gebruikt en met tape deze enigsinds waterdicht gemaakt ?
Ik heb de radiooptie dus er zit weinig ruimte om daar een schakelaar te monteren, dus aan het stuur heft mijn voorkeur
Als het klaar is zal ik alle foto's wel even posten.
Bij de R1100RT zit aan beide kanten een gat in de houders. Je zou haast zeggen dat deze gaten er zouden zitten voor als je van die losse spiegels zou willen monteren. Hetzij 6mm dan aan de krappe kant is. Ik heb met een 6mm boutje het stukje aluminium hoeklijn hiermee vast gezet. En, zoals op de foto zichtbaar is, de bovenzijde afgerond. De schakelaar die ik gebruikt heb is een 3 standen schakelaar. Als ik deze naar me toe trekt gaan de mistlampen aan en bij het loslaten veert de schakelaar terug en gaan de lampen weer uit. Gebruik in voor als ik even wat meer licht nodig heb. Als ik de schakelaar van me af duwt blijft deze wel staan en blijven de lampen dus ook aan. Het is dus een schakelaar van het type (1)-0-1
Ik heb in mijn lampen paneel ook een gele led verwerkt zodat ik kan zien of deze aan of uit is. Het kan overdags wel eens zijn dat je de schakelaar vergeet of per ongeluk aan hebt gestoten. Dat is dan zichtbaar.
Zijn die ook in zo'n goede staat voor de te krijgen ?
Had al even op internet gekeken maar niet gevonden.
Heeft iemand nog wat liggen ?
Groeten,
Andrew
Bij de 11xxRT worden de overheidsschakelaars op de stuurpennen naast de handvaten bevestigd, en zijn universeel voor links én rechts. (in tegenstelling tot degene voor de 1200RT, die wél "zijdig")
Bij de bekende slopeRTs kan je vaak dergelijke schakelaars vinden voor niet al te veel geld.
Dat is precies wat ik zoek Dutchmidiman !
Niet alleen de uitvoering maar ook de staat waarin deze zich bevind
Ik heb nu diverse sloperijen via internet bezocht maar niemand heeft hem op z'n site staan _002
Ik hou me dus aanbevolen voor tips.
Ziet er gelikt uit. Ik zie ook dat jouw type handvat toch wel sterk afwijkt van die van de 1100. Maar de ideeën zijn aangekomen en verwerkt. Veel sleutel plezier verder.
Ook zelf loop ik nog te worstelen met extra lampen , krijg binnen kort een gebruikt setje van Wunderlich met de LED lampjes er onder
Moet ook nog kijk hoe en wat te plaatsen, wil ze het liefst apart schakelen ( moet je wel denken om ze uit te zetten )
De stroom voorziening is dan eenvoudig
Schakelaars die voor een esayshift systeem gebruikt worden zou mooi formaat zijn voor schakelaars http://www.easyshift.nl/# ( kijk bij foto's) http://www.easyshift.nl/images/webgalle ... -groot.jpg
Hallo 1-handed, voor het schakelen van mijn koelventilator gebruik ik de autoswitch, dit is een electronische schakelaar welke je via een gewoone schakelaar vb pinker uitknop of lichtschakelaar kan bedienen. link http://www.autoswitch.com/index.php. kostprijs thuis geleverd 25 €
Als je een leuke waterdichte schakelaar zoekt is dit misschien iets.
Schakelaar met LED verlichting
Te koop bij Conrad. Deze hebben meerder mogelijkheden. Zoek op Schakelaar IP67
Prijs van € 8,39 tot €11.79 p.s.
Ik zou deze in de cockpit monteren. is de bedrading ook redelijk afgeschermd.
Met vriendelijke Kilometers
Berry en Melinda
Kawa Z500, Kawa Z550, Yamaha XJ900, Honda pan european st1100, BMW R1100GS, BMW R1100GS, BMW R1100RT.
Deze had ik ook al gespot een erg mooie schakelaar en IP67 . Heb nu toch maar besloten om de Touratech schakelaarset te gaan monteren, beugel zit erop nu nog even wachten op de tuimelschakelaar. Voordeel daarvan is dat ik niet in de panelen hoef te gaan boren en alles orgineel behoud. Maar nogmaals goede tip! heb ik serieus overwogen mooie uitvoering!
Daar heb ik nooit eerder over gehoord, maar zou best kunnen dat dit weer een "nieuwe regel" is voor nieuwe(re) voertuigen.
Misschien anders eens navragen bij MofkaP van de LOOT (Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs) die hier regelmatig ook rondwaard, die heeft volgens mij wel vaker de betreffende regels en regeltjes gevonden. viewtopic.php?f=43&t=7090
Bij mijn bescheiden geweten is er al sinds de 70er jaren een regel *) die vertelt dat er een lichtpunt zichtbaar moet zijn als er bijzondere verlichting (mistachterlicht, mistlampen voor) aanwezig is. Voor verstralers bestaat volgens mij een regel dat ze alleen in combinatie met je grootlicht mogen branden, daarvoor is geen apart lampje nodig omdat er al een blauwe pit van je grootlicht aanwezig is.
* is voortgekomen uit mijn ervaringen toen ik in 1970 op mijn eerste auto extra lampen wilde plaatsen.
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020