Slecht starten en lopen R1200RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mik Figaro
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Haaglanden

Slecht starten en lopen R1200RT

Ongelezen bericht door Mik Figaro »

Beste toerderts,

Ik ben nog maar kort in het bezit van mijn -1200- uit 2007 met 42000 kilometers.

Vanmorgen wilde ik voor het eerst na 6 weken stilstand het beest weer tot leven wekken om een flink eind met mijn dochter achterop te gaan rijden. De afgelopen weken heb ik de accu regelmatig aangesloten op de Optimate III, rechtstreeks op de accu dus niet via de accesoiresstekker.

Toen ik vanmorgen wilde starten, sloeg hij steeds aan, maar wilde niet stationair lopen. Steeds opnieuw proberen dus.
Pas toen ik gas bij ging geven, wilde de motor blijven lopen. Zodra ik gas los liet, sloeg hij weer af.

Ik ben toch maar gaan rijden en dat ging op zich goed. Bij het stoplicht moest ik steeds gas blijven geven, anders sloeg hij af. Voor het gevoel liep hij in langzame bochten ook niet echt lekker.
Na een kilometer of 30 op de snelweg ben ik even bij een afrit gestopt, omdat ik bij stilstand mijn ESA wilde bijstellen. Het blok was inmiddels goed warm, maar wilde nog steeds niet lekker stationair lopen en sloeg weer af. Ik ben weer de snelweg opgegaan en heb de motor een paar keer flink in de toeren doorgetrokken (tot plm 8000 toeren). Toen ik op mijn eindbestemming 40 km verderop aankwam, liep de motor weer keurig stationair en toen ik later weer terug naar huis reed was er geen vuiltje aan de lucht.

Het probleem lijkt zich nu dus zelf te hebben opgelost, maar komt iemand dit gedrag bekend voor?

Ik ben nog bezig om een goede verstandhouding op te bouwen met mijn nieuwe RT, maar dit helpt nog niet echt...
Groeten,
Michel

BMW K75RT Ultima 1997 2017 -
BMW K75RT 1995 2016 -
Honda VT1100C3 Aero 1998 - Goofy from the US of A 2010 -
Ex: BMW R1200RT 2007 - Die Graue 2014 - 2016
Ex: BMW K1100LT 1997 2003 - 2014
Ex: Yamaha XV1100 1991 1994 - 2003
Inspector Gadget

Re: Slecht starten en lopen R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het slecht starten kán duiden op een accu die niet veel puf meer heeft.
Dat kan redelijk eenvoudig nagemeten worden met een accutester.
Want een Optimate is een druppellader, geen acculader.
Daarmee krijg je, als je accu nog een beetje fris-en-fruitig is, tot zo'n 80% op lading, voldoende voor een starting.

Maar, omdat je de motor nog maar net hebt, en stationair lopen een uitdaging is, ook met warme motor, zou ik persoonlijk mij gaan afvragen of er nog wel onderhoud gebeurt is (afleverbeurt, bijvoorbeeld) toen ik die motor kocht? _001

Stationair draaien bij de 1200RT is volledig elektronisch geregeld, daar kan je zelf niets aan afstellen anders dan een kalibratie (adaptation) via de diagnose-apparatuur, volgens mijn informatie.
Het kán zijn dat je luchtfilter ook niet echt schoon meer is en de luchtaanzuiging onvoldoende is.

Maar, via de eerder genoemde diagnoseapparatuur kunnen ook eventuele storingsmeldingen uitgelezen worden, meestal is een storingsmelding ook een belangrijke aanwijzing wat er zoal aan de hand is/was.

Het andere wat ik persoonlijk naar zou gaan kijken is de kleur van elektrodes op de bougies. Die dient normaal gesproken koffie-met-melk kleur te zijn. Zwart is dus niet goed.

De vraag is dus wat je zelf wilt en kunt doen, in hoeverre je nog garantie hebt bij degene waar je de motor hebt gekocht en hoeveel vertrouwen jij in hun hebt dat ze het probleem gaan vinden, en nog veel belangrijker, voor jou gaan oplossen.
_001
Mik Figaro

De motor is bij een autohandelaar gekocht, zonder garantie. Ik kreeg de gegevens van de vorige eigenaar vòòr de koop en ik heb hem uitgebreid gesproken over de motor. Verder heb ik nog aan het bedrijf waar de motor voorheen in onderhoud was om het overzicht van het onderhoud gevraagd en gekregen, laatste onderhoud was vorig jaar en sindsdien heeft de motor bijna geen kilometers gemaakt. De betrouwbaarheid staat hier boven alle twijfel wat mij betreft.

Ik zal de volgende keer de accuspanning meten en kijken of ik zelf de bougies eruit kan draaien. In mijn beleving start de R altijd wat moeizaam, maar dat kan ook door mijn geringe ervaring met deze motor zijn.

Zou het kunnen dat er iets van aanslag op een injector of sensor of zo heeft gezeten door de 6 weken stilstand? Ik had het idee dat het door het in toeren doortrekken het probleem oploste, maar daar ben ik niet zeker van. Ik hou het voorlopig op een incident, als het vaker gebeurt zal ik bij De Jong vragen of ze em willen uitlezen.

Bedankt voor het meedenken in elk geval.
Groeten,
Michel

BMW K75RT 1995 2016 -
Inspector Gadget

Bij de boxermotor is tijdig onderhoud van essentieel belang, door de techniek en constructie zal bij "achterstallig" onderhoud de motor dat inderdaad laten merken.

Bij de Jong kunnen ze jou accu doormeten met een accutester, die geeft ook redelijk nauwkeurig aan wat de startcapaciteit van je accu is.
Niet alleen de accuspanning is van belang, wat dat betreft.
Met een accutester kan gemeten worden of de accu nog zal voldoen onder belasting.

Zeker met het koudere weer heeft een accu die niet meer zo fris-en-fruitig is, het heel erg moeilijk en legt vaak het loodje.
Omdat bij starten echt honderden ampères nodig zijn om de motor te starten en bij diepte-ontlading (lees: accu is onvoldoende geladen en/of heeft onvoldoende startcapaciteit) de startcapaciteit nog meer terugloopt.
Totdat op een dag je de motor helemaal niet meer gestart krijgt terwijl je druppellader blijft melden dat de accu "vol" is.

Het kan ook zijn dat de motor wat vervuilt is door oudere brandstof, maar ik neem aan dat je al een keer brandstof getankt hebt?

Maar bij de Jong zijn ze ter zake kundig om het probleem te achterhalen en voor je op te lossen.

Een 1200RT hoort echt zonder verdere problemen prima te starten is mijn ervaring.
Als starten wat moeizaam is, is er in mijn optiek iets aan de hand.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 24 feb 2014, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Hoe was je startprocedure na een lange periode van stilstaan?

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Een keer "frisse" benzine tanken wil ook wel eens helpen na een lange stilstand.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Controleer de warmtegraad van je bougies.

Ronald
Tuinbank

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Kan ook vocht zijn op een stekker/connector. Bij warm worden is het vocht langzaam verdampt en rijdt de motor weer normaal.
Mik Figaro

Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Fijn zo'n forum!

Een paar antwoorden op hierboven gestelde vragen:

* Ik heb de motor sinds 2 januari, sindsdien 2 maal getankt (1e maal euro 95, daarna euro 98)
* startprocedure gister: niet anders dan normaal: eerst zonder gas starten en toen ie niet bleef lopen met wat gas erop gestart.
* onderhoud: vorig jaar maart voor het laatst. Motor stond sinds oktober bij de handelaar. Zelf laat ik mijn motoren eens in de 2 jaar een beurt geven, er is dan altijd minder dan 6000 km mee gereden.
* vocht op stekkers: niet waarschijnlijk, de motor staat bij mij in een droge garagebox.
* warmtegraad bougies: ik zal binnenkort de pitten checken en meteen opschrijven welk type het is. Kan ik de bougies uitdraaien zonder tupperware te verwijderen?
* acculader: er is rechtreeks een stekkerverbinding op de accu aangesloten, er zijn geen polen losgekoppeld. Wat houdt het kallibreren in?

Ik zal komend weekend nog eens proberen hoe het starten dan gaat.
Groeten,
Michel

BMW K75RT 1995 2016 -
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Mik Figaro schreef:Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Fijn zo'n forum!

Een paar antwoorden op hierboven gestelde vragen:

* startprocedure gister: niet anders dan normaal: eerst zonder gas starten en toen ie niet bleef lopen met wat gas erop gestart.
Startprocedure volgens instructiemanual: bij langdurige stilstand contact aan, gashandel 2x tegen de stuit draaien en dan starten.

Ik geef als voorbeeld mijn eigen startprocedure: RT heeft stilgestaan van 15 november 2013 tot 21 februari 2014 met de Optimate via contactdoos aan de buddyzijde permanent aangesloten, contact aan, gashandel 3x tegen de stuit gedraaid en gestart, motor slaat direct aan en loopt keurig rond.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Mik Figaro

Ah, eigenlijk een gevalletje RTFM dus. Ik kende deze procedure niet, maar ik zal em de volgende keer zeker toepassen.

Ik miste eigenlijk de choke al, die ik gewend was op mijn K1100LT (die overigens nog te koop staat ;-))
Groeten,
Michel

BMW K75RT 1995 2016 -
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Na lange stilstand, zet je contact eens een paar keer op en af zodat de benzinepomp een paar keer aanslaat en benzine neemt.
Inspector Gadget

Vandaag mijn motor voor het eerst sinds echt heel veel maanden even gestart;
Ik heb voorgenoemde procedure *niet* gedaan en gewoon de startknop 1x ingedrukt, de motor startte gelijk, zonder problemen.

Stilstand (en zeker "slechts" 6 weken) heeft in mijn optiek, en ervaring, geen invloed op het stationair lopen!

De gestelde "Startprocedure volgens instructiemanual: bij langdurige" staat *niet* in de gebruikershandleiding van de 1200RT. (!)

Wel staat deze procedure vermeld in de 1150RT (!) Onderhoudshandleiding, op pagina 57 , en geldt alleen indien je de accu losgenomen hebt. (!)

Het kalibreren van de TPS (Throttle Position Sensor) (bij zowel de 11xxRT alsook 1200RT) is alleen nodig indien de accu losgenomen wordt of de accu echt helemaal leeg is/was.
Of via de diagnose (BMW, Texa, GS911 etc) kan ook de "adaptation" gedaan worden voor het stationair draaien. (lees: kalibreren van die TPS)

Kortom, je 1200RT hoort gewoon stationair te kunnen draaien, ook na weken en zelfs maanden stilstand.
Zonder voorgenoemde procedure. Zolang je accu niet losgenomen geweest is of leeg.
Mik Figaro

Bedankt voor de aanvulling! (op welk een vroeg tijdstip..)

Inmiddels start DeGrijze gewoon als het hoort, dat wilde ik nog vermelden. Hoewel het beter gaat met een beetje gas erbij.

Ik heb trouwens nog niet gekeken welke bougies erin zitten. Kom je direct bij de bougies als je de zwarte strip op de cilinderkop verwijdert?

Ik heb in de periode van stilstand heel even de bedrading van de accu los gehad om de aansluiting van de houder voor de Zumo 660 te verwijderen die erop zat (..iemand belangstelling..?) Daarbij zijn de accukabels niet van de polen af geweest, maar hebben ze wellicht heel even geen contact gehad.

Ook heb ik in diezelfde tijd heel even geprobeerd te starten, wat niet lukte omdat de accuspanning te laag was. Ik was aan het rommelen in de garagebox met de radio van de RT aan. Die stopte toen de accuspanning te laag werd. Ik wilde checken of het de accuspanning was door even te starten, wat dus niet lukte. Kan het dat de brandstof die toen is ingespoten voor aanslag heeft gezorgd?
Groeten,
Michel

BMW K75RT 1995 2016 -
JeHo
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

Sierstrip op klepdeksel kun je eraf trekken en met speciaal gereedschapje de bobine bougiestekker van de bougie verwijderen.
Met een DUNWANDIGE pijpsleutel ( 16 mm) kun je de bougie verwijderen.
De bougie die onderin is gemonteerd is moeilijker te verwijderen, persoonlijk demonteer ik aan beide zijden de bekleding dan kom je er makkelijker bij
en zie je beter wat je doet. Let wel er is nog een beschermkap gemonteerd met twee inbusboutjes over de bobine bougiestekker .
Ook de onderste bougies met DUNWANDIGE pijpsleutel losdraaien.
Bougietype NKG DCPR 8 EKC Aandraaimoment 23 NM, succes
m.v.g. JeHo
Inspector Gadget

Het CAN-bus systeem kan bij de 1200RT er inderdaad voor zorgen dat accessoires automatisch afgeschakeld worden, zoals de radio e.d.
Zelfs het starten kan geblokkeerd worden, onder bepaalde omstandigheden.

Ik adviseer, als je gaat sleutelen of poetsen aan/met/op de motor, en het contact af-en-aan gaat gebruiken, in ieder geval iets van een druppellader aan te sluiten, om te voorkomen dat je accu langzamerhand leeg trekt terwijl je van de muziek loopt te genieten.
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

de houder voor de Zumo 660 te verwijderen die erop zat (..iemand belangstelling..?)
Mijn belangstelling hangt erg af van de hoeveelheid euro's die je er voor retour wenst te krijgen.

gr v Ciske
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Het geschetste probleem met het onwillige starten en vervolgens de stationaire loop doet ook mij -in deze beschrijving- denken aan de accu als veroorzaker.
Mocht vervolgens toch blijken dat de accu niet de boosdoener is dan heb ik het sterke vermoeden dat de zgn stappenmotoren voor dit euvel zorgen.
Na 2007 is BMW met een gemodificeerde uitvoering hiervan gekomen. Welke versie in jouw RT is gemonteerd kun je zien aan een merkteken op het huis van de stappenmotoren. De nieuwste versie heeft een merkteken dat (met een beetje fantasie) op het logo van Opel lijkt.

gr v Ciske
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

er kan nog iets anders aan de hand zijn waar niet iedereen (zelfs de dealer niet) aan denkt en toch behoorlijk wat roet in et eten kan strooien. Er zit namelijk een temperatuur sensor op de motor die verbonden is met de EQU. Als deze verkeerde signalen krijgt geeft deze ook verkeerde signalen richting inspuiting. Een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje warmte geleidende pasta (zoals ook gebruikt in de electronia wereld om bv een optimale warmte transfer tussen een power transistor en de koelvinnen te garanderen) kan oplossing bieden.
Inspector Gadget

Mij is een probleem met de temperatuursensor van modeljaar 2007 niet bekend, hoewel dat natuurlijk niets zegt. ;)
Ik weet dat er wel wat sensorproblemen geweest zijn met bouwjaar 2005 & 2006.

Maar bovenstaande probleem kan je gelukkig ook uitlezen met de moderne diagnose-systemen, zoals BMW's eigen systeem, Texa, GS911 en wel anderen ook.

Ik zou het navolgende stappenplan aanhouden, van eenvoudig tot complex(er)
- Accu laten testen (niet alleen met een voltmeter maar vooral een capaciteitstester)

- Motor laten uitlezen (BMW Diagnose systeem, Texa, GS911 etc) op eventuele storingsmeldingen.

- "Adaptation" (kalibratie) laten doen van de stationair, of de eerder beschreven methode; de min-pool van accu losnemen, minuutje wachten, de min-pool van de accu weer aansluiten, contact van motor aanzetten, motor *niet* starten, wachten totdat de zelftest gedaan is, en nog steeds *zonder* de motor te starten, gas-hendel langzaam (!) van minimaal naar maximaal draaien, tenminste 3x. Daarna startknop drukken en motor starten.
Met deze methode wordt de TPS sensor ook ingeleerd. Tevens is het zo dat de 1200RT ook dynamisch waardes leert en onthoudt.

- Stappenmotor controleren (zie reactie Ciske)

- Temperatuursensor controleren (zie reactie aantzeetje)
Mik Figaro

Nogmaals dank voor alle tips en het mee denken!
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om bij een motorzaak langs te rijden om accu te testen of geheugen uit te lezen.

De motor heeft nu een week voor de deur stil gestaan en ik heb em net even gestart.

1e poging: gewoon (naar mijn idee redelijk langzaam, maar ik heb geen referentie wat een andere RT doet) ronddraaien van de startmotor, geen sjoege. Shit, zit nog in de controlefase van het systeem :oops: Dat moet nog even wennen..

2e poging: als eerste poging, wel rondgaan, niet aan willen slaan. Na een paar keer ronddraaien van de startmotor stopt deze vanzelf, terwijl ik de startknop nog ingedrukt heb _001

3e poging, nu heel even beetje gas erbij: hij slaat meteen aan en loopt alsof ie er meteen vandoor wil :D

Hij start dus prima, mits ik een beetje gas bij geef. Volgens het instructieboekje is dat niet raar, mits het koud is.

Conclusie: ik kijk het nog even aan, als ik in de buurt bij De Jong ben zal ik de accu laten testen en het geheugen laten uitlezen. Zelf kan ik natuurlijk alvast de kalibratie-procedure die DMM beschrijft uitvoeren. De overige stappen komen pas als de eerste 3 niets uitwijzen.

Ik heb trouwens de nota's opgevraagd bij de dealer waar ie hiervoor in onderhoud was van de laatste 2 jaar, daar staat dat de gebruikte bougies de NGK DCPR8EKC zijn.
Laatst gewijzigd door Mik Figaro op 15 mar 2014, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Michel

BMW K75RT 1995 2016 -
Mik Figaro

ciske schreef:
de houder voor de Zumo 660 te verwijderen die erop zat (..iemand belangstelling..?)
Mijn belangstelling hangt erg af van de hoeveelheid euro's die je er voor retour wenst te krijgen.

gr v Ciske
Voor 4 tientjes wil ik em naar Twente sturen.
Groeten,
Michel

BMW K75RT 1995 2016 -
Inspector Gadget

Ik deel je ervaringen niet, ook bij flinke koude geen problemen met het starten van mijn 1200RT. Moeiteloos, zondermeer.
Maar nu staat mijn motor wel permanent aan de (automatische, CTek) acculader.
Mijn accu is vooralsnog in topconditie, een gemeten CCA van 450. (4 jaar oud)

Ja, het is beter de zelftest af te wachten maar zelfs gedurende dat moment zou de 1200RT m.i. dan gewoon moeiteloos kunnen starten.

Kortom, er is mijn bescheiden optiek nog steeds iets mis, zo hoort het niet te gaan zoals jij beschrijft. _001
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Mijn motor starte na 12 weken stilstaan ook na één druk op de knop zonder gas bij te hoeven geven. Dit laatste zou alleen bij zeer koude temperaturen nodig kunnen zijn omdat de accu het dan wat moeilijker heeft.....

Een goeie acculader doet wonderen. Mijn motor staat om de week een dag of twee/drie aan de Ctek acculader.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

[quote="dutchmidiman
- "Adaptation" (kalibratie) laten doen van de stationair, of de eerder beschreven methode; de min-pool van accu losnemen, minuutje wachten, de min-pool van de accu weer aansluiten, contact van motor aanzetten, motor *niet* starten, wachten totdat de zelftest gedaan is, en nog steeds *zonder* de motor te starten, gas-hendel langzaam (!) van minimaal naar maximaal draaien, tenminste 3x. Daarna startknop drukken en motor starten.
Met deze methode wordt de TPS sensor ook ingeleerd. Tevens is het zo dat de 1200RT ook dynamisch waardes leert en onthoudt.

- Stappenmotor controleren (zie reactie Ciske)

- Temperatuursensor controleren (zie reactie aantzeetje)[/quote]

ff een vraagje, moet niet eerst het contact weer uit en dan weer aan en na de check starten, na de handel 3x open en dicht gedraaid te hebben?
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Inderdaad!

De volledige routine voor de 1200RT & 1200GS, is:
BMW TPS Reset routine:
1) Disconnect battery for about 30 seconds then reconnect (causes ECU to lose it's memory of Throttle Position Sensor).
2) Turn ignition to on but DO NOT start the engine.
3) Slowly wind the throttle fully open to fully shut, repeat this three times.
4) Turn off ignition. (ECU now stores TPS position data in memory).
5) Wait 5 seconds.
6) Turn on ignition again and start bike.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”