caféracer op basis van R80/7

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Pieter76

caféracer op basis van R80/7

Ongelezen bericht door Pieter76 »

Mischien niet op het correcte forum, allemaal jonge R'etjes hier echter ik ben begonnen aan het "verkrachten" van de grootmoeder ervan,
Een R80 naked versie die al wat watertjes doorzwommen had.
Ik ben deze R80 een 3 tal jaar geleden tegengekomen in een hok tussen een enorme berg rommel, Alles , maar ook alles wat diende te draaien / roteren zat zo vast als iets, het merendeel van de chroom was verroest en de motor had overal zweetplekken. Stond al minimum 15 jaar stil.
Hetgeen me echter aantrok was de nummerplaat die erop hing nl eentje van Curaçao. Achter de geschiedenis geluisterd en deze motorfiets had altijd dienst gedaan om iemand van de ambasade van Curaçao van vervoer te voorzien. Vele jaren geleden terug gekomen en zo is deze tussen de rommel beland. Vanzelfsprekend reed deze motor niet en heb ik hem meegenomen om een nieuwe toekomst te geven.
Opmaak in originele staat wat ik normaal gezien doe was geen optie vond ik. De motor dateert uit eind jaren 70 en heeft in mijn ogen niet de waarde van een echte old-timer. Alle carrosseriedelen waren serieus onderhevig aan slijt/roest/noem maar op, waardoor alles vervangen zou moeten worden.
Daarom besloot ik maar om er eens een specialleke van te maken, volgend jaar plannen we een tripje naar het eiland MAN tijdens de classic-races (vorig jaar de TT-racen gedaan ((met de mtb :D ))) waarvoor ik wel een motoke wou klaarstomen. Ik heb een aantal K1100LT's ea in afbraak staan waardoor het een mengeling zou worden tussen verschillende types vooral soort BMW.
Als eerst aantal een fotokes hoe hij eruit zag (met benzinetank reeds gedemonteerd)
foto's 1 007.jpg
foto's 1 001.jpg
foto's 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pieter76 op 06 jan 2014, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: caféracer op basis van R80/7

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hallo Pieter,

Leuk om je project hier te kunnen volgen. Het lijkt me een hele uitdaging. Zie graag het vervolg.
Ik ben afgelopen november op curaçao geweest en niet ene BMW Motorrad tegengekomen. Je hebt dus een uniek exemplaar.
En als je de kentekenplaat kwijt wilt: zoon van forumlid heeft zeker belangstelling. Lees: viewtopic.php?f=47&t=8184
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Pieter76

daarna remmen terug wat losgewrikt, stuur een beetje beweegbaar gemaakt en wielen geolied.
Een aantal uurtjes aandacht gestoken in het motorblok met als bedoeling de staat ervan te checken. Soms is het gewoon goedkoper gewoon een relatief goed vervangblok te zoeken.
Nieuwe olie in het blok gedaan, carbs gereinigd, ontsteking bekeken en zo goed mogelijk afgesteld, bougiekes, benzinetank gereinigd, pek eruit gedaan en verse benzine erin, benzinedarmen vervangen ennnnnn
proberen....
Jawel, het blokje draaide rond, tijd voor een kort toertje moeilijk sturend en remmen ter observatie van de staat.
De staat van het motorblok valt op het eerste zicht nog relatief goed mee, geen niet te plaatsen tikken of andere geluiden.
Voila dan gaan we er toch moeite in stoppen,
Als eerste de ontsteking en alternator gedemonteerd. Hier is veel werk aan. Alle kabelomhulsels zijn volledig verweerd. Functioneel nog redelijk maar alle kabels moeten vernieuwd worden en nieuwe bekleding moet rond de spoeluiteinden gedaan worden
Carburatoren moeten ook goed gereinigd worden en voorzien worden van nieuwe pakkingen
Cilinders vallen nog binnen tollerantie, segmenten moeten vervangen worden.
Zoveel mogelijk wordt losgevezen en gereinigd. Na het horen van het blok draaiend en het zien van de binnenkant heb ik besloten de krukas te laten zitten. Deze is nog OK. Eruithalen zou ineens een stuk meer kosten betekenen.
Alle pakkingen, segmenten, remblokken, dichtingen, schraapringen , luchtfilter, bougies,.... besteld in Engeland. Immers veel goedkoper dan onderdelen hier in Belgie en ook allemaal origineel
foto's 1 049.jpg
Pieter76

Het motorblok is terug gemonteerd met nieuwe dichtingen etc,
Het reinigen doe ik wel achteraf met CO2-blasting. Dit is "zand"stralen met bevroren CO2 korrels. De inslagimpact reinigt het blok en voordeel tov zandstralen is dat er geen zand of glas achterblijft en overal tussen kruipt. Het CO2 verdampt gewoon. Kan gebeuren dus op een motor die gemonteerd is en waar her en der een opening in zit.
Dit wordt terug in het naakte frame gehangen om zo de vorm / plaats te beoordelen tov de aanpassingen die ik aan het kader doe.
Bedoeling is dat ik nu alles terug op het kader plaats om zo het kader te kunnen aanpassen, onnodige eraf te halen, extra punten bijlassen, .... om daarna de motorfiets terug te demonteren en het kader terug te laten zandstralen en poederlakken.

Betreffende de voorvork en voorrem:
- de vorkpoten lekken, dit geen probleem echter de poten zelf zijn verroest en beschadigd. De klauwen zo vast als iets en lekken als zot na het korte ritje. De motor had wel dubbel remschijf echter het merendeel is niet meer bruikbaar. De remschijven waren echter nog goed. Besluit is een volledige voorvork van een K1100LT te stoppen met dubbele zwevende remschijf en brembo klauwen. Ineens in engeland de olieschraapringen en remblokken gekocht om deze vork volledig op orde te zetten. Spijtig is dat ik wel met een stervelg zit nu maar die spuit ik wel zwart achteraf. Mooier was spaakvelgen maar ja.... Ligt ook nog een nieuwe band op dus dat spaar ik ook weer uit. Balhoofd past zonder problemen.

Betreffende de achtervering. Natuurlijk ook weer volledig verroest. Deze zou ik kunnen vervangen echter heb mijn zinnen meer staan op een monovering. Hiervoor moet ik de achterbrug wel wat aanpassen en een frame plooien. Start is gegeven met een monovering van ik denk een yamaha R1 die ik ook weer liggen had. Bovenaan heb ik wat gaten gemaakt in het hoofdframe
foto's 1 044.jpg
Een aantal bevestigingspunten die overbodig geworden zijn (batterijbakje,...) worden weggeslepen. een bevestigingspunt wordt voorlopig gepuntlast op de achterbrug en een nieuw frame wordt gemaakt.
Nu is het wat zoeken naar de juiste hoek, stand,...
Proberen, punten, proberen, lossen , veranderen , kijken, ........
Tot er ongeveer iets uit de bus komt
foto's 1 052.jpg
Qua benzinetank vind ik de oude nogal lomp en niet mooi qua vorm. Wat voor handen: Een tank van een K1100. Beetje agressief qua vorm en zeer mooi als hij een beetje meer voorover hangt. Deze werken normaal wel met benzinepompen maar mits modificatie erin kan de terugloop wel gebruikt worden als benzinetoevoer. Een losstaand benzinekraantje vind ik wel op de motobeurs volgend WE. Toch handig dat je af en toe de benzine kan stop zetten.
Ok een aantal bevestigingspunten bij op het kader geplaatst om deze tank er vast op te zetten. De juiste hoek van de tank en plaats is nog wat uitproberen, kijken, anders plaatsen, ....., zien we nog wel
Bijkomend voordeel is dat dit aluminiumtanken zijn. Met rats-aff alle verf verwijderen , polieren en zo een mooi blinkend tankje te krijgen. Dit is een optie.
Zien we nog wel in combinatie met het kontje dat ik nog moet gaan zoeken.
Begint er al op te trekken
foto's 1 062.jpg
Het luchtfilterhuis laat ik weg en de luchtfilter vervang ik door twee stuks die rechtstreeks op de carbs passen. De behuizing vervang ik door een plastieken kap die wat lager komt dan het origineel. Ook gevonden in Engeland en ineens maar mee besteld met nog wat megaton uitlaatjes etc. Ik moet nog wel zien hoe ik het carterontluchten oplos.... voor later
Laatst gewijzigd door Pieter76 op 06 jan 2014, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter76

Ja, af en toe plaats ik mijn verhaal al maar, ter vermijding dat ik een uur typ en dan ineens alles kwijt ben....

Qua lamp plaats ik voorlopig de originele met de originele oren. Zo kan ik wel geen clip-ons monteren omdat de oren de volledige bovenkant van de benen in beslag nemen maar ik heb nog een race-stuurtje liggen (denk van vroeger van mijn honda camino-periode). Dit kan ik op de stuurdempers plaatsen zodat ook het sturen nog gedempt kan gebeuren
foto's 1 059.jpg
De kabelboom zwier ik er volledig uit. Deze is volledig rot. Ik denk een nieuwe te maken enkel met de nodzakelijke kabels.
Fijn is dat er een versnellingsbak met aansluiting voor kick-starter op staat. De kick-starter heb ik nog op het internet gevonden. Ik denk een kleine batterij te verstoppen onder de benzinetank om zo de grote batterij te vermijden. NAtuurlijk zal ik dan geen startmotor kunnen gebruiken met kleine batterij maar deze kan wel de nodige stroom voor verlichting, ontsteking en andere zaken voorzien. indien ik toch zelf de kabelboom maak kan ik een aansluitpunt voorzien voor een externe batterij om een koude start in mijn garage met de startmotor uit te voeren. Eenmaal warm zal deze wel zonder problemen starten met de kick-starter. Nog wel kijken of de startmotor past onder de nieuwe behuizing.
foto's 1 057.jpg
Door het lage stuur verandert de zithouding ook
nog te doen:
- verplaatsen schakelpedaal en rempedaal naar achter. Probleem is wel dat de schakelpedaal interfereert met de loop van de kick-starter, moet verbinding maken naar onder met een aantal gewrichten, Effe naar kijken op de beurs...
- kontje zoeken en bijhorend zadel maken, heb nog wel iets liggen maar wringt toch iets, nog effe verder kijken op de beurs
foto's 1 026.jpg
Kuipje van de s-reeks erop of niet????? momenteel staat mijn idee op niet
- voorste spatbord moet ik nog maken, geheel moet functioneel blijven hé, als achterste spatbord heb ik eens een voorste deel beplaatst van een K1100LT. Past wel. Modder moet uit de carbs blijven. Toch nog effe verder kijken.
- materiaal zoeken om een kabelboom met goede connectoren te maken
- heb mooie km-teller en toerenteller gekreven van mijn liefje, werkt allemaal wel elektrisch, moet dus nog een systeempje voor gezocht worden om het geheel werkend te krijgen
- alle ontstekingsattributenreviseren, monteren en kader aanpassen, batterij zoeken, ..... mischien toch maar elektrische ontsteking stoppen... Maar blijkbaar mist hij dan de eerste vonk, die toch zo belangrijk is bij een kick-starter, .... effe informeren op de beurs.
- Qua voorrem dacht ik een recervoir en remmerij te gebruiken van een K1200RS dat ik nog heb liggen, is wel mooi gevormd maar zal het nog moeten uittesten want de K1200RS heeft rembekrachtiging. Weet dus niet dat de rempomp voldoende druk geeft zonder de rembekrachtiging om de dubbele remklauw te bedienen. Als koppelingshendel ga ik de hendel van de K1100LT gebruiken. Hierop staat ineens een chokehendel die ik nodig heb daar de originele chokehendel op het deel van de behuizing staat op het motorblok dat ik weggelaten heb.
- nog veel te doen, hou jullie wel op de hoogte als het zover is
-> richtlijn is tegen groot verlof een rijdend exemplaar te hebben.... als mijn zoon van 1,5 maand oud daar niet anders over beslist....
Hou jullie op de hoogte
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Om je een idee aan de hand te doen klik op deze link Ritmo Sereno's story
[media]oFmB6UGucms[/media]
[media]w2OLw--ArTk[/media]
[media]yYL83xJCYnI[/media]
Dit vind ik nou geweldig. _005 _004

fyi suc6 gr. Joop
Pieter76

Fijne filmkes, er is geld tegen aan gesmeten daar.
Ikzelf tracht het budgetvriendelijk te doen, en ook dat gaat al wat geld kosten.
Grtz
P
JDoubleOP
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Als je zelf heel veel kunt is het ook budgetvriendelijk _004
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Deze laatste voorbeeldjes waren echt niet budgetvriendelijk hoor zelfs al kan je veel zelf. Maar ik moet zeggen dat als je echt een snelle motor wil je ook beter geen BMW boxer als basis moet pakken. Ik vond de R75 die eerder voorbijkwam hier weer wel echt geslaagd. Maar ik ken niet zoveel mensen die en heel goed kunnen sleutelen en tevens goed thuis zijn in het betere spuitwerk en verchromen en dergelijke. Het thuis spuitwerk met de spuitbus geeft een redelijke look maar toch echt niet de kwaliteit van de spuiterij. En zandstralen en dergelijke kan ik ook wel maar liefst wel met een goede straalcabine. Bij van Doorne transmissie hadden we een hele fijne en een super goed onderdelenwasmachine en een fijne oven.
Pieter76

Een boxer dien je idd niet voor de hoge prestatie te nemen, maar wel omdat het een motor met karakter is. Tevens vind ik het best mooi het zicht van boven, een cilinder langs elke kant.
De oudere BMW's zijn ook zeer toegankelijk om café-racertjes van te maken.
De motoren uit bovenstaande filmpjes zijn dure motortjes. Je moet weten, om een oude motor terug goed te krijgen op gebied van vervangen van koppeling, alle dichtingen, pakkingen, oorringen, schraapringen, segmenten, rubbers,remleidingen, remblokken, slijtagedelen, remschoenen/schijven uitlaten,... ben je ook al snel tegen de 1000 euro kwijt, en dan heb je nog niets speciaals erop gezet.
Dit alles vervangen kan je er wel terug een tijdje met verder.
Pieter76

voila,
De beurs in rosmalen heeft volgende zaken opgeleverd:
Mooie platte spiegel
metalen benzinefilter en losstaand benzinekraantje
poliermateriaal voor de tank
kontje
Achterlicht met nrplaathouder
Helm a sorti
Kan ik weer effe verder
foto's 1 065.jpg[attachment=0]foto's 1 063.jpg
foto's 1 064.jpg
?????Heeft iemand ervaring of het mogelijk is om een voorrempomp die normaal gezien met rembekrachtiging werkt (K1200RS) voldoende druk geeft om zonder rembekrachtiging te werken????
Op de K1200RS remt het niet goed zonder dat de bekrachtiging werkt, maar hier moet de druk via de olie in de abs en bekrachtiging passeren...
Grtz
P
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

MOOI _004
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
Pieter76 schreef: ?????Heeft iemand ervaring of het mogelijk is om een voorrempomp die normaal gezien met rembekrachtiging werkt (K1200RS) voldoende druk geeft om zonder rembekrachtiging te werken????
Op de K1200RS remt het niet goed zonder dat de bekrachtiging werkt, maar hier moet de druk via de olie in de abs en bekrachtiging passeren...
Grtz
P
Is al meermalen gedaan zonder problemen.

Die pomp is inwendig gelijk aan de pomp die gebruikt wordt voor een normaal remsysteem.
Alleen doet de BMW onderdelenlijst anders denken………….

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
EileRT
Erelid
Erelid
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Goed bezig Pieter...! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Danny

Ongelezen bericht door Danny »

Heel mooi project!,
Mijn kameraad bezit ook nog een r80, en moest ik persoonelijk er nog eentje kunnen op de kop tikken voor de prijsje, ik zou het zeker niet laten, vind het een fantastisch machientje , heel groot fungehalte!
Ik volg dit draadje zeker op,

grtjs

Danny
Pieter76

FormatFactoryIMG_1488.jpg
FormatFactoryIMG_1488.jpg
Ja, weer een tijdje geleden echter mijn zoon van 5 maand eist veeeeel tijd op,
De minieme vorderingen:
Een voorlopige zadel is gefabriceerd met onderdelen van een solo- politiezit van een K1100. Dit om te zien hoever we het kontje gaan later achteruit steken
Van het werk een buizenplooi-apparaat geleend en zo begonnen aan het plooien van een gepaste kaderdeel ter bevestiging van het kontje.
Hier is wel wat maatwerk aan te pas gekomen om het recht te maken , tevens de hoek is belangrijk zodat de lijn van de benzinetank doorgetrokken wordt.

Let ook op het deel van de K1100LT voorspatbord dat perongeluk op de koplamp ligt. Een vriend van me merkte op dat dat echter een mooi kuipje zou zijn enn idd,
Mischien nog el iets van te maken....
Pieter76

Natuurlijk ook nog een versteviging naar de kader plooien, deze dient evenwijdig te lopen met het balkje waar de vering op geplaatst is
Het geheel moet nog vastgelast worden, voor morgen gepland
Ondertussen ook stilaan bezig met het schema voor de kabelboom, kort samengevat, kleine baterij, aansluiting voor externe batterij om bij koude start elektrostarter te bedienen als deze nog past onder de nieuwe afdekkap, al het overbodige eraf alleszins
Ook bezig met plaatsen van het schakelpedaal naar achter zonder dat deze in de weg zit voor de kick-starter.
Later foto's hiervan...
Het aanhechtingspunt van de schuine versteviging op het kader zal moeten verstevigd worden. Als ik door de bochten scheur binnen een jaar of 2 hoop ik niet de achterkant van de motor te verliezen. het zijn de originele hechtingspunten van het batterijbakje denk ik.
Pieter76

iemand een goed adres om een zadel te laten maken?
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Tiger Leathers in Den Haag ?
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Pieter76

Hey Jay,
Merci voor je adresje, ziet er een degelijke winkel uit echter mij lijkt het dat ze enkel bekleden.
Ik zoek een zaak waar ze ook het houten / metalen / plastieke zadelkader (of hoe noem je dat) maken.
Iemand daar ervaring mee?
Grtz
P

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”