Ik heb de wijsheid zeker niet in pacht, dus ik kan alleen maar aangeven wat ik doe;
Inderdaad proberen snelheid te houden en extra veiligheidsruimte (lees: afstand) aanhouden voor- én achter en opzij van mij.
Je maakt zo een zwieperd bij een rukwind als je niet oppast.
Zeker bij de 1200RT versus de 1100RT in mijn ervaring en gevoel. (afhankelijk van modeljaar en windscherm)
De 1200RT vindt ik nogal windgevoelig op sommige momenten.
Het windscherm plaats ik dusdanig dat ik er in ieder geval overheen kan kijken en nog wat comfort heb, maar het is inderdaad waarschijnlijk raadzaam voor het raammechanisme om het windscherm in de laagste stand te zetten.
Bij het passeren van een vrachtwagen moet je in ieder geval ook rekening houden dat je dan een mogelijke lagedruk zone krijgt en het risico dat je daardoor juist naar de vrachtwagen toegetrokken wordt!
Hou dus ook daar meer dan ruim (!) voldoende afstand van die vrachtwagen tijdens het passeren.
En, pas zeker ook op met vrachtwagens uit de tegenovergestelde richting!
Of, zoals mijn instructeur aangaf, en dat is een waarheid als een koe, vermijd vrachtwagens voor je, achter je en naast je.
Mijn stuur houdt ik met volle handen goed vast zonder te krampachtig te knijpen (wat niet altijd meevalt), de armen goed ontspannen, de motor goed tussen de knieën, zodat je een eventuele windvlaag kan opvangen. Bij een te krampachtige houding kan anders het stuur uit je handen slaan!
En kijk nog meer ver vooruit.
Bij hoge gebouwen let ik ook altijd goed op bij zulk weer, rondom dergelijke gebouwen kan de wind opeens van de geheel andere kant komen.
Bij het rijden op de weg hou ik voldoende afstand van de berm en vangrail en de rijstrook waar ik de meeste ruimte heb.
Ik probeer goed mijn lichaamsgewicht op mijn voetsteunen te houden.
Als ik een vrachtwagen of hoog gebouw passeer probeer ik juist wat te accelereren om die eventuele windvlaag/lagedruk zone tijdig te kunnen opvangen danwel te compenseren.
Bij heuvels, viaducten & bruggen pas ik ook op, daar kan de wind ook opeens van de andere richting komen.
En als laatste ook een goed stuk veiligheid, je kleding en andere bescherming;
Doe alle ritsen van je jas dicht, draag een kol als je jas je kin e.d. niet goed afschermt.
Door de wind kan de gevoelstemperatuur flink lager zijn en dat komt je veiligheid niet ten goede.
Een verkleumde motorrijder loopt meer risico, dus zorg zeker ook voor goede handschoenen!
En als laatste, in mijn optiek, een belangrijke tip;
Ga niet onnodig inhalen, dat zijn de momenten dat het net ff fout kan aflopen bij dergelijk weer.