Rijden met storm

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Rijden met storm

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Afgelopen donderdagmiddag was ik door omstandigheden gedwongen toch op de weg met de -1200- en het reed verre van aangenaam ! Regelmatig het gevoel gehad dat de wielen onder me vandaan werden geblazen, flink schuin moeten hangen om rechtdoor te blijven rijden en met moeite op de juiste rijstrook kunnen blijven. Maar zonder brokken thuis aangekomen gelukkig.

Wat is nu -behalve thuis blijven of de auto nemen- het beste om te doen bij dergelijk weer ?

Ik heb veelal in een relatief lage versnelling gereden om in ieder geval tractie te houden en de ruit uiteraard in de laagste stand gezet. Eén of twee motoren kwamen me op hoge snelheid voorbij (ik vond 80 à 90 km/h op de A4 meer dan genoeg), als dat een oplossing is weet ik niet of het slim is. Mogelijk zijn er andere tips & truuks die het veiliger kunnen maken bij storm, ik hoor het graag want het is nue eenmaal niet altijd te voorkomen.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Rijden met storm

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ook ik zat op het hoogtepunt van de storm op de RT...

Bij veel wind probeer ik altijd snelheid te behouden. Ik ga dus zeker niet langzamer dan de max. snelheid rijden.
Hoe sneller de wielen draaien, hoe meer centrifugaalkrachten er worden gegenereerd, hoe stabieler de motor.

Helaas was de A16 R'dam - Breda donderdag één groot verkeersdrama, waardoor snelheid ver te zoeken was.
File-rijden was, ondanks zijwind, prima te doen!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb de wijsheid zeker niet in pacht, dus ik kan alleen maar aangeven wat ik doe;
Inderdaad proberen snelheid te houden en extra veiligheidsruimte (lees: afstand) aanhouden voor- én achter en opzij van mij.

Je maakt zo een zwieperd bij een rukwind als je niet oppast.
Zeker bij de 1200RT versus de 1100RT in mijn ervaring en gevoel. (afhankelijk van modeljaar en windscherm)
De 1200RT vindt ik nogal windgevoelig op sommige momenten.

Het windscherm plaats ik dusdanig dat ik er in ieder geval overheen kan kijken en nog wat comfort heb, maar het is inderdaad waarschijnlijk raadzaam voor het raammechanisme om het windscherm in de laagste stand te zetten.

Bij het passeren van een vrachtwagen moet je in ieder geval ook rekening houden dat je dan een mogelijke lagedruk zone krijgt en het risico dat je daardoor juist naar de vrachtwagen toegetrokken wordt!
Hou dus ook daar meer dan ruim (!) voldoende afstand van die vrachtwagen tijdens het passeren.
En, pas zeker ook op met vrachtwagens uit de tegenovergestelde richting!

Of, zoals mijn instructeur aangaf, en dat is een waarheid als een koe, vermijd vrachtwagens voor je, achter je en naast je. ;)

Mijn stuur houdt ik met volle handen goed vast zonder te krampachtig te knijpen (wat niet altijd meevalt), de armen goed ontspannen, de motor goed tussen de knieën, zodat je een eventuele windvlaag kan opvangen. Bij een te krampachtige houding kan anders het stuur uit je handen slaan!

En kijk nog meer ver vooruit.
Bij hoge gebouwen let ik ook altijd goed op bij zulk weer, rondom dergelijke gebouwen kan de wind opeens van de geheel andere kant komen.
Bij het rijden op de weg hou ik voldoende afstand van de berm en vangrail en de rijstrook waar ik de meeste ruimte heb.
Ik probeer goed mijn lichaamsgewicht op mijn voetsteunen te houden.
Als ik een vrachtwagen of hoog gebouw passeer probeer ik juist wat te accelereren om die eventuele windvlaag/lagedruk zone tijdig te kunnen opvangen danwel te compenseren.
Bij heuvels, viaducten & bruggen pas ik ook op, daar kan de wind ook opeens van de andere richting komen.

En als laatste ook een goed stuk veiligheid, je kleding en andere bescherming;
Doe alle ritsen van je jas dicht, draag een kol als je jas je kin e.d. niet goed afschermt.
Door de wind kan de gevoelstemperatuur flink lager zijn en dat komt je veiligheid niet ten goede.
Een verkleumde motorrijder loopt meer risico, dus zorg zeker ook voor goede handschoenen!

En als laatste, in mijn optiek, een belangrijke tip;
Ga niet onnodig inhalen, dat zijn de momenten dat het net ff fout kan aflopen bij dergelijk weer.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn tip blijft toch gewoon niet rijden. Ik had het ook een paar keer met mijn F650. De wind blies me gewoon de berm in. Dan kan je dus beter van de snelweg afblijven of niet rijden .Mijn R1100R heeft er wel mider last van dan de F650. Ik ga ook nog eens een keer testen zonder het windscherm hoe de motor dan aanvoelt. Maar je stuur zeker inderdaad niet te krampachtig vasthouden.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

dutchmidiman schreef: De 1200RT vindt ik nogal windgevoelig op sommige momenten.

En, pas zeker ook op met vrachtwagens uit de tegenovergestelde richting!
Ik heb gemerkt dat mijn R1200RT zonder topkoffer een héééél stuk beter rijd wat betreft zijwindgevoeligheid.
Dus die heb ik alleen mee als het nodig is.

En wat betreft vrachtwagens van tegenovergestelde richting moet je eens proberen je (linker) knie juist uit te steken dan zal je merken dat je veel minder last hebt van tegemoetkomend verkeer.

En verschillende mensen, ook op dit forum, hebben geen ander vervoer dan de motor en rijden met wat voor weer ook altijd door.
Ik gelukkig wel en neem mij wel altijd voor met de motor naar het werk te gaan maar het moet niet te gek (lees: slecht weer/glad) worden, dan neem ik gewoon de auto.
[groet]
HenkvanR -1200-
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Uit onderzoek is gebleken dat je bij hogere snelheden minder last hebt van de wind, dus zeker niet langzamer gaan rijden dan normaal. Ik moet zeggen dat ik met de -1200- zelden last heb van zijwindgevoeligheid, ook niet bij vrachtwagens. Het is ook een kwestie van ontspanning: ik laat de motor gewoon rijden en merk dat de motor onder me wel wat beweegt, maar als geheel gaan we gewoon rechtdoor. Een beetje gevoel als de was aan de waslijn. Ervaringen met bijna in de berm raken, of flink van koers raken ken ik niet, en ik rijd ook bij alle weersomstandigheden het hele jaar door. Net als in de regen zie ik veel motorrijders verkrampen bij flinke wind. Gewoon relaxed blijven en desnoods flink scheef hangen, maar wel je koers houden, dus blijven sturen en dan gaat het eigenlijk prima.
Natuurlijk houdt het een keer op: ik denk dat windkracht 10 zo'n beetje het max is dat ik heb meegemaakt, dwz. Waarin ik heb gereden met de motor.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

HansD schreef: en desnoods flink scheef hangen, maar wel je koers houden, dus blijven sturen en dan gaat het eigenlijk prima.
Tijdens één van mijn eerste rijlessen vertelde de instrukteur dat hier wel ongelukken mee gebeuren als je schuin in de wind hangt en de wind valt weg.
Dan kun je zelf ook een rare slinger maken. :O
Andre-P
Type: R1150RT
Bijz: 2003 Biarritz blauw
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door Andre-P »

HansD schreef:Uit onderzoek is gebleken dat je bij hogere snelheden minder last hebt van de wind, dus zeker niet langzamer gaan rijden dan normaal. Ik moet zeggen dat ik met de -1200- zelden last heb van zijwindgevoeligheid, ook niet bij vrachtwagens. Het is ook een kwestie van ontspanning: ik laat de motor gewoon rijden en merk dat de motor onder me wel wat beweegt, maar als geheel gaan we gewoon rechtdoor. Een beetje gevoel als de was aan de waslijn. Ervaringen met bijna in de berm raken, of flink van koers raken ken ik niet, en ik rijd ook bij alle weersomstandigheden het hele jaar door. Net als in de regen zie ik veel motorrijders verkrampen bij flinke wind. Gewoon relaxed blijven en desnoods flink scheef hangen, maar wel je koers houden, dus blijven sturen en dan gaat het eigenlijk prima.
Natuurlijk houdt het een keer op: ik denk dat windkracht 10 zo'n beetje het max is dat ik heb meegemaakt, dwz. Waarin ik heb gereden met de motor.
Helemaal mee eens. Persoonlijk hou ik wel van lekker woest weer, je zit tenslotte zo comfortabel op de RT. Ruit omhoog, handvatverwarming aan en gaan. Uitgezonderd sneeuw en ijs, lekker doorrijden t hele jaar voor mij.

Waar je wel meer rekening mee moet houden naar mijn idee zijn de andere weggebruikers (lees automobilisten). Het lijkt wel hoe slechter het weer, hoe minder men oplet. Ze zitten allemaal zo lekker knus in hun koekblikken... :twisted:
Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter.
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

J vd B te V schreef:
HansD schreef: en desnoods flink scheef hangen, maar wel je koers houden, dus blijven sturen en dan gaat het eigenlijk prima.
Tijdens één van mijn eerste rijlessen vertelde de instrukteur dat hier wel ongelukken mee gebeuren als je schuin in de wind hangt en de wind valt weg.
Dan kun je zelf ook een rare slinger maken. :O
Gebeurt niet zo vaak, maar is wel een goed punt: afgezien van de windkracht is het ook belangrijk of er heftige vlagen zijn. Soms is de wind hard maar constant, en soms kan de wind enorm varieren en opeens wegvallen. Ook dan helpt het als je ontspannen blijft en blijft sturen.
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Dat rijden met hoog/hoger tempo voor meer stabiliteit was me bekend, en bij de gemiddelde wind lukt me dat ook prima. Maar bij die laatste storm reed het overige verkeer (waar ik toch rekening mee moet houden) te onregelmatig om veilig tempo te kunnen rijden.
Het grootste probleem was denk ik het ontspannen blijven, dat lukte niet echt :oops:
Er liggen vrijwel nieuwe (ca. 4000km) Michelin PR3's onder die ik goed op spanning hou, dus dat is wel in orde. Maar een -1200- heeft nu eenmaal een flink oppervlak aan de zijkant, en de storm kwam echt haaks vanaf rechts aanwaaien.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
strik
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Nog één tip bij heftig weer...
Laatst stormde het op een avond echt belachelijk hard met zware windstoten. Nu maak ik mij daar eigenlijk nooit zo zorgen over want de RT is toch een zwaar ding die goed op de weg blijft liggen. Ik dacht slim te zijn en een kortere weg te nemen door de Flevopolder. Dat was een verkeerde inschatting. Door de totaal kale omgeving had de wind voldoende aanloop om mij echt telkens weer een meter opzij te blazen. Gelukkig was het midden in de nacht en was er geen verkeer. Dit was echt niet leuk meer.

Mijn tip. Blijf lekker op de snelweg waar voldoende windbrekers aanwezig zijn en blijf uit de open polders.

Groet,
Hans
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Gewoon de ruit in de laagste stand en je hebt nergens last van.
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Als het heel hard waait laat ik de topkoffer en zijkoffers thuis. Doe de spullen in de tanktas. Geeft wat extra druk op het voorwiel en de tanktas zit grotendeels buiten de windstroom. Tanken geeft ook wat extra wieldruk.

Ik heb eens geleerd met zijwind om je knie tegen de wind naar buiten te duwen. Het been beweegt wat heen en weer op de windstoten, maar de motor lijkt stabieler.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Henk850gps

Ongelezen bericht door Henk850gps »

We hebben het op dit en andere fora's over allerlei veiligheids items M.b.t. Tot motor rijden. Maar rijden met windkracht 9 is dom en niet verstandig. Ook al is er geen mogelijkheid van een auto. Mijn stelling is laat dat ding veilig thuis staan. Neem de trein, huur een auto of blijf thuis of op het werk en neem een hotelletje. Ik denk zomaar, wacht er iemand thuis op je. Vrouw,kinderen misschien, je moeder, vriend, of andere geliefde. Is dat niks waard misschien. Je geeft duizenden euro's uit voor een motor maar dit grote risico nemen is dom, sorry hoor. P.s. Rijdt zelf 20.000 km p.j.
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

zijn zo in Spanje eens vertrokken met schitterend weer en zaten in de delta van de Ebro op kleine grind baantjes tussen de rijstvelden toen de tra montana begon te blazen. Ruit naar beneden, tank goed tussen de knieën en maken dat je het water niet werd ingeblazen. Ok, zo ver alles goed en via de grote wegen terug "huiswaarts", ttz ons verblijf in Spanje. Maar het begon steeds harder te waaien en de bergheuvels fungeerden als een trechter waar die wind door moest. Alles behalve aangenaam. We werden van de ene kant naar de andere geblazen (hadden soms 2 rijstroken nodig)en daar waar we normaal 120 rijden, kwamen we nog amper aan 60. Harder, no way, gewoonweg niet mogelijk. Net of we op bruine zeep reden en hadden het gevoel dat we in een roller coaster zaten met de wind die soms tegen de bergwand terugkeerde (onderstroom) en je het gevoel gaf dat je plots zo een toertje van 180 graden ging maken. Langs de baan zagen we enkele Spaanse motards schuilen achter een gebouwtje. Dan denk je ook, wie is er hier eigenlijk gek? Nu ja, na 80 km van links naar rechts te zijn geslingerd eindelijk aangekomen. Goed voor één keer. Dacht dat de tank 2 cm smaller geworden was van het knijpen om de motor in de hand te kunnen houden.
wooter

Ongelezen bericht door wooter »

Henk850gps schreef:We hebben het op dit en andere fora's over allerlei veiligheids items M.b.t. Tot motor rijden. Maar rijden met windkracht 9 is dom en niet verstandig. Ook al is er geen mogelijkheid van een auto. Mijn stelling is laat dat ding veilig thuis staan. Neem de trein, huur een auto of blijf thuis of op het werk en neem een hotelletje. Ik denk zomaar, wacht er iemand thuis op je. Vrouw,kinderen misschien, je moeder, vriend, of andere geliefde. Is dat niks waard misschien. Je geeft duizenden euro's uit voor een motor maar dit grote risico nemen is dom, sorry hoor. P.s. Rijdt zelf 20.000 km p.j.
Windkracht negen is niks hoor... Beetje jammeren over wat wind, maar wel terwijl zelf constant 120 km/u wind genereren op de snelweg.
Henk850gps

Alee heer zuiderbuur, u vind w.kr 9 niks. Gaat eens mee als er storm toeristen op de havenhoofden van H.v.H staan of die van Scheveningen staan gewis u weigert deze mensen te gebieden weg te gaan met w.kr. 7. Of ga eens mee op patrouille bij w.kr 9 en haal dan mensen onder een boom vandaan. Lekker leuk w.kr.9 . Nee meneer zuiderbuur, veiligheid voor ALLES. :oops: :oops:
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

@wooter: constante wind heel wat anders dan windvlagen die op een kronkelende weg van alle kanten komen en zeer moeilijk te anticiperen zijn. Appelen met peren vergelijken dus.

Met ongeveer 35 jaar zeilervaring en het kanaal 's nachts oversteken met de zeilboot met een 8 tot 11 beaufort, twee keer volledig plat gaan en gelukkig niet doorgedraaid, denk ik wel dat ik weet wat wind is. Als daarbij de engelse coast guard, zolang we in hun territoriale wateren waren, je nog eens elk kwartier oproept om te zien of je nog "leeft" denk ik wel dat er een zekere ernst in het spel is.
thepeck

Ongelezen bericht door thepeck »

Rij zelf dagelijks woon-werk op mijn RT. Het moet erg dol worden wil ik niet met de motor gaan. Ben de twee ergste dagen van de afgelopen maanden met de auto gegaan. Was een eis van het management... ;) Voor een ieder geldt. gebruik je gezonde verstand. Als je er niet veilig of prettig bij voelt , zoek het dan niet op. Overkomt het je onderweg , neem dan de tips zoals hiervoor beschreven ter harte en zorg dat je veilig thuis komt.

[groet] Martin
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Gelukkig hebben we verzekeringstechnisch geen beperkingen bij wind. Net nog even in de voorwaarden gekeken.

Dat is met de caravan wel het geval.
Boven (ik meen) windkracht 8 gaat de verzekering moeilijk doen.
Heb het laatst weer in de voorwaarden gelezen toen ik van verzekering veranderde.
Nagekomen correctie: schade bij rijden met windkracht 7 of meer is niet verzekerd.
Henk850gps

Nog eenmaal een reactie over storm en het rijden met de motor. Zoals werd aangegeven op het weerbericht, windkracht 9 in het noorden w.kr. 10. Laat dan je motor staan,waar dan ook. Scheelt mij een hoop werk en de eigenaar euro's. Zekerheidi gaat voor alles. Behalve masochisten natuurlijk, maar ook die krijgen een uitbrander om dat deze anderen onnodig in gevaar brengen. Verder veel plezier met mooi weer en suc6. _001 _001 _001 _004 _004 _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”