Dunlop RoadSmart II (voorband) al 28.000km

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
NetworkerICT
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Dunlop RoadSmart II (voorband) al 28.000km

Ongelezen bericht door NetworkerICT »

Gewoon informatief. Geen vraag.

Zojuist mijn voorband (Dunlop RoadSmart II) laten controleren op profieldiepte met een elektronische meter bij AFS Motorparts in Purmerend. Er zit nu nog zo'n 1,7mm profiel op. Volgens mijn eigen "boekhouding" betekent dit dat ik er al 28.000km mee heb gereden. Volgens de verkoper/monteur ontzettend veel. Nu heb ik hem nog niet laten vervangen want met deze slijtage snelheid zou ik er nog wel een paar duizend km mee kunnen rijden lijkt me.

Aangezien mijn achterband ook al een RoadSmart II is en deze er net enkele duizend kilometer geleden is opgezet, denk ik dat ik weer binnenkort dezelfde banden er op laat zetten. Ik zie geen goede reden om over te stappen naar een ander merk (ook niet na het reviewen van diverse testen en gebruikservaringen hier, maar ook op andere internet fora).

Misschien dat ik de voorband binnenkort wel door Kenny (MSA) laat vervangen als ik weer voor een servicebeurt moet langs gaan. Ik zit er ook nog aan te denken de wielen te laten poedercoaten ... wordt wel een duur grapje dan maar ja ... je moet iets over hebben voor je "hobby". Ik gebruik de motor drie dagen voor woon- werkverkeer en rijd er dan 427km per week mee. Mag best wat kosten dan.

-1200-
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Re: Dunlop RoadSmart II (voorband) al 28.000km

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Heel goed gedaan. De Roadsmart van Dunlop is ook een hele goede band.
strik
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Zojuist een set PR3 vervangen met 22.000 km. Ze waren zeker nog niet versleten maar voor de winter wilde ik voor de zekerheid een nieuwe set.
Ondanks de vele snelweg kilometers waren de banden nog redelijk rond.
De nieuwe set stuur wel weer veel prettiger. (behalve de eerste bocht.... ;)
Groet Hans
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En Dunlop heeft de Roadsmart 11 weer vernieuwd las ik.

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/nieuwe-d ... portsmart2

Als ze zo lang meegaan dan is dat wel heel bijzonder. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom met mijn MPR3.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:En Dunlop heeft de Roadsmart 11 weer vernieuwd las ik.

Als ze zo lang meegaan dan is dat wel heel bijzonder. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom met mijn MPR3.
Was inderdaad aan verbetering toe, sinds begin dit jaar er een set RoadSmart2 op liggen en ik word gestoord van het onrustige gedrag op de snelweg, net alsof de fiets alle kanten op wil. De achterband lag er een paar maanden eerder op dan de voorband en toen was er niets aan de hand, pas bij plaatsen van de nieuwe voorband kwam de onrust. Ben al aan het spelen geweest met bandenspanning, nu op 2,3/2,5 is er een beetje mee te rijden. Het is ook afhankelijk van de wind: veel wind is het erg, met de wind mee is het minder. Als die voorband inderdaad 28000 mee gaat krijg ik hem dit jaar niet op. _002
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

rij MPR3. In april de eerste set MP3's bij meer als 25K laten vervangen. De huidigen zijn ook al over de 25K en nog "prima" (= nog niet aan vervangen toe. en ik rijd ze niet helemaal op. Mijn leven is belangrijker als de "paar" euro's voor banden)
NetworkerICT

ik houd mijn bandenspanning altijd op 2.5 voor en 2.9 achter. eigenlijk bedoeld voor duo passagier of met lading, maar ik merkte ook het onrustige rijgedrag bij minder spanning. Het voordeel van deze iets hardere spanning is dat ik ook geen tot weinig cupping heb. Hij is mooi rond.
Baird schreef:
Ton1959 schreef:En Dunlop heeft de Roadsmart 11 weer vernieuwd las ik.

Was inderdaad aan verbetering toe, sinds begin dit jaar er een set RoadSmart2 op liggen en ik word gestoord van het onrustige gedrag op de snelweg, net alsof de fiets alle kanten op wil. De achterband lag er een paar maanden eerder op dan de voorband en toen was er niets aan de hand, pas bij plaatsen van de nieuwe voorband kwam de onrust. Ben al aan het spelen geweest met bandenspanning, nu op 2,3/2,5 is er een beetje mee te rijden. Het is ook afhankelijk van de wind: veel wind is het erg, met de wind mee is het minder. Als die voorband inderdaad 28000 mee gaat krijg ik hem dit jaar niet op. _002
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Eigenlijk wel raar dat de Dunlops net als de Michelins dit probleem met cupping hebben. Al moet ik zeggen dat ik dit bij andere motoren nooit zo erg gehad heb. En dat dit dan weer veel minder word met bandenspanning verhogen bij al deze banden snap ik ook. Maar er moet een reden zijn waarom al die bandenmakers deze veel lagere bandenspanning aanraden.
rob55
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Woonplaats of omgeving: Grave

Ongelezen bericht door rob55 »

Ik heb in juli 2011 een de dunlop roadsmart 2 voor laten monteren. Er zit nu 25K km op en is nog niet aan vervanging toe. :O
Ik moet wel zeggen dat toen deze band gemonteerd was ik tussen 100 en 110 km een vervelende resonantie kon horen.
Dit verschijnsel neemt wel af naarmate de band slijt/ouder wordt.
Achter is ook dunlop roadsmart 2 en die heeft nu, een jaar later, 12K gereden. _004
Ik schat daar nog 3K mee verder te kunnen rijden. Altijd voor 2.5 bar en achter 2.9 bar gehad.

Prima banden en ga er bij vervanging weer op rijden. :-)

Rob -1150-
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Vraag me (nogmaals) af hoe jullie zoveel km's kunnen maken met een setje banden. Met mijn laatste setje MPR's (2) haalde ik 12.000 km met de voorband en 14.000 km met de achterband. Heb ze niet helemaal opgereden, maar ik denk niet dat ik er heel veel meer km's mee had kunnen maken. Heb er nu MPR's 3 op liggen, ben benieuwd hoe lang die meegaan.
Moet wel zeggen dat ik nauwelijks snelweg km's maak. Bandenspanning is 2,5 bar voor en 2,9 bar achter. Geen cupping.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Lemoi

ik doe wel veel snelweg (ben voor mijn werk onderweg in de benelux, duitsland en frankrijk) en neem af en toe weggetjes binnendoor, snelweg wordt wel eens saai :-). Ik denk banden op spanning houden en niet het uiterste vergen van je band, dan zal ie ook wat langer meegaan.
Voor de MPR3 had ik die BT21 banden. Die hielden ook maar +/- 12k km. Dus ben zeer tevreden met de MP3
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Lemoi schreef: niet het uiterste vergen van je band
Dat gaat me niet lukken.... Big RT Smile
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

NetworkerICT schreef:ik houd mijn bandenspanning altijd op 2.5 voor en 2.9 achter. eigenlijk bedoeld voor duo passagier of met lading,
Toch even nakijken.

Met duo is m.i. 2,9 - 3,1

Ronald
Lemoi

niet het uiterste vergen van je band

Dat gaat me niet lukken.... Big RT Smile
kijk dat scheelt je dan 12k km :D
NetworkerICT

Nee hoor het is precies zoals ik zeg volgens de manual en ik quote:

Tyre pressure, front: 2.2 bar, one-up, tyre cold 2.5 bar, two-up and/or with luggage, tyre cold
Tyre pressure, rear : 2.5 bar, one-up, tyre cold 2.9 bar, two-up and/or with luggage, tyre cold
Jekihero schreef:
NetworkerICT schreef:ik houd mijn bandenspanning altijd op 2.5 voor en 2.9 achter. eigenlijk bedoeld voor duo passagier of met lading,
Toch even nakijken.

Met duo is m.i. 2,9 - 3,1

Ronald
NetworkerICT

Net even gekeken in de administratie maar m'n achterband (dus ook Road Smart II) zit er al weer een jaar op (en 22.000km verder). Ik dacht dat deze er pas onder was gezet maar een jaar gaat blijkbaar sneller dan je denkt. Hier is het profiel zelfs nog boven de 2,5mm. Ik verwacht dus dat ook deze een lang leven beschoren is.

Hiervoor had ik de Metzeler RoadTec Z6 en die heeft er achter "maar" 19.000km op gezeten.

Mijn rijgedrag is normaal ('s ochtends altijd 100 ~ 110 km per uur over de snelweg en 's middags 150 ~ 170km per uur = gemiddeld normaal) :lol:
Ik rijd voornamelijk (90%) snelwegen of autowegen. weinig stadsverkeer of dijkjes. Ik gebruik de motor zakelijk voor woon- werkverkeer.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”