Beantwoord: Aansluiten Baehr Verso XL en Zumo 660
Moderator: RT_Patrick
- Cobaard
- Type: R1200RT
- Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Drunen
Beantwoord: Aansluiten Baehr Verso XL en Zumo 660
Ik heb recentelijk een 1200RT (versie > 2010) aangeschaft (mijn eerste BMW). Op mijn vorige motor had ik een zumo 660 in combinatie met een Baehr Verso XL (voor communicatie met de bijrijder en de Zumo). Dit wil ik nu overzetten op mijn RT, echter mijn kennis van canbus is 0,0 en uit diverse “draadjes” op het forum heb ik begrepen dat je niet een willekeurige spanningsdraad kunt gebruiken om eea aan te sluiten. Concreet mijn vraag: waar plaats ik de Verso XL en waar en hoe sluit ik deze en de Zumo aan. Mijn voorkeur is om eea niet rechtstreeks op de accu aan te sluiten. (op de motor zit tevens BMW alarm systeem (met dank voor de correctie)).
Laatst gewijzigd door Cobaard op 13 okt 2013, 14:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Aansluiten Baehr Verso XL en Zumo 660
Ik weet niet wat je exact bedoelt met "op de motor zit tevens een beveiliging"?
Ik neem aan dat je bedoelt een (BMW) alarm?
Anyhoe, ik adviseer Baehr's BAR-01-01, die verzorgt een geschakelde 12 volt.
Echter, die kost al snel iets van 65 pleuri volgens mij.
Maar, volgens mij trekt de Baehr Verso XL "slechts" 1 ampère, dus zou je de voeding ook uit de bestaande GPS-accessoresstekker nabij het stuurbalhoofd kunnen gebruiken, dezelfde waarop, normaal gesproken, de Zumo 660 zijn voeding vandaan krijgt.
Qua montage zou ik dezelfde plek kiezen als bij de Baehr 1200RT bedoelt is; Als je het echt mooi wilt maken kan je de MPS-02-01 aanschaffen maar die kost iets van 30 pleuri.
Ik neem aan dat je bedoelt een (BMW) alarm?
Anyhoe, ik adviseer Baehr's BAR-01-01, die verzorgt een geschakelde 12 volt.
Echter, die kost al snel iets van 65 pleuri volgens mij.
Maar, volgens mij trekt de Baehr Verso XL "slechts" 1 ampère, dus zou je de voeding ook uit de bestaande GPS-accessoresstekker nabij het stuurbalhoofd kunnen gebruiken, dezelfde waarop, normaal gesproken, de Zumo 660 zijn voeding vandaan krijgt.
Qua montage zou ik dezelfde plek kiezen als bij de Baehr 1200RT bedoelt is; Als je het echt mooi wilt maken kan je de MPS-02-01 aanschaffen maar die kost iets van 30 pleuri.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Cobaard
- Type: R1200RT
- Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Drunen
Hartelijk dank voor het snelle en duidelijke advies. Zoals reeds was opgemerkt: met het beveiligingssysteem bedoelde ik het BMW alarm en is inmiddels gecorrigeerd. Een aanvullende vraag: op de foto zit de Baehr unit achterin (boven het BMW alarm) en de voeding zou van voren moeten worden gehaald. Is er aan de achterzijde niet een aansluitmogelijkheid? Ik heb gezien dat er bij mij links achter ook een 12V aansluiting zit. Co Kessen
Als je linksachter inderdaad de accessoiresstekker hebt zitten, kan je die aansluiting ook gebruiken voor voeding van de Baehr, zondermeer.
Aangezien je Zumo op de voorzijde zit, kan je óf de daarvoor bedoelde GPS-voedingsaansluiting bij het stuurbalhoofd gebruiken (heb je nog wel een verloopkabeltje nodig, onderdeelnummer 83300413585) of je kunt de accessoiresaansluiting aan de voorzijde gebruiken. Als je een "piggyback" (meelift) op de kabel naar de accessoiresstekker aan de voorzijde (dus aan de binnenkant van de tupperware) zou ik wel adviseren daar een stekkertje tussen te plaatsen, voor het geval dat het daar gedemonteerd moet worden.
Maar je kunt er ook voor kiezen de zogenoemde Posi-TAP connectors (rode versie) te gebruiken, dan kan je het monteren zonder te solderen of in de bestaande bekabeling te "rommelen".
(bijvoorbeeld)
http://www.lumimoto.com/N_frame.html?ht ... _25-1.html
Aangezien je Zumo op de voorzijde zit, kan je óf de daarvoor bedoelde GPS-voedingsaansluiting bij het stuurbalhoofd gebruiken (heb je nog wel een verloopkabeltje nodig, onderdeelnummer 83300413585) of je kunt de accessoiresaansluiting aan de voorzijde gebruiken. Als je een "piggyback" (meelift) op de kabel naar de accessoiresstekker aan de voorzijde (dus aan de binnenkant van de tupperware) zou ik wel adviseren daar een stekkertje tussen te plaatsen, voor het geval dat het daar gedemonteerd moet worden.
Maar je kunt er ook voor kiezen de zogenoemde Posi-TAP connectors (rode versie) te gebruiken, dan kan je het monteren zonder te solderen of in de bestaande bekabeling te "rommelen".
(bijvoorbeeld)
http://www.lumimoto.com/N_frame.html?ht ... _25-1.html
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 4353 Weergaves
-
Laatste bericht door Nick_66
-
-