Bruin blauw en ...zwart?
Moderator: RT_Patrick
Bruin blauw en ...zwart?
Mijn vraag heeft geen ruk met motoren te maken, maar er is zoveel elektrotechnische kennis aanwezig op dit forum....
Bij een verbouwing in huis kom ik een buisje tegen met een bruine, blauwe en zwarte draad. Vermoedelijk is zwart aan aarde gelegd, ik wil dat echter zeker weten. Hoe kan ik dat testen? De draad is niet terug te volgen, de stoppenkast open maken zie ik niet zitten. Ik heb wel een multimeter. Iemand een sugestie?
Bij voorbaat dank, Sander
Bij een verbouwing in huis kom ik een buisje tegen met een bruine, blauwe en zwarte draad. Vermoedelijk is zwart aan aarde gelegd, ik wil dat echter zeker weten. Hoe kan ik dat testen? De draad is niet terug te volgen, de stoppenkast open maken zie ik niet zitten. Ik heb wel een multimeter. Iemand een sugestie?
Bij voorbaat dank, Sander
-
- Type: Overig R-serie
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Nijkerk
- HenkvanR
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Re: Bruin blauw en ...zwart?
Normaal gesproken is zwart een schakel draad die naar een schakelaar loopt.
Verstuurd van mijn V370 aan alle forumleden
Verstuurd van mijn V370 aan alle forumleden
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

- Snellecees
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Bruin is fase draad, blauw is nul draad, zwart is schakeldraad, draad van schakelaar naar lamp en geel/groen is aarddraad. Als de zwarte draad aan aarde zit heeft er iemand enorm geprutst.
Succes,
Cees
Succes,
Cees
Ik volg dit topic met gekromde tenen.
Als ik in de buurt had gewoond, was ik 123 naar je toe gekomen. Dit kan levensgevaarlijk zijn....Helaas woon ik te ver weg en moet bovendien werken in het weekend.
Maar als de zwarte draad aan aarde ligt dan zal de aardlekschakelaar uitvallen zodra je iets aansluit.
Tenzij je geen aardlekschakelaar hebt.....:shock:
Als ik in de buurt had gewoond, was ik 123 naar je toe gekomen. Dit kan levensgevaarlijk zijn....Helaas woon ik te ver weg en moet bovendien werken in het weekend.
Maar als de zwarte draad aan aarde ligt dan zal de aardlekschakelaar uitvallen zodra je iets aansluit.
Tenzij je geen aardlekschakelaar hebt.....:shock:
J vd B, maak je geen zorgen. Er is niets op aan gesloten. En als ik er niet uit kom, wordt 't geïsoleerd weg gewerkt. Ik vermoed dat iemand ooit een tekort aan groen/geel had en dan maar zwart heeft gepakt. En dat wilde ik graag testen.
Mvgr Sander
Mvgr Sander
Zeg maar Jan hoor.
Je kunt de zwarte en de bruine draad ook even (voozichtig!!!!) even tegen elkaar houden als er spanning op bruin staat.
Als de zekering er uit klapt of de aardlekschakelaar dan weet je dat de zwarte inderdaad aan aarde ligt.
Als ik ergens een karwei moet maken en niet weet welke groep het is maak ik zo ook altijd even kortsluiting. Want dan klapt de zekering. En dan weet ik zeker dat ik veilig bezig ben. Suc6
Je kunt de zwarte en de bruine draad ook even (voozichtig!!!!) even tegen elkaar houden als er spanning op bruin staat.
Als de zekering er uit klapt of de aardlekschakelaar dan weet je dat de zwarte inderdaad aan aarde ligt.
Als ik ergens een karwei moet maken en niet weet welke groep het is maak ik zo ook altijd even kortsluiting. Want dan klapt de zekering. En dan weet ik zeker dat ik veilig bezig ben. Suc6
Bruin is inderdaad fase en blauw is nul, dat klopt wel. Dank voor de info Jan!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht