Ben nu ook BMW rijder, R1100RT, super!

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

M'thijs

Ben nu ook BMW rijder, R1100RT, super!

Ongelezen bericht door M'thijs »

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag heb ik een prachtige -1100- gekocht, een zwarte, uit 2000, met 97.000 km op de teller. Ben er echt superblij mee.
Hiervoor ik heb ik allerlei motoren gehad, mijn vorige was een Ducati ST2, een supermachine, echter hoe geweldig hij technisch ook was, ik werd knettergek van de wind en turbulentie om mijn helm. Dat is met de BMW een stuk beter, en straks helemaal weg, want er komt een hoger scherm op. Tja, mijn Duc was echt geweldig, maar door de turbulentie ging het motorrijplezier weg. Nu weer terug!!!
Op goed geluk ben ik vrijdagmorgen om 8.00 uur in Breda de trein in gestapt, op weg naar Leeuwarden, waar de BMW te koop stond. Ik was wat twijfelachtig, de prijs was goed, maar ja, zou het wat zijn en wat zou ik kopen? Een kat in de zak of een heerlijke motor? Het lijkt vooralsnog dat laatste te zijn!
Zaterdagochtend de motor gewassen, gepoetst, vertroeteld en lekker stukje gaan toeren. Heerlijk. Wel even wennen, maar fijn!

Over mijzelf: ik woon in Breda, ben 35, onderwijsmanager, levengenieter, trotse nieuwe BMW -1100- bezitter. Ik sleutel en klus graag, heb ook diverse oldtimers gerestaureerd en ben voornemens ook ook de BMW zoveel mogelijk zelf te onderhouden.

Binnenkort een andere helm kopen, er is een hogere ruit naar me onderweg en laat het grote genieten maar komen!
Big RT Smile

Groet, M'thijs
Hamster
Type: R1150RT
Bijz: 2002 - 64dkm - Zumo660 - LED DRL - VStream Tall
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Ben nu ook BMW rijder, R1100RT, super!

Ongelezen bericht door Hamster »

Van harte welkom M'thijs!

Twijfelachtig was ik ook enigszins bij de aankoop van van mijn motor. Het blijft natuurlijk, gezien het bedrag, een aanschaf waarvan je graag vooraf overtuigd zou willen zijn dat die goed besteed is. Ach, het is en blijft een BMW waar (in ieder geval) ik wat meer vertrouwen in heb dan in een gemiddelde japanner.

Enfin, hier op het forum zit behoorlijk wat kennis en ervaring bij verschillende mensen op allerlei gebied, waar ik ook dankbaar gebruik van maak. Hoewel je zelf ook het een en ander schijnt te weten: doe er ook je voordeel mee.

Mag ik je tot slot nog even attenderen op het volgende draadje? Graag voor 1 september reageren!
viewtopic.php?f=55&t=7512

Veel vaker zul je niet zo gauw zo veel rt's bij elkaar zien...

Veel plezier en veilige kilometers met je -1100-

[groet]

Alexander
BMW R1150RT (2002) - Schuberth C3 - Zumo 660 - Scala Rider Q2 PRO - 60dkm - LED DRL - VStream Tall - Maxi Sound Twin - PC680
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hallo M'thijs

Welkom hier op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Comfort zal je zeker vinden op de -1100- . Een met een mooie bijvoorbeeld een ZTechnik VStream ruit zal dit comfort alleen maar beter worden.

Veel plezier hier op het forum . . .

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
M'thijs

Beste mensen, bedankt voor de reacties.
22 september kan ik helaas niet, jammer. Ander keertje dan maar.
Hier een foto van mijn nieuw aanwinst!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M'thijs

Gisterenavond weer toertje gemaakt, halverwege zadel in hoogste stand gezet, wat een verschil zeg! Nu zit de motor mij als een maatpak!

Paar vraagjes:
Na het starten branden de ABS lampjes, zodra ik wegrij hoor ik na een paar meter een klik geluid vanaf het voorwiel en zijn de lampjes uit. Dat lijkt mij normaal, toch? Dat geluid is dat de ABS in werking treed? De schijven zitten trouwens beetje los, ik kan ze bewegen (links-rechts). Maar dat hoort toch bij de zwevende schijven zo te zijn?

En vanaf 120 a 130 km/u voel je 'm flink trillen. Nu las ik dat ze dat allemaal hebben, maar toch, zou synchroniseren hierin vermindering brengen? Ik heb een setje Carbtune liggen, dus zo gepiept denk ik.

Ten slotte: ik zie helemaal niks in het oliepijlglaasje. Hoe kan ik nu toch achterhalen of mijn oliepijl in orde is?

Mocht er iemand in omgeving Breda zitten die het leuk vind om me een beetje wegwijs te maken, graag!

Groet! :)
RobNIJ
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Hoi M'thijs,
Een mooie fiets, gefeliciteerd!
De remschijven horen een beetje los te zitten. Als ze te los zitten zou je de schotelvormige plaatjes waarmee ze opgesloten zitten kunnen vervangen.
De ABS-lampjes gaan na een paar meter uit en dan hoor je de ABS-pomp inschakelen. Bij een lage accuspanning tijdens het starten (vooral bij koud weer) kan het zijn dat ze blijven knipperen en dat de ABS-pomp niet in werking treedt.
Het peilglaasje is inderdaad lastig, ik heb hem ook wel eens overvuld omdat ik het niet goed zag. Eenvoudig wat aftappen en kijken of er dan peil te zien is. Is het glaasje diep donkerbruin dan is het waarschijnlijk helemaal vol.
Veel plezier met jouw brommert,
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Hamster
Bijz: 2002 - 64dkm - Zumo660 - LED DRL - VStream Tall
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door Hamster »

Mooie motor! Ziet er goed uit.
M'thijs schreef: Gisterenavond weer toertje gemaakt, halverwege zadel in hoogste stand gezet, wat een verschil zeg! Nu zit de motor mij als een maatpak!
Paar vraagjes:
Na het starten branden de ABS lampjes, zodra ik wegrij hoor ik na een paar meter een klik geluid vanaf het voorwiel en zijn de lampjes uit. Dat lijkt mij normaal, toch? Dat geluid is dat de ABS in werking treed?
Dat de ABS-lamp pas uit gaat na een paar meter gereden te hebben is normaal. Een klikgeluid hoor ik niet op mijn -1150- , maar ik zal er eens op letten...
M'thijs schreef: De schijven zitten trouwens beetje los, ik kan ze bewegen (links-rechts). Maar dat hoort toch bij de zwevende schijven zo te zijn?
Lijkt me niet dat de schijven los moeten zitten, maar ligt eraan hoe je dat bedoelt. Ik neem aan dat ze vast aan het wiel zitten, maar dat er wellicht enige speling is tussen de schijven en de remblokken?
M'thijs schreef: En vanaf 120 a 130 km/u voel je 'm flink trillen. Nu las ik dat ze dat allemaal hebben, maar toch, zou synchroniseren hierin vermindering brengen? Ik heb een setje Carbtune liggen, dus zo gepiept denk ik.
Trillingen bij het rijden (met dergelijke snelheden) en loszittende remschijven zouden voor mij reden zijn om toch even overtuigd te zijn van de juiste montage/werking van de remschijven/remmen! (Kromme remschijven? Al zou dat ook bij andere snelheden te merken moeten zijn...)
M'thijs schreef: Ten slotte: ik zie helemaal niks in het oliepijlglaasje. Hoe kan ik nu toch achterhalen of mijn oliepijl in orde is?
Wel belangrijk om met enige regelmaat te controleren! Voor de juist procedure, zie oa:
viewtopic.php?f=1&t=7285&p=77181&hilit=peilen#p77181

- Controleer of je oliepeilglas niet (te) vuil is;
- Neem de tijd om de olie te laten zakken. Na een ritje: Eerst een 5-10 minuten op de jiffy (olie uit de oliekoeler), dan 10 minuten op de bok en dan pas aflezen;
- Zie je nog steeds niks? Laat een ander je motor desnoods iets naar rechts kantelen, zodat je zelf kunt controleren of er wellicht niet te veel olie in zit. (Olieniveau tot boven het peilglas?)
M'thijs schreef: Mocht er iemand in omgeving Breda zitten die het leuk vind om me een beetje wegwijs te maken, graag!
Groet! :)
Helaas...

mvg

Alexander
BMW R1150RT (2002) - Schuberth C3 - Zumo 660 - Scala Rider Q2 PRO - 60dkm - LED DRL - VStream Tall - Maxi Sound Twin - PC680
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi M'thijs,

Welkom hier. Eigenlijk is het de bedoeling dat de technische vragen in de juiste rubriek komen te staan en dan krijg je ook nog meer antwoorden op je vragen.
Heb je de motor van een motorzaak gekocht of een particulier. Als hij van een motorzaak komt zou ik eerst even terug gaan om de zaken die jij al aangeeft na te kijken.

Bij zwwevende remmen voel je wat bweging in je remschijven zoals al eerder aangegeven is.

Leg ook even uit wat je met het trillen precies bedoelt.

En het peilglaasje kan aan vervanging toe zijn ook. Het verkleurt namelijk ook met de tijd. Het verwijderen ervan staat bewschreven op het forum. Even de zoekfunctie gebruiken.
Als je zeker wil zijn van de hoeveelheid olie in de motor tap je de olie even af in een zuivere bak. Maar als het peilglas dan nog ondoorzichtig is moet je het even vervangen.
Als de motor niet goed gesynchroniseert is krijg je KFR problemen ( ook dat vind je terug met de zoekfunctie) Goed afstellen is de oplossing.

Ton _004
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Teteringen is gemeente Breda, dus kom maar even langs _004 . Stuur maar een PB, maken we een afspraak en help ik je een beetje op weg,

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Edwin1970
Type: R1100RT
Bijz: BOUWJAAR 2000
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door Edwin1970 »

Veel plezier met de -1100- !
Erg mooie kleur!

Groet,
Edwin
M'thijs

Hallo allemaal,

Dank voor de reacties, fijn!
Tja trillen, valt op zich wel mee hoor, het is natuurlijk geen 4-in-lijn motor (gelukkig maar!). Misschien eens synchroniseren.
Vanavond heb ik het hogere scherm gemonteerd, pakketdienst kwam langs en half uurtje later proefrit!
Wat een verschil zeg! Deze is ongeveer 15 cm hoger en ook breder dan het origineel. Nu kan ik 150 op de snelweg rijden zonder wind, herrie etc. Vizier stond nog open en nergens last van, zonder oordoppen! Met vizier dicht wel beetje herrie in de helm, maar ik heb ook een herrie-helm, wil binnenkort gaan kijken voor een C3.
Ben dus erg blij met het hoge scherm! het originele was iets mooier, maar ach, dit is veel comfortabeler!

Groet van een blije rijder
Franky
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

Welkom M'thijs,

Gefeliciteerd met je aanwinst, heel veel plezier en veilige kilometers ermee Big RT Smile
Grts Franky
M'thijs

Het lijkt wel of de motor steeds lekkerder gaat rijden! De vorige eigenaar reeds erg weinig op de motor, ik nu zo'n beetje dagelijks. Ligt het aan mij of wordt 'ie soepeler qua schakelen en trillingen enzo? Of wen ik eraan? nou, het is iig een heerlijke motor!! Big RT Smile

Oh ja, de knipperlichten gaan soms ineens heel snel knipperen (nee, geen lampje stuk, ze doen het dan nog voor en achter) en soms weer langzamer/ normaal. Soms varieert de snelheid, en dan weer constant. Dat is toch raar? Zou knipperlichtautomaat stuk aan het gaan zijn? Of iets anders?
Nou ja, hij rijdt er niet minder om!
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Welkom en heel veel plezier met je Black Beauty.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”