stoppen?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

stoppen?

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

De KNMV stelt het volgende: "de fossiele brandstoffen zijn op en je moet nu elektrisch gaan motorrijden", de vraag dan is: "stop je of ga je elektrisch rijden?"

Ik stop, want zonder het geluid van de twin is er niks aan! _002 _003

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
doov650

Re: stoppen?

Ongelezen bericht door doov650 »

Waar wordt tegen die tijd de elektriciteit mee opgewekt?
Waterstof? Dan ga ik daar op rijden.
Koude kernfusie? Dan neem ik de mobiele versie ervan mee op mijn fiets.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Als ik getril wil op mijn motor kunnen we dat maken met een paar onbalans assen: kun je kiezen tussen een langzaamlopende 1 cilinder diesel, een V-twin, een boxer of een V-4, wat je maar wilt, uiteraard is de motor aangedreven door een elektromotor met 200Nm aan koppel!
Voor het geluid gebruiken we een geluidsgenerator: kunnen we ieder geluid maken dat we willen, kijk maar eens in de modelvliegerij: er komt een echte Spitfire of Stuka over!

Bovenstaand is 'proven technology'!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Energie uit: Golfslag, turbines op zeebodem(eb/vloed), wind, stromend water, zon/licht, waterstof.
Ik zal waarschijnlijk blijven rijden, wie dan leeft wie dan zorgt en op een manier die zeker "more clever" is dan dat we nu doen.
"Duurzaam" is vanaf NU het sleutelwoord ipv alle 'planned obsolescence' met al z'n verspillende en vervuilende werking. De transitie kan gemakkelijk en snel doorgevoerd worden, maar of onze 'illuminatie' dit snel zal toelaten is maar de vraag. Doen we de transitie niet, dan graaft de mensheid z'n eigen graf. :O
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 23 mei 2013, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Met electrische motoren wordt al volop geracet. Eerst ging dat nogal langzaam, maar inmiddels gaat dat erg hard en zien de bikes er uit als echte superbikes.
http://www.egrandprix.com/
Als voorbeeld: een rondje Laguna Seca (US/Californie) doet de Motogp ongeveer in 1''20. De TTXGP bikes zitten al op 1'33 en maken grote stappen voorwaarts.
Alleen het geluid wil maar niet wennen, en daar knapt een deel van het publiek op af. (Misschien moeten ze eens met Baird praten?)
Kortom: geniet van je benzine-boxer zolang het nog kan!
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Tis ook eigenlijk van de gekke dat de almaar schaarser wordende fossiele brandstof gebruikt mag en kan worden puur voor een stukje toeren.
Het lijkt me wel wat, een fluisterstille e-beemer die zich toch weer van al die andere e-fietsen weet te onderscheiden.
Maar dan wel één die alleen loopt op echt groene stroom, b.v. op een afwijkende spanning van 180 Volt en een frequentie van 55 Hz!

Ronald
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Stoppen hoeft niet en electrisch ook niet. De vraag blijft voor mij wel of die fossiele brandstoffen echt wel zover op zijn. Met wat aanpassingen aan onze motoren kunnen ze vast ook wel rijden op een brandstof die niet noodzakelijk uit de grond komt.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 22 mei 2013, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Het kan misschien wel een heel leuke electrisch-conversion maken on de cilinders van de boxermotor te vervangen met twee electromotors en de krukas met een haaks-aandrijving. Versnellingsbak en koppeling gewoon weggoiien on ruimte te maken voor accus...
(Nee, ik heb dit idee al drie jaren niet...)
Maar er moet meer gewerkt met waterstof- lijkt mij de beste oplossing.
... of in de ernigste geval ben ik niet tegen een paard... ;)
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Stoppen hoeft niet en electrisch ook niet. De vraag blijft voor mij wel of die fossiele brandstoffen echt wel zover op zijn. Met wat aanpassingen aan onze motoren kunnen ze vast ook wel rijden op een brandstof die niet noodzakelijk uit de grond komt.
Als we het rendement nou eens op 90% konden krijgen ipv 30% zouden we al heel wat opschieten. Verder zijn er zulke grote belangen dat jij en ik maar zo lang mogelijk de C-H'tjes blijven oxideren dat we nog heel lang dit spul kunnen kopen, het wordt steeds duurder, de overheid verdient er flink aan en kan niet zonder deze inkomsten, de oliebaronnen verdienen er nog meer aan en niemand die er aan verdient die eigenlijk een Oia om het milieu geeft. We laten eerst de Noordpool smelten om er vervolgens nog meer olie uit weg te pompen. Gaan we ooit wat anders doen dan zal de overheid haar inkomsten verleggen naar waterstof-belasting of zonnen-tax, maakt haar niets uit zolang jij maar betaalt.

Om maar te zwijgen hoe Balkenende 1 t/m 5 en Rutte 1 systematisch onze duurzame industrie om zeep geholpen heeft zodat we daar met moeite een boterham in kunnen verdienen.

Het ergste is eigenlijk dat de goedwillende consument geen reële keuze heeft en dat er grote belangen zijn om dat zo te houden. Als de lease-rijder die keuze wel heeft trapt hij zijn Prius zo hard op zijn staart dat het ding ook 1:10 rijdt, de baas betaalt toch wel en f Oia k de rest zolang de bijtelling maar lekker laag is.

En nou stop ik want ik wordt hier een beetje verdrietig om. _002

ik weet trouwens niet of ik nu off-topic ben of niet maar ik moest het even kwijt _003
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
JDoubleOP

It's just the right mindset
Maar hoe dan? Nou zo: Ik word hier zo blij van _004 :D
[media]qOCrvLHwgJw[/media]
Ik zou zeggen "Wen er alvast maar aan" [welkom]

[media]ilMQA-fgreg#![/media]
[media]MPAUWTnOURU[/media]
onboard
[media]jVPhbRdUqrY[/media]
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 23 mei 2013, 17:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

JDoubleOP

[media]1nN1q2ihw2Y[/media]
[media]UyYAJgEblrA[/media]
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Elektrisch? In ieder geval worden motorwedstrijden dan vriendelijker aan de oren! Big RT Smile
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
JDoubleOP

Duidelijk filmpje
[media]WzGaDIMlOy4#![/media]
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als het electrisch rijden milieuvriendelijk was dan is het niet zo'n ramp. Maar hoe word die electriciteit opgewekt ? De kolencentrale of kerncentrale. Beide ben ik niet kapot van. De motoren zullen niet goedkoper worden en de kilometerkosten zullen ook niet omlaag gaan simpelweg omdat de belasting kassa moet blijven rinkelen.
Het ergste is dat we benzinemotoren al jaren meer milieuvriendelijk kunnen maken. In de tijd dat ik aan Honda werkte waren er zeer milieuvriendelijke modellen van de Honda Civic maar voornamelijk voor de Amerikaanse markt.
De benzinemotor is wel enorm verbeterd maar door het zwaarder en groter maken van motoren en auto's gooien we weer veel van dat voordeel weg. Als we echt zoveel met het milieu bezig waren reed nu elke boxer rijder nu op de G650GS maar toch is dat niet het geval.
Ik weet nog goed dat toen de katalysator steeds meer gebruikt werd dit voordeel weer teniet werd gedaan door de verhoogde uitstoot van fabrieken. Ach zoveel dingen om aan te denken. Een accu voor een electrische auto zou zomaar de helft van de auto kunnen kosten. Dus ook daar word je niet vrolijk van. Voorlopig geniet ik nog even van wat we hebben.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Wellicht ben ik een opportunist, maar ik zie het wel als het zover is. Voorlopig kieper ik gewoon nog benzine in mijn RT en heb ik geen aanleiding om te denken dat de benzine morgen op is.

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
zadkine
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

Ik heb al gezocht op electro motoren na het halen van mijn A.
Helaas voldeden die nog niet aan mijn eisen. (Fatsoenlijk vlot woonwerk heen en weer kunnen rijden op 1 keer laden, dus met 120 km/h een bereik hebben van >140 km).

We hebben naast de rt1100 ook nog 2 auto's in ons gezin...1 vol electrische welke uitermate geschikt is voor een (arts) praktijk en zeer goedkoop (lees : zwaar gesubsideerd door de overheid als het een bedrijfswagen is, met stadssnelheid tot 170 km bereik dus alleen voor locaal verkeer geschikt) en 1 reiswagen voor langere afstanden.

Dit los van de milieu (on)vriendelijkheid van stroom. De electrische auto laad ik overigens op met nachtstroom...oftewel CO2 uitstoot loze vrije franse kernenergie.

Werkelijk lange afstanden rijden electrisch kan ook als je (veel) geld over hebt....

www.solarteam.nl

Ps Als iemand wat in deze ontwikkelingen ziet om in de toekomst over schoner vervoer te beschikken voor onze kinderen...meedoen aan de crowd sponsor actie (koop een 3 d print van die solarwagen) wordt op door de studenten van het team, waaronder mijn oudste zoon, erg prijs gesteld. Uiteraard heb ik zelf al een paar 3d prints thuis staan.
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Ik ben zelf werktuigkundige in centrales bij Essent. En ben dus wel wat meer betrokken bij dit soort dingen.
Mijn grootste bezwaar tegen elektrische voertuigen is het grote transportverlies en het verlies in de accu's.
Verder verplaats je de vervuiling allen maar van de stad naar een industrieterrein waar de centrale staat.
Volgens mijn broer (directeur/eigenaar van een ingenieursbureau) staan er wel grote ontwikkelingen op stapel mbt accu's. Als de accu's, dus actieradius en rendement beter worden, zou het pas echt interessant worden.
Dat moeten wij nog afwachten dus.
Verder is er nog te weinig infrastructuur mbt laden in de stad.
Voorlopig zijn elektrische auto's ook nog te duur in aanschaf.
Maar wat ik bijna vergeet:
Kijk eens naar het koppel van een elektrische motor.........
Dat is wel lekker en leuk. :-))))
Groeten van Jan via Tapatalk
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn grootste bezwaar is vooralsnog de belasting van het milieu aangaande de accu's.
Als je gaat kijken wat zo'n Prius aan schade toebrengt aan het milieu en dan met name de accu's is dat redelijk schokkend.
Niet alleen de productie (grondstoffen verschepen naar China, maken van de accu's onder erbarmelijke omstandigheden, accu's weer terug verschepen naar EU/US) maar ook als de accu's vervangen moeten worden. Dan blijkt zo'n Prius heel wat meer milieuschade te veroorzaken dan de gemiddelde (reguliere brandstof) auto.

Dat neemt niet weg dat we aan de vooravond staan van spannende ontwikkelingen op dat gebied, het heeft mijn interesses wel, wat dat betreft.

En wie weet komt er ultimo wel een ombouwkit voor bestaande voertuigen w.o. ook motoren om ze te elektrificeren. _001

Maar er zal nog heel wat water onder de brug doorgaan voordat elektrisch rijden mainstream wordt.
Of wij dat nog gaan meemaken....
zadkine

dutchmidiman schreef:....

En wie weet komt er ultimo wel een ombouwkit voor bestaande voertuigen w.o. ook motoren om ze te elektrificeren. _001
....
.
Dat bestaat al. Electrische volkswagen golf variant via ececars.nl....prijskaartje is niet erg leuk...ombouw kosten exclusief donorgolf 70000 of meer.
J vd B te V schreef:Ik ben zelf werktuigkundige in centrales bij Essent. En ben dus wel wat meer betrokken bij dit soort dingen.
Mijn grootste bezwaar tegen elektrische voertuigen is het grote transportverlies en het verlies in de accu's.
Verder verplaats je de vervuiling allen maar van de stad naar een industrieterrein waar de centrale staat.
Volgens mijn broer (directeur/eigenaar van een ingenieursbureau) staan er wel grote ontwikkelingen op stapel mbt accu's. Als de accu's, dus actieradius en rendement beter worden, zou het pas echt interessant worden.
Dat moeten wij nog afwachten dus.
Verder is er nog te weinig infrastructuur mbt laden in de stad.
Voorlopig zijn elektrische auto's ook nog te duur in aanschaf.
Maar wat ik bijna vergeet:
Kijk eens naar het koppel van een elektrische motor.........
Dat is wel lekker en leuk. :-))))
Accu's zijn vrijwel volledig recyclebaar, zeker vwb de metalen erin. En goede accu's voor voldoende bereik bestaan al.
Waarom zou de teslaS anders al 400km bereik hebben? (in duurste uitvoering).

Ander alternatief: Nano condensatoren voor energie opslag.
Heb (inmiddels 2,5 jaar geleden) al gelezen dat een condensator bank met 50KWh opslag 180 kg weegt....dat is minder dan de 300kg accu in de nissan leaf met 25 kWh capaciteit. Is echter nog laboratorium techniek en dus erg duur. Zouden ook goed te gebruiken zijn voor het egaliseren van piek belasting en dal belasting als dit soort opslag ook statisch gebruikt zou gaan worden in wijken of huizen....al dan niet gekoppeld aan windmolens en zonnecel systemen.
Kost wat in de aanleg maar bespaart op bouw van centrales en transport kabels welke snel moeten kunnen aan en af schakelen bij wijziging van (piek) gebruik.

Rendement van een goede accu is > 96% (niet bij snelladen)...deze accu's bestaan al, je broer heeft gelijk.
Rendement van een electromotor >98% (csiro zonneauto motoren, of wat de solarteams zelf ontwerpen).Rendement van aanstuur electronica is >98%.
remmen van een auto levert bij conventionele auto veel warmte verlies op (en fijnstof) via remblokken en schijven.Electrisch is regeneratie van energie bij remmen.

Een goede electriciteits centrale (niet dus de snelstartende ) haalt 60-65% rendement...of hoger bij warmte kracht koppeling.

Een benzine motor haalt 30%, diesel 35% rendement. Warmte is volledig verlies want nergens goed voor te gebruiken (en warmt dus tevens de atmosfeer).
Vanaf de brandstofmotor is er ook nog eens een groot verlies door inwendige weerstanden in versnellingsbak, aandrijf assen ed...het vermogen aan de wielen van een auto is vaak 20% lager dan aan de krukas.

Een electrische auto , mits goed ontworpen, heeft geen verliezen tussen motor en wiel (bij gebruik van inwheel motor).

Per saldo , over de gehele keten, gebruikt een goed ontworpen electrische auto derhalve minder energie per km dan een brandstof auto.

ps een electrische auto is bijzonder voordelig in aanschaf voor mkb'er. Bruto 35000 voor een nissan leaf....na aftrek belastingvoordelen (over 5 jaar) tov conventionele zuinige diesel auto: nog 5000 over voor eigen rekening.
Eerste jaar ca 22000 belasting voordeel. (Geldend dit jaar, volgens advies van accountant, onder mkb regelingen en dus ook voor vrije beroeps beoefenaren...wel heel goed alle voorwaarden bekijken...particulier kan hier geen gebruik van maken)
Kweuzel

Ongelezen bericht door Kweuzel »

Om een antwoord te geven op de stelling: ik zal dan stoppen. Heb wel eens in zo'n electische auto gereden (Nissan Leaf) en d'r is gewoon echt geen zak meer aan. Ik zie het wel als een vervoersmiddel (hoofdreden dat ik een motor zou hebben), maar wel met de extra benefits als geluid en power. Nu weet ik dat het koppel veel groter is bij electrische motoren dus dat is wel cool, maar als je dan het geluid er niet bij hebt als je optrekt is voor mij de lol er af. En dat valt ook niet op te lossen door geluid er onder te zetten of iets dergelijks.
Maar goed, dat de fossiele brandstof opraakt gaan wij niet meer meemaken, dus ik geniet er nog van zolang ik kan!
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Sorry sorry sorry.
Was helemaal vergeten om te antwoorden op de stelling:
Ik stop niet. Want lekker de wind in je gezicht blijft heerlijk!

zadkine

Mijn antwoord was eigenlijk indirect:Ik ga door, ook electrisch.

Gewoon omdat ik al gekeken had of electrisch fatsoenlijk haalbaar is op de afstand die ik dagelijks moet rijden.

Vooral omdat een 2 wieler tussen files door mag. Ook een electrische..
easy_louis

Ongelezen bericht door easy_louis »

Natuurlijk ben ik wel begaan met het milieu, dat raakt ons immers allemaal.
Maar of wij daar zelf werkelijk zoveel over te vertellen hebben zet ik toch wel vraagtekens.
Ik ben het wat dat betreft wel met Bert M eens, 'Wellicht ben ik een opportunist, maar ik zie het wel als het zover is.'
Voorlopig wacht ik deze week op de aflevering van mijn -1200- en ga ik daar eens van genieten!

Daarna zien we dan wel weer hoe dat ondertussen de technische ontwikkelingen zijn geweest en wat er dan staat!

Groeten
Easy Louis

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”