Aanrijding motoren in de file

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
R1200RT-LE
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik rij net met mijn koekblik op de A50 ... zie ik het volgende op de linkerbaan gebeuren ...
Even een situatie schets ... Ik rij op de meest recherbaan ( baan 1 ), het is hier driebaan's en er is een file.
De linker baan rijd iets door en een KTM motor komt tussen de file door ( tussen baan 2 en 3 ) en gaat weer tussen de auto's rijden op de link baan ( baan 3 ).
Nu komt er ook een BMW R1200S aanrijden zie ik in mijn spiegel, deze rijd ook tussen de file door op baan 2 en 3.
Nu begint het verkeer weer op de linkerbaan ( baan 3 ) te stoppen, en de KTM rijder bedenk zich en wilt weer tussen de file doorrijden op baan 2 en 3 .... Je voelt hem al ... Hij kijkt niet, geen knipperlicht aan en gaat maar het midden om er tussen door te rijden en ziet niet dat de R1200S naast hem zit ... gevolg ... KTM rijder heeft body to body contact met de R1200S rijder ... deze schrikt en remt en botst zo tegen de achterzijde van een Opel Astra en ligt hiermee met zijn BMW op de grond.
De ham vraag is hierin ... Wie is de schuldige.
Mijn motivatie is de KTM rijder omdat deze naar rechts ging zonder te kijken en richting aan te geven, maar mijn dilemma is wisselde hij van rijstrook? Dat weer niet omdat hij naar de weg as ging. Maar wisselt een automobilist van strook dan zit hij wel fout. Kijk dat de BMW tegen de Opel Astra bots moet je zien als dat hij achterop zijn voorligger botst.
Maar wie van de motorrijders zat nu fout? _001
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanrijding motoren in de file

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

In mijn optiek gaat elke zijdelinkse verplaatsing gepaard met de nodige voorzichtigheid en aangeven met het betreffende knipperlicht. Jij schetst dat dit niet is gebeurd, dus is de KTM rijder schuldig aan het ongeval en daarnaast een sukkel. Dan het rijden tegen de Opel, is een gevolg van een reactie op een fout van een derde partij en dat ligt een stuk moeilijker, daar weet ik zo 123 geen antwoord op.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
R1200RT-LE

Tja, ik vond het ook interessante materie, heb nog hulp aangeboden en de KTM rijder reed vrij direct door.
Na mijn inziens heeft de KTM rijder niet uitgekeken en zeker niet in de spiegels gekeken.
Hazeldonk
Contacteer:

Dan is het niet alleen een sukkel maar pleegt ook nog een misdrijf als zijn identiteit niet bekend is geworden.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Even los van de juridische/werkelijke schuldvraag:
Ik ben van mening dat ook de BMW-piloot een steek heeft laten vallen.
Anticiperen immers is hetgeen je altijd moet doen in het verkeer. Zeker als je daaraan deel neemt als motorrijder.
De BMW-er had zich kunnen bedenken dat bij het (weer) afremmende/stilstaande verkeer op de derde rijstrook de KTM zich (weer) naar rechts zou verplaatsen. Het is zelfs goed mogelijk dat de BMW zich in de dode hoek bevond en derhalve niet is gezien.
Vóóruit denken is de boodschap!

gr v Ciske
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Helemaal mee eens.

De KTM rijder is "fout" omdat bij elke zijdelingse verplaatsing (!) het knipperlicht gebruikt dient worden.
Zo is mij dat althans geleerd.
Dus niet alleen bij het wisselen van rijstrook e.d. maar als je "van de rechte lijn" afwijkt, maak je intenties altijd duidelijk kenbaar aan het overige verkeer.
Daarnaast heeft hij blijkbaar de "life-savers" niet gedaan, zijnde de controles over de schouder, en in de spiegel aan de tegenovergestelde kant waar je naar toe wilt verplaatsen.

De BMW rijder is "fout" omdat hij blijkbaar te weinig veiligheidsmarge heeft aangehouden om te compenseren voor eventuele fouten van andere verkeersdeelnemers.
Elke motorrijder weet dat filerijden meer risico's met zich mee brengt, dus nog meer extra oppassen en aanpassen.
Houdt rekening met het onverwachte.

Al met al wel een sneue situatie natuurlijk, en praat ik het zeker niet allemaal goed.
Een fout komt zelden alleen.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

dutchmidiman schreef:..................
Daarnaast heeft hij blijkbaar de "life-savers" niet gedaan, .................. in de spiegel aan de tegenovergestelde kant waar je naar toe wilt verplaatsen..................
Leg eens uit, _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Mij is geleerd dat je voordat je een zijdelingse verplaatsing doet, je in de spiegel moet kijken van de tegenovergestelde kant;
Je wilt naar links bewegen, kijk dan eerst in je rechter spiegel, dan in je linker spiegel en dan over je linker schouder.
En dat samen met over je linkerschouder kijken worden de "life savers" genoemd, in verband met je dodehoek.

Maar, dit is wat ik mij kan herinneren, maar ik kan het altijd mis hebben natuurlijk. _001
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

R1200RT-LE schreef: .....en ziet niet dat de R1200S naast hem zit ... gevolg ... KTM rijder heeft body to body contact met de R1200S rijder....
Ik lees dat de BMW al naast de KTM reed toen deze opzij kwam? Dan had de BMW rijder nooit een veiligheidsmarge aan kunnen houden toch. Ik zou althans niet weten naar welke kant...... KTM had beter moeten kijken. BMW kon dit niet voorkomen.

De BMW rijder heeft de KTM mogelijk niet eens opgemerkt toen deze opzij kwam (vandaar zijn schrikreactie), maar was zich aan het concentreren op het verkeer direct voor hem.
stefke
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Op een ANWB trainingsdag had de instructeur een interessante visie: afgezien van de juridische werkelijkheid is degene die het meeste pijn lijdt (lichamelijk, in de portemonnee of in het ego) degene die de situatie had moeten voorkomen.
Dat dat niet altijd te doen is lijkt me duidelijk, maar het blijft een interessant uitgangspunt.
Groet, Steven
it's Micky
Type: R1200RT/LC
Bijz: brand new 2015
Woonplaats of omgeving: Diemen

Ongelezen bericht door it's Micky »

dutchmidiman schreef:Mij is geleerd dat je voordat je een zijdelingse verplaatsing doet, je in de spiegel moet kijken van de tegenovergestelde kant;
Je wilt naar links bewegen, kijk dan eerst in je rechter spiegel, dan in je linker spiegel en dan over je linker schouder.
En dat samen met over je linkerschouder kijken worden de "life savers" genoemd, in verband met je dodehoek.

Maar, dit is wat ik mij kan herinneren, maar ik kan het altijd mis hebben natuurlijk. _001
Goed hoor Rob, basis kijktechniek bij rijopleiding.
En zo kan je altijd zien wie er achter je "kruist", tenzij je een binnenspiegel hebt natuurlijk.......... 8-)

Groet,
Mick
Only the strongest wil stay!

Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
Inspector Gadget

Daarom heb ik nooit kunnen wennen aan de spiegels van de RT, komt als heel onnatuurlijk op mij over. :$
En takel daarom mijn RT's met extra spiegels toe, hoe minder fraai dat soms ook is.
Maar daarin is mijn motto vrij simpel: functie boven looks.

Terug naar het onderwerp:
Maakt het filerijden tegenwoordig onderdeel uit van de rijopleiding? _001

Ikzelf ben nochtans geen echte fan van het filerijden, de veiligheidsmarges en -ruimte is mij veel te klein.
Maar soms ontkom je er niet aan.
Zoals als laatste in de file te gaan staan als motorrijder, dat weiger ik pertinent, dan ga ik zeker en vast een stuk(je) filerijden om dat "op te lossen".
En, ook heel soms, met de alarmlichten aan (wat verboden is), als ik aan de overige verkeersdeelnemers bemerk dat zij mij mogelijk niet tijdig opmerken.
Zie ik in mijn spiegels andere filerijdende motorrijders aankomen, zorg ik dat ik tijdig weer terug ga naar de "reguliere" rijstrook (uiteraard met gebruik van het knipperlicht, thans niet alarmlichten), want ik weet dat ik ze anders dan toch alleen maar op hou. Ik ken mijzelf en mijn gedragingen, ik ben geen Snelle Kees.
Hazeldonk
Contacteer:

Maakt volgens mij geen deel uit van de rijopleiding die gaat alleen voor het "roze" papiertje en nergens anders voor. Je ziet immers geen rijinstructeur meer op de motor en met de auto kan hij die twee leerlingen ook niet volgen _002 want hij (kan) en mag er niet tussendoor.
Ik maak noodgedwongen ook gebruik van het fenomeen "tussen" de file door. Als je naar de Botlek of Europoort moet tijdens de spits kan je haast niet anders. Met beide koffers op de RT ben ik behoorlijk breed maar weiger om ze eraf te halen, heel veel automobilisten geven je de ruimte op een enkele eikel na gaat het dus best wel goed. Maar ook ik ben geen snelle jelle als ik er tussen door ga en ja ik heb al eens een spiegel er af gehad, gestopt, opgeraapt en weer verder. _004

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Hazeldonk schreef:...................
Met beide koffers op de RT ben ik behoorlijk breed maar weiger om ze eraf te halen,
..........
Ben
Bij mij zitten de koffers er ook altijd op: maar meer om mijzelf te belemmeren dat ik door té kleine gaatjes doorrij _002
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
R1200RT-LE

dutchmidiman schreef: Maakt het filerijden tegenwoordig onderdeel uit van de rijopleiding? _001
In ieder geval theoretische aandacht ... Maar 23 jaar geleden toen ik voor het eerst met de rijinstructeur de weg op ging en bij de eerst beste file met de lesmotor tussen de rij wachtende auto's naar voren reed, kon op dat moment de rijinstructeur het niet zo goed waarderen :$ wat ik deed.

Ik denk in dit geval met de KTM rijder en de R1200S dat je bij het rijden tussen een file door je dubbel moet uitkijken en zeker je spiegels goed gebruiken ... En dat de KTM rijder een kettingreactie heeft veroorzaakt siert hem natuurlijk niet.

Jammer dat ik de afloop niet weet van dit geval ...
Hazeldonk
Contacteer:

Oog contact met een voor je rijdende motorrijder, laverend tussen de file?

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Edwin1970
Bijz: BOUWJAAR 2000
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door Edwin1970 »

Hazeldonk schreef:Oog contact met een voor je rijdende motorrijder, laverend tussen de file?

Ben
Dat zal idd niet meevallen, denk ik.
wooter

Ongelezen bericht door wooter »

Het kan, maar dan moet de voorligger in zijn spiegels kijken... En daar loopt het soms mee mis...
Ares
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

Oogcontact is een veel voorkomend misverstand (niet alleen in het verkeer overigens :D )
Mijn advies is om hier niet op te vertrouwen.

Gerhard
zadkine
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

Hazeldonk schreef:Maakt volgens mij geen deel uit van de rijopleiding die gaat alleen voor het "roze" papiertje en nergens anders voor. Je ziet immers geen rijinstructeur meer op de motor en met de auto kan hij die twee leerlingen ook niet volgen _002 want hij (kan) en mag er niet tussendoor.
.....
Ben
Eerlijk gezegd...ik heb pas afgelopen zomer mijn A gehaald...mijn motor instructeurs reden gewoon mee met een motor. En deze school besteede meer aandacht aan motor beheersing en rijden in het verkeer dan aan dat roze papiertje.
(Slagingspercentage is wel 96% bij eerste examen..)
Inspector Gadget

Ik neem een motorrijschool waar de instructeur met de auto er achter zit, niet echt serieus, als ik ff zo bot mag zijn.

Het is net als opvoeden, het is de basis waarmee je verder moet opbouwen.
Als de basis niet klopt, zal het heel (meer) moeite & tijd kosten om op een goed niveau te komen en te blijven.

Tijdens mijn motoropleiding hamerde mijn instructeurs erop dat je de schoudercontroles goed deed, zowel bij het uit stilstand wegrijden alsook bij zijdelingse verplaatsingen.
Waarbij ik het 1x mee gemaakt heb dat mijn positie op de weg niet goed was waardoor er een auto tussendoor glipte, die zag een kans en nam die, ook al was dat verkeerstechnisch onjuist (rechts inhalen op dezelfde rijstrook), en 1x links een ongeduldige medemotorrijder die ff snel een paar lesmotoren (ons dus) ging inhalen op een B-weg terwijl wij zelf een inhaalmanoeuvre al aan het uitvoeren waren. Beide keren schrok ik maar waren het ook leermomenten.

Neemt niet weg dat ik toch wel enigszins verbaasd ben dat filerijden geen deel uit maakt van de tegenwoordige rijopleiding, aangezien het nu toegestaan is.
En je daar ook de handelingen, gedragingen en aandachtspunten/leermomenten bijgebracht dienen te worden anders dan "alleen maar" het bekende foldertje cq informatie op bepaalde websites.
Maar ik zal dat wel helemaal verkeerd zien en begrijpen. ;)

Filerijden is ook geen verplichting natuurlijk.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”