R1200rt met de hik.
Moderator: RT_Patrick
R1200rt met de hik.
Hallo motorrijders,
Ik heb een probleempje met mijn 1200rt; als ik een beetje stevig optrek (dus altijd) hikt de motor plostseling bij zo'n 5000 toeren.
Wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Hebben jullie daar ook wel eens last van, ik vind het zeer irritant.
Ik hoor graag jullie ervaring
Rene1001
Ik heb een probleempje met mijn 1200rt; als ik een beetje stevig optrek (dus altijd) hikt de motor plostseling bij zo'n 5000 toeren.
Rene1001
Re: R1200rt met de hik.
jij zelf misschien?
nog niet eerder van een dergelijke storing gehoord.
Maar toch, welkom op ons forum, wie je ook bent, wat je ook doet en of wat jouw motorervaring ook is.
met vriendelijke groet,
RhanRT

Maar toch, welkom op ons forum, wie je ook bent, wat je ook doet en of wat jouw motorervaring ook is.
met vriendelijke groet,
RhanRT
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Een mogelijke oorzaak zou de injectie kunnen zijn. Misschien heb je een keer vuile benzine getankt, of al heel lang je injectoren niet schoongemaakt. Flesje injector cleaner kopen en bij de eerste volle tank gooien.
Niet duur en misschien helpt het. Wel Wynns kopen, en geen ander merk.
Niet duur en misschien helpt het. Wel Wynns kopen, en geen ander merk.
Buiten alle oplossingen, wat is de onderhouds-status?
Want de vraag is duidelijk maar de achtergrond informatie is nihil.
mvrgr.,
RhanRT
Want de vraag is duidelijk maar de achtergrond informatie is nihil.
mvrgr.,
RhanRT
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Forte en Fortron zijn de marktleiders in de additievenbrache , heb met deze merken goede resultaten behaald . Zeker met forte ! Feit is dat in alle gevallen de basisvloeistof van alle merken gewoon petroleum is .........met wat andere oplos/reinigingsmiddelen .
Voor de storing , het zou zomaar een bobine kunnen zijn die doorslaat , of zelfs een bougie . In jou rt zitten 4 bobines en dito bougies .
Succes .
Groet , Jeroen .
Voor de storing , het zou zomaar een bobine kunnen zijn die doorslaat , of zelfs een bougie . In jou rt zitten 4 bobines en dito bougies .
Succes .
Groet , Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Oké!!!!
Bedankt voor de reacties!
Bedankt voor het welkom!
Ruim 30 jaar BMW ervaring!
De huidige fiets is 4 jaar oud en heeft altijd netjes onderhoud gehad. Ik rij de winter gewoon door en het hikken (nee niet ik zelf) lijkt erger te worden.
Is het demonteren van de injectoren niet een betere optie? Als ik langzaam mijn gas opendraai wordt er niet gehikt!
Ik dacht zelf ook aan de benzine toevoer, een par maanden terug is de benzienepomp vervangen!
Graag nog een reactie op de mogelijkheid van het demonteren van de injectoren.
Groeten,
Rene1001
Bedankt voor het welkom!
De huidige fiets is 4 jaar oud en heeft altijd netjes onderhoud gehad. Ik rij de winter gewoon door en het hikken (nee niet ik zelf) lijkt erger te worden.
Is het demonteren van de injectoren niet een betere optie? Als ik langzaam mijn gas opendraai wordt er niet gehikt!
Ik dacht zelf ook aan de benzine toevoer, een par maanden terug is de benzienepomp vervangen!
Groeten,
Rene1001
Laatst gewijzigd door rene1001 op 16 apr 2013, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- HansD
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Praktijkervaring: ik heb een paar merken geprobeerd en tenslotte hielp alleen Wynns.HansH schreef:Even tussendoor. Waarom Wyns?![]()
Gr Hans
Ik weet helaas niet meer welke anderen dat waren, en ik heb ze ook zeker niet allemaal geprobeerd. Dus het kan best zijn dat er nog een ander merk is dat net zo goed of beter is. Maar ik ga voor wat ik weet en heb ervaren: Wynns injector cleaner werkt.
rene1001 schreef:Oké!!!!
Bedankt voor het welkom!
Ik het demonteren van de injectoren niet een betere optie? Als ik langzam mijn gas opendraai wordt er niet gehikt!
Groeten,
Rene1001
Oké, voldoende ervaring lijkt mij zo

Heb je hem al eens aan de apparatuur laten leggen bij de dealer om de motor helemaal door te testen?
Dat zou ik namelijk het eerste doen voor dat je gelijk begint te demonteren.
Tevens zou ik laten controleren of er wellicht een "verkeerde" benzinepomp is gemonteerd, of was het hikken ervoor ook?
Persoonlijk denk ik toch meer aan de electronica voor benzine/lucht verhoudingen wat ik niet voor je hoop want dat gaat denk ik nogal wat kosten.
Succes.
mvrgr.,
RhanRT
Vuile brandstof filter, bij rustig rijden laat de filter nog genoeg brandstof door, bij stevig accelereren niet, hik/dip. Met een andere ( merk )motorfiets het zelfde probleem gehad.
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Brandstoffilter zit in de tank bij een 1200 , moeilijker te vervangen als een "losse" . Kan het euvel zijn , maar uitlezen is de beste oplossing. En dan is het nog niet zeker of er iets opgeslagen is qua storing . Ik denk een bobine omdat deze tijdens optoeren veel vermogen moet leveren en inwendig door kan slaan . Komt regelmatig voor , alleen welke , de primaire of sucundaire ? En zelfs een bougie kan dit verschijnsel veroorzaken . Het spoeltje in de injector kan ook falen , maar meestal uit zich dit door permanent niet meer te werken wat betekend dat het blok op 1 cyl loopt . Wel kan het inspuitbeeld afwijken en druppels geven ipv nevel , maar dan zou de motor moeten roken/stinken naar onverbrande benzine .
Ook het signaal van de luchtmassameter kan afwijken waardoor er een serieuze dip ontstaat , uitlezen met datalogger tijdens testrit moet dan doorslag geven . Er moet immers in bepaalde meetwaardeblokken aan bepaalde waarden voldaan worden tijdens bepaalde bedrijfsomstandigheden .
Lang leve de electronica ........ _003 Ik vind een oude Bing carburateur fijner rijden en reageren ! Maar ja , het millieu hè ..
.
Ook het signaal van de luchtmassameter kan afwijken waardoor er een serieuze dip ontstaat , uitlezen met datalogger tijdens testrit moet dan doorslag geven . Er moet immers in bepaalde meetwaardeblokken aan bepaalde waarden voldaan worden tijdens bepaalde bedrijfsomstandigheden .
Lang leve de electronica ........ _003 Ik vind een oude Bing carburateur fijner rijden en reageren ! Maar ja , het millieu hè ..

kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Altijd bij 5000 toeren, lijkt mij geen filter o.i.d.. Lambdasonde eens checken. Als het steed bij het zlelfde toerental is denk ik aan een error welke het motormanegement corrigeert.rene1001 schreef:Hallo motorrijders,
Rene1001
Wat Han ook al zegt, begin met uitlezen en dan verder.
Succes, Hans
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Bij 5K tpm zit een vermogensdipje. Wellicht dat dit de oorzaak is. Vooral omdat de eigenaar nogal fors, zo constateer ik tenminste, zijn rechterpols beweegt!
De vermogensopbouw verloopt niet geheel linieer.
My 2cts.
My 2cts.
Maar dat dipje manifesteert zich niet als een hikje , maar meer als een punch zodra je de 5500 toeren gepasseerd bent.scan schreef:Bij 5K tpm zit een vermogensdipje. Wellicht dat dit de oorzaak is. Vooral omdat de eigenaar nogal fors, zo constateer ik tenminste, zijn rechterpols beweegt!
My 2cts.
Een hikje associeer ik toch meer met inhouden.
Ik heb ook nog 2 centen: naar de dealert met die masjien.
- JosRT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Maastricht
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Ik weet niet bij welk toerental maar tussen de 120 en 140km per uur hikte ook mijn R1200RT.
Uiteindelijk bleek de ontluchting van de tank verstopt. Het probleem is nu verholpen.
Groet
Jos
Uiteindelijk bleek de ontluchting van de tank verstopt. Het probleem is nu verholpen.
Groet
Jos
Heren,
Ik heb nog steeds last van de hik!! Nu maar hopen dat ik geen kater krijg als het over is!!!!
Bij de dealer geweest en die riep "dat ligt aan je bougies!"
Ergens deze week zal ik er naar kijken!
Jullie horen het nog!
Bedankt voor de tips tot zo ver!
Rene1001
Ik heb nog steeds last van de hik!! Nu maar hopen dat ik geen kater krijg als het over is!!!!
Bij de dealer geweest en die riep "dat ligt aan je bougies!"
Ergens deze week zal ik er naar kijken!
Jullie horen het nog!
Bedankt voor de tips tot zo ver!
Rene1001
- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Is het inmiddels opgelost Rene?
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2060 Weergaves
-
Laatste bericht door RendeRT
-
- 0 Reacties