Kortsluiting 12 volt aansluiting R1100RT
Moderator: RT_Patrick
Kortsluiting 12 volt aansluiting R1100RT
Wanneer ik mijn Zumo aansluit op het stopcontact op get dashboard slaat de zekering door.
Ik heb het stopcontact er uit gehaald maar daar kan ik op het eerste gezicht niets aan zien.
Is dit een bekend euvel en waar ligt dan meestal de oorzaak?
Alvast bedankt
Gerard
Ik heb het stopcontact er uit gehaald maar daar kan ik op het eerste gezicht niets aan zien.
Is dit een bekend euvel en waar ligt dan meestal de oorzaak?
Alvast bedankt
Gerard
Re: Kortsluiting 12 volt aansluiting R1100RT
Hoi Gerard,
Welke zekering? Die van de motor of van de Zumo-kabel?
Ik neem aan van de Zumo-kabel, controleer de kabel en de stekker.
groet,
RhanRT
Welke zekering? Die van de motor of van de Zumo-kabel?
Ik neem aan van de Zumo-kabel, controleer de kabel en de stekker.
groet,
RhanRT
Hoi Han.
Nee, het is de zekering van de motor.
Ik heb hetzelfde wanneer ik mijn oude streetpilot aansluit.
Gerard
Nee, het is de zekering van de motor.
Ik heb hetzelfde wanneer ik mijn oude streetpilot aansluit.
Gerard
Hoi Gerard,
Dan zit er niets anders op dan dit circuit door te meten want ik moet dan wel bijna met zekerheid denken aan een sluiting 'ergens".
De navi neemt namelijk echt niet veel, daar kan eigenlijk een zekering niet op doorbranden.
Helaas kan ik je niet verder helpen. _002
Succes!
mvrgr.,
Han
Dan zit er niets anders op dan dit circuit door te meten want ik moet dan wel bijna met zekerheid denken aan een sluiting 'ergens".
De navi neemt namelijk echt niet veel, daar kan eigenlijk een zekering niet op doorbranden.
Helaas kan ik je niet verder helpen. _002
Succes!
mvrgr.,
Han
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Als bij aansluiten van twee verschillende apparaten op hetzelfde stopcontact de zekering doorslaat, lijkt het probleem toch in het stopcontact te zitten. Kijk het stopcontact nog eens goed na op breuk, loszittende contacten e.d. Misschien een loszittend contact in het binnenwerk dat sluiting maakt als je er een stekker insteekt.
Of vervang simpelweg het stopcontact door een nieuwe....
Of vervang simpelweg het stopcontact door een nieuwe....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Als het euvel zich voordoet bij totaal verschillende apparaten met elk hun eigen kabel, eigen stekker en dergelijke, dan is dat laatste is zeker een goede tip;
De BWM DIN-stopcontact heeft de twee contacten redelijk dicht bij elkaar zitten.
Kijk met een sterke zaklamp goed *in* het stopcontact of je daar geen losse stukjes in ziet liggen of wellicht andere troep, water, enzovoort.
Eventueel, nadat je de visuele controle gedaan hebt, de stofzuiger er op zetten als je inderdaad losse stukjes ziet.
Ga in geen geval met een pincet of tangetje proberen dat eruit te pulken of je moet de zekering ff vroegtijdig loshalen.
Wees ook voorzichtig dat je de contacten niet beschadigt.
Kijk of de contacten in het stopcontact ook vast zitten en niet los liggen en/of vrijelijk kunnen bewegen. Want dat is er een beschadiging in het plastic huis en moet je of met goede lijm aan de slag of een nieuwe stopcontact monteren.
Officieel dient de zekering 15 ampère (blauw) te zijn.
De BWM DIN-stopcontact heeft de twee contacten redelijk dicht bij elkaar zitten.
Kijk met een sterke zaklamp goed *in* het stopcontact of je daar geen losse stukjes in ziet liggen of wellicht andere troep, water, enzovoort.
Eventueel, nadat je de visuele controle gedaan hebt, de stofzuiger er op zetten als je inderdaad losse stukjes ziet.
Ga in geen geval met een pincet of tangetje proberen dat eruit te pulken of je moet de zekering ff vroegtijdig loshalen.
Wees ook voorzichtig dat je de contacten niet beschadigt.
Kijk of de contacten in het stopcontact ook vast zitten en niet los liggen en/of vrijelijk kunnen bewegen. Want dat is er een beschadiging in het plastic huis en moet je of met goede lijm aan de slag of een nieuwe stopcontact monteren.
Officieel dient de zekering 15 ampère (blauw) te zijn.
Voor alle zekerheid zou ik eerder nog de accu-aansluitingen los halen dan alleen de zekering er uit.
Ik weet het: de zekering verwijderen zou voldoende moeten zijn, maar stel dat .....
een gewaarschuwd mens telt voor twee toch?
Ik weet het: de zekering verwijderen zou voldoende moeten zijn, maar stel dat .....
een gewaarschuwd mens telt voor twee toch?
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
en als de accu weer vastzit de Motronic <=> TPS weer even afstellen anders rijdt hij als een natte vaatdoek!
Hoe?:
accu aangesloten
zekering 5 geplaatst
contact aan
daarna het gashandel 2 keer rustig van dicht naar vol open te bewegen
nu pas starten
contact af
Nu 'weet' de Motronic wat de range van de TPS is die je gaat gebruiken zodat die de tussen standen van je gashandel kan berekenen en weet hoeveel gas jij geeft, vervolgens weet hij dan wat bij het huidige toerental het ontstekingstijdstip en hoeveelheid ingespoten benzine moet zijn.
Als er veel gesleuteld is (of door slijtage hier en daar) kloppen die settings niet meer en loopt de motor niet mooi. Ik doe het bij iedere beurt die het ding krijgt.
Hoe?:
accu aangesloten
zekering 5 geplaatst
contact aan
daarna het gashandel 2 keer rustig van dicht naar vol open te bewegen
nu pas starten
contact af
Nu 'weet' de Motronic wat de range van de TPS is die je gaat gebruiken zodat die de tussen standen van je gashandel kan berekenen en weet hoeveel gas jij geeft, vervolgens weet hij dan wat bij het huidige toerental het ontstekingstijdstip en hoeveelheid ingespoten benzine moet zijn.
Als er veel gesleuteld is (of door slijtage hier en daar) kloppen die settings niet meer en loopt de motor niet mooi. Ik doe het bij iedere beurt die het ding krijgt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Bedankt voor de reacties. Ik ga het stopcontact eerst goed inspecteren en anders een ander halen.
Gerard
Gerard
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 2512 Weergaves
-
Laatste bericht door Walter