Theorie-examen voor de motor
Moderator: RT_Patrick
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Theorie-examen voor de motor
Op zaterdag, 16 maart deden 16 forumleden mee aan een opfrissingscursus RVV. LEES HIER MEER >>
Aan het begin van de dag werden we getest door aan een proefexamen theorie voor motorfietsen deel te nemen. We zakten alle 16 . . . . :roll:
Op het web heb ik een dergelijk actueel examen gevonden. Ook nu zakte ik weer met 11 punten.
Ik ben benieuwd hoe jullie het er af brengen.
DOE MEE AAN DEZE TEST >>
Laat je even weten hoe het gegaan is en wat je mening over dit examen is ?
Vul de poll in of je na de eerste keer geslaagd of gezakt bent.
NB: DIT IS GEEN OFFCIEEL CBR EXAMEN . . . .
Aan het begin van de dag werden we getest door aan een proefexamen theorie voor motorfietsen deel te nemen. We zakten alle 16 . . . . :roll:
Op het web heb ik een dergelijk actueel examen gevonden. Ook nu zakte ik weer met 11 punten.
Ik ben benieuwd hoe jullie het er af brengen.
DOE MEE AAN DEZE TEST >>
Laat je even weten hoe het gegaan is en wat je mening over dit examen is ?
Vul de poll in of je na de eerste keer geslaagd of gezakt bent.
NB: DIT IS GEEN OFFCIEEL CBR EXAMEN . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: Theorie-examen voor de motor
"Laat je even weten hoe het gegaan is en wat je mening over dit examen is ?"
Er hebben pas 2 personen examen gedaan waarvan 2 gezakt, ergo, moet ik nu mijn rijbewijs inleveren????
Easy Louis
Er hebben pas 2 personen examen gedaan waarvan 2 gezakt, ergo, moet ik nu mijn rijbewijs inleveren????
Easy Louis
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Gezakt met 9 fouten.
Vond er wel een aantal zeer dubieuze (o.a. ABS vraag en vraag over passagier) vragen en één onduidelijke vraag (positie op de weg, situatie erg onduidelijk beschreven) bij zitten.
Vond er wel een aantal zeer dubieuze (o.a. ABS vraag en vraag over passagier) vragen en één onduidelijke vraag (positie op de weg, situatie erg onduidelijk beschreven) bij zitten.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- JOS WRSM
- Erelid
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Hahaha gelukkig niet Louis . . . . maar frustrerend is het wel, toch, niet ??
easy_louis schreef:"Laat je even weten hoe het gegaan is en wat je mening over dit examen is ?"
Easy Louis
Jos WRSM
Jos WRSM
- Duiker
- Type: R1100RT
- Land: Frankrijk
- Woonplaats of omgeving: Correze
9 FOUT dus gezakt. Dat is toch zeker een 8.
Menig student zou willen dat hij dit had voor zijn examen ben je flink geslaagd.
Fred
Menig student zou willen dat hij dit had voor zijn examen ben je flink geslaagd.
Fred
Sit Mare Securum
In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Twee fouten..
: die van dat gewicht van een aanhanger en die over dat groepsrijden (én eerlijkheidshalve er ook een stuk of 4 goed gegokt).
Vond inderdaad zelf ook dat 'rare' vragen tussen zaten

Vond inderdaad zelf ook dat 'rare' vragen tussen zaten

- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Pffff
........ wederom gezakt _002

- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Oops 13 fouten. Misschien had ik geluk bij mijn eerste motorexamen al die jaren geleden. Toen had ik maar één fout. Al lijkt de vraagstelling een stuk anders geworden.
- Garfield
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
6 fout, met de hakken over de sloot. De vraagstelling is toch wel iets anders dan "in mijn tijd". Dat van de max aanhangergewicht vond ik wel apart. Geldt E ook achter A? Ik heb echt geen idee,
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- BertL
- 2024
- Bijz: K1200GT/2008
- Woonplaats of omgeving: Ommen
Ook gezakt met 11 fouten.
Wat mij opvalt, is dat sommige vragen "dubieus" zijn, de manier waarop naar het juiste antwoord gevraagd wordt is m.i. soms onduidelijk.
Wat ik tijdens de Theorie-dag woordne.ken noemde.
In plaats van het testen van kennis, lijkt het soms meer op een woordspelletje, je moet goed opletten wat het CBR als preferent antwoord verwacht.
Hele juristen-volksstammen bij het CBR construeren/toetsen de vragen, gaf Gerard aan.
Sommige antwoorden waaruit je kunt kiezen zijn wel heel apart, als je die fout hebt zou ik echt op mijn kop gaan krabben.
Zou je de kennis betreffende die vraag niet hebben, kan je op basis van het uitsluiten van "onzinnige" antwoorden de vraag goed kunnen beantwoorden.
Dat ik niet ver benevens de waarheid zit, lijkt mij uit het feit dat de (lopende) uitslag van deze poll ongeveer 50-50 is.
Terwijl vele wel de kennis hebben en de verkeersregels niet echt schokkend verandert zijn, althans in mijn optiek.
Wat mij opvalt, is dat sommige vragen "dubieus" zijn, de manier waarop naar het juiste antwoord gevraagd wordt is m.i. soms onduidelijk.
Wat ik tijdens de Theorie-dag woordne.ken noemde.
In plaats van het testen van kennis, lijkt het soms meer op een woordspelletje, je moet goed opletten wat het CBR als preferent antwoord verwacht.
Hele juristen-volksstammen bij het CBR construeren/toetsen de vragen, gaf Gerard aan.
Sommige antwoorden waaruit je kunt kiezen zijn wel heel apart, als je die fout hebt zou ik echt op mijn kop gaan krabben.
Zou je de kennis betreffende die vraag niet hebben, kan je op basis van het uitsluiten van "onzinnige" antwoorden de vraag goed kunnen beantwoorden.
Dat ik niet ver benevens de waarheid zit, lijkt mij uit het feit dat de (lopende) uitslag van deze poll ongeveer 50-50 is.
Terwijl vele wel de kennis hebben en de verkeersregels niet echt schokkend verandert zijn, althans in mijn optiek.
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Ze willen dat je inzicht hebt en niet het examen haalt door alle verkeersregels uit je hoofd te leren. Maar die inzichtvragen zijn soms zo onlogisch.
Hetzelfde zie je met het vaarbewijs. Daar komen sinds vorig jaar examenvragen voor die niet eens in de cursus worden behandelt. Man van de examencommissie gaf aan dat je maar logisch moest nadenken, dan moet je eruit komen. Veel boze kandidaten tijdens examen.
Ben benieuwd of theorie examen mij nog lukt. Ga het vandaag ook weer eens proberen. Altijd eerste keer geslaagd maar nu zal dat wel niet meer lukken.
Hetzelfde zie je met het vaarbewijs. Daar komen sinds vorig jaar examenvragen voor die niet eens in de cursus worden behandelt. Man van de examencommissie gaf aan dat je maar logisch moest nadenken, dan moet je eruit komen. Veel boze kandidaten tijdens examen.
Ben benieuwd of theorie examen mij nog lukt. Ga het vandaag ook weer eens proberen. Altijd eerste keer geslaagd maar nu zal dat wel niet meer lukken.
Even de bovenstaande uitspraak nuanceren:dutchmidiman schreef:
Ook ik zie een aantal vragen in het hier geplaatste testje die de status "dubieus" duidelijk verdienen, maar weet dat de vragen in dit testje NIET van het CBR afkomstig zijn.
De werkelijke examenvragen van het CBR mogen door een rijschool niet gepubliceerd worden.
Dit maakt dat andere bedrijven/organisaties met afgeleiden komen.
Is dit vreemd? Nee, immers examenopgaven die nog gebruikt worden voor nu en de toekomst worden nooit vrijgegeven!
Denk maar eens aan examenfraude bij voorkennis van vragen en antwoorden van scholen, ook het CBR zal dit fenomeen uit alle macht bestrijden.
met vriendelijke groet,
RhanRT
Duidelijk.
Dat verklaard ook waarschijnlijk dan deels waarom je zakt bij een dergelijk examen, dat legertje juristen/Neerlandici is er niet overheen geweest.
Wat we ook bemerkte bij de Theoriedag Verkeersregels, dat was een "nieuwe set" van vragen zeer recentelijk verkregen waar Gerard aangaf dat bij sommige vragen er ook iets mis was.
Een volgende Theoriedag Verkeersregels bij het CBR zelf organiseren? :lol:
Dat verklaard ook waarschijnlijk dan deels waarom je zakt bij een dergelijk examen, dat legertje juristen/Neerlandici is er niet overheen geweest.

Wat we ook bemerkte bij de Theoriedag Verkeersregels, dat was een "nieuwe set" van vragen zeer recentelijk verkregen waar Gerard aangaf dat bij sommige vragen er ook iets mis was.
Een volgende Theoriedag Verkeersregels bij het CBR zelf organiseren? :lol:
- Wildripper
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Mag me met 5 fouten tot de geslaagde rekenen maar toch wel blijven opletten 

- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Gezakt met 8 fouten. Een bijzonder vreemde foto: iemand staat bij het stoplicht te wachten met het achterwiel op de witte pijl. De vraag is: staat u zo goed opgesteld? Als antwoord heb ik daar "nee" gegeven, omdat je bij het optrekken op zo'n witte pijl geen flauw benul hebt welke kant je achterwiel op gaat. Dubieuze vraag/dubieus antwoord...
Kortom: gezakt maar nog steeds gelukkig!
Bert M
Kortom: gezakt maar nog steeds gelukkig!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Type: Overig R-serie
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Nijkerk
Gezakt met 7 _002
Over de vraagstelling is al het nodige gezegd
Dat er nog niks gebeurd is zal wel met defensieve rijstijl te maken hebben
Grtzzz,
Han
Over de vraagstelling is al het nodige gezegd

Dat er nog niks gebeurd is zal wel met defensieve rijstijl te maken hebben

Grtzzz,
Han
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
geslaagd met 1 fout. Gewicht aanhanger is goed gegokt want dat wist ik echt niet. Fout was de vraag wie voorrang heeft op de doorgaande weg met de auto van links en de voetganger. Dom, want dat was toch wel duidelijk.
Maar het lijkt niet op de CBR oefenexamens die ik ken. Zien de vragen er nu zo uit als op deze website te zien is?
Maar het lijkt niet op de CBR oefenexamens die ik ken. Zien de vragen er nu zo uit als op deze website te zien is?
- stefke
- Woonplaats of omgeving: veluwe
- zadkine
- Bijz: Antraciet
- Woonplaats of omgeving: Twente
Een aantal dubieuze vragen, meer dubieuze dan op het echte examen dus wel wat "foutjes" meer...heb overigens enkele maanden geleden het echte theorie examen gedaan en (ook) in 1 keer gehaald (met maar 1 fout)...schijnt dat ook daar velen zakken.
Maar het halen lukt wel met de theorie zo vers geleerd.
Maar het halen lukt wel met de theorie zo vers geleerd.
@Han, bedankt voor je morele steun!
Ik was/ben gezakt, maar lees nu het commentaar van Han, een zeer gewaardeerd forum-lid:
Ook ik zie een aantal vragen in het hier geplaatste testje die de status "dubieus" duidelijk verdienen, maar weet dat de vragen in dit testje NIET van het CBR afkomstig zijn.
De werkelijke examenvragen van het CBR mogen door een rijschool niet gepubliceerd worden.
Is dit vreemd? Nee, immers examenopgaven die nog gebruikt worden voor nu en de toekomst worden nooit vrijgegeven!
Mijn dag is plots een stuk vrolijker gekleurd, ik ben dus gezakt voor een examen wat NIET de officiële vragen zijn.
Dat is natuurlijk een stuk minder erg!
Maar ga het vanavond alsnog een keer proberen.....
Ik was/ben gezakt, maar lees nu het commentaar van Han, een zeer gewaardeerd forum-lid:
Mijn dag is plots een stuk vrolijker gekleurd, ik ben dus gezakt voor een examen wat NIET de officiële vragen zijn.
Dat is natuurlijk een stuk minder erg!

Maar ga het vanavond alsnog een keer proberen.....
- JoJothefirst
- 2024
- Bijz: zumo XT
- Woonplaats of omgeving: Groningen
ik ben ook gezakt _002
Hoe zei Freek het ook alweer? Ach, het is maar een spelletje
JoJo
Hoe zei Freek het ook alweer? Ach, het is maar een spelletje

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- HanTeRT
- 2023
- Bijz: Full Options
- Woonplaats of omgeving: Overijssel
Gezakt met 9 fouten
. Ging in het begin heel goed tot de vraag van het gewicht van de aanhanger kwam.
Wel weer leuk om te doen.
Groet,
Han

Wel weer leuk om te doen.
Groet,
Han
Denk in oplossingen, niet in problemen.
- JDoubleOP
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Gezakt met 9 fouten
.

- aartjw
- Bijz: BMW Navigator VI
- Woonplaats of omgeving: R'dam
Gezakt met tien faute.
Gelukkig is het niet het officiële CBR-examen, eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig hoe ik het er dan af zou brengen
. Want inderdaad vond ik een aantal vragen op zijn zachtst gezegd vreemd en de antwoorden daarop evenzo _002
Gelukkig is het niet het officiële CBR-examen, eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig hoe ik het er dan af zou brengen

Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
- EL SCORPIO
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Gezakt met 13 fouten.
Soms stomme en je kan je antwoord niet terughalen als je eenmaal gedrukt hebt. STOM.
Niet te snel drukken dus.
Zaten wel rare vragen tussen.
Maar ja ik heb mijn motorrijexamen gedaan nog in de tijd van de proefrijbewijzen.
Dat is 1979 geweest,
Toen had ik geleerd voor het examen en slaagde voor theorie maar praktijk zakte ik.
De examinator ging met mij naar buiten en begon gelijk van is die zware motor van jou?
En toen gingen we rijden en kreeg ik 10 straten op en moest stoppen voor de volgende 10 plus de examinator reed zowat in mijn nummerplaat.
Om mij maar niet kwijt te raken maar als ik een noodstop moest maken was ik plat.
Gelukkig gaat dat nu anders.
Soms stomme en je kan je antwoord niet terughalen als je eenmaal gedrukt hebt. STOM.
Niet te snel drukken dus.
Zaten wel rare vragen tussen.
Maar ja ik heb mijn motorrijexamen gedaan nog in de tijd van de proefrijbewijzen.
Dat is 1979 geweest,
Toen had ik geleerd voor het examen en slaagde voor theorie maar praktijk zakte ik.
De examinator ging met mij naar buiten en begon gelijk van is die zware motor van jou?
En toen gingen we rijden en kreeg ik 10 straten op en moest stoppen voor de volgende 10 plus de examinator reed zowat in mijn nummerplaat.
Om mij maar niet kwijt te raken maar als ik een noodstop moest maken was ik plat.
Gelukkig gaat dat nu anders.
- JoJothefirst
- 2024
- Bijz: zumo XT
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Je bent vast niet de enige.... Ik denk dat er velen van ons stammen uit de tijd dat er maar één verkeersregel gold: wie er het eerst is, heeft voorrang :lol: :lol:beemerrichard schreef:Maar ja ik heb mijn motorrijexamen gedaan nog in de tijd van de proefrijbewijzen.
Nou ja, dat was ook een beetje de opzet van de training van afgelopen zaterdag: wat is er zoal veranderd sinds die tijd. Eigenlijk zijn er een heleboel veranderingen die we wel via de media hebben vernomen en dus ook wel in ons systeem hebben opgeslagen, maar toch blijft er genoeg over waar je eigenlijk geen weet van hebt. Jammer genoeg zijn de vragen steeds hetzelfde, dus overdoen is te gemakkelijk. Zou mooi zijn geweest als de vragen random waren geweest zodat je het later nog eens opnieuw kunt proberen.
JoJo
p.s. (ik kan het niet laten) betekent schrijf je met een t

Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- zadkine
- Bijz: Antraciet
- Woonplaats of omgeving: Twente
Tsja, dubieus...inmiddels heeft ieder tijd gehad deze test te doen:
Graag eerst de test doen voor je onderstaande leest.
Mijn vraagpunten over die test:
Vraag 2: Waarom grootlicht uit en voorzichtig rijden. Met grootlicht aan zie je verder en eerder die beesten, wel alert zijn natuurlijk.
vraag 5: Heeft weinig met theorie te maken. Is bovendien alleen van belang als je niet met een navigatie route rijdt. Je kan ook kiezen dat iedereen 1 bepaalde andere persoon in de gaten moet houden.
vraag 10 , langere remweg...waarom minder dan 80 gaan rijden (= gewenste antwoord) Meer afstand houden is het beste antwoord en dat staat er niet
vraag 16...knipperen in bv Polen betekent dat er verderop gelaserd wordt.
vraag 17...gladheid door ijzel en sneeuw is een open deur. Het bord betekent dat dat stuk wegdek EERDER glad wordt door bv open ligging en daardoor sneller afkoelend dan de rest van de weg bij temp rond vriespunt. dat staat er niet bij als antwoord.
vraag 26...is geen geldig verkeersbord en overruled derhalve geen eventuele anders aanwezige beperking terplaatse..is overigens moeilijk fout te beantwoorden gegeven de keuzes bij die vraag.
vraag32...parkeer haven is middels stoppelstreep afgescheiden, niet zoals een pech haven dmv doorgetrokken streep. Staat echter geen P bord bij.Voor mij dubieus of dit als pech heven of als parking gezien mag worden. Uiteraard mag je buiten de bebouwde kom wel per definitie in de berm parkeren.
vraag 36: waarom C terwijl B beter is...je hoeft helemaal niet te toeteren bij dat plaatje..je kan er ook rustig achter blijven rijden
Vraag 40: juiste antwoord staat er niet...max toegestane snelheid = 50 km/h bij die portalen.
Ook bij ijzel en sneeuw zet rijkswaterstaat de portalen op max 50...
Vraag 2: Waarom grootlicht uit en voorzichtig rijden. Met grootlicht aan zie je verder en eerder die beesten, wel alert zijn natuurlijk.
vraag 5: Heeft weinig met theorie te maken. Is bovendien alleen van belang als je niet met een navigatie route rijdt. Je kan ook kiezen dat iedereen 1 bepaalde andere persoon in de gaten moet houden.
vraag 10 , langere remweg...waarom minder dan 80 gaan rijden (= gewenste antwoord) Meer afstand houden is het beste antwoord en dat staat er niet
vraag 17...gladheid door ijzel en sneeuw is een open deur. Het bord betekent dat dat stuk wegdek EERDER glad wordt door bv open ligging en daardoor sneller afkoelend dan de rest van de weg bij temp rond vriespunt. dat staat er niet bij als antwoord.
vraag 26...is geen geldig verkeersbord en overruled derhalve geen eventuele anders aanwezige beperking terplaatse..is overigens moeilijk fout te beantwoorden gegeven de keuzes bij die vraag.
vraag32...parkeer haven is middels stoppelstreep afgescheiden, niet zoals een pech haven dmv doorgetrokken streep. Staat echter geen P bord bij.Voor mij dubieus of dit als pech heven of als parking gezien mag worden. Uiteraard mag je buiten de bebouwde kom wel per definitie in de berm parkeren.
vraag 36: waarom C terwijl B beter is...je hoeft helemaal niet te toeteren bij dat plaatje..je kan er ook rustig achter blijven rijden
Vraag 40: juiste antwoord staat er niet...max toegestane snelheid = 50 km/h bij die portalen.
Laatst gewijzigd door zadkine op 21 mar 2013, 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Bijz: R1200GSA
- Woonplaats of omgeving: twente
Geslaagd met de hakken over de sloot. In een aantal gevallen antwoorden gegeven waarvan ik dacht dat dat het gewenste antwoord was omdat het -mijns inziens- juiste er niet als keuze bijstond.
Nadien alle opmerkingen hiero gelezen.....ik onderschrijf de geleverde commentaren.
gr v Ciske
Nadien alle opmerkingen hiero gelezen.....ik onderschrijf de geleverde commentaren.
gr v Ciske
- Wildripper
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Ook een lastige is vraag 43 daar kan de voetganger nooit zien dat het een voorrangsweg betreft en lijkt deze dus eigenlijk rechtdoorgaand verkeer.zadkine schreef:Tsja, dubieus...inmiddels heeft ieder tijd gehad deze test te doen:

Zümo XT
Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
Gelukkig had ik de vragen goed die ik zelf belangrijk vind.
Gelukkig had ik de vragen goed die ik zelf belangrijk vind.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 4552 Weergaves
-
Laatste bericht door PK
-
-
Nieuw bericht ABS op de motor
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 27 Reacties
- 7785 Weergaves
-
Laatste bericht door moh_fan
-
-
- 1 Reacties
- 2541 Weergaves
-
Laatste bericht door Wouter5