verlaagd vermogen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
eliaslecomte
Type: R1150RT
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Brugge

verlaagd vermogen

Ongelezen bericht door eliaslecomte »

Hallo,

Even een vraagje over het vermogen van mijn r 1150 rt.
Hij is geproduceerd als 70kw bike.
Is het dan mogelijk & heeft het nut om dat te laten verhogen naar de standaard 90kw?
thooms

Re: verlaagd vermogen

Ongelezen bericht door thooms »

Het terugschroeven van vermogen heeft geen verandering op de motorblok

Ik denk en dat zie je vaker als je je aanzuigbuis eens weghaalt je kan zien dat de gaskleppen niet volledig open gaan ,
Als dat zo is dan zal de gasklepaanslagplaat moeten verwijderen die zal er dan extra opzitten.

Zo word vaak het vermogen als het waren begrensd
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zover mij bekend is de -1150- (en RS) fabrieks-af altijd al 70kW (95pk), en uit de gehele 1150-reeks al de hoogste.
(de R's en de G's waaronder ook de GS Adventure hebben 62,5kW/85 pk)

De 90kW is dus geen standaard!
Dat is 122 pk, en dat heeft een BMW R1200S, bijvoorbeeld.
Kan het zijn dat jij je mogelijk vergist? _001

Wil je nog meer vermogen moet je aan after-market tuning gaan doen, zoals PowerCommander, Rapid Bike o.i.d.

Enkele Pk’s winst kan je ook soms behalen via andere (grotere) uitlaatbochten, andere demper en luchtfilter.
Er is zelfs chip-tuning mogelijk, maar dat kan soms een hele uitdaging zijn, (risico op noodloop, etc) heb ik zelf ervaren.

Ikzelf heb gekozen voor de Performance Controler van Dobeck Performance, alleen nog steeds niet kunnen monteren. :roll:

En er zijn volksstammen die zweren bij weerstand-tuning, oftewel een speciale kabel tussen je temperatuursensor in het luchtfilterhuis.
Om de motor lekkerder "rond te laten lopen", wat meer trekkracht onderin en zo voort.

De 1150RT is een redelijk zware motor qua gewicht, maar ik kan niet echt zeggen dat het vermogen echt weinig is.
Soms zou de motor wel lekkerder "rond kunnen lopen", maar dat komt door het geknepen karakter om te kunnen voldoen aan de emissie-eisen.

Over het nut van meer vermogen kan je hele discussie hebben en het nooit met elkaar eens zijn, maar 1 ding is zeker:
De fabrikant (BMW) heeft de motor zo ontworpen dat qua vermogen de motor het aan kan qua behoud van je motor.
Meer vermogen geeft dus een zeker risico op meer slijtage, schade aan de motor (denk aan onvolledige verbranding, verkoling e.d.) en hoger brandstof verbruik.
Maar net zo gemakkelijk juist weer minder brandstofverbruik, afhankelijk van de stand van je rechterhand.
En een lekkere motor, hoewel de 1150RT dat in mijn optiek al is.

En ultimo is het dan ook de vraag, hoe diep is je portemonnee, hoever wil je gaan?
Wat zijn je eisen en wensen, want dat is voor iedereen persoonlijk welk doel gehaald moet worden.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Zoals dutch al zegt is 70 kW de standaard versie en vergis je je tussen kW en pk's, 70 kW =95 pk.
Wil je naar de 90kW dan ontkom je niet aan andere cilinderkoppen met andere kleppen, nokkenassen, zuigers, motronica, in- en uitlaattuning etc. In mijn optiek kun je dan beter een andere motor kopen dan zo'n loodzware RT gaan opvoeren. _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
eliaslecomte
Type: R1150RT
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Brugge

Ongelezen bericht door eliaslecomte »

Inderdaad ik zal me vergist hebben dus pk en kw!

Bedankt voor de antwoorden!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”