bmw navigator 4 op r1150rt aansluiten?
Moderator: RT_Patrick
bmw navigator 4 op r1150rt aansluiten?
Ik heb een navigator 4, die ik wil aansluiten op mijn r1150rt. In een artikel las ik dat er op de 1200rt standaard een accesoire aansluiting zit. Is dit ook zo bij de R1150rt?
Zo niet, hoe kan ik dan aan een verloopstekker of iets van dien aard komen om het ding aan te sluiten? Ik had een zumo 660, maar die zat gewoon met 2 draadjes aan de accu.
Graag hulp van de forum techneuten.
alvast bedankt,
Paul
Zo niet, hoe kan ik dan aan een verloopstekker of iets van dien aard komen om het ding aan te sluiten? Ik had een zumo 660, maar die zat gewoon met 2 draadjes aan de accu.
Graag hulp van de forum techneuten.
alvast bedankt,
Paul
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Re: bmw navigator 4 op r1150rt aansluiten?
Op de mijne (R1150RT uit 2004) zit links naast de km-teller een aansluiting, die zat er al toen ik 'm kocht. Geen idee of dat standaard is..

Dat is een can-bus aansluiting. Ik zoek een vaste aansluiting.
Er zitten twee stekkertjes aan, die ergens in moeten. Ik zoek eigenlijk de contrastekkers.
Er zitten twee stekkertjes aan, die ergens in moeten. Ik zoek eigenlijk de contrastekkers.
Sorry maar de R1150RT heeft geen CAN-bus.Paul M schreef:Dat is een can-bus aansluiting. Ik zoek een vaste aansluiting.
De CAN-bus is pas geïntroduceerd vanaf de R1200RT en de R1200GS.
Sluit jouw navigatie aan op de radio aansluiting links onder het opbergvak of ga voor een vaste aansluiting vanaf de accu.
groet,
RhanRT
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Ik heb de voedingkabel van de zumo aan de voedingkabel stadslicht gesoldeerd. Hoeft de kuip er niet af. 

Hoi Rhan,
ik zie op de foto toch zo'n sigaretten-aansteker aansluiting? dat heet toch een can-bus?
Is inderdaad niet standaard, want de mijne heeft het ook niet.
De aansluiting voor de radio zal ik opzoeken. Kuip zit al los, dus lukt wel.
Enig idee of hier ook verloopstekkertjes voor te krijgen zijn, of is dit gewoon een kwestie van doorverbinden?
Paul
ik zie op de foto toch zo'n sigaretten-aansteker aansluiting? dat heet toch een can-bus?
Enig idee of hier ook verloopstekkertjes voor te krijgen zijn, of is dit gewoon een kwestie van doorverbinden?
Paul
canbus zit niet op een 1150. Het gene dat jij bedoelt is een accessoire aansluiting of te wel in de volksmond sigarettenaanluiting. Deze heb je in 2 maten die in de auto, en een maat kleiner (vaak bmw plug genoemd).
je kunt deze gewoon los kopen (halfords oid) en rechtstreeks op de accu aansluiten
je kunt deze gewoon los kopen (halfords oid) en rechtstreeks op de accu aansluiten
Paul,Paul M schreef:Hoi Rhan,
Paul
Als de motor een CAN-bus systeem heeft dan heb je geen zekeringen want de computer regelt alles en meet ook wanneer een stroomciruit teveel stroom vraagt. In een dergelijk geval sluit de computer dat gedeelte af.
Onder jouw buddyzit vind je een zekeringskast met daarin een aantal relais, dus jouw motor heeft geen CAN-bus. (is ook nooit geleverd bij een R1150RT)
Wat jij bedoelt op de foto is een 12V accessoire aansluiting.
Verloopstekker of doorverbinden, beiden kan.
Als je de motor met radiovoorbereiding hebt dan ga je daar de stekker vinden, heb je die niet dan zou ik kiezen voor een aftakking maken vanaf de accu.
Succes.
groet,
Han
Puur ter informatie;
De BMW Navigator 4 heeft fabrieks-af connectoren om op de (CAN-bus) GPS-Accessoires aansluiting nabij het balhoofd van de moderne(re) BMW motoren aan te sluiten.
Oudere BMW motoren hebben die aansluiting noch die connectoren niet.
Je hebt de optie om te proberen bij de BMW dealeRT de contra's van die stekkers (let op dat je niet alleen de behuizing maar ook de pennetjes besteld!
) te verkrijgen. Dus degene die normaal gesproken bij de
in de draadboom zit.
Maar je kunt ook PosiTaps gebruiken, dan blijft de kabel origineel als je ooit de navigatie weer gaat doorverkopen of op een "moderne(re)" BMW aansluit.
Voor de juiste aansluitingen van de houder zie navolgende link met foto's (let wel heel goed op, in den beginnen maakt de auteur een foutje);
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=565952
LET OP:
Sluit het verkeerd aan en er kan schade aan je BMW Navigator 4 Cradle (houder) ontstaan en mogelijk zelfs aan de BMW Navigator zelf.
Bij twijfel niet zelf doen, zou ik adviseren.
De BMW Navigator 4 Cradle is ook flink duur, heb ik begrepen.
Vergeet ook niet een zekering op te nemen in de voedingslijn. Die zit er standaard bij de BMW Navigator *niet* in, in verband met CAN-bus.
Maar is in jouw situatie m.i. wél nodig!
De BMW Navigator 4 heeft fabrieks-af connectoren om op de (CAN-bus) GPS-Accessoires aansluiting nabij het balhoofd van de moderne(re) BMW motoren aan te sluiten.
Oudere BMW motoren hebben die aansluiting noch die connectoren niet.
Je hebt de optie om te proberen bij de BMW dealeRT de contra's van die stekkers (let op dat je niet alleen de behuizing maar ook de pennetjes besteld!

Maar je kunt ook PosiTaps gebruiken, dan blijft de kabel origineel als je ooit de navigatie weer gaat doorverkopen of op een "moderne(re)" BMW aansluit.
Voor de juiste aansluitingen van de houder zie navolgende link met foto's (let wel heel goed op, in den beginnen maakt de auteur een foutje);
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=565952
LET OP:
Sluit het verkeerd aan en er kan schade aan je BMW Navigator 4 Cradle (houder) ontstaan en mogelijk zelfs aan de BMW Navigator zelf.
Bij twijfel niet zelf doen, zou ik adviseren.
De BMW Navigator 4 Cradle is ook flink duur, heb ik begrepen.
Vergeet ook niet een zekering op te nemen in de voedingslijn. Die zit er standaard bij de BMW Navigator *niet* in, in verband met CAN-bus.
Maar is in jouw situatie m.i. wél nodig!
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Blad 3, post 21, beelden van aansluitpunt onder linker kuipdeel...
http://65.38.186.184/forums/showthread. ... ing&page=3

(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
japachap schreef:Blad 3, post 21, beelden van aansluitpunt onder linker kuipdeel...
Duidelijke en goede posting.
Hallo mannen. Leuk om te zien hoe iedereen helpt. Laatste plaatjes zijn mooi. Weet 1 van jullie ook misschien of ik ergens een losse contrastekker kan kopen (die bij de 1200 dus blijkbaar standaard er op zit), zodat ik de stekker van mijn navigator 4 draad niet af hoef te knippen? Als ik deze kan inpluggen en de oorspronkelijke BMW accesoireplug/stekker kan bevestigen, met de draadjes zoals op het vorige plaatje, op de radioaansluiting, dan is het helemaal perfect.
Uiteraard denk ik dat de dealer je kan helpen, maar anders zou ik zeker eens even gaan shoppen bij Conrad en dergelijke.
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Ik wilde ook eerst de aansluiting radio gebruiken. Dealer gaf aan dat de stekker die hier op past niet los is te bestellen. Stekker zit alleen aan de kabelboom van de radio.
Vandaar dat ik de voedingskabel van stadslicht heb gebruikt. Was wel zo makkelijk. En je weet zeker dat als contact wordt afgezet er ook geen spanning meer op de Zumo staat.
Er zijn mensen met steeds lege accu geweest waar de oorzaak was, de spanning die op de motorsteun van de Zumo/bmw navigator bleef staan.
Vandaar dat ik de voedingskabel van stadslicht heb gebruikt. Was wel zo makkelijk. En je weet zeker dat als contact wordt afgezet er ook geen spanning meer op de Zumo staat.
Er zijn mensen met steeds lege accu geweest waar de oorzaak was, de spanning die op de motorsteun van de Zumo/bmw navigator bleef staan.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 5041 Weergaves
-
Laatste bericht door motorfiets123
-
- 5 Reacties