MODIFICATIE: Extra benzine in de tank.

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Hans45
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

MODIFICATIE: Extra benzine in de tank.

Ongelezen bericht door Hans45 »

Info voor alle BMW rijders.

Op de verschillende fora's van BMW kom je steeds het probleem tegen dat het vullen van de tank met name de laatste liters moeizaam verloopt.
Met name de K serie en de R serie hebben daar last van.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat BMW een vultrechter toepast welke een lengte heeft van een cm of 5. Dat wordt gedaan om in de warme zomer maanden te voorkomen dat je de tank te vol tankt en dat door de warmte de benzine uitzet waardoor er lekkage zou kunnen optreden. Met name het herkenbare gegeven, na een lange rit de motor voltanken, parkeren en dan iets gaan eten of drinken. Als de motor dan lange tijd in de volle zon staat kan het voornoemde effect het gevolg zijn.

Oplossing.
Voor de handige sleutelaars heb ik de volgende oplossing. Na demontage van het plaatwerk kan je de afsluitdop van de vultrechter middels de 6 imbus bouten losmaken. Aan deze trechter zit een overloop slang. Deze zit meestal met een knelring vast gemaakt aan het pijpje. Met een beetje draaien kan je dan de vultrechter eruit nemen waarbij de slanglengte dit toelaat. Een paar poetsdoekken op de tankopening leggen. Nu met een 6 mm boortje een gat boren ongeveer een cm onder de rand van de vultrechter gemeten vanaf de bovenzijde. Zorg ervoor dat het metaal dat van het boren vrij komt niet in de tank valt. Hierna de trechter weer monteren en vastzetten.

Je zal merken dat er bij de eerste keer tanken makkelijker volgetankt kan worden. De loze ruimte die de trechter veroorzaakte is nu te gebruiken. Als het benzine nivo tot aan de vultrechter komt kan je gewoon iets rustiger doortanken. Je zal wat geborrel bij het boorgaatje zien. Dit als teken dat de loze ruimte nu ook wordt gevuld. Er kan nu 1,4 liter benzine meer in als voorheen.

Pas wel op voor het voornoemde probleem in hete omstandigheden. Er kan dan na lange tijd in de volle zon uiteraard iets benzine gaan lekken.
Tot nu toe heb ik deze oplossing bij mijn eigen drie BMW's toegepast. Een K1200RS, een R1100S en een R1200RT. In alle gevallen kon ik probleemloos de tank vullen tot aan het boorgaatje. Van lekkage heb ik nog nooit last gehad.

Afbeelding

Hier dan het voorbeeld zoals het bij mijn motor nu is.

Succes ermee. Indien jullie vragen hebben laat maar weten.

Hans45.
Laatst gewijzigd door Hans45 op 10 jul 2009, 15:31, 4 keer totaal gewijzigd.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Re: MODIFICATIE: Extra benzine in de tank.

Ongelezen bericht door dhr »

Da's een interessante handigheid, want inderdaad maximaal vullen lukt normaal gesproken niet, tenzij met heel veel geduld inclusief schudden :roll:
Dit gaan we binnenkort uitvoeren :D

Bedankt

Kees

En wat die foto's betreft die wil ik wel zien dus als je ze me opstuurt zal ik ze ook wel plaatsen op het forum.
Ik stuur je even een emailtje
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ouwe meuk :roll:

Hier een plaatje van mijn tank opening (ergens 199?)

Afbeelding

Scheelt een paar liter, maar let op bij het tanken, zodra er peut uit dat gaatje komt, is de tank bijna vol en moet je rustig knijpen om het laatste beetje erin te pompen, anders spettert je alles onder.

Ook niet volgooien vlak voor je de brommert weltrusten zegt, dan gaat hij overlopen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Hoi Mannen, waar hebben we het nu over.
Een litertje extra ?
Op dit moment, zonder zo'n modificatie, kan ik zo'n 350 tot 400 kilometer rijden met een (blijkbaar niet) volle tank.
Dat is mij genoeg.
Ik ben blij dat ik eens van mijn motor af kan en zo'n tankbeurt is een ideale smoes.
groet
Jan
dhr
Contacteer:

In geval van tourritjes ja, natuurlijk. Naar zuid Duitsland zijn het nu precies drie mooie etappes en je hebt ook je bakkie koffie nodig.

echter voor woon werk tank ik nu om de dag. :O Op weg naar mijn werk gun ik me er vaak de tijd niet voor en op weg naar huis heb ik er geen zin in :roll:
Met deze modificatie kan ik weer net een dag verder komen, dus eens in de drie dagen tanken. En dat scheelt weer :D
Ik blij :lol:
peijsj schreef:Hoi Mannen, waar hebben we het nu over.
Een litertje extra ?
Op dit moment, zonder zo'n modificatie, kan ik zo'n 350 tot 400 kilometer rijden met een (blijkbaar niet) volle tank.
Dat is mij genoeg.
Ik ben blij dat ik eens van mijn motor af kan en zo'n tankbeurt is een ideale smoes.
groet
Jan
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet

Ongelezen bericht door Wildripper »

Nou Kees dan rijd ie wel heeeeeeeeeeeeeeel zuinig als je met een literje extra een extra dag op en neer kan. :D :D :D
Zümo XT

dhr
Contacteer:

en da ga jij er dus vanuit dat ik tank, elke tweede dag, als hij heeeeelemaal leeg is :;
Wildripper schreef:Nou Kees dan rijd ie wel heeeeeeeeeeeeeeel zuinig als je met een literje extra een extra dag op en neer kan. :D :D :D
Hans45
Type: R1250RT
Bijz: Diverse extra's gemonteerd
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door Hans45 »

Dag Paul,

Als je mensen niets verteld weten ze het ook niet. Kijkende op dit forum vond ik daar niets over. Dus vertellen leek mij de beste oplossing. Bedankt voor je foto. Dit is precies wat ik bedoel.

Gr. Hans 45.
PaulRS schreef:Hoi.

Ouwe meuk :roll:

Hier een plaatje van mijn tank opening (ergens 199?)

Afbeelding

Scheelt een paar liter, maar let op bij het tanken, zodra er peut uit dat gaatje komt, is de tank bijna vol en moet je rustig knijpen om het laatste beetje erin te pompen, anders spettert je alles onder.

Ook niet volgooien vlak voor je de brommert weltrusten zegt, dan gaat hij overlopen.

Groeten, Paul.
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
dhr
Contacteer:

Oud of nieuw. Als het een oplossing is die een aantal mensen nog niet kennen is het waardevol.
Ik ben er blij mee en ga deze binnenkort uitvoeren.
En ik weet nu dat mijn twijfel aan de hoeveelheid benzine die ik kan meemnemen t.o.v. wat het boekje zegt, correct is
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Is daar niet dit ontluchtingsgaatje al voor?
Afbeelding

met een beetje rustig navullen krijg ik in mijn optiek de tank ook aardig vol hoor.
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Nee, dat gaatje is de afvoer voor rond de vulopening gemorste peut en regenwater.

Er loopt een slangetje van dat gaatje door de tank, via de plaat waar de pomp op zit naar buiten, tot naast de rechter voetsteun.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

Volgens mij heeft BMW zelf ook ingezien dat het tanken van de laatste liters onredelijk veel tijd in beslag neemt.
De vulopening (en deksel) van mijn RT 2009 is duidelijk anders dan van mijn vroegere RT2007, ik vermoed dat er een beter ontluchting is. Model 2009 (rode opening) vult aanmerkelijk sneller tot boven aan het randje.
Gr.
Edwin
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Egghead schreef:Model 2009 (rode opening) vult aanmerkelijk sneller tot boven aan het randje.
Mwa... ik vind dat laatste beetje nog steeds t e r g e n d l a n g z a a m gaan hoor...
Maar goed... ik heb geen haast, dus vul ik rustig tot de bovenste rand, waarna ik weer een dikke 500km plezier heb :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”