Op de verschillende fora's van BMW kom je steeds het probleem tegen dat het vullen van de tank met name de laatste liters moeizaam verloopt.
Met name de K serie en de R serie hebben daar last van.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat BMW een vultrechter toepast welke een lengte heeft van een cm of 5. Dat wordt gedaan om in de warme zomer maanden te voorkomen dat je de tank te vol tankt en dat door de warmte de benzine uitzet waardoor er lekkage zou kunnen optreden. Met name het herkenbare gegeven, na een lange rit de motor voltanken, parkeren en dan iets gaan eten of drinken. Als de motor dan lange tijd in de volle zon staat kan het voornoemde effect het gevolg zijn.
Oplossing.
Voor de handige sleutelaars heb ik de volgende oplossing. Na demontage van het plaatwerk kan je de afsluitdop van de vultrechter middels de 6 imbus bouten losmaken. Aan deze trechter zit een overloop slang. Deze zit meestal met een knelring vast gemaakt aan het pijpje. Met een beetje draaien kan je dan de vultrechter eruit nemen waarbij de slanglengte dit toelaat. Een paar poetsdoekken op de tankopening leggen. Nu met een 6 mm boortje een gat boren ongeveer een cm onder de rand van de vultrechter gemeten vanaf de bovenzijde. Zorg ervoor dat het metaal dat van het boren vrij komt niet in de tank valt. Hierna de trechter weer monteren en vastzetten.
Je zal merken dat er bij de eerste keer tanken makkelijker volgetankt kan worden. De loze ruimte die de trechter veroorzaakte is nu te gebruiken. Als het benzine nivo tot aan de vultrechter komt kan je gewoon iets rustiger doortanken. Je zal wat geborrel bij het boorgaatje zien. Dit als teken dat de loze ruimte nu ook wordt gevuld. Er kan nu 1,4 liter benzine meer in als voorheen.
Pas wel op voor het voornoemde probleem in hete omstandigheden. Er kan dan na lange tijd in de volle zon uiteraard iets benzine gaan lekken.
Tot nu toe heb ik deze oplossing bij mijn eigen drie BMW's toegepast. Een K1200RS, een R1100S en een R1200RT. In alle gevallen kon ik probleemloos de tank vullen tot aan het boorgaatje. Van lekkage heb ik nog nooit last gehad.

Hier dan het voorbeeld zoals het bij mijn motor nu is.
Succes ermee. Indien jullie vragen hebben laat maar weten.
Hans45.