Nieuwe benzinesoort: Blue One 95
Moderator: RT_Patrick
Nieuwe benzinesoort: Blue One 95
Hallo Forum,
Bij mijn in de buurt is een tankstation (Haan) waar sinds kort een nieuwe benzinesoort is te verkrijgen, Blue One 95 heet deze soort en bevat 15% ethanol, is vriendelijker voor het milieu, zuiniger in het verbruik (kan wel 3% zijn), en is ook nogeens 2 eurocent goedkoper dan euro 95. Er staat in de folder van deze brandstof dat deze soort geschikt is voor auto's met het bouwjaar vanaf 2001, over motorfietsen wordt niks vermeld.
Ik heb een BMW1150RT van het bouwjaar 2004 (dus een twinspark).
Ik heb met de klantenservice van BMW Nederland gebeld of ik deze brandstof kan gaan gebruiken met mijn BMW1150RT.
Daar konden ze geen duidelijk antwoord op geven i.v.m. die 15% ethanol, E10 is geen probleem want die bevat maar 10% ethanol.
Iemand die ervaring heeft met Bleu One 95 in de motorfiets?
vriendelijke groet,
Cor
Bij mijn in de buurt is een tankstation (Haan) waar sinds kort een nieuwe benzinesoort is te verkrijgen, Blue One 95 heet deze soort en bevat 15% ethanol, is vriendelijker voor het milieu, zuiniger in het verbruik (kan wel 3% zijn), en is ook nogeens 2 eurocent goedkoper dan euro 95. Er staat in de folder van deze brandstof dat deze soort geschikt is voor auto's met het bouwjaar vanaf 2001, over motorfietsen wordt niks vermeld.
Ik heb met de klantenservice van BMW Nederland gebeld of ik deze brandstof kan gaan gebruiken met mijn BMW1150RT.
Daar konden ze geen duidelijk antwoord op geven i.v.m. die 15% ethanol, E10 is geen probleem want die bevat maar 10% ethanol.
vriendelijke groet,
Cor
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Re: Nieuwe benzinesoort: Blue One 95
Voor die 'paar rotcenten' niet gokken. Gewoon erin gooien wat voorgeschreven wordt of zelfs met een hoger octaangetal(loopt mooier).
ti gr.
Joop
ti gr.
Joop
Blue One 95 heeft inderdaad 15% natte Ethanol, waardoor de accijns lager is, dus de prijs lager is.
Op de site van BMW staat het volgende, duidelijker kan het niet vermeld worden:
Alle Fahrzeuge des aktuellen BMW Motorrad Programms, auch alle älteren Modelle, können problemlos mit Ottokraftstoffen betrieben werden, die einen bis zu zehnprozentigen Ethanol-Anteil (E10) aufweisen. Zu beachten ist, dass die in der entsprechenden Betriebsanleitung empfohlenen bzw. vorgeschriebenen Kraftstoffqualitäten (z.B. Super Benzin mit 95 ROZ oder Super Plus mit 98 ROZ) eingehalten werden.
Alleen, dit geeft dus geen direct uitsluitsel of je Blue One 95 kan gebruiken.
Ik persoonlijk zou dan redeneren, als die niet genoemd is, dan is die ook niet vrijgegeven door BMW en mij dus beperken tot de wel genoemde klassificaties.
Maar mogelijk wordt deze relatief nieuwe brandstof binnenkort alsnog goedgekeurd door BMW......
Groeten,
Easy Louis
Op de site van BMW staat het volgende, duidelijker kan het niet vermeld worden:
Alle Fahrzeuge des aktuellen BMW Motorrad Programms, auch alle älteren Modelle, können problemlos mit Ottokraftstoffen betrieben werden, die einen bis zu zehnprozentigen Ethanol-Anteil (E10) aufweisen. Zu beachten ist, dass die in der entsprechenden Betriebsanleitung empfohlenen bzw. vorgeschriebenen Kraftstoffqualitäten (z.B. Super Benzin mit 95 ROZ oder Super Plus mit 98 ROZ) eingehalten werden.
Alleen, dit geeft dus geen direct uitsluitsel of je Blue One 95 kan gebruiken.
Ik persoonlijk zou dan redeneren, als die niet genoemd is, dan is die ook niet vrijgegeven door BMW en mij dus beperken tot de wel genoemde klassificaties.
Maar mogelijk wordt deze relatief nieuwe brandstof binnenkort alsnog goedgekeurd door BMW......
Groeten,
Easy Louis
Laatst gewijzigd door easy_louis op 06 feb 2013, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom zou je dat spul willen tanken?brittje schreef:Hallo Forum,
vriendelijke groet,
Cor
En voor het millieu en 2 cent per liter goedkoper en betere prestaties (willekeurige volgorde)
Blue One 95 is aantrekkelijker geprijsd dan gewone benzine. Er zit accijnsreductie op het product omdat er in Blue One 95 een hoger percentage (15%) bio-ethanol zit dan in Euro 95 (5%).
[De 15% ethanol die in Blue One 95 zit, heeft een lagere CO2-uitstoot tot gevolg dan benzine. Voor Blue One 95 wordt gebruikgemaakt van natte ethanol. Productie van natte ethanol vergt minder energie dan die van droge ethanol en is daardoor minder belastend voor het milieu. Daarnaast verhoogt dit de kwaliteit van de brandstof en de prestaties van de motor.]
http://www.tankpro.nl/brandstof/2012/11 ... ue-one-95/
Groeten
Easy Louis
Blue One 95 is aantrekkelijker geprijsd dan gewone benzine. Er zit accijnsreductie op het product omdat er in Blue One 95 een hoger percentage (15%) bio-ethanol zit dan in Euro 95 (5%).
[De 15% ethanol die in Blue One 95 zit, heeft een lagere CO2-uitstoot tot gevolg dan benzine. Voor Blue One 95 wordt gebruikgemaakt van natte ethanol. Productie van natte ethanol vergt minder energie dan die van droge ethanol en is daardoor minder belastend voor het milieu. Daarnaast verhoogt dit de kwaliteit van de brandstof en de prestaties van de motor.]
Groeten
Easy Louis
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Stel: 10000 km p/jaar : 1 op 18 = € 11,- voordeel.... per jaarbrittje schreef:Hallo Forum,
vriendelijke groet,
Cor

- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Wellicht dat de BMW er motorisch best wel op zal lopen, maar hoe zit het met de leidingen en de afdichtingen van het brandstofsysteem? Als die per ongeluk wél oplossen zit je al heel snel met een kostenpost die vele malen hoger ligt dan je voorgenomen besparingen. Ik neem de gok voor die paar centen dus duidelijk niet.
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bedankt voor uw reacties,
ik blijf maar bij de gewone benzine die ik al tank (euro 95).
groeten Cor
groeten Cor
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Wat je gelijk hebt Cor, als zoiets als brandstof disputabel is waarom zul je dan een enig risico lopen.

brittje schreef:Bedankt voor uw reacties,
groeten Cor
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- scan
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Dat is toch duidelijk. Blue One 95 heeft 15%.bis zu zehnprozentigen Ethanol-Anteil (E10) aufweisen.
Niet doen dus!
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ik heb vorig jaar in Duitsland een paar keer E10 getankt, qua prestatie en lopen van de motor helemaal niets van gemerkt (geen verschil met Euro 95, dus).
Alleen wel een significant hoger verbruik. Lijkt me sterk dat 15% ethanol toevoeging dan het verbruik gunstig gaat beïnvloeden.
En 2 ct. prijsverschil is erg weinig, bij onze oosterburen is E10 al 6 ct. goedkoper dan Euro 95.....
Alleen wel een significant hoger verbruik. Lijkt me sterk dat 15% ethanol toevoeging dan het verbruik gunstig gaat beïnvloeden.
En 2 ct. prijsverschil is erg weinig, bij onze oosterburen is E10 al 6 ct. goedkoper dan Euro 95.....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Het moge beter voor het milieu zijn maar het is buitengewoon onethisch om voedsel in je tank te gooien.easy_louis schreef:En voor het millieu en 2 cent per liter goedkoper en betere prestaties (willekeurige volgorde)
Groeten
Easy Louis
http://www.time.com/time/magazine/artic ... 75,00.html
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1199 Weergaves
-
Laatste bericht door Blue Pugilist
-
- 4 Reacties