CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Kan een ervaringsdeskundige mij vertellen of de CTEK MXS5.0 een goeie keuze is voor mijn 1200RT met Odyssey 680 accu?

Mijn motor staat normaal gesproken stil van oktober tot maart. De rest van het jaar staat ie om de week een week stil (durf het bijna niet te zeggen :oops: )

Per jaar rij ik gemiddeld 5000km denk ik. Op mijn vorige motoren zo'n 3000 maar ik verwacht (hoop) dat het wel meer gaat worden op de RT :)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Beamietoo

Re: CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Heel prima geschikte lader voor jouw PC680 (agm gel) ...
MITS je hem direct aansluit op de accu met de bijgeleverde kabel.
Dus niet via de accy stekker op de motorfiets.
NB: Min. 4.0 amp laders zijn vereist voor deze type accu's. Goedkoop druppelaars (lees 0,8 amp max) kunnen niet op deze accu's gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dankjewel voor het verlossende antwoord Kenny.

Zodra ik de motor heb (maart) kom ik 'm laten zien.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Beamietoo

Re: CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Wolfs RT schreef:Dankjewel voor het verlossende antwoord Kenny.

Zodra ik de motor heb (maart) kom ik 'm laten zien.
_004
Inspector Gadget

Re: CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik kan uit praktijkervaring melden dat de MXS 5.0 echt perfect de accu goed en volledig op lading kan brengen en houden.
Via mijn digitale accu-tester (TestMate Sport) heb ik accuraat gemeten dat de Odyssey accu qua CCA waarden en lading, niet terug liep.
De accu bleef al die tijd fris en fruitig.

Belangrijke tip:
Aangezien de Oddyssey PC680 een 17Ah accu is, dien je de CTek MXS 5.0 op het "autovoertuig-symbool" (vanaf 14Ah t/m 160Ah) qua laadstroom te zetten, en *niet* op het "motorfiets-symbool" (t/m 14Ah).

En als je motor buiten staat bij deze temperaturen, dien je het “sneeuwvlok-symbool” te kiezen. (koudweer-programma voor -5 graden en lager)

Staat ook in de handleiding aangegeven, maar voor het geval dat....
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dankjewel Dutchmidiman.

Van het sneeuwvlokje wist ik maar over het gebruiken van de "autostand" om de 17Ah accu op de juiste manier te laden etc, wist ik niet. Niet over nagedacht.

Bedankt voor de tip _004
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan!

In die "motorfiets-symbool" stand is de laadstroom beperkt tot maximaal 0,8 ampère, belangrijk voor opladen van voornamelijk lichte accu's (tot 14 Ah).
En in die laad-stand is de CTek MXS 5.0 "overkill" dan had je net zo goed de CTek XS 0.8 kunnen aanschaffen, wat dat betreft.

En die 0,8 ampère is nou juist de laad-stand wat mij (o.a.) bij de Optimate 4 als ongeschikte acculader doet kwalificeren;
De laadstroom is echt te laag om een "zware" accu goed en volledig op te laden.
Bij mijn metingen haalt de Optimate 4 een SOC (State Of Charge) van maximaal 80%, net voldoende om je motor eventueel te starten maar moet je daarna wel ff een stuk gaan rijden om je accu door je dynamo verder en volledig te laten opladen.

Een goede laadstroom zorgt er voor dat de accu volledig en goed opgeladen wordt en de levensduur van je accu niet onnodig wordt verkort.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Helemaal duidelijk. Ik ga op de beurs in Utrecht even kijken of ik er eentje kan vinden :)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: CTEK MXS5.0 icm Odyssey 680 (1200RT)?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De CTek MXS 5.0 heeft een verkoopprijs van 87 euro.
Een goed alternatief is de CTek MXS 3.6, die kost ongeveer 75 euro.
Uiteraard kunnen de MXS 7.0 (149 euro) en de MXS 10 (175 euro) ook, maar dat zijn wel {slik} prijzen!

Kenny van MotorServiceAmersfoort verkoopt volgens mij VMF laders, die kwamen ook als goed uit de test-vergelijkingen.
En naar verluid bijzonder aantrekkelijk geprijsd voor een volwaardige (!) lader versus de bekende(re) merken.
Daar hoef je geen motorbeurs voor af te wachten. ;)

Let overigens wel op met CTek laders:
Er zijn CTek laders in omloop die door derden geopend en gemodificeerd zijn.
Deze laders zijn niet langer CTEK origineel, worden in veel gevallen goedkoper aangeboden en vallen niet onder de fabrieksgarantie.
Dergelijke laders kan je soms herkennen aan het feit dat er geen serienummer (meer) op staat (aan de onderkant van de lader) en/of dat de rode/groene beveiligingsschroef aan de onderzijde mist.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”