6 volt apparaat op 12 volt?
Moderator: RT_Patrick
- white
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
6 volt apparaat op 12 volt?
Hoi.
Even een vraagje aan de stroomdeskundigen hier.
Ik heb een Portofoon hier liggen, een Bowtech Compro 446.
Dit apparaatje werk standaard op batterijvoeding, 4 keer AAA. (dus 4 keer 1,5 volt)
De vorige eigenaar heeft deze open geschroefd, en op de stroomcontacten naar de printplaat kabels gesoldeerd, die rechtstreek op de 12 volt accu van de motor hingen.
Nu ben ik niet helemaal thuis in electra, dus ik vraag me het volgende af:
Als ik 4 AAA batterijen van 1,5 volt in serie schakel (wat dus blijkbaar gebeurt in de portofoon) kom ik op een geleverde (en blijkbaar benodigde) spanning van 6 volt.
Als ik 4 batterijen erin zet, en ga meten op de 2 polen van de kabel die eruit komen kom ik inderdaad uit op 6 Volt.
Kun je dit apparaat dan wel ongestraft aansluiten op een 12 Volt accu?
Voor het gemak even een linkje, naar de handleiding en technische specificatie's van deze porto.
Dan een andere vraag: als het mogelijk is deze rechtstreeks aan te sluiten op een 12 volt accu, welke sterkte zekering kan ik dan het beste ertussen zetten?
Vr Groet.
Rene
Even een vraagje aan de stroomdeskundigen hier.
Ik heb een Portofoon hier liggen, een Bowtech Compro 446.
Dit apparaatje werk standaard op batterijvoeding, 4 keer AAA. (dus 4 keer 1,5 volt)
De vorige eigenaar heeft deze open geschroefd, en op de stroomcontacten naar de printplaat kabels gesoldeerd, die rechtstreek op de 12 volt accu van de motor hingen.
Nu ben ik niet helemaal thuis in electra, dus ik vraag me het volgende af:
Als ik 4 AAA batterijen van 1,5 volt in serie schakel (wat dus blijkbaar gebeurt in de portofoon) kom ik op een geleverde (en blijkbaar benodigde) spanning van 6 volt.
Als ik 4 batterijen erin zet, en ga meten op de 2 polen van de kabel die eruit komen kom ik inderdaad uit op 6 Volt.
Kun je dit apparaat dan wel ongestraft aansluiten op een 12 Volt accu?
Voor het gemak even een linkje, naar de handleiding en technische specificatie's van deze porto.
Dan een andere vraag: als het mogelijk is deze rechtstreeks aan te sluiten op een 12 volt accu, welke sterkte zekering kan ik dan het beste ertussen zetten?
Vr Groet.
Rene
- AGVerheij
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: 6 volt apparaat op 12 volt?
Ik wordt ook niet gehinderd door al te veel elektrotechnische kennis. Maar als de vorige eigenaar het ding altijd op 12V had aangesloten en hij is nooit stuk gegaan, zie ik niet in waarom het bij jou wél fout zou moeten gaan. Waarschijnlijk heeft-ie intern ergens een spannigsregelaar of zo.
Bij navigatie (usb-voeding, dus 5V) wordt regelmatig een 2A zekering aangeraden, lijkt me een goed begin.
Bij navigatie (usb-voeding, dus 5V) wordt regelmatig een 2A zekering aangeraden, lijkt me een goed begin.
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- white
Hoi GerbeRT.
Ik ben die man bij wie datgene fout gaat wat bij anderen altijd vlekkeloos werkt....
Zelfs bij nieuwe spullen ken ik dat euvel regelmatig, vandaar mijn vraag.
En... eerlijk gezegd is nu mijn nieuwsgierigheid ook wel geprikkeld, en wil ik graag weten waarom het zo werkt 8)
2 A, thanks voor de info
Ik ben die man bij wie datgene fout gaat wat bij anderen altijd vlekkeloos werkt....
Zelfs bij nieuwe spullen ken ik dat euvel regelmatig, vandaar mijn vraag.
En... eerlijk gezegd is nu mijn nieuwsgierigheid ook wel geprikkeld, en wil ik graag weten waarom het zo werkt 8)
2 A, thanks voor de info

- white
Inmiddels toch van meerdere personen gehoord dat hij echt op 6 volt moet.
Maar eens even kijken voor een goedkoop en klein transformatortje.
Ik wil er niet teveel geld aanhangen omdat deze porto tijdelijk is.
Uiteindelijk krijgt Marian dezelfde als ik heb, een Midland HP 450.
Tot die tijd mag deze de klus klaren.
Iemand een idee waar ik zo'n transformator goedkoop kan krijgen?
Zou dit geschikt zijn?
Maar eens even kijken voor een goedkoop en klein transformatortje.
Ik wil er niet teveel geld aanhangen omdat deze porto tijdelijk is.
Uiteindelijk krijgt Marian dezelfde als ik heb, een Midland HP 450.
Tot die tijd mag deze de klus klaren.
Iemand een idee waar ik zo'n transformator goedkoop kan krijgen?
Zou dit geschikt zijn?
Hallo white,
Je zou het met deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5117 ... nd-15-12-V kunnen doen, die is beveiligd tegen kortsluiting en overbelasting.
12 volt in, 6 volt / 1500 mA uit, zou ruim voldoende moeten zijn.
Een transformator zal niet werken op gelijkspanning.
Succes ermee!
Je zou het met deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5117 ... nd-15-12-V kunnen doen, die is beveiligd tegen kortsluiting en overbelasting.
12 volt in, 6 volt / 1500 mA uit, zou ruim voldoende moeten zijn.
Een transformator zal niet werken op gelijkspanning.
Succes ermee!
- aantzeetje
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Een goede Zehner diode knijpt je spanning wel af op 6V.
Hier is wat je NIET moet doen
[media]rr7bPmGTQUk[/media]
[edit: Jos WRSM]
[media]rr7bPmGTQUk[/media]
[edit: Jos WRSM]
- white
Ik heb het met de Voltcraft gedaan.
Apparaat loopt nu netjes op 6.2 volt, en de stroomvoorziening is dus prima.
Helaas is de protofoon kwalitatief niet zo geweldig.
Waar ik met mijn Alan HP450 alleen Marian ontvang, en dat heel helder, ontvangt zij ook alle andere uitzendingen en storing die je tegenkomt.
De Bowtech gaat dus weg, daar komt ook een Alan voor in de plaats.
De gekochte voeding word dan omgebouwd, zodat ik de Alan daarmee kan opladen onderweg.
Thanks voor de tips
Apparaat loopt nu netjes op 6.2 volt, en de stroomvoorziening is dus prima.
Helaas is de protofoon kwalitatief niet zo geweldig.
Waar ik met mijn Alan HP450 alleen Marian ontvang, en dat heel helder, ontvangt zij ook alle andere uitzendingen en storing die je tegenkomt.
De Bowtech gaat dus weg, daar komt ook een Alan voor in de plaats.
De gekochte voeding word dan omgebouwd, zodat ik de Alan daarmee kan opladen onderweg.
Thanks voor de tips

Hallo,
Spanning naar 5 volt is wel mogelijk doormiddel van een spanningsregelaar.
Mischien hebben ze nu ook voor 6 volt. ( ben er een beetje uit)
De spanningregelaar is te koop bij een electronica winkel.
Het is niet meer dingetje met 3 pootjes en een klein koelblokje.
linkse pootje is de spannings kant in dit geval 12 volt laad spanning 14,7 volt , nidden pootje is de min of de massa , rechtse pootje is de nieuwe spanning 5 volt ,je moet wel zorgen dat de uitgaande spanning belast is , je kunt ze belasten tot 1 ampere, is toch wel een kleine 12 wat. P=uxi
Dat filmpje is leuk , hij had de condensator verkeerd geplaats dat spul wat uit de condensator komt is giftig, knal effect is leuk.
Groet Arno
bij vragen kun je me altijd mailen
Spanning naar 5 volt is wel mogelijk doormiddel van een spanningsregelaar.
Mischien hebben ze nu ook voor 6 volt. ( ben er een beetje uit)
De spanningregelaar is te koop bij een electronica winkel.
Het is niet meer dingetje met 3 pootjes en een klein koelblokje.
linkse pootje is de spannings kant in dit geval 12 volt laad spanning 14,7 volt , nidden pootje is de min of de massa , rechtse pootje is de nieuwe spanning 5 volt ,je moet wel zorgen dat de uitgaande spanning belast is , je kunt ze belasten tot 1 ampere, is toch wel een kleine 12 wat. P=uxi
Dat filmpje is leuk , hij had de condensator verkeerd geplaats dat spul wat uit de condensator komt is giftig, knal effect is leuk.
Groet Arno
bij vragen kun je me altijd mailen
Je bedoelt waarschijnlijk de LM7805 (e.d.) ?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/179345/
Of de 7,5 volt versie, in 2 ampère uitvoering:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/148270/
Vergeet ook niet de condensators, in verband met de schakelpieken van dergelijke IC's.
0,33 uF aan de ingang en 0,1 uF aan de uitgang.
Zie ook de datasheet:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 0__STM.pdf
Elektrolytische condensators (Elco's) bevatte vroeger boorzuur, en dat is inderdaad heel gemeen en zeer giftig spul.
Het tast je zenuwstelsel, lever en nieren aan, en contact via de huid kan al voor problemen zorgen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/179345/
Of de 7,5 volt versie, in 2 ampère uitvoering:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/148270/
Vergeet ook niet de condensators, in verband met de schakelpieken van dergelijke IC's.
0,33 uF aan de ingang en 0,1 uF aan de uitgang.
Zie ook de datasheet:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 0__STM.pdf
Elektrolytische condensators (Elco's) bevatte vroeger boorzuur, en dat is inderdaad heel gemeen en zeer giftig spul.
Het tast je zenuwstelsel, lever en nieren aan, en contact via de huid kan al voor problemen zorgen.
Hallo, Dutchmidiman,
Inderdaad , de LM 7805 vroeger kleine 30 jaar terug deed ik veel met electronica maar nu niet zoveel meer.
Je heb ze in positieve en negative spanning.
Groet Arno
Inderdaad , de LM 7805 vroeger kleine 30 jaar terug deed ik veel met electronica maar nu niet zoveel meer.
Je heb ze in positieve en negative spanning.
Groet Arno
De 79-serie is degene voor inderdaad negatieve spanning.
Idem hier, hoewel ik het probeer nog een beetje bij te houden, niet alles kan je oplossen met ctrl-alt-delete. :lol:
Een soldeerbout kan ook wonderen doen.
Wat dat aan gaat is er niet veel verandert, op dat gebied.
We worden oud!

Idem hier, hoewel ik het probeer nog een beetje bij te houden, niet alles kan je oplossen met ctrl-alt-delete. :lol:
Een soldeerbout kan ook wonderen doen.
Wat dat aan gaat is er niet veel verandert, op dat gebied.
We worden oud!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 2536 Weergaves
-
Laatste bericht door Walter