Grotere ruit en temperaturen?

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Grotere ruit en temperaturen?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hoi,

Ik lees op dit forum veel over andere ("grotere") ruiten op de R1200RT en de "voordelen" hiervan. Dat van die voordelen geloof ik wel, al is dat mijn inziens heel persoonlijk. Maar wat ik niet tegenkom of over kan lezen is, hoe het met de temperatuur achter dat "glas" is gesteld. En dan bedoel ik niet de temperatuur bij hogere snelheden of bij minder dan 25 graden, maar dat bij lagere snelheden en temperaturen van boven 25 graden tot wel 30 graden of meer.

Ik heb sterk de indruk dat de temperatuur achter een grotere ruit een flink stuk hoger is dan achter een standaardruit, of vergis ik mij daarin?

Gr. Dingeman.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
WernerB
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen

Re: Grotere ruit en temperaturen?

Ongelezen bericht door WernerB »

Ik heb sinds een paar dagen een V-stream op mijn 1200rt en kan dus nog niet uit ervaring spreken met de 1200rt. Wel echter met mijn 1100rt die ook met een V-stream was uitgerust. Als het te warm werd, liet ik het scherm gewoon helemaal zakken! Het voordeel van een verstelbaar windscherm: lekker uit de wind bij kou en/of regen, rijwind bij lage snelheden en warmte.
Tuurlijk houdt een groter scherm wat warmte vast, maar dat is marginaal.
Opvallender zal zijn dat het geluid achter een groter scherm anders wordt: minder turbulentie rond je helm, maar meer mechanische geluiden uit het "vooronder".
En anders ga je toch gewoon met wat schermen proefrijden? MDI biedt die mogelijkheid in elk geval.
Succes.

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Met een groter scherm verandert er vooral wat bij hogere snelheden (vanaf 80 km/u). Omdat je bij lagere snelheden nog niet echt met rijwind te maken hebt maakt het ook niet veel uit hoe groot je scherm is. Het is mij afgelopen zomer in Zuid Frankrijk in ieder geval niet opgevallen. Met een grote ruit 'zweet' je net zo door de dorpjes heen als met een kleine. Ik hou het bij de V-stream. Eventuele kleine nadelen winnen het nooit van de grote voordelen.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb het grootste en breedste Vstream scherm op mijn R1200RT en die bevalt prima. Het is niet kouder of warmer achter een scherm, want de buitenlucht kan overal bij. Wel is de ventilatie, afkoeling door rijwind, minder. In de zomer bij lage snelheden merk je dat inderdaad heel goed en zelfs in de laagste stand van zo'n groot scherm krijg je dan nauwelijks verkoeling. Het is maar zelden heel warm, en als het warm is, rijd je maar kort in de bebouwde kom. Dat weegt voor mij als het-hele-jaar-door-woon-werk-rijder niet op tegen de voordelen de rest van het jaar: stil, uit de koude , natte wind, en geen druk op mijn armen en lichaam. Als het dan toch warm is, trek ik mijn doorwaaijas en zomerhandschoenen aan, en dan is het weer prima.
Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

HansD schreef: Dat weegt voor mij als het-hele-jaar-door-woon-werk-rijder niet op tegen de voordelen de rest van het jaar: stil, uit de koude , natte wind, en geen druk op mijn armen en lichaam. Als het dan toch warm is, trek ik mijn doorwaaijas en zomerhandschoenen aan, en dan is het weer prima.
Mee eesch HansD.
Het comfort van weerbescherming gedurende het hele jaar is ook voor mij van groot belang. Moi rijdt ook het gehele jaar door. De kuip(ruit) zorgt er voor dat dat mogelijk is (natuurlijk in combinatie met de juiste kleding). De zeldzame keren dat het niet-te-harden-warm is zet ik' m'n scherm in de laagste positie, trek m'n doorwaai-pak en handschoenen en brul door alsof er niets aan de hand is. De momenten dat het zweet mij gutsend uitbreekt is als ik in de volle middagzon als ik voor een stoplicht sta. Maar ja, dat heb ik met m'n naakte Suzuki Bandit ook.

Greetz, Egg
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

ik zet gewoon het kleine scherm er weer op als er zo'n warme periode aan komt, paar minuten werk.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”