Groet jij andere motorrijders?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Ja natuurlijk, dat hoort bij motorrijden
52
88%
Ja, maar niet op die drukke dagen
4
7%
Alleen andere BMW-rijders
1
2%
Nee, ik blijf bezig
2
3%

Totaal aantal stemmen: 59

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Kuifje65

Ongelezen bericht door Kuifje65 »

Gisteren was weer zo'n heerlijke dag om de brommer eens uit te laten. Dat dachten meer mensen! Volgens mij bleef geen motor in zijn stalling staan. Overal bosjes mensen die aan het touren waren.
Toen ik 15 jaar terug mijn rijbewijs haalde, waren dat er stukken minder. Motorrijders groetten elkaar allemaal, maar daar schijnt de klad in te komen. Ongeveer een derde doet helemaal niets meer. Hoe zit dat bij jullie? gaan jullie stug door met groeten, vind je het onzin of groet je alleen andere Beemers?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

EuropeRider
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Contacteer:

Re: Groet jij andere motorrijders?

Ongelezen bericht door EuropeRider »

'tuuuuuurlijk !!
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Ik groet altijd iedere motorrijder die ik tegenkom.
Maar ik merk wel een groot verschil tussen mooiweer rijders en de echte motorrijders die het hele jaar doorrijden.
In de winter groet iedere motorijder die ik tegenkom terug. Nu al die mooiweer rijders er weer zijn is het een stuk minder.
EuropeRider
Contacteer:

Die moeten hun stuur vasthouden en staren geconcentrerd naar de 3 m2 asfalt voor hun neus !!

The Man's Blog
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

sinds ik een ex-polite motor heb wordt ik een stuk minder gegroet :$ . Ik wijt het maar aan de nieuwe generatie, al hoewel ik daar zelf deel van uit maak, haha :roll: :lol:

Groeten vind ik een van de charmes, ik blijf het zeker doen!
Stoffel
EuropeRider
Contacteer:

De meeste motoragenten wuiven ook altijd vriendelijk terug, zelfs in La Douce France ! En zo hoort het ook :)

The Man's Blog

PeeWee

Ongelezen bericht door PeeWee »

Ik rij al 26 jaar motor en weet niet beter dan altijd te groeten, en in het verleden ( voor de tijd van de mob. telefoon ) zelfs stoppen als je onderweg een motor tegenkwam die met pech stond. De enigen die meestal niet groeten zijn Harley rijders. Er word ook wel gezegd dat die niet kunnen groeten, omdat die hun handen nodig hebben om de onderdelen op zijn plaats te houden die losrammelen ! :D
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

2e Paasdag ruim 260 km door Utrecht - Gelderland en Noord-Brabant getoerd. Een enkele keer wordt er niet teruggegroet 99,5% doet dat echter wel en "zo hoort het ook".

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste

Groeten is voor mij ingebakken en is een van de uiterlijke kenmerken van de motoritis.

Groet
Jan
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Idereen krijgt van mij 'de groet'.
Ook mij valt het op dat er in deze jaargetijden minder gegroet word dan vroeger...
In de winter groet iedereen!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
RobNIJ
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

In de niet-watjes-periode groet ik ook iedere motorrijder. Nu, met zo veel buikschuivers, groet ik eigenlijk alleen nog maar de serieuze rijders.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)

Willem Rietveld
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik groet eigenlijk altijd, gebeurt het eens een keertje niet dan ben je meestal druk met het opletten op het verkeer op de eigen helft, waardoor een tegenligger even niet in beeld is of net voorbij is.
Als je niet wilt groeten hoor je op vier wielen te rijden volgens mij. Het valt me wel op dat het vaak niet gedaan wordt door de rijders met spijkerbroek en gewone glimmende (kantoor)schoenen er onder.

groetjes, Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Paul

RobNIJ schreef:In de niet-watjes-periode groet ik ook iedere motorrijder. Nu, met zo veel buikschuivers, groet ik eigenlijk alleen nog maar de serieuze rijders.
Rob
Ow.... Zeg nu niet dat buikenschuivers geen serieuze rijders zijn.
In mijn vrienden kring ben ik de enige op een tour motor. De rest rijd een buikenschuiver en het zijn hele serieuze rijders hoor. Rijden het hele jaar door (op een pekelfiets) en rijden heel wat kilometers per jaar.
Zelf heb ik er voor de lol ook een buikenschuiver naast. En ik heb sinds mijn 18 e geen dag de motor laten staan voor het weer. Zelfs niet voor sneeuw en ijzel.

Ik vind het altijd vervelend dat men mensen ik hokjes duwt. De concurrentie tussen de verschillende groepen rijders snap ik ook niet. Onder de buikenschuivers wordt zeer laatdunkend gedaan over de chopper boys en BMW rijders. (ik heb gelukkig een dikke huid) En chopper rijders doen weer vervelend tegen racers. enz.. Vreemd gedrag. Ik zwaai naar iedereen. Iedereen rijd motor op zijn haar manier.

Het enige onderscheid dat ik maak is tussen motorrijders (zij hebben de motor als vervoer middel en rijden het hele seizoen) en mensen die motor rijden. (automobilisten die ook een motor hebben voor de hobby)
Maar hier hang ik ook weer geen waarde oordeel aan. Het is gewoon net een ander slag.
Laatst gewijzigd door Paul op 15 apr 2009, 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Paul

Sorry dubbele post..
Laatst gewijzigd door Paul op 15 apr 2009, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kuifje65

Ik ben zo'n mooi-weer-rijder, voor mij is het een hobby geen geloof. Maakt me dat minder? Ben ik dan minder serieus? Ik zou niet weten waarom. Idem voor mensen met andere motoren, ieder rijdt op zijn manier. Ik doe het op een BMW omdat ik dat mooie en fijne motoren vind.

Wat ik wel vind is dat sommigen de motorrijder in het algemeen een slechte naam bezorgen. Dit doen zij door vreselijk asociaal te rijden of met ware doodsverachting te scheuren. Dit kunnen buikschuivers, choppers of BMW-rijders zijn. Het gaat om het gedrag. Helaas moet ik wel vaststellen dat onder de groep mooi-weerrijders (zoals ik zelf dus ben), meer mensen met onverantwoordelijk gedrag zitten dan in de groep die alle dagen op de motor zit. Dit heeft helaas een negatieve uitstraling op "mijn" groep.
dhr
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Ik groet ieder andere motorrijder! Omdat vriendelijkheid niets kost.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)

Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik vind het leuk om te groeten en natuurlijk is het ook leuk dat je z'n begroeting terug krijgt.
99% is de wisseling van erkenning gelukt. Wat mij opvalt is niet alle (vele wel) Harley rijders hebben er zin in.
Je kent vast wel de types :roll: :lol:
Gr,
Kenny
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 16 apr 2009, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
peijsj

Beste

Heb ook wat moeit met wat Rob hierboven schrijft.
Wie/Wat is een serieuze motorrijder ?

Ik rijd zelf mijn R1100rt omdat ik een keuze moet maken. Deze BMT benadert het dichtst wat ik van een motor wil en dat binnen redelijke financiele grenzen.
Als ik niet door zo'n grens werd beperkt zouden er meer motoren bij mij thuis in de garage staan waar zeker ook buikschuivers tussen zouden staan als een Ducati of een Hayabusa. Ik zie het wel zitten om bij ons over de grens in Duitsland af en toe eens onbeschaamd het gas open te schroeven op zo'n scheurijzer.
En volgens mij ben ik dan nog steeds de serieuze motorrijder die ik volgens mij absoluut ben.

Het groeten van motorrijders is al heel lang voor mij een 2e natuur.

Groet
Jan
CeesB

Ongelezen bericht door CeesB »

Natuurlijk groet ik andere motorrijders, ongeacht het type motor. Het is één van de charmes van het motorrijden, het groepsgevoel. Niet altijd krijg ik de groeten terug, maar daar maal ik niet om. Overigens ben ik ook een mooi weer rijder, die puur voor het plezier rijdt.

Groeten,
Cees
:-) :-)
Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

Natuurlijk groeten we elkaar ;) ;)
Motorrijders in vakjes plaatsen is een slechte eigenschap, is al gedaan door al het blik.
Als de kans er ligt grijp ik de motor en dan maken de omstandigheden mij niets uit.
Helaas vanwege mijn functie vind mijn werkgever een motor NIET representatief, dus ben ik tijdens mijn werkzame uren voor 85% op blik aan gewezen.
Ik weet niet waar dit ondervalt dus kijk maar waar je mij stopt.

K100RT helemaal aan vellen gereden, foutje met een Deauville maar snel weer recht gezet met een R1100RT.

:lol: :lol: :lol:
blittkit

Ongelezen bericht door blittkit »

Ook ik groet elke motorrijder, en gelukkig gaan de diverse groepen best wel samen getuige de toerrit met collega's die voor de derde
keer plaats vindt. In deze groep is alles vetegenwoordigd buikschujvers,choppers, allroad en natuurlijk de toerfiets.

Hans

Hub

Ongelezen bericht door Hub »

Ook ik groet iedere motorrijder, zowel in Nederland als ook daarbuiten.
Zelfs onze "collega's" van de KLPD groet ik, maar dit blijft heel vaak onbeantwoord.

Gegroet,
Hub
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Natuurlijk groet ik mede-motorrijders! Al is het alleen maar om het groepsgevoel....en ben ik de laatste jaren puur een mooi weerrijder geworden.

Voorheen kreeg ik van Harley-rijders zelden een groet terug, maar ik moet zeggen dat dit de laatste tijd aan het veranderen is. Een Harley valt nu blijkbaar weer gewoon onder de categorie 'zware toerfietsen' en vormen de eigenaren niet meer een aparte 'club binnen een club' (gelukkig!).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
RobNIJ
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Ik heb dat serieus eigenlijk met een knipoog bedoeld. Natuurlijk kunnen rijders op een buikschuiver serieus bezig zijn met motorrijden, maar ik denk dat het merendeel er "flink op los rijdt".
Hopelijk heb ik niemand gekwetst,
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Jan de BMW-man
Bijz: 1998, antraciet
Woonplaats of omgeving: Krimpenerwaard

Ongelezen bericht door Jan de BMW-man »

Ik groet iedere motorrijder die ik tegen kom. Ook de collega (motor)scooterrijders. Dit zijn tenslotte ook rijbewijs A bezitters en mogelijk ex-motorrijders. In de winter wordt er in 99% van de gevallen fanatiek naar elkaar gegroet (vaak BMW, Pan European, sorry voor de vooroordelen maar het is wel een feit), in de "mooi weer" periode is dit toch stukken minder. Vaak gaat dan alleen even het wijsvingertje omhoog alsof men bang is om het stuur even los te latenOok de KLPD mannen worden gegroet alleen daardoor wordt heel vaak niet terug gegroet, of door sommigen na een lichte aarzeling toch nog wel even.
Gr, Jan
dhr
Contacteer:

Inderdaad Jan, in de winter is het toch anders. Winterbikkels groeten elkaar altijd maar daar hebben we dan ook een een zeer sterk onderling groepsgevoel mee natuurlijk: "kijk nog zo'n gek als ik, met windchill -40 op de motor". :roll:

Ik heb trouwens ook zeer positieve ervaring met de KLPD niet alleen omdat drie van die gasten, terug van Lelystad, me een keer van de straat hebben geraapt na een ongeluk, maar ook met groeten, zelfs vanaf de andere kant van de vangrail wat ik zelf meestal niet doe.
Jan de BMW-man schreef: In de winter wordt er in 99% van de gevallen fanatiek naar elkaar gegroet (vaak BMW, Pan European, sorry voor de vooroordelen maar het is wel een feit), in de "mooi weer" periode is dit toch stukken minder. Vaak gaat dan alleen even het wijsvingertje omhoog alsof men bang is om het stuur even los te laten. Ook de KLPD mannen worden gegroet alleen daardoor wordt heel vaak niet terug gegroet, of door sommigen na een lichte aarzeling toch nog wel even.
Gr, Jan
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)

marcanon

Ongelezen bericht door marcanon »

Ik groet ook eigenlijk naar alle motoren, ongeacht model type boujaar of kilometerstand. Meestal wordt dit groeten wel beantwoord, soms ook niet. Ik moet zeggen dat er ook wel eens iemand groet als ik net met mijn hand op koppeling ingetrokken heb en dus niet terug kan groeten.

Deze week wegens omstandigheden (gekneusde vinger) met het koekblik naar het werk en moet toch zelfs nu de drang om te groeten onderdrukken. Het is bijna een automatisme geworden.

marco
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Ik weet nog goed dat tijdens de rijlessen we niet mochten groeten. Maar nadat ik was geslaagd, mocht ik zelfstandig terug naar de rijschool rijden en wat was ik blij dat ik toen een motorrijder tegenkwam die ik kon groeten. :D want ook al zijn de motorrijders onderling erg verschillende mensen uit alle lagen en klassen van de samenleving, we delen een zelfde soort passie en dat geeft toch een gevoel van bij elkaar horen.
In principe groet ik dus altijd, maar ook overkomt t mij wel eens dat ik me meer op het drukke verkeer moet concentreren, of dat er een onoverzichtelijke situatie is, of het handje aan de koppeling moet ofzo en dan kan t groeten gewoon ff niet. Soms lukt het dan nog wel om een duidelijke knik met het hoofd te maken.
Op de goldwing had ik altijd een beetje het gevoel dat vooral HD en BMW rijders mij niet zo wilden teruggroeten. Daarentegen is het profiel van een goldwing al van grote afstand duidelijk herkenbaar en kwam je die tegen dan ging de hand uitbundiger en verder omhoog.
Nu op de beemer; als ik de ander op tijd als mede beemer-rijder herken, gaat nog steeds de hand uitbundiger en verder omhoog als extra teken van herkenning en saamhorigheid voor "ons" merk.
Nou ja, iedere gek zijn gebrek......
Tot zwaais
Paul

RobNIJ schreef:Ik heb dat serieus eigenlijk met een knipoog bedoeld. Natuurlijk kunnen rijders op een buikschuiver serieus bezig zijn met motorrijden, maar ik denk dat het merendeel er "flink op los rijdt".
Hopelijk heb ik niemand gekwetst,
Rob
Nou, het heeft mij een week gekost voordat ik weer op de buikenschuiver durfde te stappen..... :oops:

:lol: Nee hoor totaal niet gekwetst.
Dit vind ik altijd een beetje lastig van een forum. Je kan je lichaamstaal niet gebruiken. Als je het niet eens ben met wat iemand schrijft komt het vaak harder over dan dat je het bedoeld.

Wat ik tegenwoordig wel jammer vind is dat men niet meer stopt voor een motorrijder met pech.
Een paar weken terug mijn Kawa weer van stal gehaald en even een lekker stukje rijden. Dat stukje werdt iets korter dan gedacht. Ik wist dat er weinig benzine in de tank zat maar wist dus niet meer dat het kraantje al op reserve stond. Toen de motor dus in begon te houden kwam ik daar te laat achter. Resultaat zonder benzine op de pechstrook.
Even iemand gebeld en die stond binnen een half uur met een jerrycan bij me en probleem weer opgelost.
Maar in dat half uur heel veel motoren voorbij zien rijden. En niet een die stopte. :(
Wel stopte er een aardige vrouw in een klein autotje en vroeg of ze kon helpen. :D Maar hulp was al onderweg.

Zelf stop ik zo veel mogelijk als ik een andere motor met pech zie staan.
Beamietoo

Paul schreef:Wat ik tegenwoordig wel jammer vind is dat men niet meer stopt voor een motorrijder met pech.
Dat had ik ook gemerkt toen ik met mijn Pan European met een cardan pech langs de weg stond. :(
Ik heb een disussie hierover met mijn motorvriend gehad en wij kwamen samen tot filosofiche discussies toe over het algemene verharding van de maatschapij. Het feit dat vele heeft nu mobiel telefonie ter beschikking en verzekering voor pechhulp is bijna vanzelfspekend.
Maar ja het punt is dat het zou weinig moeite kosten om gewoon de vraag te stellen "is alles oke?'
Twee motorijders zijn voorbij gereden terwijl ik op de takelwagen stond te wachten waarbij maar een zwaaide.
Ik denk zelf dat als ik mijn hand opstak voor hulp dan is men best wel bereid om dat te geven maar het wordt tegenwoordig steeds meer verwacht dat je je eigen hachee zou moeten kunnen redden. Hierbij mijn 0,02 eurocentjes voor de pot.
Gr,
Kenny
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Iets andere discussie, maar als het even kan stop ik ook om te vragen of hulp gewenst is. Soms echter wordt de, vooral op de snelweg door het drukke verkeer een " met pech " staande rijder aan het oog onttrokken, tot het moment dat je nagenoeg naast hem bent en dan is het , buiten een te maken noodstop, haast niet mogelijk om vanaf de linker-rijstrook bij de pechvogel te stoppen op de vluchtstrook met de :; snelheden van tegenwoordig. Daarnaast is de eigen veiligheid ook een ding om in overweging te nemen en "het zonder noodzaak" op de vluchtstrook stilstaan levert een kans op om in botsing te komen met de medewerkers van K. Spee. In het geval "zonder benzine" ben je immers "verwijtbaar" op de vluchtstrook aanwezig. Zonder benzine staan is immers geen pech.

groet,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl

Kuifje65

Gisterenmiddag heb ik 3 uur rondgetourd en heb de proef op de som genomen. Hoeveel groeten er nou eigenlijk?

Ik begon met stug groeten van iedere motorrijder die ik zag en had van te voren besloten dat ik bij 50 zou stoppen. De stand: 40 keer werd ik terug gegroet, 10 keer (20%) niet. Van die 10 waren er 9 "sportieve" motoren (buikschuivers) en één chopper. Alle tourmotoren groetten terug.

Daarna besloot ik alleen terug te groeten, dus niet actief zelf als eerste mijn hand op te steken. Die score viel anders uit: 25 keer werd ik gegroet, 10 keer niet. Ofwel, 29% groette niet.
Ook hier waren het vooral de buikschuivers die niets deden.

Ter info: alle BMW's groetten actief!
dhr
Contacteer:

Leuk, interessante test. 8)_
Bevestigd mijn gevoel / idee :!:

Dat van die buikschuivers heb ik onlangs gevraagd aan een collega die zo'n japanse XZRnogwat rijdt. Volgens hem heeft het ook te maken met de houding. Voor over zitten / liggen is niet comfortabel (hij moet ook na 1 uur, max 1,5 afstappen :oops: vanwege de kramp) en je steunt volledig op je armen, dus ff snel je hand optillen doet niet iedereen graag, zeker als je minder geroutineerd bent. Het zijn vaak ook nog jongens die alleen met mooi weer rijden. Klinkt allemaal wel logisch (en die moeten dus wel wat overhebben voor hun sport :;)
Kuifje65 schreef:Gisterenmiddag heb ik 3 uur rondgetourd en heb de proef op de som genomen. Hoeveel groeten er nou eigenlijk?

Ik begon met stug groeten van iedere motorrijder die ik zag en had van te voren besloten dat ik bij 50 zou stoppen. De stand: 40 keer werd ik terug gegroet, 10 keer (20%) niet. Van die 10 waren er 9 "sportieve" motoren (buikschuivers) en één chopper. Alle tourmotoren groetten terug.

Daarna besloot ik alleen terug te groeten, dus niet actief zelf als eerste mijn hand op te steken. Die score viel anders uit: 25 keer werd ik gegroet, 10 keer niet. Ofwel, 29% groette niet.
Ook hier waren het vooral de buikschuivers die niets deden.

Ter info: alle BMW's groetten actief!
Paul

dhr schreef:Leuk, interessante test. 8)_
Bevestigd mijn gevoel / idee :!:

Dat van die buikschuivers heb ik onlangs gevraagd aan een collega die zo'n japanse XZRnogwat rijdt. Volgens hem heeft het ook te maken met de houding. Voor over zitten / liggen is niet comfortabel (hij moet ook na 1 uur, max 1,5 afstappen :oops: vanwege de kramp) en je steunt volledig op je armen, dus ff snel je hand optillen doet niet iedereen graag, zeker als je minder geroutineerd bent. Het zijn vaak ook nog jongens die alleen met mooi weer rijden. Klinkt allemaal wel logisch (en die moeten dus wel wat overhebben voor hun sport :;)
Sorry maar wat een enorme onzin verteld je collega.

Ik heb zelf veel supersport gereden en ik heb er nog een. Je hand optillen om te zwaaien gaat net zo makkelijk als op een toerfiets.
En ik moet nog zien of ik op mijn BMW zolang achterelkaar kan blijven rijden dan op een Supersport. Je leunt inderdaad erg op je handen en in het begin heb je daar best last van. Maar je kweekt er "spierballen" voor. Je went er aan en de last gaat over. Zeker op de snelweg heb je er helemaal geen last meer van. Door de tegenwind wordt je als het ware iets overeind gedrukt zodat je je polsen ontlast.
Juist voor je rug is het voorover zitten een prima houding. Op choppers en toermotoren zit je recht op. Met als resultaat een doorgezakte rug na enige tijd. Klappen vang je met je rug op. Een hobbel of kuil in de weg voel je vertikaal door je rug heen.
Op een racer heb je daar veel minder last van van omdat je voorovergebogen zit. Een klap vang je met je ellebogen op (als het ware de veering voor je bovenlijf) en je rug krijgt veel minder te verduren.

Op een racer kan ik echt de hele dag blijven rijden. Vaker 600 - 1200 km per dag gereden. Met mijn vorige motor een Pan European kon dat ook. Zit je ook iets meer voorover dan op een RT.
Hoe dit met een RT zal gaan moet ik nog ondervinden. Maar ik weet nu al dat ik het op het standaard zadel niet een hele dag zonder last red. Het zadel is veel te zacht.
Wat op een racer het meeste last geeft is je nek. Het steeds omhoog moeten kijken dat vond ik het vervelenst, zeker als je veel stoplichten hebt.
dhr
Contacteer:

Mischien zegt dat dan alles over zijn houding en rijstijl :roll:

Overigens, Ik heb geen ervaring (anders dan tijdens het lessen op een honda-tje) anders dan op een RT maar ik vind de rechtop-zit met je bekken actief rechtop, heerlijk zitten en kan dat uren volhouden. maar je moet niet onderuitzitten, zoasl je (meestal) bij choppers ziet, dat houd je volgens mij inderdaad niet lang vol.
En nu met een wiplash in mijn polsen ben ik extra blij met deze houding

hgr
Kees
Paul schreef: Sorry maar wat een enorme onzin verteld je collega.

Ik heb zelf veel supersport gereden en ik heb er nog een. Je hand optillen om te zwaaien gaat net zo makkelijk als op een toerfiets.
En ik moet nog zien of ik op mijn BMW zolang achterelkaar kan blijven rijden dan op een Supersport. Je leunt inderdaad erg op je handen en in het begin heb je daar best last van. Maar je kweekt er "spierballen" voor. Je went er aan en de last gaat over. Zeker op de snelweg heb je er helemaal geen last meer van. Door de tegenwind wordt je als het ware iets overeind gedrukt zodat je je polsen ontlast.
Juist voor je rug is het voorover zitten een prima houding. Op choppers en toermotoren zit je recht op. Met als resultaat een doorgezakte rug na enige tijd. Klappen vang je met je rug op. Een hobbel of kuil in de weg voel je vertikaal door je rug heen.
Op een racer heb je daar veel minder last van van omdat je voorovergebogen zit. Een klap vang je met je ellebogen op (als het ware de veering voor je bovenlijf) en je rug krijgt veel minder te verduren.

Op een racer kan ik echt de hele dag blijven rijden. Vaker 600 - 1200 km per dag gereden. Met mijn vorige motor een Pan European kon dat ook. Zit je ook iets meer voorover dan op een RT.
Hoe dit met een RT zal gaan moet ik nog ondervinden. Maar ik weet nu al dat ik het op het standaard zadel niet een hele dag zonder last red. Het zadel is veel te zacht.
Wat op een racer het meeste last geeft is je nek. Het steeds omhoog moeten kijken dat vond ik het vervelenst, zeker als je veel stoplichten hebt.
fg1150rt

Ongelezen bericht door fg1150rt »

In principe groet ik iedereen, het valt inderdaad op dat "Harleyachtige" rijders vaak niet teruggroeten, zeker in de randstad.
Als het hoogzomer is en ik kom rijders tegen die alleen in hun Tshirtje rijden schud ik echter alleen m'n hoofd...

Frans

Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Ik groet zelfs Harley's en scooterrijders, dus hoe ruimdenkend kun je zijn :;
Wat mij wel met enige regelmaat overkomt is dat op snelwegen je de ander in de tegenovergestelde richting net te laat opmerkt. En uiteraard heeft hij/zij jou wel op tijd gezien en gegroet, en chips, jij bent net te laat om te reageren:oops:
Ik hoor ook wel eens van de collegamotorrijders dat als er een vangrail tussen zit dat zij dan niet meer groeten. En eigenlijk om de reden die hierboven staat.
Maar ik probeer het groeten vol te houden, het geeft net iets extra's aan het motorrijden. :oops:

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
EuropeRider
Contacteer:

Op de (Nederlandse) snelweg let ik ook meer op het verkeer aan mijn eigen kant van de middenberm en groet lang niet altijd...... zie het dus ook vaak te laat.
Veiligheid eerst...... :)

Gut, twee 'Frans'en' en mijn (Hollandse) vrienden noemen mij ook vaak Frans. Ik hou het toch nog maar even bij Francois teneinde nog meer verwarring te voorkomen ! :lol:

The Man's Blog
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Ik groet bijna altijd andere motorrijders maar soms een enkele keer vergeet je het wel eens gewoon niet opgelet omdat je net een andere kant op keek. en het gebeurd ook wel dat je al een paar keer iemand groete en geen reactie kreeg je bij de volgende denkt nu even niet en dan groet die weer wel. soms groet ik zelfs een brommer al komt dat meestal omdat je pas ziet dat het een brommer is als hij/zij vlak bij of voorbij is.

Wat me ook opvalt is dat sommeige rijders als ze je voorbij gaan met hun been een schoppende beweging maken. wat moet je daar nu mee en wie weet waar dat eigenlijk vandaan komt.

Soms heb ik zelfs de neiging een motorrijder te groeten als ik in de auto zit. maar dat kan ik dan meestal net op tijd onderdrukken.

Gr
Han
EuropeRider
Contacteer:

Ik bedank automobilisten en motorrijders die voor mij opzij gaan door even mijn been uit te steken.

Ik rij veel in Frankrijk en daar is dat heel gewoon... misschien dat daar die gewoonte vandaan komt? Als ik tussen de auto's in een file doorrij, hou ik de handjes ook liever aan het stuur.

The Man's Blog
dhr
Contacteer:

Ik weet niet of het nu specifiek Frans is, ik kom daar nooit maar zie het ook vaak in NL en elders in Europa. :;
Voor mij is het heel praktisch: als ik iemand die ik wil groeten aan mijn "gas-kant" voorbij rijdt, steek ik even mijn been uit omdat als ik mijn hand opsteek de gang uit mijn RT is :lol:
EuropeRider schreef:Ik bedank automobilisten en motorrijders die voor mij opzij gaan door even mijn been uit te steken.

Ik rij veel in Frankrijk en daar is dat heel gewoon... misschien dat daar die gewoonte vandaan komt? Als ik tussen de auto's in een file doorrij, hou ik de handjes ook liever aan het stuur.

peijsj

Ik doe hetzelfde. Als ik niet kan groeten met de hand dan maar met een been.
Herinner me overigens dat het "vroeger"normaal was om, rijdend in een rij, terwijl je wilde stoppen, de meute voorbij te rijden en je rechterbeen uit te steken.
Was voor iedereen duidelijk.
Ik ken niemand die zich dit nog kan herinneren maar heb dit vaak genoeg meegemaakt; gezien.
groet
Jan
Beamietoo

Heb ik soms op de snelweg wanneer ik mijn been uitsteek dan komt het opeens in de windstroom. Altijd verassend en ik merk dat de kuip doet goed zijn werk. :roll:
Gr, Kenny
dhr
Contacteer:

klopt, ik merk hetzelfde als ik mijn hand wat enthousiaster hoger opsteek (bijvoorbeeld naar andere "oilheads") dan alleen een wijsvingertje. :O
Krijg je ook opeens een ruk naar achter 8)_
ksimon schreef:Heb ik soms op de snelweg wanneer ik mijn been uitsteek dan komt het opeens in de windstroom. Altijd verassend en ik merk dat de kuip doet goed zijn werk. :roll:
Gr, Kenny
Paul

Verleden week was ik op mijn Kawa ZZR1100 weg richting Delfzijl en natuurljik vrolijk zwaaien naar iedere motorrijder.
Toen ik een groepje RT rijders tegen kwam zwaaide ik natuurlijk ook weer vrolijk.
Echter niet een zwaaide er terug! :x
Beamietoo

Bij en lange stoet motoren groet ik de eerste twee voorop en de laatste twee achteraan. Voor mijn gevoel is dit veiliger dan mijn hand te lang in de losse lucht blijven houden.
Echte motormensen begrijpen het best heel goed... anders pech. ;)
Gr,
Kenny

Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

Ik groet zowieso (bijna) altijd.... op de snelweg niet, trouwens daar groet ook niemand terug (in het begin vergiste ik me wel eens op de snelweg).
Mijn ervaring is dat bijna iedereen teruggroet, of soms is men te druk (voetje of een knikje is ook goed toch).
Leukste is motoragenten groeten, die groeten geheid altijd terug, om vervolgens zichtbaar een klein beetje spijt te hebben...maar ja, ook zij zijn liefhebbers....dat blijkt wel.
Change

Ongelezen bericht door Change »

Als het verantwoord is en ik zie het op tijd groet ik (terug).

Ik ben een watje (begrijp ik uit de reacties) omdat ik vooral met mooi weer rij, maar met mijn rijbewijs die ik ruim 25 jaar geleden heb gehaald kan ik mij nog herinneren dat het groeten toen (gouwe ouwe tijd hahahha) iets vaker gebeurde. Mss waren er toen in absolute zin minder motorrijders dus lag dat anders?

Ook bij motorpech - minder betrouwbare fietsen dus gebeurde vaker :oops: - had je snel een collega die ff polshoogte kwam nemen.

Idd merk ik dat berijders van sommige type motoren ;) niet vaak groeten.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”