Eindelijk de echte foto's GS 1200 water gekoeld

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

GiSmo
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Parel van de Veluwe

Eindelijk de echte foto's GS 1200 water gekoeld

Ongelezen bericht door GiSmo »

Okay, we zitten op het RT topic, maar ik denk dat de nieuwe RT ook wel van deze techniek gebruik gaat maken....

http://www.motor.nl/nieuws/18404535-gs- ... koeld.html
Afbeelding
Suzuki GT-750, Honda CX-500, BMW R100RS, Kawasaki ZZR-600, Ducati 900SS, BMW R1150GS, BMW R1150RT, BMW R1150GS
Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Eindelijk de echte foto's GS 1200 water gekoeld

Ongelezen bericht door Snellecees »

Het nieuwe watergekoelde blok zal ook wel in de nieuwe versie van de R1200RT komen.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Ik heb het blok (en de GS) gezien op de intermot , zag er goed uit zeer compact (geintergreerde versnellingsbak) . Cilinders zijn wel wat groot maar dat zal niet anders kunnen met de watermantel eromheen . _004
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Eigenlijk is waterkoeling een groot woord. Het is lucht/water (eigenlijk glycol, maar goed) en het vervangt de lucht/oliekoeling. Net als bij ons, wordt het blok gekoeld door lucht (78%) en olie (22%). Nu is dat 65% lucht en 35% vloeistof. De vloeistofkoeling heeft een grotere efficiëncy dan de olie. Het is dus niet zo dat het hele blok door vloeistof wordt gekoeld. De olie is gewoon vervangen door de koelvloeistof. Het blijft dus nog steeds een hoofdzakelijk luchtgekoeld blok.

BMW heeft het hele blok aardig onder handen genomen en er is feitelijk weinig overgebleven van het vorige ontwerp. Ik heb dit verhaal zitten lezen (zo te zien de Engelse folder) en een aantal dingen vallen op: geen twin spark meer, natte koppeling, cylinders anders gekanteld (recht in de wind en niet meer onder een hoek). In/uitlaattraject is nu verticaal, kardan aan de andere kant, versnellingsbak en koppeling zitten nu in het blok. En natuurlijk de vloeistof ipv olie.

Weet iemand trouwens waarom ze olie gebruikten? Ik kan me bedenken dat het lekker makkelijk is omdat dat toch al in je blok zit. Dus geen extra reservoir en dus ook geen nivo in de gaten te houden. Ook lijkt het me makkelijker omdat een oliekoeler wat kleiner is, dus geen grote radiator en ook geen extra leidingen. Is dat het? Of is er nog een voordeel aan olie?

Ik ben best onder de indruk van dit staaltje engineering uit Beieren. Wat ik wel als nadeel voor een motor als de GS kan aanmerken is de nóg grotere intregratie van electronica. Niet dat ik daar tegen ben, maar de GS is een reis-enduro en ik moet in Mongolië natuurlijk geen stukken krijgen met zo'n machine... Een simpelere motor kunnen ze nog wat mee, maar dit is één grote computer geworden. Als je gashendel niet meer werkt, is het einde vakantie. Niet eens een vislijntje kan je dan helpen. En da's wel jammer. Maar ja, hoeveel GSsen komen in Mongolië (zonder volgauto's)?

Over 10 jaar, als mijn Zebra niet meer is, zal ik wellicht een tweedehands RT uit modeljaar '14 kopen met dit blok. Lijkt me leuk ;)
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Wat betreft het gebruik van de motor in de niet Westelijke landen ga ik helemaal mee met Mike.
Hoe minder electronica hoe beter, in vrijwel elk land is mechanica te repareren, dit in tegenstelling tot electronica.
Zelfs bij ons is repareren niet echt meer het basis principe, ook wij zoeken het meer in onderdeel vervanging!
M.a.w. wij worden steeds meer afhankelijk van hoogst moderne techniek die zeker niet wereldwijd ondersteunt wordt in gebruik wanneer je in de achtergestelde gebieden komt. Hier geldt veel meer dat men kennis heeft van het mechanica basis principe en daar oplossingen voor kent.

grtz,

Han
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Mike Philippens schreef: Weet iemand trouwens waarom ze olie gebruikten? Ik kan me bedenken dat het lekker makkelijk is omdat dat toch al in je blok zit. Dus geen extra reservoir en dus ook geen nivo in de gaten te houden. Ook lijkt het me makkelijker omdat een oliekoeler wat kleiner is, dus geen grote radiator en ook geen extra leidingen. Is dat het? Of is er nog een voordeel aan olie?
Olie neemt makkelijker warmte op dan koelvloeistof. Door de structuur van olie wordt de warmte sneller verspreid in het medium waardoor de koelcapaciteit groter is (en het dus ook sneller teruggekoeld kan worden, vandaar de kleinere radiator). Daarnaast is het volgens mij in olie ook makkelijker additieven te stoppen die dit proces versterken. Bij koelvloeistof is ook dat weer lastiger te realiseren.

Maar dit zijn mijn 5 centen gebaseerd op een half jaartje stage bij een metaalharderij (producten werden daar 'geschrokken' (gekoeld) in olie).
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Dave schreef:
Olie neemt makkelijker warmte op dan koelvloeistof........................................
De warmtecapaciteit van een water/glycol mengsel is toch echt groter!

Ronald
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb het even opgezocht en pure glycol heeft minder warmtekapaciteit dan water (de helft ongeveer), daarom dat altijd een mengsel wordt gebruikt. Maar olie heeft tov water een nóg lagere capaciteit. Het spul dat ze als koelmedium gebruiken zal wel geoptimaliseerd zijn voor dat doel. Ook hebben ze wat grotere leidingen toegepast, waardoor de doorstroomsnelheid hoger is. Dat komt de koeling ook weer ten goede. Dat zal met olie wel weer lastiger zijn.

Ik ga er vanuit dat men er bij BMW alles van weet en er goed over heeft nagedacht. De oliekoeler is op zich een elegante oplossing omdat je geen extra reservoir hebt enzo. Maar als het op een gegeven moment toch de verdere ontwikkeling van je blok in de weg staat, moet je iets anders doen. Men heeft volgens mij eea nu wat compacter gebouwd, waardoor de zaak het thermisch wat moeilijker kan krijgen. Dat gezegd hebbende: ik heb met die 850RT van mij door de bergen gereden en ook even stil moeten staan, en hij heeft het nooit tè benauwd gekregen. Uiteraard heb ik 'm niet heel lang stationair laten draaien, maar het was wel een graad of 40.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”