Next stage in safety: Motorairbag

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Next stage in safety: Motorairbag

Ongelezen bericht door dhr »

of het echt goed werkt?

[media]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Lc1Tx-1GZcI&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Lc1Tx-1GZcI&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/media]
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Mike Philippens

Re: Next stage in safety: Motorairbag

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Durft nou niemand te reageren omdat het 1 april is? ;)
Men is al jaren bezig om iets dergelijks te verzinnen voor motorrijders. Er zijn ook al helms met ingebouwde airbags. De problematiek is heel anders als met auto's. Bij de motorrijder wil je zijn nek een beetje recht houden. Meer kun je niet doen, want je zit niet vast op de motor. In de auto is het succes van de airbag ook afhankelijk van hoe goed jij in de gordels zit. Zonder gordels is de airbag zo goed als waardeloos.
Ik ben benieuwd, maar ik zie een aantal problemen:
*duâh
*ingewikkeld
*houdt alleen je nek recht; als je met 180 op een vangrail klapt, is je nek misschien nog heel, maar dat is dan ook alles...

Nee, noem me een scepticus, maar ik denk niet dat een airbag voor motorrijders erg veel doden gaat schelen.
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ben het denk ik wel met je eens. We zijn bij motoren nog heel ver van veiligheid af, zeker vergeleken met autos.
Maar ik vind wel dat dit soort voorstellen serieus moet worden genomen als een stap in de goede richting.
Ik kan me van een paar jaren geleden nog een airbag op een Goldwing herinneren die als doel het de rijder over de hindernis te tillen bij een aanrijding. Daar heb ik niets meer van gehoord. Weet iemand of dat ook in productie is genomen?
BMW heeft natuurlijk ook altijd veel aan veligheid gedaan, maar dan meer op het vlak van rijcomfort voor de rijder. De RT is daarvan het beste voorbeeld.
Jarenlang hebben ze het volgehouden om het vermogen te beperken tot datgene wat volgens BMW praktisch inzetbaar was. Dat is nu eindelijk losgelaten met de K1200/1300 serie en helemaal met de S1000RR.
Wanneer zou BMW met een airbag komen?
Hans
dhr
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Honda Goldwing Airbag:

[media]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ApYPzyPnFOs&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ApYPzyPnFOs&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/media]

Bij een Goldwing is alles groot :roll:
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

HansD schreef:Ik kan me van een paar jaren geleden nog een airbag op een Goldwing herinneren die als doel het de rijder over de hindernis te tillen bij een aanrijding.
Probleem is dat je nooit weet hoe je crasht. Stel dat je op de linkerbaan rijdt, en je knalt tegen een plotseling remmende auto aan, terwijl je nét nog even een uitwijkmanoevre maakt (naar links). Die airbag lanceert je dan netjes op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer...niet handig. Het probleem met de motor is gewoon dat ie helemaal open is. Middelen om het veiliger te maken moet je dan ook voornamelijk zoeken op het gebied van 'damage control' zoals een nek-airbag. Anders kom je in constructies als de C1 terecht. Ergens een stukje gelezen van iemand met zo'n ding die een ongeluk kreeg en dus helemaal niets had, dankzij die rolkooi. Dát is pas veilig. Maar er zitten teveel haken en ogen aan airbags op de motor zelf.

Ik vind het motorrijden prima zoals het nu is. Ik zeg dat niet vanuit het oogpunt van niet willen veranderen oid, maar het moet wel een beetje leuk blijven. Mensen die tegenwoordig als gloeilampen op de motor zitten, lampen rondom...het slaat allemaal een beetje door. Als je een normale koplamp (of xenon wat mij betreft) en achterlicht hebt, aangevuld met wat reflecterende Scotchlite spul, ben je zo zichtbaar als het maar kan. Zolang de medeweggebruikers maar kijken. Als iemand niet kijkt, ziet ie je ook niet als je brandend op de motor zit. Zo'n hesje gaat je dan ook niet helpen...
Zodra ik me helemaal moet gaan inwikkelen in oranje spul en 6 bakens op mijn motor moet plaatsen, is voor mij de lol van het motorrijden eraf. Compleet. Ik doe het voor mijn lol, en als ik me elke meter 100% bewust moet zijn van dat elke seconde mijn laatste kan zijn, haak ik af. En door al die dingen wordt je daar steeds aan herinnerd. Maar goed, ik doe ook bewust weinig tot geen woon-werkverkeer met de motor. Ik vind het gewoon niet lekker rijden tussen de files door. Veel te inspannend. Motorrijden associeer ik met ontspanning en tussen de files doorrijden (vanmiddag nog gedaan tussen Utrecht en Leusden) vind ik alles behalve ontspannend. Accoord: het is sneller als met de auto, maar niet veiliger. En een airbag maakt het niet heel veel veiliger.

Wil je veiligheid: neem een C1. Je kunt er mee tussen de files door, én je hebt een rolkooi. En hij kan niet zo hard, dus dat scheelt ook. Voor woon-werk perfect en veilig. Voor de ontspanning de RT.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”