Afstandsbediening radio R 1100 RT
Moderator: RT_Patrick
Afstandsbediening radio R 1100 RT
Hallo,
Ik heb gezocht op het forum, maar kan eigenlijk niets vinden wat mij helpt.
Ik heb wat problemen met mijn (fabrieks)radio, is dus een 1100-
De radio zelf functioneerd normaal, daar is verder niets mis mee.
Maar de afstandsbediening!
Eerste een wat vreemde verschijnsel: als ik de afstandsbediening gebruik, valt het volume echt heel ver terug, maar ik weet niet of dit normaal is?
Verder functioneerde die afstandsbediening goed.
Maar nu gaat het rode ledje op de afstandsbediening niet meer branden!
Dus als ik de afstandsbediening op de radio inschakel, valt het volume zwaar terug zoals eerder ook was.
GEEN rood ledje, zenderkiezen (up en down) werkt normaal, de volumeknop doet helemaal niets meer.
Ik heb de afstandsbediening al open gehad, maar met die 4 contacten kun je eigenlijk niets mee.
Kan het zijn, dat de stekker naar de radio deze ellende veroorzaakt?
Als ik bij BMW de afstandsbediening als onderdeel zie, zit daar een relatief korte kabel aan.
Iemand ervaring hoe ik zonder zaken te slopen (kapot mak) bij de aansluiting kom aan de radio?
Linker kuipdeel eraf en dan veel geduld?
Of de radio zelf demonteren?
Bedankt alvast!
Easy Louis
Ik heb gezocht op het forum, maar kan eigenlijk niets vinden wat mij helpt.
Ik heb wat problemen met mijn (fabrieks)radio, is dus een 1100-
De radio zelf functioneerd normaal, daar is verder niets mis mee.
Maar de afstandsbediening!
Eerste een wat vreemde verschijnsel: als ik de afstandsbediening gebruik, valt het volume echt heel ver terug, maar ik weet niet of dit normaal is?
Verder functioneerde die afstandsbediening goed.
Maar nu gaat het rode ledje op de afstandsbediening niet meer branden!
Dus als ik de afstandsbediening op de radio inschakel, valt het volume zwaar terug zoals eerder ook was.
GEEN rood ledje, zenderkiezen (up en down) werkt normaal, de volumeknop doet helemaal niets meer.
Ik heb de afstandsbediening al open gehad, maar met die 4 contacten kun je eigenlijk niets mee.
Kan het zijn, dat de stekker naar de radio deze ellende veroorzaakt?
Als ik bij BMW de afstandsbediening als onderdeel zie, zit daar een relatief korte kabel aan.
Iemand ervaring hoe ik zonder zaken te slopen (kapot mak) bij de aansluiting kom aan de radio?
Linker kuipdeel eraf en dan veel geduld?
Of de radio zelf demonteren?
Bedankt alvast!
Easy Louis
- BertL
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
Re: Afstandsbediening radio R 1100 RT
Heb je hier iets aan ? Het betreft de installatie van een radio bij een r1150rt.
GrTz
BertL
BertL
Je moet om de afstandsbediening van de radio te kunnen gebruiken de draaiknop van de radio zelf indrukken. Die scahkelt tussen directe en afstandsbediening. Bovendien kun je dan de radio wel nog van basisvolume instellen, dus draai die zo ver mogelijk open (zo hard mogelijk), mij lijkt dat al een stuk te schelen.
Kan het niet meer zelf toetsen, heb de mijne verkocht... Maar volgens mijn herinnering werkt het zo.
Succes,
Dave
Kan het niet meer zelf toetsen, heb de mijne verkocht... Maar volgens mijn herinnering werkt het zo.
Succes,
Dave
De volume regeling via het stuur is elektronisch, vandaar dat je inderdaad een verschil in volume bemerkt zodra je omschakelt op de stuurbediening.
Maar als je het volume ongeveer gelijk zet, zal het omschakelen geen volume-verschil geven.
Als ik het mij goed herinner, want de volume-instelling op het stuur wordt volgens mij wel door de radio onthouden.
De knoppen op de stuurbediening zijn massa-geschakeld, met uitzondering van de LED, die wordt gevoed en aangestuurd volledig vanuit de radio (pen #4 is de min van de led, pen #7 is de plus van de LED).
Ik zou de stekker van de stuurbediening loshalen en met een ohm-meter gaan meten op de pennen van de connector of de knoppen allemaal nog werken:
pen #1 = niet aangesloten
pen #2 = Volume Up
pen #3 = Massa
pen #4 = LED min-aansluiting
pen #5 = Volume Down
pen #6 = Seek Up
pen #7 = LED plus-aansluiting
pen #8 = Seek Down
metalen behuizing van de connector = massa
Mocht dat allemaal goed doormeten en je nog steeds last hebben dat de stuurbediening niet goed werkt (w.o. de LED indicatie) zou ik de radio uit zijn slede halen, eventueel contactspray en weer terug plaatsen. Aangezien de radio via een 16-polige connector met alles verbonden is, w.o. speakers, antenne, voedingen en stuurbediening.
Maar als je het volume ongeveer gelijk zet, zal het omschakelen geen volume-verschil geven.
Als ik het mij goed herinner, want de volume-instelling op het stuur wordt volgens mij wel door de radio onthouden.
De knoppen op de stuurbediening zijn massa-geschakeld, met uitzondering van de LED, die wordt gevoed en aangestuurd volledig vanuit de radio (pen #4 is de min van de led, pen #7 is de plus van de LED).
Ik zou de stekker van de stuurbediening loshalen en met een ohm-meter gaan meten op de pennen van de connector of de knoppen allemaal nog werken:
pen #1 = niet aangesloten
pen #2 = Volume Up
pen #3 = Massa
pen #4 = LED min-aansluiting
pen #5 = Volume Down
pen #6 = Seek Up
pen #7 = LED plus-aansluiting
pen #8 = Seek Down
metalen behuizing van de connector = massa
Mocht dat allemaal goed doormeten en je nog steeds last hebben dat de stuurbediening niet goed werkt (w.o. de LED indicatie) zou ik de radio uit zijn slede halen, eventueel contactspray en weer terug plaatsen. Aangezien de radio via een 16-polige connector met alles verbonden is, w.o. speakers, antenne, voedingen en stuurbediening.
Hallo medeforumleden,
Met dank voor de snelle reacties!
@Dave: ik wist/weet hoe de afstandsbediening werkt, dat was niet mijn probleem, maar bedankt voor het meedenken.
@dutchmidiman, met dank voor je input. Nu heb ik al wat gehad met contacten die niet lekker waren, dus je bracht me op weg.
Nadat ik een keer flnk op de radio drukte, ging het bekende led van de stuurbediening aan. En ja hoor, ook de volumeknop werkt weer.
Nog voor de zekerheid inspuiten met contactspray, probleem weer opgelost!
Met dank!
Easy Louis
Met dank voor de snelle reacties!
@Dave: ik wist/weet hoe de afstandsbediening werkt, dat was niet mijn probleem, maar bedankt voor het meedenken.
@dutchmidiman, met dank voor je input. Nu heb ik al wat gehad met contacten die niet lekker waren, dus je bracht me op weg.
Nadat ik een keer flnk op de radio drukte, ging het bekende led van de stuurbediening aan. En ja hoor, ook de volumeknop werkt weer.
Nog voor de zekerheid inspuiten met contactspray, probleem weer opgelost!
Met dank!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Easy Louis
JEIN, nog niet helemaal opgelost!
Want, ik denk nu te weten wat de oorzaak is, slecht contact van de radio naar de klem, maar kom nu bij de vervolgvraag:
Hoe krijg ik de radio eruit om er even conatctspray op te kunnen spuiten?
In het fraampje boven op de radio zitten 3 of 4 kleine parkers, maar aan de motorzijde zit ook een moer op een bout.
Maar, de radio heeft ook 4 gaatjes, wat verdacht veel lijkt op de bevestiging van autoradio's uit die tijd, dan heb je dus 2 vorken nodig om de klemmen terug te drukken.
Iemand ervaring om zo'n radio er even uit te trekken?
Dank bij voorbaat...
Easy Louis
Want, ik denk nu te weten wat de oorzaak is, slecht contact van de radio naar de klem, maar kom nu bij de vervolgvraag:
Hoe krijg ik de radio eruit om er even conatctspray op te kunnen spuiten?
In het fraampje boven op de radio zitten 3 of 4 kleine parkers, maar aan de motorzijde zit ook een moer op een bout.
Maar, de radio heeft ook 4 gaatjes, wat verdacht veel lijkt op de bevestiging van autoradio's uit die tijd, dan heb je dus 2 vorken nodig om de klemmen terug te drukken.
Iemand ervaring om zo'n radio er even uit te trekken?
Dank bij voorbaat...
Easy Louis
- BertL
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
Misschien geven de foto's je voldoende duidelijkheid.BertL schreef:Heb je hier iets aan ? Het betreft de installatie van een radio bij een r1150rt.
GrTz
BertL
BertL
Hoi BertL,
Helaas, ik had uiteraard de link al bekeken toen je hem stuurde, waarvoor mijn dank.
Maar de foto's zijn MET en ZONDER de radio, helaas staat er nu niet niet bij hoe je die eruit kan halen!
Toch bedankt....
Helaas, ik had uiteraard de link al bekeken toen je hem stuurde, waarvoor mijn dank.
Maar de foto's zijn MET en ZONDER de radio, helaas staat er nu niet niet bij hoe je die eruit kan halen!
Toch bedankt....
Volgens mij zit een en ander elkaar in de weg... Met hulp van de radio beugeltjes zou je de radio eenvoudig moeten kunnen verwijderen, net als bij een autoradio. Maar volgens mij krijg je de draai niet met de radio. Maar ik heb dat nooit uitgeprobeerd, dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Wat ik deed (En dat is vrij omslachtig, ik weet het. Daarom beperkte radio onderhoud zich bij mij tot de momenten dat het toch allemaal 'vrij' lag):
- spiegel links eraf
- kuip links eraf (klep bij radio openzetten, dat is makkelijker)
- radiobak losmaken:
-- kunststof moer los (die op de benzinetank)
-- boutje lossen van de luchtaanzuigbuis
-- boutje lossen aan de achterzijde (waar ook de toerentellerkabel mee geleid wordt)
- kunststof rand (die het profiel van de kuip volgt en dus niet de afdeklijst van de radio zelf) van de radiobak verwijderen (eerst de drie schroeven los die in wit kunststof chassismoeren zitten)
In dit geval kun je nu de radio met het vergrendelend bakje uit de radiobak schuiven. Zo kun je dan toch nog bij de aansluitingen komen. De radio blijft dan wel vast in het kastje, je hoeft dan het afdeklijstje ook niet los te maken.
Veel te omslachtig voor een willekeurige dief die interesse heeft in een radio-cassette van BMW/Clarion. Maar voor jou misschien toch een oplossing?
Wat ik deed (En dat is vrij omslachtig, ik weet het. Daarom beperkte radio onderhoud zich bij mij tot de momenten dat het toch allemaal 'vrij' lag):
- spiegel links eraf
- kuip links eraf (klep bij radio openzetten, dat is makkelijker)
- radiobak losmaken:
-- kunststof moer los (die op de benzinetank)
-- boutje lossen van de luchtaanzuigbuis
-- boutje lossen aan de achterzijde (waar ook de toerentellerkabel mee geleid wordt)
- kunststof rand (die het profiel van de kuip volgt en dus niet de afdeklijst van de radio zelf) van de radiobak verwijderen (eerst de drie schroeven los die in wit kunststof chassismoeren zitten)
In dit geval kun je nu de radio met het vergrendelend bakje uit de radiobak schuiven. Zo kun je dan toch nog bij de aansluitingen komen. De radio blijft dan wel vast in het kastje, je hoeft dan het afdeklijstje ook niet los te maken.
Veel te omslachtig voor een willekeurige dief die interesse heeft in een radio-cassette van BMW/Clarion. Maar voor jou misschien toch een oplossing?
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1623 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix
-
-