Samenstellen koppeling drukgroep

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Remeau

Samenstellen koppeling drukgroep

Ongelezen bericht door Remeau »

Hoi,
Nadat ik de krukaskeering heb vervangen (zie topic lekkende 1100RS) ben ik aan de koppeling aangekomen.
De frictie schijf is versleten en komt bijna tot aan de popnagels.
Nieuwe besteld, is onderweg.
Nu lees ik dat de gekleurde stippen op het koppelinghuis (vliegwiel?), de drukgroep en het deksel(?) 120 graden verdraaid moeten zijn, en nou komt het.
Het vliegwiel zit er al op(ook op het juiste moment aangehaald), zit daar een gekleurd stipje op, en waar zit dat t.o.v. het centreer pennetje (dat zit zeker aan de niet zichtbare kant)
Op de drukgroep heb ik een groen stipje aangetroffen...
wat is "het deksel" wat in handleiding 21 wordt genoemd _001 (pag 21-9 rechter kolom bovenaan)

En de volgende vraag:
De paspennen van de drukgroep komen niet precies overeen met de gaten van het vliegwiel, vermoedelijk bij het verwijderen iets omgezet. het past NET NIET... _003
De paspennen zijn toch alleen om te centreren, die schuiven toch niet meer na het monteren van de drukgroep aan het vliegwiel, Kan ik dat in elkaar persen a.h.w. _001
Ik hoor het graag van jullie, zodat ik na woensdag mijn motor weer in elkaar kan zetten...
Remeau
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Samenstellen koppeling drukgroep

Ongelezen bericht door Benji »

Je hebt een nieuwe koppelingsplaat en hebt hopelijk ook een nieuwe drukgroep gekocht, dat zou ik zelf wel doen.
Op de nieuwe drukgroep staan drie gekleurde puntjes, die je 120 graden ten opzichte van mekaar moet verdraaien, normaal kan het dan niet mis gaan. Op het vliegwiel(waar het tandwiel van de starter op aangrijp) staat geen gekleurde punt.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Remeau

Eerlijk gezegd heb ik niet de hele nieuwe drukgroep gekocht... budget...

Je hebt het over dat de gekleurde puntjes 120 gr t.o.v. elkaar moeten staan, dan moet je minimaal 3 vaste onderdelen hebben.
Mijn drukgroep bestaat dan vanuit de rijrichting gezien uit:
voorste ring (met 3 bladveertjes)
koppelingsplaat (maar die draait) :roll:
achterste ring (met 3 paspennetjes en 1 groene stip)

Of zie ik nou iets over het hoofd???
_001
Remeau
Benji

Hoi Remeau
Ik weet niet hoeveel kilometers je gereden hebt met koppelingsplaat en drukgroep, maar ikzelf zou alles vervangen.
Ik heb een plaatje toegevoegd, hopelijk verschijnd het.
Koppeling.png
Toen ik koppelingsplaat en drukgroep heb vervangen, heb ik onderdeel 4, 5, 6 en 7 gekocht en natuurlijk ook de boutjes onderdeel 8 wat je met moment moet aandraaien. Onderdeel 7 is de deksel, 6 is de koppelingsplaat, 5 is de aandrukplaat, 4 is de membraanveer die miste ik in jouw verhaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Remeau

Hey, bedankt!

Ik heb een 1100 RS ik heb onderdeel 7 niet, en het onderdeel wat tegen het vliegwiel komt heb ik niet.
Er staat 110K op de teller...

Nogmaals dank voor je hulp
Remeau
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou denken dat jij onderdeel 7 ook moet hebben hoor. Staat bij Motorworks ook op de foto voor de RS. En onderdeel 2 ook al lijkt het hier groot op de tekening.
Benji

Van welk bouwjaar en welke maand is jouw motor??
Anders eens op www.realOEM.com kijken, hier moet je motor, bwj en maand ingeven en dan kun je de koppeling van jouw motor bekijken en plaatje kun je dan ook in dit topic plaatsen.
Remeau

Mijn motor is van 1994. en je hebt gelijk, onderdeel 7 heb ik ook.

Inmiddels is het me ook gelukt om de motor weer in elkaar te zetten en ik moet zeggen,... een wereld van verschil in de goede zin van het woord Big RT Smile

Wat me alleen opvalt is dat ik af en toe voel dat de koppeling niet meer zo diep kan worden ingeknepen als bij het afstellen, terwijl alles toch goed zit.
Herken(nen) je/jullie dat?

Het koppelen blijft wel goed gaan, het gaat alleen wat zwaarder en het lijkt dus alsof er een aanslag voelbaar is..

Remeau
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heb je de koppeling afgesteld zoals het in het werkplaatshandboek omschreven staat?
Remeau

uiteraard, en ook in die volgorde.
Even uit mn hoofd, eerst 12 mm tussen stelschroef en borgmoer, dan 7 mm speling in de handel.

Uiteraard als eerst de speling aan de andere kant van de kabel is ingesteld zoals in het boek staat.

Voor dat ik de koppeling verving had ik dat ook al, alleen bij hele lange ritten (ijmuiden-eindhoven bijv.), en na een paar dagen is het weer weg.... _001

Remeau
knielen

Ongelezen bericht door knielen »

Niet helemaal gepast, maar ik kom even in dit draadje ook met een vraag.
Onderdeel 7, de drukring, dit onderdeel is het duurste, maar is dit wel een slijtage onderdeel? Volgens mij is het alleen een afdekking en ik vraag me dan ook zeer af of ik deze wel moet vervangen? De rest vervang ik uiteraard wel.
Alvast bedankt,
Kay
Remeau

Remeau schreef:Mijn motor is van 1994. en je hebt gelijk, onderdeel 7 heb ik ook.

Inmiddels is het me ook gelukt om de motor weer in elkaar te zetten en ik moet zeggen,... een wereld van verschil in de goede zin van het woord Big RT Smile

Wat me alleen opvalt is dat ik af en toe voel dat de koppeling niet meer zo diep kan worden ingeknepen als bij het afstellen, terwijl alles toch goed zit.
Herken(nen) je/jullie dat?

Het koppelen blijft wel goed gaan, het gaat alleen wat zwaarder en het lijkt dus alsof er een aanslag voelbaar is..

Remeau
Ik ben er achter waarom ik m af en toe niet helemaal kan inknijpen...
De stroomdraad van de linker handvat verwarming komt er af en toe tussen. dat zit in zo'n tule en als het handvat draait (zit een beetje los) zit ie af en toe in de weg... :oops:
Benji

knielen schreef:Niet helemaal gepast, maar ik kom even in dit draadje ook met een vraag.
Onderdeel 7, de drukring, dit onderdeel is het duurste, maar is dit wel een slijtage onderdeel? Volgens mij is het alleen een afdekking en ik vraag me dan ook zeer af of ik deze wel moet vervangen? De rest vervang ik uiteraard wel.
Alvast bedankt,
Kay
Dit is de deksel, maar hier draaid wel je koppelingsplaat tegen, dus deze zou ik zeker vervangen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”