Ik heb sinds 2009 een Smart Roadster met een 698 cc. Dat is een 3-cilinder met turbolader. Fabrieksmatig levert deze uitvoering 82pk/60kW bij een toerental van 5250 rpm. De mijne staat qua vermogen iets in 'zomerstand' en levert net geen 100pk. Het verbruik (het echte verbruik!) is bij mij 1 op 20,5 gemiddeld.
Toch zijn er heel veel van deze motorblokjes in de soep gelopen. Waren het zulke slechte motoren? Eigenlijk niet eens. Het antwoord zit 'm niet zozeer in de lichte constructie van het blokje, maar in de Turbolader en in de plaatsing van de motor (achterin).
Dit type motor vergt heel veel discipline van de berijder: je moet de machinerie na het starten langzaam en heel voorzichtig laten opwarmen tot bedrijfstemperatuur. Het stoppen steekt echter nog veel nauwer: blijf een minuut of 5 met draaiende motor wachten totdat de turbo is uitgedraaid. Direct stoppen en uitzetten betekent dat je de turbo laat doordraaien met ca tussen de 8k en 10k toeren per minuut terwijl de olietoevoer al is gestopt. Dat vindt het asje niet fijn.
Een ander zwak punt is dat de motor achterin geplaatst is en slecht gekoeld wordt. De rijwind wordt via een kunstof zuiger onder de auto weggehaald. Dit is een zwakke constructie, want bij 60% van alle Smart Roadsters is deze luchthapper al onder de auto uit gereden of zit vol met bladeren. Dit heeft een te warme motor tot gevolg en dat zorgt ervoor dat de kleppen nog wel eens verbranden. En dan kun je het hele blok laten vervangen. Dat klinkt dramatisch, maar valt iets mee. De vervanging van een dergelijk blok is meestal voor rond de Eur 3.000 gepiept. Ik zelf heb vrij snel na aanschaf een extra oliekoeler onder auto gemonteerd en dat biedt enig soulaas, behalve in de file. Dan is het kachel icm blower aan en zweten geblazen...
Nu is dit een aantal dingen die je, in mijn optiek, met de Ford niet mee gaat maken omdat het een iets gangbaarder concept qua vorm en opbouw betreft. Daarnaast weet Ford vanuit de historie een goed motorblok te bouwen. Wat mij wel heel erg nieuwsgierig maakt, is of het brandstofverbruik van 4,8 l/100km in de praktijk gehaald wordt. Wellicht dat RHanRT daar inmiddels vanuit het leasewagenpark ook iets over kan zeggen?
Bert M